Roliga minnen av personer med låg erfarenhet av datorer

Permalänk
Medlem

http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/lyste-eller-los-hur-skal...

Såja nu släpper vi det där med grammatiken, men vi vet ju alla att tröck är det rätta

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
då upptäcker vi att piggarna är snea på flera ställen på processorn Så den var helt förstörd och kompisen fick lov att köpa en helt ny dator

Det är som de säger, man lär sig av sina misstag!

Alla pinnar används inte och vissa är bara 'extra' sen så är det lätt att ta en smörkvin eller liknande o böja tillbaka benen då de är relativt tjocka ben att böja på där.. fast detär väl en tid sen nu antar jag.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har hört med mina öron av någon okänd på ett bibliotek, två stycken sitter vid en dator på biblan. Jag var på andra sidan av bokhyllan.

Person 1: Jaha...och nu?
Person 2: Ja, det står ju "press any key".
Person 1: Men var fan finns "any key?!"

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag har hört med mina öron av någon okänd på ett bibliotek, två stycken sitter vid en dator på biblan. Jag var på andra sidan av bokhyllan.

Person 1: Jaha...och nu?
Person 2: Ja, det står ju "press any key".
Person 1: Men var fan finns "any key?!"

Känns som homer simpsons. (dock överskattad serie ge tillbaka Futurama istället)

Fast jag tror de ändrat i diverse installs mm där man ska godkäna med ett knapptryck att det inte stå any key längre för 'folk' är så dumma och letar efter 'any key'

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Känns som homer simpsons. (dock överskattad serie ge tillbaka Futurama istället)

Fast jag tror de ändrat i diverse installs mm där man ska godkäna med ett knapptryck att det inte stå any key längre för 'folk' är så dumma och letar efter 'any key'

Ja nu står det ju oftast "Press Escape/Esc/Enter."

Fast det var inte installation killarna gjorde. Utan spelade ett spel som de tog med

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Alla pinnar används inte och vissa är bara 'extra' sen så är det lätt att ta en smörkvin eller liknande o böja tillbaka benen då de är relativt tjocka ben att böja på där.. fast detär väl en tid sen nu antar jag.

japp! var några år sen och vi försökte böjja tillbaks men det funkade inte. vi hade säkert överhettat processorn med då ja tror vi glömde fläktsladden till processorn med ^^

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag har hört med mina öron av någon okänd på ett bibliotek, två stycken sitter vid en dator på biblan. Jag var på andra sidan av bokhyllan.

Person 1: Jaha...och nu?
Person 2: Ja, det står ju "press any key".
Person 1: Men var fan finns "any key?!"

Computer: press any key
Home: where's the any key ?

Haha underbar serie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Läste på ett forum där en kille trodde att addons stavades ad-ones

För något år sedan skulle jag ändra utskriftsformatet på en ritning i cad, jag blev då påtvingad "hjälp" (folket runtom trodde att det krävdes någon form av special kompetens?) iaf det underliga är då att denna IT ansvariga person som skall visa mig repen instruerar mig på ett lite bökigt sätt att ändra storleken på typefonten i tron om att det skal ändra utskriften till A3.

Permalänk
Medlem

Haha, guldtråd.

När jag och mina kompisar var en sisådär 10år gamla hade en kompis med en relativt datorkunnig fader fått en nytt grafikkort som han stoppat i datorn, ett Voodoo2 har jag för mig det var.

Iaf, en eftermiddag efterskolan var vi hemma hos killen. Jag, han och en till kompis och satt å spela Quake... Eller ja, killen vars dator det var spelade och vi satt och kolla på, då började min andra kompis rota bland cd-skivorna i stället i jakt på andra spel... efter 5 minuter drar han fram en CD där det står "Voodoo2" på och han frågar min kompis som sitter vid datorn och spelar:

- Du kan jag låna denna?
"Varför då?"
- Hade tänkt uppgradera mitt grafikkort... är väl bara att stoppa i CDn och installera så uppgraderas det?

Vi retar honom än idag för detta

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Haha, guldtråd.

När jag och mina kompisar var en sisådär 10år gamla hade en kompis med en relativt datorkunnig fader fått en nytt grafikkort som han stoppat i datorn, ett Voodoo2 har jag för mig det var.

Iaf, en eftermiddag efterskolan var vi hemma hos killen. Jag, han och en till kompis och satt å spela Quake... Eller ja, killen vars dator det var spelade och vi satt och kolla på, då började min andra kompis rota bland cd-skivorna i stället i jakt på andra spel... efter 5 minuter drar han fram en CD där det står "Voodoo2" på och han frågar min kompis som sitter vid datorn och spelar:

- Du kan jag låna denna?
"Varför då?"
- Hade tänkt uppgradera mitt grafikkort... är väl bara att stoppa i CDn och installera så uppgraderas det?

