Permalänk

Samsung 225/226bw

Tja!

Sitter och funderar på skärmen som ska införskaffas till kommande datorn, och är mest inne på en samsung. Har sett 225bw och tycker att den är riktigt okej, men undrar om det är stor skillnad på den och nyare 226bw. Kanske verkar som en konstig fråga men 225 är ju snäppet billigare och om bara designen skiljer tar jag hellre den. Sen har jag för mig att 226 inte har ställbar höjd men att 225 har det, stämmer det?

EDIT: Såg nu att 226bw inte har ställbar höjd.... dåligt! Det är en så enkel grej att fixa och en skärm för över 3k borde ha det enligt mig. Bah... aja lutar åt 225bw då.

Tack på förhand för svar

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

225 har ställbar höjd som du redan märkt.
Men sedan är det också responstiden som är skillnaden på de två.
5ms för 225 och 2ms för 226 detta från grå till grå.

Det sista är ju då det yttre.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Jo 226 är ju lite snabbare men jag tyckte 225 såg tillräckligt snabb ut när jag kollade på den, inga eftersläpningar alls vad jag såg. Kommer nog bli en 225:a, den är ju 500kr billigare också

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en 205 och är helnöjd även om det inte är exakt likadan skärm som 225 så är det bra betyg nog.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Enligt nästan alla tester så är inte 226 spelbar.

Hade jag vart du så hade jag sattsat på HP w2207 som både har bättre färger och presterar bättre i spel.

Solklart val. Jag har ägt en SM 225BW och skulle aldrig i mitt liv gå tillbaka. Men sedan kräver jag så mycket mer också.
Sök upp lite tester på 226 så kommer man fram till att den ej är spelbar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Problemet för mig med hp w2207 är att den är glossy, annars hade den varit ett solklart köp. Men jag pallar inte att sitta och glo på reflektioner och att mörklägga rummet är inte ett alternativ för min del. Men det blir nog en 225bw som sagt, jag tyckte den såg mer än okej ut.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

Har inte en w2207 men jag har en HP skärm som är glossy.
Och jag kan säga att det i princip inte är några reflektioner alls när skärmen är på, reflektionerna syns endast när skärmen är avstängd.

Blir lite nyfiken på varför Samsung 226 är ospelbar.
Är det pga. input lag eller?
Alla ser ut att lovorda den... fast har bara sökt lite snabbt..

Andoja.. du skrev i officiella HP w2207 tråden att w2207 har väldigt hög input lag för att det är en TN panel, dessutom har den blacklight bleeding och det är en falsk 8 bit panel. Låter som en dålig skärm tycker jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Har inte en w2207 men jag har en HP skärm som är glossy.
Och jag kan säga att det i princip inte är några reflektioner alls när skärmen är på, reflektionerna syns endast när skärmen är avstängd.

Blir lite nyfiken på varför Samsung 226 är ospelbar.
Är det pga. input lag eller?
Alla ser ut att lovorda den... fast har bara sökt lite snabbt..

Andoja.. du skrev i officiella HP w2207 tråden att w2207 har väldigt hög input lag för att det är en TN panel, dessutom har den blacklight bleeding och det är en falsk 8 bit panel. Låter som en dålig skärm tycker jag

Alla TN paneler är dåliga om du jämför med PVA/MVA/IPS paneler.

226BW/CW har snabbare respons men har en betydligt högre inputlag på grund av den overdrive funktion som finns. Overdrive finns även i PVA och MVA paneler men panelerna överlag är betydligt mycket bättre och har riktiga 8bitars färger, 178 betraktnings vinkel och bättre ljus.

226BW visade sig att vara snabb i vissa tester men CW var fruktansvärd. Vad skillnaden är mellan skärmarna vet jag faktiskt inte. Jag har inte bytt mig om att kolla heller, förmodligen inte speciellt mycket.

HP w2207 är ingen wow skärm för att spela med heller men den skärmen är ett bättre alternativ än 226 i alla fall, om du är kräsen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Problemet för mig med hp w2207 är att den är glossy, annars hade den varit ett solklart köp. Men jag pallar inte att sitta och glo på reflektioner och att mörklägga rummet är inte ett alternativ för min del. Men det blir nog en 225bw som sagt, jag tyckte den såg mer än okej ut.

Jag har en glossy på min laptop som är 2.2meter ifrån min taklampa som inte har något "skydd" runt om kring utan lampan är helt öppen och det är riktigt ljust i rummet. Jag jobbar här varje dag och har även laptopen på på kvällen om jag behöver jobba. Jag stör mig aldrig på reflektinoer och måste nog påstå att det knappt reflekterar något alls.

Men men, smaken som baken. Har du suttit vid en glossy? Färgerna ser betydligt bättre ut på en glossy iaf.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

A.N'doja, att du inte stör dig på glossy skärmar betyder inte att andra inte gör det men det vet du redan.

Intrycket jag fått från trådskaparen är att han bildat sig sin uppfattning & tycke om glossy redan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Alla TN paneler är dåliga om du jämför med PVA/MVA/IPS paneler.

