Arctic Silver 5 eller Coollaboratory Liquid Pro?

Permalänk
Medlem

Nu idag har det tydligen hänt grejer (typiskt när man är bakis och inte orkar klocka)...

Kör just nu i orginal och den kommer upp i 31grader i full load (31+15=46grader) innan hade jag en full load temp på 36grader (36+15=51grader) så just nu har jag samma tempraturer som med Artic silver 5.
Ändå är tempraturen inne lite högre idag än vad det var igår.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Nu idag har det tydligen hänt grejer (typiskt när man är bakis och inte orkar klocka)...

Kör just nu i orginal och den kommer upp i 31grader i full load (31+15=46grader) innan hade jag en full load temp på 36grader (36+15=51grader) så just nu har jag samma tempraturer som med Artic silver 5.
Ändå är tempraturen inne lite högre idag än vad det var igår.

Kom på en grej nu.

Någon sa tidigare i tråden att man måste värma upp materialet till 60°C innan den smälter och börjar jobba som den ska, det var med dom där färdiga kuddarna man lägger på prollen men det kanske är något liknande som gäller för pastan ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Kom på en grej nu.

Någon sa tidigare i tråden att man måste värma upp materialet till 60°C innan den smälter och börjar jobba som den ska, det var med dom där färdiga kuddarna man lägger på prollen men det kanske är något liknande som gäller för pastan ??

Tror inte det är samma sak där (stog ingenting om det i manualen) men jag har i alla fall varit uppe på ~70grader tidigare när pastan var nyss pålagd.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Tog mig orken att byta till liquid idag faktiskt......

Och fick fina resultat!

Innan hade jag AS5, kollade Idle, samt Load temp minuten innan jag stände av datorn, stängde av och skruvade loss blocket.

Tog loss Cpun och tryckte ut lite grann ur sprutan.. tog en tops och började jämna ut det över cpun... hmmm Spegelblankt stod det i manualen..blev mera Borstat stål liknande för mig, äsch tänkte jag är väl så det ska vara...på med blocket, ivrig som få för att se om det var nån skillnad! , men herregud, Idle var uppe i 10c mer, och Load gick inte alls i samma hastighet längre, så jag sänkte med setfsb, och loadade på den, 78c! blev det, näää fy fasen tänkte jag, SÅHÄR ska det inte vara , så jag stände av och tog loss den igen.

Kollade på IHS'en , och på blocket, Var INGENTING på blocket men på cpun hade det redan fastnat som berg? hehe fick tom slipa med våtslippapper för att det skulle bli lite yta... nåja, på med skiten igen, men denna gången tog jag mer utav det, så det verkligen blev blankt av "pastan" och sen på med cpun, på med blocket igen, *hålla tummarna*

Och vips! sänkte Idle med 5c än innan kanske, Load med ÖVER 5c från AS5 det hela tog kanske inte mer än 30-40 mins från att jag stängde av datorn först, så rumstempen hade inte ändrats, utan det blev bara ett lyckat resultat!

skit i idle för den stämmer inte egentligen, och full load så ska man inte lägga på 15c , för det tror jag inte alls på, då skulle jag haft en load på 95c innan och det tror jag verkligen inte på!

Before:
Idle: 27
Full load med 1.66v - 58c

After:
Idle: 22
Full Load med 1.66v - 52

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Och fick fina resultat!

Det där är ju riktigt fint! Har sett någon tidigare som klagat på att lägga ut det med tops för det (kan) lossnar bomull och sätter sig i pastan och försämrar resultatet, men det ser ju riktigt fint ut det där. Liquid pro ser mer och mer intressant ut för varje dag här i stugan.

Jag antar att du kör med vatten med den volten?

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Riktigt fina resultat där Infa!

