Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Studentbostad (Lund), hur gör man?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Du bör även hålla dig borta från SSKK (B1 samt C1) om du inte gillar spontanfester på söndag kväll.

Har en i min korridor som hade oturen att få ett rum där som novisch, oventandes om vad SSKK var. Han höll ut nästan ett år eftersom han inte ville slösa bort sin afb-köplats på något annat korridorrum istället för en lägenhet. Han skickade ett mail till AFb där han förklarade sin situation och AFB lät honom boka ett rum på hemsidan utan att förlora sin plats.
Om jag förstod det rätt hade AFB sagt att de skulle införa någon slags varning när man bokar ett rum i B1/C1 för att sådant inte ska behöva hända.

Det händer att man vaknar 04:00 på morgonen av ett dånande av "Alexander kyckling, mästare på cykling!".
/me no liky SSKK

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om ni vill veta hur det är att bo på ulrikedal rekommenderar jag korridoren.blogspot.com

men bostad via AF är mycket smidigt. Anmäl dig tidigt, förr eller senare ligger du etta i kön på vilken lägenhet som helst och då är det bara att välja och vraka.
Du får en snajsig liten lya målad i AF-färger för endast halva ditt studiemedel i månaden. Men de första månaderna på LTH kommer du inte bry dig för du kommer vara konstant full, och måla om kiosker mitt i natten.
Have phun!
Själv ska jag plugga i Malmö i höst, så jag slipper det största drägget

Permalänk

Då kvack! tog upp kiosken kan jag meddela att ön Ön har nått version 2.0 och att telefonkiosken långsamt har börjat återgå till sin rätta färg... Elektrovit!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Har en i min korridor som hade oturen att få ett rum där som novisch, oventandes om vad SSKK var.

Gissa var mina erfarenheter kommer från ;). Bodde där i två terminer... det hade sina ljusa stunder iofs, t.ex. 90-personers sittningen i köket och badandet i uppblåsbar pool precis utanför korridoren en vardag i februari månad, med tillhörande öl och musik. De andra på Delphi undrade nog vad vi sysslade med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Då kvack! tog upp kiosken kan jag meddela att ön Ön har nått version 2.0 och att telefonkiosken långsamt har börjat återgå till sin rätta färg... Elektrovit!

Har dom redan börjat måla om den? Det får man la inte börja med förrens nollningen?

Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som kommer söka korridor i Linköping nu i höst?

Permalänk

Klart vi har!
Inget vi vet om =P

Vi hade sittning där ute så

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Ingen mer än jag som kommer söka korridor i Linköping nu i höst?

Jorå, jag är med.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

Akta er så att ni inte hamnar i samma korridor som vi Eare besöker i samband med VSR

Eller ja, varför inte titta ut och var med på de roliga!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid söka dig till nationerna och höra efter med boende. Ring och fråga redan nu! Är du villig att aktivera dig och kanske hjälpa till på lunchen etc. några gånger i månaden ökar chanserna hos de flesta, annars tror jag lottning tillämpas i ganska hög grad. Närmast M-huset(där även I håller hus) är Helsingkrona nation, men deras nationshus ser ut som ett hotell hämtat från 60-talets Mallorca på gott och ont.

Nu måste man ju inte bo där alla teknologer bor, för de ser man ändå större delen av dygnet på LTH. Dvs. du måste inte bo i korridor på sparta/Delphi/Kämners.

Ulrikedal(bor där själv i lägenhet) är inte alltför långt från LTH(seg backe hela vägen) men betydligt mycket närmare stan/nationer osv än Kämners/Delphi. Trevligt område men ingen vidare mataffär som matchar Willys uppe vid Kämnärs. Vet att de renoverar en hel del korridorer på Ulrikedal nu i sommar.

Ett annat tips är "Stiftelsen Mikael Hansens Kollegium". Rätt så fräscha korridorer till låg hyra med ganska frisk blandning av studenter, (många läkare?). Har du goda betyg så finns det stipendier där man får bo extra billigt första året (iofs endast om man kommer direkt från gymnasiet tror jag). http://www.mhklund.se/

Självklart ska du anmäla dig nu under novishperioden hos afb. Det handlar om månader i kö som du tjänar om du får en bra plats, bara för att du signar upp behöver du inte ta ett rum/lägenhet. De du är intresserade av måste du aktivt gå in och välja själv.

ett sista tips, skaffa en cykel med bra lås!

Välkommen till Lund, mycket nöje!

