Kd-medlem: Förbjud våldsamma datorspel

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker vi bör förbjuda knivar också dom verkar så våldsamma.
Förbjud all kött, grönsaker, o frukter, mm tänk på dessa levande ting som vi äter. Mycke våldsamnt.

Ja, där ser ni varför politikerna inte gör mycke vettigt. Tiden går ju åt att diskutera massa idiotiska förslag hela tiden o gå före i bostadsköer O_o.

Permalänk
Inaktiv

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
[B] Så kristna människor dödar? Det var väl ett ganska korkat sätt att skriva på?

Ja- och nej. Den som hängde med på religionslektionerna vet att kristendomen var den mest brutala religonen någonsin. När dom gjorde sina korståg så fick "motstånden" valet att bli kristen, eller dö.

Men det är en snygg parallell; religion dödar, i massor.

Permalänk
Medlem

Egentligen borde ju teddybjörnar förbjudas också... Det har ju hänt ett par gånger att folk har smugglat droger och liknande i dom, tänk om det händer igen!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

nej till förbud! vi har yttrandefrihet!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Tack, precis min åsikt Dredd

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk

personligen tycker jag att man blir lugnare av att spela våldspel.
tänk er en riktigt pissig dag då allt gått snett och man bara vill slå ner nästa perosn som öppnar truten. då sätter jag mig å lirar nåt spel där mna verkligen kan ge utlopp för sin ilska.

efter det är iaf jag lugn och rofylld

Visa signatur

antec nine hundred, Gigabyte GA-965P-S3, intel core 2 duo e6600, point of view geforce 8800 gts 320 mb, antec truepower 2.0 480 W.Seagate barracuda 16 mb Cache 320 Gb, 2 Gb Corsair XMS2

Permalänk
Medlem

Min vote blev på Ja Eftersom att min kompis votade på det bara för att jävlas med mig ^^. Skulle vota Nej annars.

Sen borde man ju förbjuda våldsfilmer isåfall också. Borde ju ha samma effekt tycker jag.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av segas
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så kristna människor dödar? Det var väl ett ganska korkat sätt att skriva på?

Ja- och nej. Den som hängde med på religionslektionerna vet att kristendomen var den mest brutala religonen någonsin. När dom gjorde sina korståg så fick "motstånden" valet att bli kristen, eller dö.

Men det är en snygg parallell; religion dödar, i massor.

ja och nej på den med. religion är inte mer våldsam eller våldsförespråkande än nått annat, däremot innehåller den så mycket som lätt kan användas både med dogma och tolkning av folk som är lite enkla och våldsamma eller förespråkar våldsanvändning.

kort sagt, religion är lite som spel, och spel är min religion.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Kommer aldrig tas på allvar.Handlar om miljoner om inte miljarder i minskade inkomster till staten i form av momsen.Samma sak om våldsfilmerna skulle förbjudas.Våld säljer så enkelt är det och kommer va i framtiden med.Släng in lite sex så drar det in ännu mer stålar....
Är inte för detta idiotiska förslag ska jag nog säga med hehe.Spelar mycket sk våldspel.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Totalförbud ftl

Åldersgränser däremot, jag tycker att många spel borde flyttas ner från 15 till 13 och sen ska dom hållas där, vilken 13åring blir skadad av att se ett par sims ha pixelsuddat sex eller blod? Då kanske folk börjar respektera dom.

Sen att alla åldersgränser i princip inte funkar, kolla bara på Steam och piratscenen, inga ålderskollar där inte, men det är en annan fråga.

Och btw: sluta med hela religion = mord grejen, bara löjlig.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

helt sjukt om dom skulle göra det ..

Bättre koll på åldersgränserna ..

Tex när jag var inne på "Game"(spelaffär) så var det en 12 åring (skulle tippa på det iaf) som skulle köpa ett spel som det var 18 års gräns på.. hon i kassan ringde till hans förälder och fråga om han fick köpa det .. föräldern visste säkert inte alls vad det var för spel han köpte !!