Nu blir jag nästan lite avundsjuk...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

hehe, det står att man ska ha mindre än man tror, därför tog ja fett lite, ochj trodde det räckte, men det verkar som det hann torka innan ja ens satt på blocket... så det blev som att sätta på utan pasta överhuvudtaget... tops fungerar bra, man får checka så et inte lossar nåt, man ser ju om det fastnar nå "hårliknande" på ytan.....

ta LITE Mer än du tror, har du fått det spegelblankt? mer eller mindre... ska det vara det , lägg ut lite små kluttar här o varpå cpun.. sen kör ut det me tops..
det ska lixom "flyta" ihop för bästa resultat, håll cpun åt sidan sen så du ser att ingen rinner av.

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
hehe, det står att man ska ha mindre än man tror, därför tog ja fett lite, ochj trodde det räckte, men det verkar som det hann torka innan ja ens satt på blocket... så det blev som att sätta på utan pasta överhuvudtaget... tops fungerar bra, man får checka så et inte lossar nåt, man ser ju om det fastnar nå "hårliknande" på ytan.....

ta LITE Mer än du tror, har du fått det spegelblankt? mer eller mindre... ska det vara det , lägg ut lite små kluttar här o varpå cpun.. sen kör ut det me tops..
det ska lixom "flyta" ihop för bästa resultat, håll cpun åt sidan sen så du ser att ingen rinner av.

mvh

Det funkade!!!

Har nu 6grader lägre load temp än innan!

Jag hade på nästan dubbelt så mycket den här gången om man jämnför med hur jag gjorde senast så tack för tipset ang "mer än man tror".

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

hehe nice! kul att det funkade för dig också, Liquid pro är verkligen bra

jag brukar vara så skeptisk mot alla slags pastor, men tänkte, detta är top of the line, bäst i alla test o så hehe, det lönade sig iaf!

Du fick det som att det "flöt" ihop som kvicksilver typ? så det ska vara så att det lixom vulkar ihop med blocket/kylaren

undrar hur det är att ta bort det där sen, gick ju inte ens att ta bort med Kemiskt ren bensin för min del...såå hehe...återstår att se när jag byter cpu eller mobo igen.... nån månad eller så

Fått nå bättre klock på prollen efter det där?

Mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Hedersmedlem

hehe. hmm har en fråga...
begriper inget när ni skriver
"31grader i full load (31+15=46grader) innan hade jag en full load temp på 36grader (36+15=51grader)".
vadå pluss 15 och vad räknas.. jag har alltid kört på det som TAT visar.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Mjo, Grejen är ju att Temp programen visar fel numera med dom nya Conroe's som kommit, redan innan också för vissa..

Att tex, när jag kör 1.55vcore så har jag en idle på 19c i ett rum med över 25c i, vilken är tekniskt omöjligt att den då ligger på 19c vad du än har för kylmedel...

Så, Folket i OC världen, har väl klurat ut varför det är så... vissa har tänkt att Tjunction ligger på 100c istället för 85 som förr, och att den skulle mäta 15c för lite osv, Och som jag själv sett så är TDP på äldre conroes 60.1c
och nytt med G0 är att TDP ligger på 72c, och det låter då rimligt att den mäter fel på 12c från 60 som innan, men å andra sidan, LOAD är ja riktigt tveksam till att man ska lägga på grader, för det blir inte rimligt.. jag loadade 78c enligt coretemp än gång pga felmontering, skulle jag då ha 90c? då skulle den throttlat redan om junction låg på 85c , sååå vette fasen vad som är rätt temp numera, MEN efter att ha kollat en hel del tror jag TAT är den som läser mest rätt temp, den har högre IDLE än coretemp och visar lägre load temp, men jag tror ändå det stämmer

sett en tråd där en kille mätte med Laserprobe så nära det gick kärnan, och fick fram att coretemp mättre för lågt idle, dock också att den mätte för högt vid load, såå jaaaa , en tveksam djungel det där med Temps, dock tror jag att den DTS som det mäts ifrån är den mest accurata iaf

Mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
undrar hur det är att ta bort det där sen, gick ju inte ens att ta bort med Kemiskt ren bensin för min del...såå hehe...återstår att se när jag byter cpu eller mobo igen.... nån månad eller så

Hehehe stackars er som kör intel med deras låsning av prollen, en AMD kan man ju med lite mod i hjärtat bara slita rakt ut utan att skada något

Men om "pastan" nu verkligen typ limmar ihop kylaren och prollen lär det la bli att skära väck prollen från kylaren om inget kemiskt funkar

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Hur ofta bör man byta kylpasta?
Hur mycket pasta bör man lägga? Vad är effektivaste sättet att ta bort "gammal" pasta?
hmm hade en till fråga men glömde bort den lika fort som den dök upp.
Har aldrig använt såntdär förut o vill gärna lära mig lite

Permalänk
Hedersmedlem

aha.. de va nytt. min cpu e iaf E6600 stepping 6 rev B2. kanske skulle fixa en lasertempmätare. synd de som inte är leksaker kostar så mycke.
Kan iaf jämföra temperaturerna jag själv läst av med mina tidigare innan jag slängde på vattenkylning... cpu fick precis samma temperaturer load/idle.
hade förut en "Noctua NH-U12" och nu ett hemmagjort vattenblock i aluminium. kylpastan är AS5 och jag ska väll inte direkt skryta med designen på hur vattnet går inne i blocket. ser ut som en kopp med lock och hål för nipplar

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag verkar intressant, IC Diamond 7 Carat Kylpasta.

Kostar bara 79kr, men verkar dessvärre vara jobbigare att applicera. Någon testat detta? Enligt vad som står på Gtek ska denna pasta ha en värmledningsförmåga som är 5-6ggr högre än rent silver.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Detta tycker jag verkar intressant, IC Diamond 7 Carat Kylpasta.

Kostar bara 79kr, men verkar dessvärre vara jobbigare att applicera. Någon testat detta? Enligt vad som står på Gtek ska denna pasta ha en värmledningsförmåga som är 5-6ggr högre än rent silver.

Det skiljer inte så vansinnigt mycket.

http://xtreview.com/addcomment-id-2884-view-IC-diamond-7-vs-a...

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk
Medlem

Nä, jag vet. Men ett test är ju bara ett test. Just vad gäller kylpastor så skiljer oftast resultaten ganska rejält mellan olika recensioner. Om jag hade köpt något nytt idag hade jag kört på diamanten. Mest för att det är fränt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Hedersmedlem

heheh vist.. jag me.. tror ajg. diamant är ju bra värmeledare.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Nä, jag vet. Men ett test är ju bara ett test. Just vad gäller kylpastor så skiljer oftast resultaten ganska rejält mellan olika recensioner. Om jag hade köpt något nytt idag hade jag kört på diamanten. Mest för att det är fränt.

Om jag inte minns fel så såg jag många negativa recensioner av diamantpastan när jag googlade förra gången, och du har rätt, test av pastor ger sällan ett 100% rättvist resultat. Jag ser ingen anledning att byta till diamantpastan, men jag kommer säkert skaffa sån när diamantpastor "mognat" lite

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk
Medlem

Om inte så kan den ge rätt schyssta raggningsrepliker: "- Visst gillar du diamanter? Vill du hänga med hem och se...".

Får hoppas på att det inte är ett helvete att rengöra den eller att det blir som klister bara. Är förresten på jakt efter något att rengöra cpu:s med, då morsan nämligen slarvat bort min isopropanylalkohol. Vad säger ni, ska jag köpa en ny sådan eller finns det något annat intressant och lättillgängligt för en liknande summa?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Om inte så kan den ge rätt schyssta raggningsrepliker: "- Visst gillar du diamanter? Vill du hänga med hem och se...".

