Permalänk
Medlem

Hjälp ang. strömförbrukning

Jag har lite funderingar på att slänga i lite nya diskar o.d i min burk, men jag vet inte riktigt hur mycket man kan trycka i utan att nätagget säger ifrån.
Kör med ett billigt 420w-agg idag, det driver i dagsläget följande:

MK: Asus P5GD1
Proc: P4 3.0 Prescott s.775 med Zalman 7000-fläkt
Minne: 4 x 256M PC3200
HD: 120G SG Barracuda S-ATA
GK: GeCube x1550

Övriga prylar:
1x120mm chassifläkt
1x 92mm chassifläkt.
En minneskortsläsare
Två DVD-R-brännare
En 3,5" diskdrive

Så...mina frågor är följande:
1. Vad kan mitt system dra som det ser ut idag?
2. I grova drag, hur mycket drar följande komponenter:
S-ATA-disk, PATA-disk, SCSI-disk, SCSI-kontrollerkort

Har nämligen en PATA-disk liggande, samt ett gäng SCSI-diskar och ett kontrollerkort som jag eventuellt tänkt att slänga in. Om nu det är möjligt utan att behöva byta nätagg, då...

Tacksam för alla ev. svar!

Permalänk
Medlem

Din dator borde rimligen dra nånstans kring 160-200 watt vid full belastning.
Ett "billigt" nätagg klarar inte alltid de effekter som anges på det, så det är väldigt osäkert (utan att veta exakt vad du har) hur mycket det tål att lastas. Lita inte på att det klarar 400w bara för att det står så på det. Är det t.ex ett q-tec, lita inte på att det klarar ens 250w.

En disk tar kring 10-12 watt, under ett kort moment uppemot 30 watt vid uppstarten då den ska spinna upp skivan i varvtal. En dvd-rw tar ungefär lika mycket, sisådär 8-12 watt. Fläktar brukar dra 0.2-0.5 watt, det står ofta på dem. Minneskortläsaren behöver antagligen inte mer än 5 eller högst 10 watt.

Lasta inte nätagget 100%, ge det ungefär 25-30% marginal så håller det längre, d.v.s om det är märkt för 400w, lasta det inte med mer än 280 eller max 300w

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ok, då verkar la det inte vara nångon fara att slänga in lite mer prylar i burken då...
Har hört att Prescott-prollar drar rätt mycket ström, det var därför jag var lite fundersam.

Nätagget är ett "Colors It CO-420WR ", inhandlat i panik på netonnet då mitt befintliga agg gav upp...skall väl bytas nån gång när man får lite pengar över