Vi retar honom än idag för detta

Haha

Permalänk
Hedersmedlem

Kan väl berätta om en kompis som ville att vi skulle lana och lira lite gamla spel som när vi var mindre. Då sa jag att vi kommer behöva en switch då han bara har en kabel dragen från modemet till sin dator. Då säger han att han har en sån och springer iväg. Så kommer han tillbaka med en grendosa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Kan väl berätta om en kompis som ville att vi skulle lana och lira lite gamla spel som när vi var mindre. Då sa jag att vi kommer behöva en switch då han bara har en kabel dragen från modemet till sin dator. Då säger han att han har en sån och springer iväg. Så kommer han tillbaka med en grendosa

En kmpis skulle lana med en annan och jag skulle hjälpa de installera lanet.. han tog med sig en liten låda med 4 usbuttag

De lirade faktiskt hela natten men med separata spel och ena var inte ens ansluten ill internet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Kan väl berätta om en kompis som ville att vi skulle lana och lira lite gamla spel som när vi var mindre. Då sa jag att vi kommer behöva en switch då han bara har en kabel dragen från modemet till sin dator. Då säger han att han har en sån och springer iväg. Så kommer han tillbaka med en grendosa

Klockren

Har säkert gjort otroligt dumma misstag själv, men jag har tyvär inget minne kanske är lika bra det:)

Permalänk
Medlem

Gick ju nian nu senaste terminen och såklart letade man efter IT linjerna.
Jag finner en drömlinje, Thorildsplan Programmering/Nätverk.

Några dagar senare så är det en person i min klass som är grym på att irritera mig och alla andra som frågar vilken linje jag ska gå på. Jag svarar då Thorild N&P. Han säger okej och snackar typ om att bli kock och så.
En vecka senare visar det sig att han också vill gå på samma linje och skola som jag!! Han följer ofta efter mig... Detta var det värsta när han "stalka"

I alla fall så vill jag inte vara oartig och så frågar jag varför han vill välja just den linjen.
Svaret: Jag vet inte, när man typ är vuxen och kan mycket om datorer så lär ens barn älska en ännu mer.

Mitt ansiktsuttryck måste sett sjukt ut i det fallet, tre år med honom för den anledningen...

Nu på våren så skulle han också köpa ny dator och givetvis kommer han till mig. Jag rekommenderar Komplett och säger att man kan konfigurera datorn efter budget och så. Slutar med att jag sitter och hjälper honom välja dator i plugget. När jag frågar honom om vilket grafikkort han vill ha så svarar han: Vad är det?

Och som tur är valde han någon annan data linje, men hur fan går detta ihop?? Lite kunskaper ska man väl ha om datorer ifall man ska gå en linje angående det. Har fått flera frågor av honom som varit skrattretande... Detta är det värsta jag varit med om dom senaste månaderna...

Annars så var det någon tjej som hade en laptop som fungerade skumt och troligtvis var det fel på windows efter att någon vart och pillat i inställningar.
Hon berättar för mig att datorn inte fungerar och jag ger då tipset att hon borde testa Linux och hon ger mig snabbt svaret: Jag har inga virus!
Jag orkade inte argumentera i det fallet

Annars så vill folk jämt ha hjälp om hur man lägger in musik på mobilen/mp3'n...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabayt

Annars så var det någon tjej som hade en laptop som fungerade skumt och troligtvis var det fel på windows efter att någon vart och pillat i inställningar.
Hon berättar för mig att datorn inte fungerar och jag ger då tipset att hon borde testa Linux och hon ger mig snabbt svaret: Jag har inga virus!
Jag orkade inte argumentera i det fallet

Annars så vill folk jämt ha hjälp om hur man lägger in musik på mobilen/mp3'n...

Haha,

Du: pröva linux
Hon: Jag HAR INTE VIRUS!!! *skogstokig*

Den där sista känner man igen alltför väl, sist var när morsan var tvungen att avinstallera bildprogrammet till hennes kamera, så hon frågade mig hur man skulle föra över bilderna till datorn..

Plugga in kameran i datorn mha kabeln? öppna mappen dsc/whatever vad det nu står och kopiera ?.

Alltför många gånger har man visat hur man makerar flera objekt och kopierar..

Permalänk

Har en kompis som är rätt B på datorer.. iofs så brukar han fatta när man förklarar hur man gör något den första gången men han blir så otroligt sur när man börjar klanka ner att nått är fel tex tittar man på youtube och det börjar hacka lite (antagligen nått som jobbar i bakgrunden) så säger han med arg röst.