Får hoppas på att det inte är ett helvete att rengöra den eller att det blir som klister bara. Är förresten på jakt efter något att rengöra cpu:s med, då morsan nämligen slarvat bort min isopropanylalkohol. Vad säger ni, ska jag köpa en ny sådan eller finns det något annat intressant och lättillgängligt för en liknande summa?

Köp du en flaska isopropanol till, jag ser ingen anledning att välja något annat.

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk
Medlem

Såg att frågan om att ta bort Coollabortaroty Liquid Pro dykt upp.

Gick in på tillverkans hemsida och översatte faq med Altavista bubbelfish. Hoppas det kan vara till någon hjälp.

"How do I remove liquid metal again?
The Coollaboratory liquid pro can be removed best with polishing pastes and/or metal cross section. Alcohols or similar active substances are absolutely unsuitable, since these do not align anything against metal. Please you note that the liquid metal sits down into the smallest unevenness of the contact areas and thus also later the cooling performance crucially improved. It is not compellingly necessarily to be removed thus these."

Källa: http://www.coollaboratory.com/support.shtml

---------------

Har precis skaffat Coollabortatory Liquid Pro och undrar hur mycket jag skall använda. Kan det stämma som tillverkaren skriver att ett halvt riskorn räcker?

"Why do I need so little liquid metal?
With the products of Coollaboratory already very small quantities are enough. With a processor with Headspreader the quantity of a half reiskorns is enough."

Källa: http://www.coollaboratory.com/support.shtml

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arvcop
Såg att frågan om att ta bort Coollabortaroty Liquid Pro dykt upp.

Gick in på tillverkans hemsida och översatte faq med Altavista bubbelfish. Hoppas det kan vara till någon hjälp.

"How do I remove liquid metal again?
The Coollaboratory liquid pro can be removed best with polishing pastes and/or metal cross section. Alcohols or similar active substances are absolutely unsuitable, since these do not align anything against metal. Please you note that the liquid metal sits down into the smallest unevenness of the contact areas and thus also later the cooling performance crucially improved. It is not compellingly necessarily to be removed thus these."

Källa: http://www.coollaboratory.com/support.shtml

---------------

Har precis skaffat Coollabortatory Liquid Pro och undrar hur mycket jag skall använda. Kan det stämma som tillverkaren skriver att ett halvt riskorn räcker?

"Why do I need so little liquid metal?
With the products of Coollaboratory already very small quantities are enough. With a processor with Headspreader the quantity of a half reiskorns is enough."

Källa: http://www.coollaboratory.com/support.shtml

Du ska ha mer än ett halvt riskorn kolla din inbox du har pm!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Lycka till när/om ni ska ta bort CLP.

Permalänk
Medlem

Jo tack , märkte att det sitter som berg, man får lappa om IHS, hoppas bara att det inte fastnar på blocket också?

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

ja, det är helt otroligt vad det sitter. Kommer aldrig mer att använda det. Nu får det bli MX-2. Ska testas nästa vecka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irdeto
ja, det är helt otroligt vad det sitter. Kommer aldrig mer att använda det. Nu får det bli MX-2. Ska testas nästa vecka

Har du provat Arctic Cooling MX-2 nu? nån förbättring?
vart köpte du det ?

Permalänk
Medlem

Jag köpte det från Petratech i USA. Ska i denna vecka testa det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irdeto
Jag köpte det från Petratech i USA. Ska i denna vecka testa det.

Nu har du väll hunnit prova Arctic Cooling MX-2 ??

Nån annan som provat Arctic Cooling MX-2 vad tycker ni ?
Är det den bästa kylpastan just nu?

Permalänk
Medlem

hehe, ja, jag har hunnit testa. Det är inte så mycket skillnad från AS5 tycker jag, men lite. Man behöver ju ingen "bränntid" längre vilket är bra. Applicerade även MX2 på mitt 8800 Ultra (vattenkylning) och det kändes mycket bättre i och med att MX2 inte är ledande.