Tips på bra musikredigeringsprogram?

Permalänk
Medlem

Tips på bra musikredigeringsprogram?

Tjenare, jag har tänkt börja spela in lite egna låtar för skojs skull på datorn men jag behöver ett bra redigerings- och/eller inspelningsprogram, där man kan lyssna på det man har spelat in samtidigt som man spelar in ett nytt/eget ljudspår.

Det ska helst inte vara super avancerat så man inte förstår nått , nån som har något tips?

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk

cubase brukar jag använda.. Dyrt om man ska köpa, men väldigt bra och lätt att lära sig!

Mvh jack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk

Audacity (http://audacity.sf.net) kör liveinspelningar runt en gång per vecka med det, 8 kanaler rakt in.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Tackar, jag har tvär kollat på Audacity och det verkar bra att spela in med men hur är det med redigeringsmöjliheterna?

Cubase ser stort och avancerat ut, synd bara att det kostar. Men iofs finns det ju att få tag i på andra sätt.

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem

Reaper är ett mycket avancerat inspelnings/redigeringsprogram, som är väldigt billigt och dessutom snabbt och stabilt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Reaper är fortfarande lite "ofullständigt", men det är helt klart på god väg.

Audacity och liknande program är mer att betrakta som "ljudprogram" än musikprogram - eftersom de saknar sequencer är de inte lämpliga för studioarbete.

Cubase är ett ganska självklart val om man vill lära sig ett program som håller "hela vägen." Det ska gå att köpa med en 50%-ig studentrabatt, ring mi7 (distributör) eller Musikbörsen (återförsäljare) och fråga.

Permalänk

Teetow: det är inte alltid man använder sequencer på datorn i en studio, varit med många gånger när det räckt med audacity. Ska vi prata riktiga studioprogram så räcker inte cubase till mycket, då är det pro-tools och liknande vi pratar om.

Pro-Tools m-powered är ett hett tips ett annat är pro-tools le som är gratis men bara fungerar med digidesigns egna ljudkort (som är extremt bra) som du får för kanske 2000:- och uppåt.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Hedersmedlem

Du pratar multitracking, där man använder datorn som en digital bandspelare -- dvs, inspelning av musik. Jag pratar om musikproduktion, där du använder alla möjliga resurser (virtuella instrument, akustisk inspelning, loop libraries, whatever) för att skapa musiken. Jag fick uppfattningen att trådskaparen ville producera musik, inte syssla enbart med inspelning.

ProTools är förresten absolut inte lämpligt. Det är övervärderat, föråldrat och tekniskt mycket begränsat, och finns egentligen bara kvar eftersom det blev så populärt under sent 90-tal. Digidesigns ljudkort, främst då de tidiga MBox-korten, är rena skämten. Avid köpte ju M-Audio just för att Digidesign inte kunde prestera vettiga grejer under prispress. Cubase och Nuendo har i princip ersatt ProTools bland den yngre generationen musikproducenter.

Permalänk

Teetow: måste tyvärr säga att du har helt fel där, alla stora studios idag som har någon form av inspelning på dator kör mer eller mindre uteslutande på Pro-Tools HD-system. Pro-Tools är inte föråldrat utan utvecklas så som det behöver utvecklas. Producerar musik gör man i program som Pro-Tools, i program som Cubase skapar man musik, Pro-Tools används i många av världens stora studios för produktion där allt görs i Pro-Tools, från inspelning till downmix.

Om man läser det strema skriver så är det ett program liknande Audacity som eftersöks där man kan spela in ett spår och samtidigt lyssna på de man redan har spelat in.

Att producera musik är att skapa musik, sen om den skapas på datorn eller med riktiga instrument är inte viktigt i den frågan. Fast vad vet jag om sånt, jag är ju bara en vanlig ljudtekniker

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Hedersmedlem

Våra åsikter går isär främst eftersom du är tekniker och jag producent.

Som jag sa tidigare; har man bara behov av att tracka duger ProTools finfint (även om det även där börjar bli omkört av små lightweightprogram a'la Vegas och Reaper) men min enda poäng är att vettig multitracking inte längre är en unique selling point. ProTools är föråldrat, och även om det täcker behoven för en ren inspelningsstudio är det inte längre det enda sättet man gör musik på.

Så, agree to disagree.

Permalänk
Medlem

Då var frågan ProTools eller Cubase, ni som verkat testa båda två programen, vilket är lättare att komma igång med för en som aldrig har sysslat med sånt här?

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Hedersmedlem

Tänker du enbart spela in, eller har du behov av t.ex. virtuella pianon, trumset eller stråkar?

Permalänk

Strema: Cubase är enklare, men Pro-Tools är kraftfullare, jag skulle köra på Cubase som nybörjare då fler hemmapulare kör på det, Pro-Tools LE är inte så vanligt bland hemmapulare och Pro-Tools HD har ingen hemmapulare råd med. Det trevliga med Pro-Tools LE är att det är gratis om du köper ett ljudkort från DigiDesign men om du redan har ett ljudkort så är ju inte det något du ska göra utan kör på Cubase.

Om du bara ska spela in en massa instrument som du har utanför datorn så skulle jag välja Audacity till att böra med eftersom det är gratis och helt öppet.

Teetow: i en studio så är tekniker och producent samma sak, det är producenten som mixar och bestämmer det slutliga resultatet, skillnaden mellan Pro-Tools och Cubase är att Pro-Tools är ett studioprogram medans Cubase mer är ett "skapa-musik-program" som alla kan använda.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Hedersmedlem

Du gillar ProTools, jag gillar Cubase. Ska vi tjafsa vidare kan vi göra det i en mer lämplig tråd. Låt oss bara nöja oss med att begreppsförvirringen är ganska omfattande efter att varje M-Audio-fjortis med en A51:a kan kalla sig "producent."

Strema: Jag rekommenderar Cubase eftersom det innehåller allt du behöver för att komma igång, och går att köra med vilket ljudkort som helst - inklusive inbyggda ljudkort, eller diverse Soundblaster-modeller.

Permalänk

Vad är det som gör att Pro-tools är "kraftfullare" än Cubase? Har inte någon egen större erfarenhet av endera. Men Cubase verkar ju klara det mesta i ljudväg?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Tänker du enbart spela in, eller har du behov av t.ex. virtuella pianon, trumset eller stråkar?

Är ju alltid trevligt om man kan lägga på lite effekter, alla instrumet har man ju inte . Ska ta och testa Cubase hoppas bara man förstår nått

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem

Fruity Loops. Tycker det är ok både redigera och skapa.

GL;)

Visa signatur
Permalänk

Sen finns det ju logic också.. Vilket är nog lättare (?)

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Sen finns det ju logic också.. Vilket är nog lättare (?)

Dock inte till Windows (längre). Senaste Windows-versionen som släpptes innan Apple köpte Emagic är 5.5.1, och den är ganska utdaterad vid det här laget.

Dock värt att ha den installerad bara för ES2:an, som faktiskt är den absolut bästa synth som någonsin gjorts