Visa signatur

//anno

Permalänk

Sydskånska och Krischan ligger i princip lika nära som helsingkrona (+- 10m).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Sydskånska och Krischan ligger i princip lika nära som helsingkrona (+- 10m).

så sant så sant, men endast helsingkrona kan erbjuda rum med balkong som vätter mot maskinparken och vackra M-huset hehe

Visa signatur

//anno

Permalänk

Usch vem vill kolla ditåt? =P

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack alla som svarat, fick dessvärre en dålig plats i lottningen =/

Så nu är alla goda råd dyra Har sökt köplats på de flesta nationer, men de verkar ha telefonstängt nu pga semestertider. Har ingen större lust att bo på vandrarhem i 2 månader

Hur är det att bo inneboende i en lägenhet, verkar finnas en del platser i lägenheter om man kikar på Bopoolen. Något särskilt man skall tänka på?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Hur är det att bo inneboende i en lägenhet, verkar finnas en del platser i lägenheter om man kikar på Bopoolen. Något särskilt man skall tänka på?

trisst med köplatsen, men det är bara att ligga i och logga in på afb.se var och varannan dag och anmäla dig på de rum/lägenheter du gillar. Nåt får du alltid. Tänk på de som inte fick novischförtur...

ang inneboende; akta dig för någon bohemdamen nära bankgatan, hon är tydligen på väg att bli en klassiker Annars är det nog ganska lugnt

annars brukar boendet lösa sig, är alltid ett gäng på nollningen som inte har någon bostad första veckorna. Många kontrakt är ju från den 1sept. och LTH's nollning börjar väl den 18'e? Jag själv fick bo hos min fadder några dar och sova hos kursare en annan, det löser sig!

men du kan ju alltid boka ett rum på vandrarhemmet vid stationen, ligger fint nära rälsen i ett gammalt tågset

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

ojdå, många från LTH/Lund här ser jag
Några D-are tros?

Grattis till alla som ska börja läsa till hösten också, ni står inför en sjukt rolig tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
ojdå, många från LTH/Lund här ser jag
Några D-are tros?

Grattis till alla som ska börja läsa till hösten också, ni står inför en sjukt rolig tid

Jajemen, En hälsning från den döda WoW klanen
/ dt06jj0

Permalänk

Nära nog!

et06el8!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

jonasy>>Jag har bott på Delphi, numera rätt trevligt område och dessutom nära till LTH. Sen har jag bott på Vildanden, det är mitt bästa boende. En underbar blandning av studenter, alla typer finns på Vildanden. De överlägset bästa korridorsfesterna. Visst, det är en bit att cykla till skolan men på intet sätt något större hinder. Jag har också bott mitt i stan, som inneboende, det var schysst fast man är bunden hårdare till andras regler.

Till sist, jag läste just I-programmet, är I98 (examen 2003). Är det något du undrar är du välkommen att fråga! Lycka till!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
En kamrat från E(D)-huset ser jag Hoppas ni fortsätter med dom fina mackorna även till hösten /dt06

CCWarlock: Trevligt. Då kanske du får mig som phadder nu till hösten Jag lovar att du kommer att trivas på den bästa sektionen på den bästa skolan i landet.

Finns det lägenheter i de husen? Har själv bott i D-huset och trodde bara det var korridorsrum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Finns det lägenheter i de husen? Har själv bott i D-huset och trodde bara det var korridorsrum.

De syftar på E/D-huset på LTH.
E- och D-husen på Delphi är bara korridorer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken ISP levererar den bästa 100/100-tjänsten?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

jag anser att tele2 är bättre än bahnhof iaf (Fick högre hastighet, om än inte mycket. Bor på vildanden)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nibiru
Vilken ISP levererar den bästa 100/100-tjänsten?

Jag är nöjd med Lunds stadsnät.

Edit: För att förtydliga så menar jag alltså Perspektiv bredband, de som innan hette Lunds stadsnät. Hade mycket bra hastigheter med dem under vårterminen iaf.

Permalänk
Medlem

Jag kör också på stadsnätet, närmare bestämt med Labs2. Funkar kalas. Betalar för 10 Mbit men får 100 Mbit av nån anledning. Jag klagar inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag syftade alltså på de leverantörer som man kan välja när man bor hos AFB. Alla dessa är väl anslutna till stadsnätet?

https://lu-login.oppetstadsnat.lundsenergi.se/kundwebb/logon....

Klicka Tjänster i vänstermenyn och därefter Lunds Energi Öppet Stadsnät Student i högermenyn.

Bahnhof går bort direkt då de endast erbjuder 100/10. Även Perspektivbredband kan känna sig blåsta eftersom att de inte anger explicit hur hög hastigheten är uppströms. Valet står alltså mellan ABC, adamo och bredband2.

Någon som har en av dessa tjänster? Kör TP-test och redovisa!

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk

En annan faktor är peeringen ("ping").

Sitter just nu själv med Ownit och har som högst mätt upp 40/40 på min 100/100 lina.
Dock kopplar Ownit ner om en vecka =S

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Hm, allt detta läsande om lund låter ju skitskoj!, blir peppad på att söka själv, men jag vetetusan vad, låter som att vi borde starta en swec-nation isf haha

kan någon länka till en sida med ett kursutbud/utbildningsutbud? vore guld värt.

citera gärna så att jag läser ev. svar !

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shiroW
Hm, allt detta läsande om lund låter ju skitskoj!, blir peppad på att söka själv, men jag vetetusan vad, låter som att vi borde starta en swec-nation isf haha

kan någon länka till en sida med ett kursutbud/utbildningsutbud? vore guld värt.

citera gärna så att jag läser ev. svar !

www.lth.se

Permalänk
Medlem

...eller http://www.lu.se för icke-tekniska kurser.

Visa signatur