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+| Gigabyte GA-MA74GM-S2H | Gigabyte HD4580 512MB | Corsair XMS2 4GB | 1.25TB |

Permalänk
Medlem

Det som har hänt har hänt pga att personerna som utfört dåden har varit utstöta, mobbad och så vidare, Om man hade stoppat där så hade det säkert aldrig hänt.

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Finns inget annat som dödat mer än i guds namn.
All religion är helt sjuk.

Coca carola - Religioner

Jo men ärligt talat, löjligt.

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Alltså vilka personer är det som går ut och gör det man gör i datorspel?
Då är man redan sjuk och då kommer man förmodligen göra som kommer göra i alla fall.
Det känns som att de ska ha något att skylla på. Att det är videospelsvåldet och filmvåldet som skapar otrygghet i samhället.
Men sanningen är nog snarare den att vi har ett samhälle som inte fungerar.
Kulturkrockar (Människor med typ över 20 olika kulturer hopas ihop på en och samma yta utan att veta hur de ska leva utan de följer sin egen kultur från tidigar) på hög nivå och föräldrar som missar totalt att det är faktiskt dom själva som är ansvariga för sina barns uppfostran och leverne.
Det är så lätt att skylla på annat än ta tag i problemen själv.
Även om det skulle vara 30 års gräns så skulle det inte lösa några problem.
Men däremot så kan det smart att ha en femtonårsgräns så att vem som helst inte kan köpa vissa spel. Men efter den åldern så borde de flesta ha vett innanför pannbenet för att veta att datorspel inte är verklighet. Att ha en högre åldersgräns är bara löjligt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Re: Kd-medlem: Förbjud våldsamma datorspel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Ute i världen har man till och med haft mord på skolor, där eleverna har hållit på med våldsamma datorspel

Jätte bra!!!
Förbjud alla våldsfilmer med annars har man ju bara flyttat problemet.
Sen eftersom 98% som spelar ett våldsspel går och mördar någon,
så borde vi förbjuda musik oxå, för dem lyssnar väll på våldsmusik med.

Men eftersom våldet inte lär minska så finns det säkert något annat våldsmännen gör som går att förbjuda.
Det är ju sant att allt som våldsamma personer gör, kan få andra personer att SMITTAS att bli precis lika våldsamma.

*Har själv spelat våldspel, sett våldsfilmer & lyssnat på musik med inslag av "våld" i snart 20år och än så länge aldrig ens slagit en person*

Se en bra film istället
Bowling for Columbine av Michael Moore

Permalänk
Avstängd

men wtf.. vem bryr sig om kristendom eller något som har med sånt att göra??

specielt inte kristendomen? för jag menar vem lyssnar på någon som hänger upp sin son på ett kors?

eller för den delen bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt!?

helt fucking retard..

U ARE YOUR OWN GOD!

U - God d:

så skit i vad lilla KD säger.. för det dom säger är lika intressant som att titta på en pan pizza bli klar..

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Hedersmedlem

mmm, jag gillar idén, förbjud WoW

MEN RÖR INTE PAC-MAN!!!

Permalänk

Håller med de som sagt det tidigare; Skärpt kontroll av åldersgränser! Spel som GTA och liknande är inget som småbarn ska spela.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
nej till förbud! vi har yttrandefrihet!

Håller helt och hållet med dock har jag lite svårt att dra parallellen; spelförbud - yttrandefrihetskränkning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

DEMOKRATI!
Storebror ska ge fan i vad jag spelar. Puckot i KD har helt klart rätt till sin åsikt men han har INTE rätt att tvinga på sina vridna åsikt på någon av oss! Säg åt honom att flytta till en diktatur om han vill kontrollera meider som ex. datorspel.

PS. Det må vara sant att någon dött/dödat indirekt pga datorspel. Men hur många dör eller mördar pga religon VARJE dag? Bör vi inte förbjuda den skiten först i sånna fall?

