Permalänk
Medlem

BIOS hot swap

Tja jag har ett abit ab9 pro med korrupt bios, vad tror ni om att försöka hot swap flasha det chippet i min andra dator som är en asrock dual-sataII?

eller ska jag försöka lösa det på ett annat sätt?

Permalänk
Medlem

Hört att andra har hotswappat bios-chip och flashat, men då var det på samma moderkort. Vet inte vad flashningsprogrammet säger om att flasha ett annat bios. Beror ju iofs på om det ens har någon sådan check. Annars borde det ju fungera i teorin. Tänk dock på att du riskerar att förstöra ditt fungerande moderkort om du råkar skada någon komponent i hållaren till chippet. Med rätt verktyg borde du dock kunna minimera risken.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det låter rätt risky jag kanske borde reklamera moderkortet istället då abitkortet stängde av sig själv under flashningen.

Permalänk
Medlem

Kolla så bios chippen är samma, alltså helt exakt samma, kan skilja i ström och hela köret.

Har själv hotflashat mellan Msi/Dfi moderkort uran problem..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: BIOS hot swap

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mega_bra
Tja jag har ett abit ab9 pro med korrupt bios, vad tror ni om att försöka hot swap flasha det chippet i min andra dator som är en asrock dual-sataII?

eller ska jag försöka lösa det på ett annat sätt?

Har kortet inte "bootblock" BIOS? Eller det kanske är helt thrashat?

Permalänk
Medlem

Re: Re: BIOS hot swap

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Har kortet inte "bootblock" BIOS? Eller det kanske är helt thrashat?

kan du förklara det där? datorn stängde av sig mitt i uppdateringen av bios. Nu när jag startar den hur jag än gör visar den lilla displayen bara error koden "90" vilket verkar vara trasigt bios koder.