Det är så jävlas mycket skit på den sidan det är fel på filmen. Det är inte min dator det är fel på iaf. sen spelar man spel etc och tabbar ur så går verkligen allt i slooomo x10 samma sak där att det inte är fel på datorn etc

Ja han har faktiskt kastat en 2L colaflaska efter mig en gång

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Mitt ex, ber henne dela ut en mapp.

Det slutar med att hon på nåt magiskt manér, krascha datorn totalt och det slutar med ominstallation.
Jag har fortfarande inte fått klarhet i exakt vad som hände.
Dock var man tydligen absolut tvungen att installera nånting för att kunna dela ut mappar.
Vad det var? Ingen aning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bakemonster
Mitt ex, ber henne dela ut en mapp.

Det slutar med att hon på nåt magiskt manér, krascha datorn totalt och det slutar med ominstallation.
Jag har fortfarande inte fått klarhet i exakt vad som hände.
Dock var man tydligen absolut tvungen att installera nånting för att kunna dela ut mappar.
Vad det var? Ingen aning.

Mega-share-anti-spyware-super-trojan-register-edition tror ja det var xD

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Igår satt jag i två timmar och försökte förklara över MSN för min Kusin (14 år) hur man installerade symantec antivirus. Allt gick jättebra tills hon skulle packa upp filen och inte hade winrar installerat på datorn.
Givetvis kan man inte skicka exe filer över msn så jag fick döpa om den till exs istället och skulle sen försöka få henne att fatta hur man gjorde för att ändra tillbaka. Det var lögn i helvete. Och mitt tålamod är inte det bästa med dator-okunniga personer så lite hårda ord blev det.
Efter många många många försök så lyckades hon till slut få Winrar installerat iallafall och var ju väldigt glad för det. Tills jag förklarade att nu var det ju dags att installera programmet som hon egentligen vill ha. Då gav hon upp snabbt. Trots att det var jättenkelt så lyckades hon inte packa upp installationsfilerna.
Jag försökte då får henne att ladda ner en gratisversion på nätet men då freakade hon ut totalt, livrädd för virus.
Nu får jag väl åka dit och installera skiten istället

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Du: pröva linux
Hon: Jag HAR INTE VIRUS!!! *skogstokig*

- Du får gärna förklara den där för jag fattar den verkligen inte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Du får gärna förklara den där för jag fattar den verkligen inte

Linux har ju typ 0% virus och MS mjukvara har ju några miljoner..
Så for man nämner linux så tror alla att det är bättre bara för det inte finns virus till det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fick vänta ~1 vecka i onödan på min uppkoppling för att Telia inte ville lyssna på vad jag hade att säga :P.

(Hade blivit fel i beställningen av FiberLan så att den ville inte "aktivera" riktigt. Löste det genom att byta tjänst och byta tillbaka igen.. njöt av min 100/10 lina i 10min sen dog någon switch i nätet, så fick jag vänta ytterligare i ett par dagar.)

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Du får gärna förklara den där för jag fattar den verkligen inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Linux har ju typ 0% virus och MS mjukvara har ju några miljoner..
Så for man nämner linux så tror alla att det är bättre bara för det inte finns virus till det.

What he said

Permalänk
Medlem

Har en kompis som jag brukade ta följe med hem efter plugget. När vi hade kommit halvvägs hem så berättade han om hans klasskamrat som tyckte han hade för lite minne på sin dator så han skulle nog tanka hem lite mera minne till datorn Det roliga var att min vän frågade mig sen om man verkligen kunde göra det ^^

Visa signatur

Mainburken: P67A-GD55 - Intel 2500k kyls med Corsair A50 - 2xGigabyte HD 6950 1GB OC - Corsair XMS3 8GB 1333MHz - Corsair GS800 - Corsair R500

"HTPC" ASRock 970 extreme4 - 1090T BE kyls med CM 212+ PnP - Asus HD 6870 DirectCU - Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz - Corsair TX 650 - CM 690

Permalänk

En f.d. arbetskollega åkte till thailand och fick på hotellet veta att det fanns gratis internet nere i lobbyn där man kunde surfa och skicka e-post m.m.
Skitbra tyckte han och skulle skicka ett par bilder till jobb men vafalls, eposten funkade ju inte!

Han klagade högljutt i receptionen enligt honom själv och till slut fick han rätt så han fick skicka via receptionistens hotmail konto istället.

Den här killen kunde inte förstå att outlook express på en offentlig dator på andra sidan jorden inte hade hans uppgifter inlagda...

Samma kille använde norton och installerade antiviruset man får med telia, och av någon anledningen så fungerade inte det och datorn fick blåskärm.
Lösningen. Köpa ny dator.

