Saxat ifrån http://www.wasabi.nu/historier_visa.asp?id=60
Telia kundtjänst
Nerskriven logg på förekommet samtal idag med Telias Bredbandssupport, på teknisk felanmälan.
Ringer dit och sitter o väntar i telefonkö ett tag.Efter ett tag svarar en mogen kvinna, troligen i 40-årsåldern med glad röst.
Jag presenterar mig och säger - Era dns-uppslag fungerar inte, finns det någon känd driftstörning i området?
Tanten drar en suck och säger: - Vad har du för operativsystem?
Jag: Mitt operativsystem fungerar perfekt, jag vill bara veta om ni har driftstörningar på dns-uppslag i mitt område.
Tanten: Men vad har du för operativsystem ?
Jag: Windows 2003
Tanten: 2003?
Jag: Ja!
Tanten: Det finns inte !!!
Jag: Jo, jag kör det just nu och det har funnits ett bra tag.
Tanten: Nej, 2003 finns inte, har du Windows XP eller 2000?
Jag: 2003
Tanten: Men snälla du, 2003 finns det inget som heter.
Jag: Jo, jag har Windows 2003, men jag vill fortfarande veta om det är
driftstörningar i mitt område!
Tanten: Öppna internetalternativ och gå till startsida, vad har du där?
Jag: (jag vet hur dom fungerar så jag svarar snällt) Login1.telia.com
Tanten: Bra, har du någon proxyserver?
Jag: Nej
Tanten: Har du någon brandvägg?
Jag: Nej, jag har ingen brandvägg.
Tanten: Gå till nätverksanslutningar och klicka på egenskaper för tcp-ip, klicka sedan i automatik på erhåll dns.
Jag: Det är inga problem med mina inställningar, jag vill fortfarande bara veta om det är driftstörning i området.
Tanten: Du måste svara på mina frågor om jag skall kunna hjälpa dig!!! (säger hon mycket argt)
Jag: Okej, jag har mottagning av ip och dns per auto, inga proxyservrar eller brandväggar, kör windows 2003 och mina nätverkskablar är nyss bytta.
Tanten: Lyser lampan på ditt modem?
Jag: (här tog mitt tålamod slut), Nej
Tanten: Kan du testa slå på ditt modem!
Jag: Jag har inget modem
Tanten: Men då är det väl inte så konstigt det inte fungerar
Jag: Har er ProLanetjänst och ansluter via fiber, kan du inte bara kolla
om det är problem i området på dns-uppslag?
Tanten: Men om du inte har något modem så kan vi inte hjälpa dig, du får beställa ett modem av mig eller i någon av våra butiker.
Jag: Kan jag få prata med den ansvarige supportchefen?
Tanten: Har du kontrollerat dina nätverkskort att dom inte är trasiga?
Jag: Mina prylar är det inget fel på, jag kan surfa på raka ip-adresser men ert dns-uppslag ger mig inte någon resolv.
Tanten: Det kan vara så att nätverkskortet blivit skadat, testa byta ut det.
Jag: Vill gärna prata med någon på supportavdelningen som har koll på driftstörningar
Tanten: Ja, du verkar ju inte kunna något, så jag kopplar väl dig till en som kan förklara lite mer ingående.
Jag: Jatack (gissa vem som ligger halvt över skrivbordet och gapskrattar)
Ny person presenterar sig som Malin och frågar vad som pågår.
Jag: Jag har suttit och pratat med den okunnigaste personen någonsin och försökt få reda på om det är driftstörningar i mitt område.
Malin: Vad har du för kundnummer
Jag: B0000xxxxxx
Malin: Mellan den 24;e och 27;e utförs utbyggnad av stamnätet i ert område och bandbredden kommer höjas, under denna period kan störningar förekomma.
Nästan 13 minuter senare och 52:- fattigare i telefonkostnad så fick jag till slut fram att dom byter routrar i området och ger oss lite mer kräm i snöret.
Vad säger man, Telia i ett nötskal?
Klassiker