quake2 v-sync off med lcd.

Permalänk
Medlem

quake2 v-sync off med lcd.

Hej!
Om man köper en LCD/TFT skärm så ligger de flesta på 60Hz vilket resulterar i 60fps om v-sync är på. Men om jag kör utan vertical-sync och sedan kör cl_maxfps "90" som jag är van vid för quake. Är det bra o köra så eller? Eller är det kört för spel som quake på en lcd skärm?

Permalänk
Medlem

Ja, ifall din dator är inte riktigt stenålders och inte klarar mycket mer än 90 fps i spelet. Tro mig, att spela gamla spel på en LCD med vsync off när FPSen ligger på typ 200+ så ser du det värsta tearing effekt du kan tänka dig.

Sen tror jag du inte ser skillnaden mellan 60 och 90 FPS på en LCD men kanske om du kör i VGA läge med 75Hz så får du iaf lite bättre flöde på spelet än DVI 60Hz.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

okej.. så det är 60hz som gäller då.. hmm riktigt svårt. De som sitter på CRT med bättre uppdatering kommer ju vara mkt snabbare i närstrider.

Permalänk
Medlem

Tror skillnaden hur det påverkar ens reaktioner och och så i spel är minimal eller iaf rätt så obetydlig när vi jämnför en CRT användare som kör t.ex 100Hz mot en som kör LCD i DVI 60Hz. Däremot upplever jag 100Hz CRT spelande mycket mera njutbart då själva spelet eller alla rörelser flyter på mycket smidigare/verkligare i mina ögon.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Tror skillnaden hur det påverkar ens reaktioner och och så i spel är minimal eller iaf rätt så obetydlig när vi jämnför en CRT användare som kör t.ex 100Hz mot en som kör LCD i DVI 60Hz. Däremot upplever jag 100Hz CRT spelande mycket mera njutbart då själva spelet eller alla rörelser flyter på mycket smidigare/verkligare i mina ögon.

Är det inte så att quake-motorerna lider av lite fysik-problem som är kopplade till antalet frames? Oavsett så lider lcdn av input-lag iallafall som ändå försämrar ens reaktioner. Så CRT-spelarna tjänar både på reaktion, antalet fps och på spelets fysik.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Visst är det en skillnad det frågasätter jag inte, men själv har jag spelat massor med Q3 både på min egen dator med en CRT skärm och på kompisars datorer med LCD skärmar och möss som är i samma klass (MX510, MX518, MS Intellimouse v1.1 osv) och kan inte direkt säga att jag märkte att jag skulle ha spelat betydligt bättre med min CRT skärm i 100Hz. Men däremot är spelkänslan betydligt bättre och jag spelar mycket hellre med en CRT i 100Hz än en LCD i 60/75Hz.

Tror fortfarande att CRT ger inte någon större fördel i snabba FPS spel även hos erfarna spelare när det gäller hur många kills man har och så för antagligen är våra hjärnor inte tillräckligt snabba för att uppfatta skillnaden så noga men som sagt jag njuter mera av att spela med 100Hz CRT dock även om det inte ger mera kills.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jo quake-motorn i quake2 lider av fysik problem kopplade till antelet frames. Det går inte göra långa hopp. Det finns både för och nackdelar. Kör man skärmen i för hög refresh rate så glider man fram på golvet i quake2 och är det för lågt så känns det som bilden hackar och det flyter inte på tillräckligt. Det hackar och flyter inte på tillräckligt i just 60fps, men jag har prövat och lira på min laptop som kör i den refreshraten och det är galen skillnad när det gäller långa hopp på tak i aq2 jämfört på min crt. Det är också inte samma flyt på reaktionerna men det är nog en vane sak, kanske relaterat till input lag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Visst är det en skillnad det frågasätter jag inte, men själv har jag spelat massor med Q3 både på min egen dator med en CRT skärm och på kompisars datorer med LCD skärmar och möss som är i samma klass (MX510, MX518, MS Intellimouse v1.1 osv) och kan inte direkt säga att jag märkte att jag skulle ha spelat betydligt bättre med min CRT skärm i 100Hz. Men däremot är spelkänslan betydligt bättre och jag spelar mycket hellre med en CRT i 100Hz än en LCD i 60/75Hz.

Tror fortfarande att CRT ger inte någon större fördel i snabba FPS spel även hos erfarna spelare när det gäller hur många kills man har och så för antagligen är våra hjärnor inte tillräckligt snabba för att uppfatta skillnaden så noga men som sagt jag njuter mera av att spela med 100Hz CRT dock även om det inte ger mera kills.

Vet inte om min viewsonic VP191s har någon extrem inputlag men jag är helt klart sämre i UT2004 med min lcd än med min gamla CRT. Det tog mig ett tag att inse vad som var problemet och varför jag fick stryk hela tiden.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Vet inte hur det är i q2, men i q3 så får man köra 125fps iaf, så om man får det i q2 bör du väl köra det där med? Är rätt stor skillnad på att spela i 60fps och i 125, så jag tycker du borde märka skillnad mellan 100 och 125 med. Du kan ju testa iaf. Vet inte om det bara är jag, men jag tycker det känns väldigt annorlunda att spela q3 i låg fps. Inte bara längden på hoppen alltså.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jo, hoppen blir lätt fel när det är för högt eller för lågt på framsen.
Man kan få t.ex. tre hopp i rad sedan så stannar den till o gilder på golvet.. Underlig känsla. Vet inte va ja ska säga.. men det lutar mer o mer åt att CRT får vara kvar. Det är nästan så att jag har vant mig vid 1024x768@85Hz och insett att det går att arbeta i det oxå. Dock gillar jag starkt min laptops wide tft skärm när det gäller o skriva skolarbeten.