Min svärfar har också lite problem mest med skillnaden mellan höger och vänster musknapp. Som gammal slaktare så har han händer som dasslock och fingrar som isterband.
Han har aldrig lärt sig dra och släpp vilket är lagom irriterande.
Men för övrigt så försöker han lära sig och löser en hel del själv trots brister i engelskan.

Kommer ihåg en IT-tekniker från ett av Sveriges större företag som fick sitt jobb innan man behövde flera års högskolestudier och man bara behövde intresse.

Han förklarade runt 1997 att han varit på en datormässa i USA och där fått veta att nästa windows inte skulle vara ett windows med "fönster" utan ett "doors" med dörrar istället.
Samma kille påstod också vid samma tidpunkt att man inte längre använde basic på något sätt inom datorer.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Samma kille använde norton och installerade antiviruset man får med telia, och av någon anledningen så fungerade inte det och datorn fick blåskärm.
Lösningen. Köpa ny dator.

Är det inte då man erbjuder sig att köpa datorn "för delarnas" skull?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Fick en fråga av kompisens styvfar en gång.

Han undrade om jag inte kunde hjälpa honom att spela in ett motorcross-spel på hårdskärmen.....

Hittade aldrig inspelningsknappen på hårdskärmen så jag sket i det.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Fick en fråga av kompisens styvfar en gång.

Han undrade om jag inte kunde hjälpa honom att spela in ett motorcross-spel på hårdskärmen.....

Hittade aldrig inspelningsknappen på hårdskärmen så jag sket i det.

Hårdskärmen ? what :P..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
En f.d. arbetskollega åkte till thailand och fick på hotellet veta att det fanns gratis internet nere i lobbyn där man kunde surfa och skicka e-post m.m.
Skitbra tyckte han och skulle skicka ett par bilder till jobb men vafalls, eposten funkade ju inte!

Han klagade högljutt i receptionen enligt honom själv och till slut fick han rätt så han fick skicka via receptionistens hotmail konto istället.

Den här killen kunde inte förstå att outlook express på en offentlig dator på andra sidan jorden inte hade hans uppgifter inlagda...

Samma kille använde norton och installerade antiviruset man får med telia, och av någon anledningen så fungerade inte det och datorn fick blåskärm.
Lösningen. Köpa ny dator.

Min svärfar har också lite problem mest med skillnaden mellan höger och vänster musknapp. Som gammal slaktare så har han händer som dasslock och fingrar som isterband.
Han har aldrig lärt sig dra och släpp vilket är lagom irriterande.
Men för övrigt så försöker han lära sig och löser en hel del själv trots brister i engelskan.

Kommer ihåg en IT-tekniker från ett av Sveriges större företag som fick sitt jobb innan man behövde flera års högskolestudier och man bara behövde intresse.

Han förklarade runt 1997 att han varit på en datormässa i USA och där fått veta att nästa windows inte skulle vara ett windows med "fönster" utan ett "doors" med dörrar istället.
Samma kille påstod också vid samma tidpunkt att man inte längre använde basic på något sätt inom datorer.

Det det gjorde min morgon

Spec som jag skall arbeta idag.

Permalänk
Medlem

Hände en hel del när jag jobbade som it-ansvarig på mitt förra jobb. Var ett litet kontor så jag var den enda på den "avdelningen". Här är några jag kommer på just nu:

- En av tjejjerna på kundtjänst ringer mig när jag sitter och sover på tåget, hon har smått panik för att hon inte kan logga in på datorn och det här hon som öppnar. Efter jag har försäkrat mig om att hon verkligen skriver in rätt lösenord frågar jag om hon har capslock aktiverad. Det tog ett tag innan hon hittade den knappen på tangentbordet, men sen lyckades hon logga in

- En säljare springer in till mig och säger att hans dator har flippat ut totalt, hundratals fönster har öppnats upp på skärmen och det går inte att få stopp det. Så kan det gå när man lägger ett block på enterknappen...

- En annan säljare lyckades välta sin skärm samtidigt som han kom åt CTRL+ALT+Vänsterknapp (så bilden roterar 90 grader). Han fattade ingenting, så jag lurade i honom att det kan bli så om skärmen får en smäll på kortsidan, sen lät jag honom sitta och jobba så ett tag. När han tog fika gick jag och vände tillbaks skärmen och roterade tillbaks bilden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile

- En annan säljare lyckades välta sin skärm samtidigt som han kom åt CTRL+ALT+Vänsterknapp (så bilden roterar 90 grader). Han fattade ingenting, så jag lurade i honom att det kan bli så om skärmen får en smäll på kortsidan, sen lät jag honom sitta och jobba så ett tag. När han tog fika gick jag och vände tillbaks skärmen och roterade tillbaks bilden

Välte en skärm och insåg att han inte har vält den?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass