Hittar inte Cd-läsare i MS-DOS

Permalänk
Medlem

Hittar inte Cd-läsare i MS-DOS

Hej! Jag måste hitta min CD-läsare i MS-dos för att senare föra över lite filer från cd:n till en diskett.

Men jag hittar inte cd-läsaren i MS-dos..
Har testat med att skriva "A:\>","B:\>","C:\>","D:\>" osv ända till z, men varje gång säger den att det är invalid.

Hur tar jag reda på vilket "nummer/beteckning" min cd-läsare har utan ett OS?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

1. DOS är ett OS
2. Vilken version av dos har du installerad och har du laddat drivrutinerna för CD'n?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Nej, har inte laddat drivrutinerna, hur gör man det?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Ja du.. förr i tiden när man höll på med dos så kom dom på en diskett till CD-spelaren. Då körde man installationen o så lades dom till i Autoexec.bat o config.sys

Men jag tvivlar på att du har DOS installerat öht på din dator.

Vad är det egentligen du behöver hjälp med?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Jag måste föra över lite hårddiskdrivrutiner ifrån moderkorts-CDn till en floppy som jag sedan använder i Vista installationen, det säger iaf min manual.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Tanka ner en Windows 98 bootdiskett från www.bootdisk.com Starta sedan på disketten som skapas ovan så har du cd-stöd i dos.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Eller gör det på den datorn du sitter på nu?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

atapi cd drivrutinen brukar ju få det mesta att funka, men varför hålla på att trixa med det? Jag hade bootat up med en ubuntu live-cd eller liknande och bara dragit över...
Sitta och skriva om dos-disketter är inget jag skulle sätta mig och göra i dag direkt