Edit: För att citera nästan alla komiker som tagit upp detta "Where were the fucknig parents!?". Lyckat att skylla ifrån sitt egna ansvar på spel, film och musik

Edit2: Wow! Ja sidan har ett par röster! Surfar Carola på sweclockers?
Och de som säger att religion inte längre dödar. De enda som är nog korkade att säga en sådan sak måste själva vara troende. Klart det dödas i den kristna tron. MEN! det är inte tron i sig som dödar, det är en liten skara puckon, om inte religion fanns skulle de hitta en annan anledning. Människan dödar, så är det bara och vad man än förbjuder så kommer det ALLTID att vara så.

Permalänk
Medlem

Jag tror helt klart problemet ligger hos förälldrarna. Jag menar de flesta förälldrar har ganska bra kontroll över vad deras barn gör eller inte gör i hemmet. Så istället för att slänga ur sig banala förslag som KD gör nu som alldrig kommer att lyckas utan endast ge en dissussion som innehåller irritation och ren ilska. Varför föreslår inte KD att man istället sätter vikt på att lära förälldrar respektera datorspel med åldersgränser. Lär dem att datorspel med våld i sig inte är bra för deras barn, helt enkelt lär dem att inte tillåta barnen spela datorspel före de innehar åldersgränsen. Lika som alkohol. Jag har spelat våldsspel länge och sett våldsamma filmer ganska tidigt. Har inte blivit en våldsammare människa av det, snarast tvärt emot. Men man blir en aning avtrubbad. Man blir känslolös mot våld på avstånd (Nyheter, Film mm.) Det tycker jag man inte skall ge till sina barn. Vet inte om alla blir det, men jag säger bara min åsikt baserad på mej.

Så alltså, KD, sluta upp med att försöka provosera med idiotiska förslag, försök istället lösa problemet. För det är faktist ett problem och det är väl därför ni sitter där, för att göra ett seriöst försök att förbättra samhället?

Permalänk
Medlem

Kd-nissen verkar inte förstå poängen med datorspel: att simulera verkligheten, fast med extra allt. Om det då är blod, snabba bilar eller mystiska drömvärldar så kan man med kd-argumentet få det till oundviklig katastrof som mord, fortkörningar och LSD-trippar.

Antingen förbjuds allt utom Tetris, eller så finns det verkligen ingen poäng.

Permalänk

Vi bör förbjuda kossor också! De dödar trotts allt fler människor i sverige än något annat djur och fler människor än vad datorspelen (påstås) döda! Death to the cows!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tryinghard
Och de som säger att religion inte längre dödar. De enda som är nog korkade att säga en sådan sak måste själva vara troende. Klart det dödas i den kristna tron. MEN! det är inte tron i sig som dödar, det är en liten skara puckon, om inte religion fanns skulle de hitta en annan anledning. Människan dödar, så är det bara och vad man än förbjuder så kommer det ALLTID att vara så.

Word! Bush krigar ju för fred och demokrati

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Jag har en bra idé.
Alla levande människor har en inoperad eledning inom sig. Sen finns det en byråkrati-central som övervakar alla dessa människor. Vid olika typer av våldshandlingar så får man en en elchock vars styrka är anpassad till hur grov handlingen är.
Då är det lätt att ta kontroll över obehagliga situationer också.
Ingen kommer någonsin begå illegala handlingar igen....

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Detta förslag är inte precis det mest genomtänkta jag sett men de har har poäng, barn är klart mer lättpåverkade än vuxna och detta destå mer ju yngre de är. Barn borde inte spela vissa spel så enkelt är det, om åldersgränserna inte följs så måste man åtgärda det på något sätt.
Sen att kd:s sätt är dåligt är en annan sak.

