Jag behöver råd gällande montering.

Permalänk

Jag behöver råd gällande montering.

Hej!
Jag ska byta ut några delar till min dator, har aldrig "satt ihop" en dator själv, så jag undrar lite om det.
Delarna jag ska köpa är:

Moderkort: Asus P5N32-E SLI PLUS
CPU: Intel Core 2 Quad 2.4GHz 1066MHz
GPU: BLISS GeForce 8600GTS 256MB DDR3
PSU: Ett 400W nätagg från min gamla DGC-dator.
RAM: 2 x Kingston 1024MB 533MHz

Vilka saker ska jag tänka på när jag monterar ihop delarna?
Är det några saker som är extra svåra?
________________________________________________________________
Har en till fråga; Jag ska köpa processorn från komplett.se , när jag läser comments på denna vara står det bla:

"Fin processor o funkar bra, lite synd att man fick B3 -05:a istället för den nya revisionen G0, hörde att den skulle vara bättre"

"Den är/var bra innan jag tog ut den för jag ska skicka tillbaka den eftersom det var en B3 stepping och inte en G0 Stepping, för den blev varm direkt och jag har läst på flera ställen att G0'an är den som presterar mer under lägre värme."

"Bifogaren länk till AnandTec, Där dom jämför G0 och B3 versionerna. Största anledningen till att man väljer G0 i första hand då är att den är lite strömsnålare och därmed lite svalare än B3. Skulle nog inte oroa mig så mycket om jag får en B3.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=306... "

Det låter som om denna G0 version är bättre.
Hur ser jag om min nyinköpta processor är G0 eller B3?
Och, jag vill ju ha G0, ringer jag bara till komplett.se och säger att jag vill ha min beställda processor utav typen G0, inte B3?

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig..
Nebuchadnezzar

Permalänk

Um...

Det där med att bygga ihop datorn kan jag hjälpa med. Saker att lägga märke till:

*Se till att du inte är laddad med statisk electricitet - Jorda dig genom att antingen använda ett anti statiskt armband (som kopplas till jordat uttag) eller genom att ibland beröra elementet (som ofta är jordat)
*Observera att inte ta i för hårt om du ska sätta i något (minne, grafikkort, processor)

Det är egentligen inget som är direkt svårt. saker som kan vara kluriga är att få dit cpu fläkten, det hade jag lite problem med så det kan vara bra om man är två st.

Annars är det bara att läsa i "manualer" osv. Dvs, på chassiet så står det utmärkt vilka skruvhål du ska använda till vilket moderkortstyp. ATX moderkort = ATX skruvhål, Oblivious?

Jag menar, bygger du ihop en dator så är det mesta ganska uppenbart, grafikkort kan bara gå in på en plats, alla sladdar går för det mesta bara in på en plats och sånt. Det finns instruktioner om hur man ska bygga in fläkten så det är inget att oroa sig över.

Så ta det lungt, stressa inte och njut av upplevelsen!

Good luck.

Det där med G0 stepping är jag inge bra på, men vad jag har hört så ska en Q6600 med G0 klocka bättre och nå högre frekvenser än tidigare versioner. Mer vet jag inte...

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Tänkte bara flika in: om du tänkte spela seriöst är det inget bra grafikkort.

Permalänk

du har rätt, men har faktiskt inte råd med mer än detta GPU.
Har dock valt ett nytt, då det förra såldes på onoff, verkar vara uff rent ut sagt.

UPPDATERAD GPU: Asus GeForce 8600GT 512MB DDR3 SILENT

Har en till fråga; mitt moderkort stöder DDR2 677/800 MHz, kan jag köra 533-MHz-minnen på detta moderkort?

Och, det står att min processor är 64-bit, kan jag köra Windows XP 32-bit på den ändå (har XP från min gamla dator).

Jag tillägger även att jag har en PSU på 400W, vilket tydligen är nog, enligt ett annat forum..

Permalänk
Medlem

Ja, du kan köra ett 32bitars operativsystem.

Ja, det är gott och väl tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Lite tips:
1. Plocka fram sakerna och lägg upp på ett bord.
2. Läs ordentligt i manualer.
3. Ta det mycket lungt. (viktigt!)
Tänk två-tre gånger innan du gör något. Det är så lätt att vilja få igång det snabbt, så man kanske gör fel.
4. Testkör utan HD, DVDROM, och andra tillbehör. utan bara cpu,moderkort,minne,gfx. (gå in i bios och se om allt funkar.)

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk

tack så mycket !
Men är det någon som vet om jag kan köra 533MHz RAM minnen på mitt moderkort som är tillämpat för 667/800 MHz Minnen?

Permalänk

Ja det går att köra.

Permalänk

ok ok TACK så jättemkt allihopa!

Ber om ursäkt för allt ältande, men min kompis säger att mitt nätagg är för klent (400W).

Har "uppdaterat" mina delar, kommer dessa att funka med 400W?

Asus P5N32-E SLI PLUS
Gainward BLISS GeForce 8600GTS 256MB DDR3
Intel Core 2 Quad 2.4 GHz Q6600

Permalänk
Medlem

Svar ja. Ditt nätagg räcker gott. Din polare är dum i huvudet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nebuchadnezzar
ok ok TACK så jättemkt allihopa!

Ber om ursäkt för allt ältande, men min kompis säger att mitt nätagg är för klent (400W).

Har "uppdaterat" mina delar, kommer dessa att funka med 400W?

Asus P5N32-E SLI PLUS
Gainward BLISS GeForce 8600GTS 256MB DDR3
Intel Core 2 Quad 2.4 GHz Q6600

Jepp, har du ett hyfsat 400W aggregat, så skall det inte ha några problem att köra burken.

Visa signatur

~Pelle~