226BW/CW har snabbare respons men har en betydligt högre inputlag på grund av den overdrive funktion som finns. Overdrive finns även i PVA och MVA paneler men panelerna överlag är betydligt mycket bättre och har riktiga 8bitars färger, 178 betraktnings vinkel och bättre ljus.

226BW visade sig att vara snabb i vissa tester men CW var fruktansvärd. Vad skillnaden är mellan skärmarna vet jag faktiskt inte. Jag har inte bytt mig om att kolla heller, förmodligen inte speciellt mycket.

HP w2207 är ingen wow skärm för att spela med heller men den skärmen är ett bättre alternativ än 226 i alla fall, om du är kräsen.

Jag har en glossy på min laptop som är 2.2meter ifrån min taklampa som inte har något "skydd" runt om kring utan lampan är helt öppen och det är riktigt ljust i rummet. Jag jobbar här varje dag och har även laptopen på på kvällen om jag behöver jobba. Jag stör mig aldrig på reflektinoer och måste nog påstå att det knappt reflekterar något alls.

Men men, smaken som baken. Har du suttit vid en glossy? Färgerna ser betydligt bättre ut på en glossy iaf.

Okej, om nu PVA/MVA/IPS panelerna är så fantastiska, varför inte köpa en skärm med nån av de panelerna? ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Okej, om nu PVA/MVA/IPS panelerna är så fantastiska, varför inte köpa en skärm med nån av de panelerna? ;P

Har jag gjort. Nu blir du tyst va?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att det här med skärmar är väldigt subjektivt. Det som är laggigt eller släpigt för en person är helt ok eller t.o.m bra för en annan. Det som den ena tycker är occeptabel färgåtergivning ser andra ingen skillnad på. En del tycker glossy-paneler är värdelösa i allt annat än mörka rum medan andra tycker de är överlägsna. Osv.

Så trots att vissa här försöker påstå att vissa saker är faktum när det gäller skärmar så är det trots allt upp till betraktaren. Så åk till en butik och jämför skärmar efter dina egna kriterier för det är ändå det som gäller i slutändan.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Jag köpte samsung 226bw och är helt nöjd men då fick jag nog en samsung panel. Egentligen borde man inte köpa samsung då de håller på och fular sig och levererar endel produkter med andra paneler, det är ju skandal.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Jag har en 226BW och enligt min mening är den inte en dålig skärm.

Det är en nackdel att den inte är höj och sänkbar men i mitt fall fungerar höjden bra med bord/stol/längd på mig själv.
Den är kalibrerad med någon apparat som en kompis har då han jobbar med grafik och skärmen var klart godkänd enligt honom (rätt kräsen med skärmar).

Spela online? Lite svårt att jämföra då den matas av en ny dator också men märker inte någon avgörande skillnad från min CRT än.

Den ser bra ut och det den visar ser bra ut också. Det finns bättre och dyrare och det finns säkert någon billigare och bättre.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag har en glossy på min laptop som är 2.2meter ifrån min taklampa som inte har något "skydd" runt om kring utan lampan är helt öppen och det är riktigt ljust i rummet. Jag jobbar här varje dag och har även laptopen på på kvällen om jag behöver jobba. Jag stör mig aldrig på reflektinoer och måste nog påstå att det knappt reflekterar något alls.

Men men, smaken som baken. Har du suttit vid en glossy? Färgerna ser betydligt bättre ut på en glossy iaf.

Jo laptopen jag använder nu har glossyskärm, och vid mörka partier är det påtagliga reflektioner. Visst vid vanlig surfande är det inget man märker särskilt mycket men vid spelande är jag säker på att jag skulle irritera mig, så glossy är uteslutet för min del. Jag såg dessutom ett test där w2207 hade kraftiga reflektioner på vissa bilder.

225bw har jag sett och vet att den duger bra, men är det samma strul med olika paneler på dom som det är på 226-serien?

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Jo laptopen jag använder nu har glossyskärm, och vid mörka partier är det påtagliga reflektioner. Visst vid vanlig surfande är det inget man märker särskilt mycket men vid spelande är jag säker på att jag skulle irritera mig, så glossy är uteslutet för min del. Jag såg dessutom ett test där w2207 hade kraftiga reflektioner på vissa bilder.

225bw har jag sett och vet att den duger bra, men är det samma strul med olika paneler på dom som det är på 226-serien?

Okej.

Hm, ingen aning faktiskt hur det ligger till med panelerna. Lägg upp en tråd om det, det skulle jag ha gjort. För en sådan sak kanske är avgörande.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej.

Hm, ingen aning faktiskt hur det ligger till med panelerna. Lägg upp en tråd om det, det skulle jag ha gjort. För en sådan sak kanske är avgörande.

Gjort

Synd på hp'n tycker jag med glossyn, men man undrar om större delen av skärmens styrka kanske sitter just i det. Generellt har ju glossyskärmar grymt klara färger (nästan överdrivet klara) men som sagt nackdelen är större än fördelen enligt mig. Dock har jag sett en annan form av "semi" glossy på en skärm, tror det var en sony, och den hade inte mycket reflektioner alls. Men har bara sett det på den skärmen så antar att det är rätt ovanligt.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400