Netgear WPN111 Wireless (USB) med ndiswrapper?

Permalänk

Netgear WPN111 Wireless (USB) med ndiswrapper?

Hej,

Jag har nu inhandlat en liten fin bärbar för att kunna göra lite vardagliga saker på, och som jag givetvis dualbootar Windows XP och Debian på. Men jag verkar inte kunna få igång mitt WPN111 under Linux (I Windows går det jättebra).

Jag vet att ndiswrapper skall användas och som man sedan ska ladda WPN111-drivrutinerna till. Är det någon som har gjort detta och vet att det funkar? Eller finns det någon how-to någonstans?

Ett svar eller två skulle vara uppskattat.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, jag har har också WPN111 och precis som du skriver kommer du få använda ndiswrapper. Jag kör dock Ubuntu och inte Debian, men det är ju väldigt snarlikt. Det är inte helt lätt att få det att funka bra, men här är dem steg jag gjort:

1. Följ den här guiden, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=414023&highlight=WPN... , jag använde även hans filer och det fungerade bra. Jag använde dock det grafiska GUI:t till Ubuntu för ndiswrapper senast, men jag har även fått det att funka med den här guiden.

2. Jag använder min WPN111 till en stationär, så min WPN111 "stängs inte av" efter jag stängt av datorn. Eftersom jag lagt till ndiswrapper i modules så måste jag därför rycka och sätta i min WPN111 precis innan jag sätter på datorn.

Jag vet inte hur det blir med detta då du har laptop, det viktiga är iaf att den blå lampan inte lyser när du startar datorn

3. Ubuntu hittar nu det trådlösa nätverkskortet när datorn startat i network manager och man får välja trådlöst nätverk att connecta till. Det här brukar inte vara den allra smidigaste processen för min del, men jag har fått det att funka med några knep:

a) Fortsätt att ansluta även fast den inte ansluter direkt
b) I Ubuntu kan man bocka ur "Enable wireless", efter att man gjort detta kan det funka
c) Du kan även rycka ur WPN111 för att sätta i den igen.

Jag brukar göra detta i ordningen a,b,c och det brukar sällan ta mig längre än 1 minut att ansluta till mitt hemnätverk.

Jag har aldrig använt Debian så jag vet inte om detta funkar i Debian.

4. Jag dualbootade också ett tag innan jag gick över till Ubuntu helt, och jag kommer ihåg att efter man bootat om till Windows så hittade den inte WPN111 utan man fick dra ur den och stoppa in den igen.

Hoppas det löser sig, om det inte funkar under Debian kan jag verkligen rekommendera Ubuntu, toppendist. Nya versionen släpps 18/10, väl värd att spana in

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk

Tjena Helino!

Och tack för ditt svar. Jajemen, jag har börjat snegla mer och mer på Ubuntu faktiskt.. eftersom det är den disten som det jobbas mest på som driver utvecklingen framåt i största riktning.

Jag hittade igen den där guiden förut, och gick efter den. Perfekt tänkte jag! Detta är lösningen, då den är steg-för-steg och lätt att följa. Jag är rätt van Linux-användare, så att förstå mig på den är inte mitt problem.

Dock vill inte steg 2 funka för mig, öht! Det ger mig bara ndiswrapper 'default list' av valbara kommandon. Om du hänger med här.. Skriv 'ndiswrapper blabla' så är det detta jag får upp på steg 2! Så "load_fw_ar5523" vill inte alls funka för mig.

Jag har funderat på testa Ubuntu.. och kanske se om det vill sig där istället. Det kanske funkar bättre. Och så var den en väldigt välskriven guide.. Vore guld värt att få det att fungera.

Hoppas ditt funkar bra, jag ska ge en Ubuntu en chans här i dagarna så ska vi se.. kan återkomma med ett svar här!

Peace.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com