Permalänk
Medlem

När det gäller minnen så är det högre timingvärden (i brist på bättre ord) = mindre stress för minnena.

Öka Proportionsenligt, t ex öka fårn 4-4-4-12 till 5-5-5-15, alternativt 5-5-5-18.

Sen går det givetvis att labba mer med timings när man har en ungefärlig bild av vad processorn/Moderkortet/Minnena klarar av. Allt som krävs är att du har en stabil grund att utgå ifrån.

Ett tips är att notera alla inställnignar du prova samt resultat. På så sätt får du en överskådlig blick av vad som mfungerade och vad som inte fungerade. Och kom ihåg, ta det i små steg.

Att överklocka är som att äta en fin middag. Ät för snabbt och du riskerar att må dåligt

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Tackar, bra skrivet

Permalänk
Medlem

Jag har håller på att klocka e6850 och har moderkort asus p5k, med den kan man klocka med N.O.S vilket suger för då är den normal klockad om man inte påfrestar prosecorn mycket. Men aja nu till problemet nu när jag har klockat till bux speed 340= 3.24 ghz så när jag kör orthos så får jag error hardware failure contact file stress.txt, jag har inte ens en sådan fil och jag har prövat att höja vcore men samma sak händer igen vad skall jag göra? /tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Börjar kolla hur snabbt du kör dina minnne, alternativt dem som skriver fel.

Vi behöver mer info om vi skall kunna hjälpa dig, men för att göra det lite lättare, kan du ta ut följande info från BIOS?:

FSB satt just nu
MUltipel
Minnestimings
Minnesmultipel/divider
Minneshastighet
VCore
MCH Voltage
VDIMM

I övrigt vill jag veta vad du har för minnen, vad dom är specsade för, samt hur många minnesstickor du har i systemet just nu.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Tja tack för att mi hjälper mig som ni npg vet är det hät först gången jag klockar.

Cpu ratio : 9
FSB strap to north bridge: auto
Fsb frequency: 360
PCIE: 101
DRAM frequency: 720 MHz
DRAM command rate: 2t (med 1t startar inte datan)
Timing control : (just nu är det auto eftersom datan inte vill starta när jag ändrade där alltså TCL etc. är på auto)
TCL : 5
Trcd : 5
Trp : 5
Tras : 18
tRRD : 1
tRFC : 20
tWR : 1
tWTR : 1
tRTP : 1
DRAM static control : ENABLED
Trabsaction booster : auto
clock over-charging mode : 0.7 V
CPU spread spectrum : DISABLED
PCIE spread spectrum : DISABLED
CPU voltage : 1.3 V
CPU voltage referance : 0.63x
CPU voltage damper referance : DISABLED
CPU pll voltage : auto
Fsb termination voltage : auto
North bridge voltage : auto
northbridge referance : auto

jag har två ramminnen på 1024mb st det är corsair och på CPU-z programmet står det att max bandwith är pc2-6400 (400 MHz)

nu har jag också ändrat alla inställningar till auto förutom FSB Multipeln och Vcoren och då blev mitt system mycket stabilare?

men med alla andra på auto så kan jag inte höja min FSB till mer än 360 för efter detta får jag fel...
en annan sak jag upptäckt är att på programmet cpu-z så switchar min vcore mellan 2.2 v och 2.6 men det spelar ingen roll hur mycket jag ändrar den i bios utan den är fortfarande på samma värden!

Tacksam för snabba svar eftersom jag håller på nu

Permalänk
Medlem

Tack för utförlig beskrivning.

Det ser ut som du har ändrat en del i BIOS iaf.
Att orthos failar kan bero på flera saker, men har du provat att köra den i stock, dvs icke överklockad och se om samma sak händer? Jag ser att du just nu kör 360 FSB, är det samma problem även där? Om inte kan det röra sig om ett rent FSB hål som vissa brädor upplever.

Vilka slottar har du minnena i? Är dom längst från CPUn elelr närmast? Nu famlar jag bara i luften lite lätt då det verkar vara en allmän rekomendation att ha minnena på intelsystem längst från CPUn, dock har jag personligen aldrig upplevt problem när jag själv kört minnena närmast CPUn heller.

Ajja du har två frågor till att svara på. Im waiting

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Överklocknings hjälp

Jag trodde jag hade svarat på alla men aja, Orthos failar inte i oklockat tillstånd så failar det inte men det kostiga är att cpu voltage inte gör nån skillnad när jag ändrar den å de e därför den failar tror jag lr?

men de om klockminnena så vet jag inte för att de finns så sjukt många olika inställningar jag kan göra vilket andra biosar inet verkar ha...

Permalänk
Medlem

Ja du , inte det lättaste problemet att tackla.

Såsom jag ser det just nu finns det 3 möjliga scenarion.

1) CPUn är ett "dåligt" exemplar och klockar dåligt
2) Kolla om det finns en nyare BIOS (om du inte redan ahr nyaste) som kanske förbättrar stabilitet med överklockning
3) Kassa inställningar i BIOS

Jag skulle föreslå att uppdatera BIOS (om möjligt), sedan göra en CMOS reset och slutligen ställa in till liknande inställningar som du har nu. Sedan prova att öka FSB med 5-10 MHZ åt gången och gå vidare därifrån.

Ett annat test du kan göra för att se om begränsningen ligger i CPUn elelr inte är att ställa multipeln från 9 till 7 och köra 340-360 FSB. Har du samma problem där så prova ställa FSBn på 401 och ha kvar multipeln på 7. det skall ge dig ca 2800 MHz vilket gör att du underklockar CPUn. Det innebär att de komponenterna som stressas mest är Moderkortet (MCH) och minnena.

Om det inte hjälper skulle jag föreslå att du gör en googlesökning angående ditt moderkort och överklockning, ifall det är några andra användare av just det moderkortet som har stött på liknande problem och kommit fram tilll en lösning.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

@Tjalve "Energi mäts i enheten Joule som är det samma som wattsekund. Dvs effekt per tidsenhet" (Vcore kapitlet)

..är lite rätt och mycket fel

Energi mäts i Joule (rätt) men effekt är energi per tidsenhet, dvs J/s som också skrivs som Watt. en wattsekund är däremot (J/s)/s.

det du påstod var att Joule är samma sak som (J/s)/s (wattsekund)

Permalänk
Medlem

T.A.T (Thermal Analysis Tool) funkar inte på min Q9450!
”Invalid Processor”

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk

jag amvänmde mig av den där kalkyl grejjen

ÖVERKLOCKINGSRÄKNARE V 0.1
INTEL CORE 2
www.SweClockers.com

MATA IN DATA I GRÖN KOLUMN
CPU Multiplier: 9 Heltal 1..n (9 default E6600/Q6600)
FSB (MHz): 400 Heltal 1..n (266 MHz default)
Memory Multiplier: 2,00 533 MHz = 2.0, 667 MHz = 2.5, 800 MHz = 3.0, 1066 MHz = 4.0

RESULTAT (MHz)
Resulting CPU: 3600
Resulting MEM: 800
Resulting FSB: 1600

här är saxat från specsen på Asus hemsida på mitt mobo

Front Side Bus 1066 / 800 / 533 MHz

med detta så ser det ut som att jag ej kan köra cpu´n i 3,6 för fsb´n blir för hög eller läser jag av fel?

minnena är Kingston Hyper X CL5 mer står inte på komplett.se där de är köpta ifrån

KHX6400D2K2/2G 2GB kit DDR2 800MHz Non-ECC CL5
(kit of 2 - 1GB) 5-5-5-15 2.0V

fast mina heter 2k2/4g annars samma men det där är 2x1gb jag har då 2x2gb men det bör vara samma tycker jag

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Wow, tackar oerhört för den informationen!!

Har varit orolig för att överklocka trots att jag vill göra det, men nu är jag iallafall lite säkrare trots att jag är en seg typ som inte fattat allt

Kommer försöka läsa på mer och även läsa mer i denna guide

Permalänk

Såja, nu har man gjort PDF av denna! Tackar en gång till för denna!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hej The Sweeper!

Har du möjlighet att ladda upp den eller skicka PDFen tilll mig så kan jag lägga till en länk på förstasidan för dom som vill kunna läsa igenom guiden utan att vara uppkopplade?

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Hej The Sweeper!

Har du möjlighet att ladda upp den eller skicka PDFen tilll mig så kan jag lägga till en länk på förstasidan för dom som vill kunna läsa igenom guiden utan att vara uppkopplade?

Såklart. Kan du PM:a din Epost så kan jag skicka det.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Skickar PM.
Har inte hunnit få upp min nya server men PDFen kommer servas på tirpitz.se, borde ske nån gång nästa vecka senast

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Ingen fara, den här FAQn hjälpte mig lite grann, så jag kan också hjälpa till.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Geeks
SweClockers

yanagi: jag tar mig friheten att utnämna denna tråden till FAQ.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tack Andreas D

Kan passa på att nämna att jag initialt fått igång IIS servern och att PDF versionen av guiden nu finns att hämta på http://www.tirpitz.se/yanagi_overclock.pdf

Första inlägget kommer redigeras med länk också.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Bra guide, ska ta och testa detta senare när jag har tid att köra Orthos för fulla puckar !

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Medlem

Om man inte kan ändra timingen, är den låsad då?

+

I OCCT på voltages står det att 12V bara är på ~2. Vad är fel?

+

Hjälper det att uppdatera BIOS?

Om man ska uppdatera BIOS ska man väl ladda ner en fil sen spara den på t.ex. hårddisken, men när jag gjorde de för en stund sen så hittade BIOS min hårddisk eller liknande.

Permalänk

Humh, jag har ett ASUS M2NPV-VM moderkort, och en processor AMD 3600+ X2 1.9 GHz. Men, jag har höjt FSBen, måste jag då höja VCOREN med? Alltså, jag har läst FAQen men om man måste, hur gör man det då? Jag lyckas inte hitta. Jag har även den gamla klassika biosen som inte är vinröd mot blå.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för den här guiden och metodologin, riktigt lärorikt för mig som aldrig överklockat!

Ska skaffa en ny dator snart, med processor som jag ska överklocka också, blir riktigt sugen nu när jag kan lite. : D

Dock dök ett frågetecken upp när jag läste igenom allt en andra gång: varför skall PCIe- och PCI-bussarna ställas till just 101 MHz? Slöar inte detta på något sätt ner PCIe- och PCIkort? Jag vet att man ska ställa in det för att låsa det, så det behöver ingen redogöra för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På tidigare moderkort blev dom aldrig riktigt låsta förräns man satte dom på specifikt 100 eller 101 MHz varav därför jag tog med det i guiden som en extra säkerhetsåtgärd.

Huruvida det slöar ner eller inte tänker jag svara på att det inte gör. PCIe bussen går som standard i 100 MHz så man gör egentligen ingen förändring på den utan det är som du förstog bara för att låsa den som man vill ställa in den på en specifik frekvens.

Oftast har man ingen inställning för att låsa PCI bussen utan den brukar i regel på nyare moderkort vara låst som standard på 33MHz oavsett FSB frekvens

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Tackar! Då är det inget att oroa sig för alltså. : )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar för en bra guide och läsning.
Har bara en fråga, när man håller på med överklockning. Är man då inte rädd för att man pressar på förmycket och att det ska bli något fel med proppen, minnena osv. . ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatepower
Tackar för en bra guide och läsning.
Har bara en fråga, när man håller på med överklockning. Är man då inte rädd för att man pressar på förmycket och att det ska bli något fel med proppen, minnena osv. . ?

inte om man vet vad man gör.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatepower
Tackar för en bra guide och läsning.
Har bara en fråga, när man håller på med överklockning. Är man då inte rädd för att man pressar på förmycket och att det ska bli något fel med proppen, minnena osv. . ?

Att överklocka idag är betydligt enklare än för 8-10 år sedan då man fick sitta och själv låsa PCI bussar, göra research på vilka moderkort som hade fungerande PCI lås med mera. Men givetvis skall man alltid tänka på vad man gör och vara medveten om att överklockning är en risk.

Ska du överklocka för första gången så rekomenderar jag iallafall att man inte går på för hårt utan är rätt konservativ med sin överklock. T ex höj dina spänningsvärden (på CPU och Minnen t ex) 0.1-0.2V som mest, läs på om alla komponenter man har i datorn, vad dom är specifierade för osv och sist men inte minst, överklocka i SMÅ steg och håll alltid koll på temperaturer / stabilitet.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ownage
@Tjalve "Energi mäts i enheten Joule som är det samma som wattsekund. Dvs effekt per tidsenhet" (Vcore kapitlet)

..är lite rätt och mycket fel

Energi mäts i Joule (rätt) men effekt är energi per tidsenhet, dvs J/s som också skrivs som Watt. en wattsekund är däremot (J/s)/s.

det du påstod var att Joule är samma sak som (J/s)/s (wattsekund)

Joule är samma sak som wattsekund. Tänk Kilowatttimme KWh.

(J/s) /s = (J/s) * (s/1)= (J*s)/s = J

Bra Guide.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra skrivet

Kanske borde lägga till att om klocken failar, eller om skärmen inte reagerar när datorn bootar upp, kan man oftast lösa det genom att trycka på powerswitchen på nätagget direkt efter att datorn har startat.
När man sen startar datorn visar (ASUS brädor) posten

"overklocking failed - press F1 to load setup default or F2 to enter setup"

Visa signatur

--
Tompa