Permalänk
Medlem

Soundblaset live la av

Hej, jag älskar Kubuntu så långt att alla program är gratis, drar mindre prollekraft och är lättare att förstå... men jag har aldrig råkat ut för att mitt älskade Soundblaster har lagt av
det har bara slutat fungera, när jag startar datorn så hittas den(enligt Kmix så finns den, men ger inte ifrån sig nå ljud)
finns det något sätt att "debugga" vad som hänt den? det fungerade utmärkt imorse, senaste jag satt o lyssna på musiken min.
det ända som fungerar nu är Via 8975 eller va den hette(ljudkortet på moderkortet)

någon ide någon?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Avstängd

Konstigt, vet inte.
Prova nåt annat system om du dual-bootar.

Köp inte ett X-Fi för Creative suger och har än inte gjort några drivrutiner för det till Linux, ja det har gått över ett år sedan X-Fi släpptes.

Tillsvidare kan du använda ditt integrerade ljudkort på moderkortet, men vet inte hur bra de är.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

hmm... av någon mycket mysko anledning så slutade nu moderkortets ljudkort att fungera och soundblastern började fungera

hmm... vad ska man ha om inte creative?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
hmm... av någon mycket mysko anledning så slutade nu moderkortets ljudkort att fungera och soundblastern började fungera

hmm... vad ska man ha om inte creative?

Just X-Fi serien funkar inte, men andra Creative kort fungerar.
Annars kan man använda integrerade ljudkretsar på moderkort, vissa av dem är säkert bra. De finns med 7.1 kanaler iaf.

Annars finns det kort från andra företag. TurtleBeach, C-Media, Razer, STway, etc.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Annars funkar väl alla ljudkort med VIAs envy kretsar alldeles utmärkt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Skriv alsamixer i en terminal och försök att dra upp det mesta. Undersök även detta:

Analog/Digital Output Jack

om det nu finns på ditt kort (finns på Audigy iallafall).

Känns lite drastiskt att fundera på att köpa nytt kort när det kanske bara är mixern som har mutat nivåerna.

Annars kan du väl prova att skriva alsaconf i en terminal och följa instruktionerna.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB