Härlig användare på jobbet.

Permalänk
Medlem

Härlig användare på jobbet.

En användare med problem med VPN kom in imorse. Efter en kort diskussion undrade hon ifall det räckte med att ha bredband hemma för att kunna koppla upp sig mot VPN-lösningen. Där får hon gensvaret att om hon kommer ut på internet med datorn bör det inte vara några problem med uppkopplingen av VPN-lösningen då allt är förkonfigurerat.

Då frågar hon:

"Det räcker väl med att jag kör in scartkablen i hårddisken för att komma ut på aftonbladet?"

Smilgroparna spände i kinderna så det gjorde ont, jag var på väg att skratta användaren rakt upp i ansiktet, inte för att vara elak, utan för att det var så härligt formulerat. Nyper mig dock i armen och säger att det bör gå bra att bara stoppa in kablen i datorn som går till modemet som hon fått av sin bredbandsleverantör.

Jag rekomenderar verkligen IT-support jobbet till de som vill få sig många härliga skratt. Det här jobbet är helt underbart.

Har ni några härliga kommentarer från era jobb att dela med er av?

Permalänk
Medlem

Efter nu några år av IT-support kan jag bara tycka att sådant är deprimerande och irriterande. Slutade vara "gulligt" och "roligt" rätt snabbt, faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HAHA Underbar kommentar. Perfekt formulerad!

Kan dock fatta dig s.c.s.i, att man tycker att folk är lite dumma i huvudet efter ett tag ^^

Permalänk
Medlem

Jag sitter på bredbandsupport (callcenter). Brukar få endel riktigt roliga frågor/kommentarer. Igår sa en kund "Mitt bredband här på landet går inte lika snabbt som det inne i stan. Har ni nått problem här ute?" Kunden hade ADSL inne i stan och 56k modem på landet...

Dock så är det inte alltid bara kunderna som säger komstiga saker. Runt 22 en kväll skulle jag förklara hur man resettade ett modem "stoppa i en liten sak i hålet där bak" råkade jag få ur mig. Kunden började gapflabba och jag satt som ett frågetecken tills jag kom på vad jag sagt

Permalänk
Medlem

Haha Phalle, jodu, min kollega gjorde en felsökning remote till en glad och trevlig medelålderskvinna och råkade få ur sig; "jadu 'namn', jag tycker vi ska testa att stoppa in den i nummer två"... resten av servicedesk böjde sig i stolarna av skratt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Haha Phalle, jodu, min kollega gjorde en felsökning remote till en glad och trevlig medelålderskvinna och råkade få ur sig; "jadu 'namn', jag tycker vi ska testa att stoppa in den i nummer två"... resten av servicedesk böjde sig i stolarna av skratt.

Haha, asg !

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Efter nu några år av IT-support kan jag bara tycka att sådant är deprimerande och irriterande. Slutade vara "gulligt" och "roligt" rätt snabbt, faktiskt.

Agree.. jag har lessnat efter 6 månader på alla dumma användare som aldrig förstår vad man menar och man får förklara vart knapparna sitter på tangentbordet om man vill att dom ska trycka på "ctrl + shift + esc", någon gång måste man väl ändå komma till det stadiet att man jobbat så mycket framför datorn att man ska klara av något så simpelt?

Permalänk
Medlem

n1mda

Något som är så simpelt för dig behöver inte betyda att det är simpelt för den som du pratar med. Det kommer alltid existera okunnighet, alltid.

Med den inställningen så kanske du bör fundera på att byta arbete?

Permalänk

svåraste och jobbigaste kommer alltid vara att be idioter sluta jämnföra INTEL och AMD Ghz..

det går alldrig vägen och spec så är ju INTEL's ghz en bra skog ochså..

"låt han/hon har rätt så är saken ur vägen"

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
n1mda

Något som är så simpelt för dig behöver inte betyda att det är simpelt för den som du pratar med. Det kommer alltid existera okunnighet, alltid.

Med den inställningen så kanske du bör fundera på att byta arbete?

Word. Har man betald för att agera support så får man finna sig i det.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Efter nu några år av IT-support kan jag bara tycka att sådant är deprimerande och irriterande. Slutade vara "gulligt" och "roligt" rätt snabbt, faktiskt.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

När jag jobbade med det så hade jag hand om företag så då fick man ju oftast prata med deras IT-kille själv, underlättade verkligen. Hände ju då och då att man fick ringa till något äldreboende, något av det hemskaste man kan råka ut för. Först och främst så fick man ju försöka få tag på någon som var modig nog att våga prata data med den hemska teknikern. När väl det var löst så skulle man försöka få personen i fråga att leta upp deras modem, router eller hur de nu var kopplade mot oss. Var väl ungefär 3 saker att göra, kolla så att sladdarna satt i, stänga av och starta om. Förstår knapp än idag hur man kan ha så stora problem med det som en del hade.

- Det finns 3 sladdar. Den svarta är strömsladden, du måste dra ur den för att stänga av modemet.
- Ska jag dra ut den?
- Ja.
- Vilken?
- Den svarta?
- Ja, den svarta.
- Ok, då drar du bara ur den.
- Inte någon av de vita?
- Nej, bara den svarta.
- Oj nu slocknade lamporna!
- Ja de ska göra det, du drog precis ur strömsladden.
- Så inget är sönder?
- Nej. Nu får vi vänta 10 sec. Så nu kan du sätta i sladden igen.
- Den svarta?
- Ja.
- Jag ska inte röra de vita?
- Rör inte de vita.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Det finns säkert många fall av så kallat PEBKAC.
Problem Exists Between Keyboard And Chair.

Men skämt åsido, jag skulle aldrig klara att agera supportpersonal, har på tok för lite tålamod.

Visa signatur

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet. - Lars Alfred Engström - Linköpings Universitet
Sebbe bloggar: www.gnask.nu

Permalänk

Har flera anledningar till att inte bli IT-supportsman:
*Hatar att argumentera om samma sak flera gånger
*Trött på okunnigt folk. Skulle göra bort mig totalt.
*Kan ju knappt något om mjukvara. Vore ingen idé.

Så... Borde jag bli IT-man? xD

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
Har flera anledningar till att inte bli IT-supportsman:
*Hatar att argumentera om samma sak flera gånger
*Trött på okunnigt folk. Skulle göra bort mig totalt.
*Kan ju knappt något om mjukvara. Vore ingen idé.

Så... Borde jag bli IT-man? xD

Du kan ju jobba som tekniker utan att ha att göra med användare. Går ju t.ex att jobba som nät-tekniker... ha hand som serverdrift eller liknande. Då pratar du allt som oftast bara med andra tekniker.

Permalänk

från en bb support

+okej vilka lampor lyser
- hmm ja det är en lampa som lyser
+vad heter den?
- ja standby
+okej tryck på stanby knappen på modemet
-okej vart sitter den
+ på en av kortsidorna på modemet

tyst ett tag...

- det fungerar nu!
+japp du måste ha råkat komma åt standby knappen kanske det var din hund?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
från en bb support

+okej vilka lampor lyser
- hmm ja det är en lampa som lyser
+vad heter den?
- ja standby
+okej tryck på stanby knappen på modemet
-okej vart sitter den
+ på en av kortsidorna på modemet

tyst ett tag...

- det fungerar nu!
+japp du måste ha råkat komma åt standby knappen kanske det var din hund?

Det här är det jag tycker är mest störande med att jobba med it-support, man måste fan säga "kanske det var din hund som FÖRSTÖRDE hela datorn?" för så snart du börjar röra dig mot kanske MÖJLIGEN att det är kunden som gjort fel så blir de flesta skitsura.
Jag har inget problem att hjälpa folk som har problem, men klarar inte folk som inte kan ta någon kritik på något vis. Så jävla många som så fort de inser att det är de som gjort fel så blir de jättedefensiva o sura.

Angående mer trevliga ärenden... Hade själv ett mail för några veckor sen med subject: "Djur inne i skärmen".

Permalänk
Medlem

Å andra sidan kan en del supporttjommar vara riktigt jävla otrevliga.

Ringde till telia när jag skulle flytta för att flytta mitt abbonemang. Fick prata med nån kärring som ndrade vem som bott där förut, jorå, den och den... men han hade inte telefon... nähä? vem hade telefon senast då? hur fan ska jag veta det? ja men jag kan inte koppla in om jag inte vet de gamla portarna? nej, men då får det väl vara då... ringde två dagar senare och pratade med en jättetrevlig tjej istället, jodå, det går så bra så... då har vi det inkopplat om några veckor. Tack för hjälpen snälla kvinna!

Så det finns alla sorter.

Permalänk
Medlem

På den här sidan finns det några klassiker:
http://www.siliconglen.com/jokes/help-desk.html

Citat:

Customer: "I'm having a problem installing your software. I've got a fairly old computer, and when I type 'INSTALL', all it says is 'Bad command or file name'."
Tech Support: "Ok, check the directory of the A: drive-go to A:\ and type 'dir'."
Customer reads off a list of file names, including 'INSTALL.EXE'.
Tech Support: "All right, the correct file is there. Type 'INSTALL' again."
Customer: "Ok." (pause) "Still says 'Bad command or file name'."
Tech Support: "Hmmm. The file's there in the correct place-it can't help but do something. Are you sure you're typing I-N-S-T-A-L-L and hitting the Enter key?"
Customer: "Yes, let me try it again." (pause) "Nope, still 'Bad command or file name'."
Tech Support: (now really confused) "Are you sure you're typing I-N-S-T-A-L-L and hitting the key that says 'Enter'?"
Customer: "Well, yeah. Although my 'N' key is stuck, so I'm using the 'M' key...does that matter?

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
På den här sidan finns det några klassiker:
http://www.siliconglen.com/jokes/help-desk.html

Haha
Vilken kille

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
Det här är det jag tycker är mest störande med att jobba med it-support, man måste fan säga "kanske det var din hund som FÖRSTÖRDE hela datorn?" för så snart du börjar röra dig mot kanske MÖJLIGEN att det är kunden som gjort fel så blir de flesta skitsura.
Jag har inget problem att hjälpa folk som har problem, men klarar inte folk som inte kan ta någon kritik på något vis. Så jävla många som så fort de inser att det är de som gjort fel så blir de jättedefensiva o sura.:)

QFT, vet inte hur många gånger jag suttit och försökte resonera med kunder som krävt en förklaring på hur strömsladden bara kan hoppa ur modem m.m

Efter att man guidat kunden till att koppla in random sladd
Kunden- "jaha, vad var felet då?"
Jag- "sladden var ur"
Kunden- "MEN VAD ÄR DET FÖR JÄVLA UTRUSTNING OM SLADDARNA HOPPAR UR HURSOMHELST???!"
Jag - "Någon måste dragit ur den, sladdarn kan inte hoppa ur hur som helst"
Kunden - "men JAG HAR INTE DRAGIT UT NÅGON KABEL IAF"
Jag. - "Kanske var av misstag eller så var det någon annan i hushållet"
Kunden - "det var det fräckaste jag har , tror du jag är någon idiot som går runt och drar ut massa kablar hela tiden????"
osv osv osv osv osv

Saknar verkligen INTE min tid som support på en större ISP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
QFT, vet inte hur många gånger jag suttit och försökte resonera med kunder som krävt en förklaring på hur strömsladden bara kan hoppa ur modem m.m

Efter att man guidat kunden till att koppla in random sladd
Kunden- "jaha, vad var felet då?"
Jag- "sladden var ur"
Kunden- "MEN VAD ÄR DET FÖR JÄVLA UTRUSTNING OM SLADDARNA HOPPAR UR HURSOMHELST???!"
Jag - "Någon måste dragit ur den, sladdarn kan inte hoppa ur hur som helst"
Kunden - "men JAG HAR INTE DRAGIT UT NÅGON KABEL IAF"
Jag. - "Kanske var av misstag eller så var det någon annan i hushållet"
Kunden - "det var det fräckaste jag har , tror du jag är någon idiot som går runt och drar ut massa kablar hela tiden????"
osv osv osv osv osv

Saknar verkligen INTE min tid som support på en större ISP

Ofta handlar det om hur man säger saker också. Blir de deffensiva så har de ofta en anledning att bli det. Sitter man och tycker att kunden är dum i huvet så hörs det ganska ofta utan att man uttrycker det i ord. Det kan vara helt omedvetet. jag har jobbat i nästan två år på en stor ISP på modem tiden... Visst åkte man på en och annan kund som blev förbannad, men det var inte alls speciellt vanligt. Inte av ovastående anledning i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Ofta handlar det om hur man säger saker också. Blir de deffensiva så har de ofta en anledning att bli det. Sitter man och tycker att kunden är dum i huvet så hörs det ganska ofta utan att man uttrycker det i ord. Det kan vara helt omedvetet. jag har jobbat i nästan två år på en stor ISP på modem tiden... Visst åkte man på en och annan kund som blev förbannad, men det var inte alls speciellt vanligt. Inte av ovastående anledning i alla fall.

Jag sa inte att alla kunder var så, långt ifrån. Men det förkommer antagligen mer frekvent nu än på modemtiden då en fast uppkoppling har blivit var mans ägodel. Sen tror jag heller inte att speciellt många som jobbar på support sitter och tycker att kunderna är dumma i huvudet.

Permalänk
Medlem

om man jobbar på support är det meningen att man ska hjälpa folk som har problem med saker. då kan man ju inte bli så jävla sur om nån inte förstår eller är osäker, om inte såna fanns skulle man ju inte behövt support överhuvudtaget.

så var glada att det finns folk som inte förstår så har ni kvar ert jobb

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Hedersmedlem

Saxat ifrån http://www.wasabi.nu/historier_visa.asp?id=60

Telia kundtjänst

Nerskriven logg på förekommet samtal idag med Telias Bredbandssupport, på teknisk felanmälan.

Ringer dit och sitter o väntar i telefonkö ett tag.Efter ett tag svarar en mogen kvinna, troligen i 40-årsåldern med glad röst.

Jag presenterar mig och säger - Era dns-uppslag fungerar inte, finns det någon känd driftstörning i området?

Tanten drar en suck och säger: - Vad har du för operativsystem?
Jag: Mitt operativsystem fungerar perfekt, jag vill bara veta om ni har driftstörningar på dns-uppslag i mitt område.

Tanten: Men vad har du för operativsystem ?
Jag: Windows 2003
Tanten: 2003?
Jag: Ja!
Tanten: Det finns inte !!!
Jag: Jo, jag kör det just nu och det har funnits ett bra tag.
Tanten: Nej, 2003 finns inte, har du Windows XP eller 2000?
Jag: 2003
Tanten: Men snälla du, 2003 finns det inget som heter.
Jag: Jo, jag har Windows 2003, men jag vill fortfarande veta om det är
driftstörningar i mitt område!
Tanten: Öppna internetalternativ och gå till startsida, vad har du där?
Jag: (jag vet hur dom fungerar så jag svarar snällt) Login1.telia.com
Tanten: Bra, har du någon proxyserver?
Jag: Nej
Tanten: Har du någon brandvägg?
Jag: Nej, jag har ingen brandvägg.
Tanten: Gå till nätverksanslutningar och klicka på egenskaper för tcp-ip, klicka sedan i automatik på erhåll dns.
Jag: Det är inga problem med mina inställningar, jag vill fortfarande bara veta om det är driftstörning i området.
Tanten: Du måste svara på mina frågor om jag skall kunna hjälpa dig!!! (säger hon mycket argt)
Jag: Okej, jag har mottagning av ip och dns per auto, inga proxyservrar eller brandväggar, kör windows 2003 och mina nätverkskablar är nyss bytta.
Tanten: Lyser lampan på ditt modem?
Jag: (här tog mitt tålamod slut), Nej
Tanten: Kan du testa slå på ditt modem!
Jag: Jag har inget modem
Tanten: Men då är det väl inte så konstigt det inte fungerar
Jag: Har er ProLanetjänst och ansluter via fiber, kan du inte bara kolla
om det är problem i området på dns-uppslag?
Tanten: Men om du inte har något modem så kan vi inte hjälpa dig, du får beställa ett modem av mig eller i någon av våra butiker.
Jag: Kan jag få prata med den ansvarige supportchefen?
Tanten: Har du kontrollerat dina nätverkskort att dom inte är trasiga?
Jag: Mina prylar är det inget fel på, jag kan surfa på raka ip-adresser men ert dns-uppslag ger mig inte någon resolv.
Tanten: Det kan vara så att nätverkskortet blivit skadat, testa byta ut det.
Jag: Vill gärna prata med någon på supportavdelningen som har koll på driftstörningar
Tanten: Ja, du verkar ju inte kunna något, så jag kopplar väl dig till en som kan förklara lite mer ingående.
Jag: Jatack (gissa vem som ligger halvt över skrivbordet och gapskrattar)
Ny person presenterar sig som Malin och frågar vad som pågår.
Jag: Jag har suttit och pratat med den okunnigaste personen någonsin och försökt få reda på om det är driftstörningar i mitt område.
Malin: Vad har du för kundnummer
Jag: B0000xxxxxx
Malin: Mellan den 24;e och 27;e utförs utbyggnad av stamnätet i ert område och bandbredden kommer höjas, under denna period kan störningar förekomma.

Nästan 13 minuter senare och 52:- fattigare i telefonkostnad så fick jag till slut fram att dom byter routrar i området och ger oss lite mer kräm i snöret.

Vad säger man, Telia i ett nötskal?

Klassiker

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Ok, jag kanske är precis lika borta som tanten här, men Windows 2003 ??
Något sådant har jag iallfall aldrig hört talas om..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Ok, jag kanske är precis lika borta som tanten här, men Windows 2003 ??
Något sådant har jag iallfall aldrig hört talas om..

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/default.mspx

Permalänk
Medlem

Herregud dahl! Helt hysteriskt :D.
Hur kan dem anställa sådana personer ...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

var som någon sa ^^

ringde en kvinna o vile sälja ett spel, mottagaren svarar :
vilka os funkar det med?
98/xp eller bättre ..
så det funkar med linux då?
tanten fortsätter med MS skiten och där tar ju det roliga slut för linux är bättre om man vet vad man gör^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Ok, jag kanske är precis lika borta som tanten här, men Windows 2003 ??
Något sådant har jag iallfall aldrig hört talas om..

Windows 2003 är lite som gud verkar det som ... det är inte alla som tror på att det finns ...

Visa signatur

rm -rf *.blog