Religion i sig dödar nästan alldrig, i de allra flesta fall där religion är inblandad i våld är det personer som antingen är sinnessjuka eller bara använder religionen som orsak till något de vill pga. något annat.
Och varför detta kommit in på religion förstår jag inte riktigt då det mycket väl kunnat vara folkpartiet eller Sossarna som kommit med detta förslag.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Religon i sig dödar visst, det kristna i sverige däremot.... Men det finns fortfarande länder där man stenar olydiga barn, otrogna kvinnor och spänger folk i luften för att stå på guds goda sida.

Edit: Även i den kristna bibeln stod det att man ska stena olydiga barn. Men iv har valt att bara ta och följa vissa delar av bibeln. Konstigt, antingen stämmer hela bibeln eller så stämmer inget! Man kan ju inte skriva om bibeln som man vill. Känns som att den version av bibeln som skrevs först bör vara den de kristna ska leva efter. Dvs, stena era barn!

Permalänk

asså jag hatar när folk försöker motarbeta saker som de inte förstår sig på.
innan de ens ska få uttala sig så tycker jag att de ska testa att spela lite och om det resulterar i att de går berserk i riksdagshuse så kan de få säga sina idéer.

ja menar de här är lika patetiskt som när jag såg en nisse som försökte inbilla mig och mina kompisar att alkohol är en livsfarlig drog som förstör ens liv såfort man dricker det, när han själv aldrig ens testat dricka det.

Visa signatur

antec nine hundred, Gigabyte GA-965P-S3, intel core 2 duo e6600, point of view geforce 8800 gts 320 mb, antec truepower 2.0 480 W.Seagate barracuda 16 mb Cache 320 Gb, 2 Gb Corsair XMS2

Permalänk

Det är en jävla skillnad på att vara kristen och att vara en kristdemokrat. En kristen människa kanske är i kyrkan ibland och tror på Gud, en kristdemokrat är en värdekonservativ tölp som vill detaljstyra hur folk ska leva för att leva upp till dennes krav på vad en god moral är.

Alltid när någon skriver något såhär befängt så undrar man ju vad fan det är för fel på människorna. Jag har tittat på både skräckfilmer, splatterfilmer, porrfilmer och SVT när jag var liten, våldsamma spel vet jag inte direkt om jag spelade, eller alltså man skjöt ju och knivade ju ihjäl figurer och oskadliggjorde dem på andra sätt. Jag började min spelkarriär med NES. Numera spelar jag med glädje övervåldsamma sjuka spel och ser dylika filmer, jag lyssnar på både Onkel Kånkel och Twisted Sister och Marilyn Manson. Otroligt nog så har jag inte dödat någon än så länge, ej heller har jag börjat knarka eller böga, jag blev inte heller kommunist av att titta på Aktuellt.

Skulle jag ha ungar så skulle de få spela vilka spel som helst, se vilka filmer som helst, lyssna på vilken musik som helst och läsa vilka böcker som helst. Är man gammal nog att kunna spela ett spel som Postal så är man gammal nog att hantera vad som händer i spelet.

Nästan alla spel är våldsamma i någon utsträckning, börjar man med att förbjuda något spel så kommer det att finnas massor av andra spel som man inte förstår varför just de inte är förbjudna. Ska man förbjuda alla spel? Ja vissa som inte gillar TV-spel tycker nog att det är en uppoffring värd att göra för att uppnå något högre mål.

Permalänk
Medlem

Detta förslag är inte precis det mest genomtänkta jag sett men de har har poäng, barn är klart mer lättpåverkade än vuxna och detta destå mer ju yngre de är. Barn borde inte spela vissa spel så enkelt är det, om åldersgränserna inte följs så måste man åtgärda det på något sätt.
Sen att kd:s sätt är dåligt är en annan sak.

Min "gaming" tid började som 7 åring då vi fick det sprillans nya windows 98:D! Det började med Half Life och och quake 2 och så gick det vidare. Är jag våldsam för det? Jag har aldrig slagit någon i hela mitt (korta) liv!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA