Permalänk

Nackspärr vad göra?

Tjena, Jag har fått en fet jävla nackspärr.

Under natten så hade min kudde fallit från sängen så jag sov utan kudde, så när jag vaknade i morse så hade jag ont lite i nacken på vänster sida men det var inget allvarligt, det kändes typ bara lite men senare under dagen efter att jag hade duschat så torkade jag håret med handduk så vred jag på huvet lite och då bara började det göra sjukt ont i vänster sida av nacken jag kan knappt röra huvet framåt eller åt sidan (speciellt åt höger).

Nu är jag rätt så säker på att jag har fått nackspärr, och jag undrar bara om det finns nåt jag kan göra för att lindra det och få det att försvinna snabbare.

Det inträffade väldigt olägligt också, jag skulle precis dra till en polare för att hjälpa honom sätta ihop hans nya dator sen efter detta så kunde jag förstås inte det.

Väldigt tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Tigerbalsam är skitbra att smörja in nacken med, de få gånger jag fått det så har en varmdusch med lite smygmassage från dig själv på nacken gjort susen, och på med tigerbalsam och sitt upp om du kollar på tv osv.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Som föregående talare, tigerbalsam, linement(stavning?) och lite massage!

Permalänk

Ok tack för svaren, tyvärr har jag varken tigerbalsam eller liniment hemma, men en polare sa att ta en varmdusch och typ läggga nåt varmt på nacken ska testa de nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Ok tack för svaren, tyvärr har jag varken tigerbalsam eller liniment hemma, men en polare sa att ta en varmdusch och typ läggga nåt varmt på nacken ska testa de nu.

Funkar också, typ värm en handduk och lägg runt nacken.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Nu har du antagligen inte någon sådan.
Men jag kan rekomendera en kudde eller vad man ska kalla det.
Jag har en avlång rätt smal "kudde" som är fylld med någon slags bönor eller vad det är. Så lägger man den i micron ett tag. och sedan plaserar den runt nacken. Otroligt skönt när jag är stel. funkar även att hänga den över båda axlarna om man suttit tokigt vid datorn eller av annan anledning är väldigt spänd.

Edit: Vete va det visst i den.
http://www.scandinavianblonde.se/index.php?menu=2&submenu=1

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med Pale.
Har också en sån där "microkudde" med nån sorts säd i eller vad det nu är.
Grymt skönt att värma i micron och lägga över nacken när man är stel.

Den funkar även mycket bra mot huvudvärk för mig (lägger den då över huvudet istället naturligtvis).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Nu har du antagligen inte någon sådan.
Men jag kan rekomendera en kudde eller vad man ska kalla det.
Jag har en avlång rätt smal "kudde" som är fylld med någon slags bönor eller vad det är. Så lägger man den i micron ett tag. och sedan plaserar den runt nacken. Otroligt skönt när jag är stel. funkar även att hänga den över båda axlarna om man suttit tokigt vid datorn eller av annan anledning är väldigt spänd.

Edit: Vete va det visst i den.
http://www.scandinavianblonde.se/index.php?menu=2&submenu=1

Nej jag har tyvärr inte en sådan men jag la nyss en beställning på en, visserligen kommer den inte kunna hjälpa mig nu då leverans tiden var typ en vecka men den verkar än vara otroligt bra att ha.

Permalänk
Medlem

Finns även små kuddar med gele i, morsan har ett gäng såna.
Som man knäcker en metalbit i så blir det varm som fan efter ett par sekunder, och när man är klar kokar man den så kan man göra så igen.

Har ingen anning om vad det heter

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Finns även små kuddar med gele i, morsan har ett gäng såna.
Som man knäcker en metalbit i så blir det varm som fan efter ett par sekunder, och när man är klar kokar man den så kan man göra så igen.

Har ingen anning om vad det heter

Just fan jag har en sådan kudde ska ta den nu så fort denna handduken jag har på blir kall igen, tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Just fan jag har en sådan kudde ska ta den nu så fort denna handduken jag har på blir kall igen, tack för tipset.

Inga problem vetu

vet hur drygt det är med nackspärr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

värme hjälper bra, ökar blodcirkulationen! muskler och sådant läker ganska snabbt då dom andvänder sig av blodet då dom arbetar. värre är det med ligament och senor. i dom flyter blodet dåligt eftersom dom inte arbetar som tex muskler. värmen eller tiger balsam ökar cirkulationen och även då läkningen.

nackspärr är jobbigt men går ofta bort inom ett par dagar.

själv råkade jag ut för sen och ligament skador då jag rammlade med crossen, kände smärta i vissa lägen flera månader efter, musklerna läkte mkt snabbare. så var rädd om ligament och senor!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag har ofta spänningar i nacken/axlar och det mesta som har nämnts här är klockrent, dock brukar jag ofta ta en Voltaren (finns receptfritt nu också) och ibland så hjälper det väldigt bra åtminstone mot spänningar som jag ofta har vilket ger mig en vansinnig huvudvärk.

Nackspärr är väl lite annorlunda men tänkte nämna det bara.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

En sån där microkudde kan du ju göra själv om du är lite händig. Sy en kudde av någon tygbit och fyll med ris eller nått, luktar inte så gott när man kört i micron men det fungerar.

Permalänk
Medlem

De gånger jag känner tendenser av att nackspärr är på gång brukar jag röra så mycket jag kan på nacken vilket ger en mildare utgång. Om det är bra eller ej vågar jag inte svara på. Känns dock som om det hjälper.
När det redan blommat ut hjälper ofta, som tidigare nämnt, linement och vetekudde.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk

Ok tack för alla riktigt bra svar som tur är har det gått över rätt bra nu jag har i princip haft en varm handduk på hela tiden och en sån där gele grej som värms när man bryter av en mettalpinne i den.

Som sagt så har det hjälpt för nu kan jag röra nacken _nästan_ helt och hållet utan att det gör ont men jag kan fortfarande inte riktigt röra nacken åt sidorna.

Speciellt tack till redflip som tipsade mig om "gele kudden"

Permalänk
Medlem

Jag kan få riktigt jobbiga nackspärr :/ Sist var det så illa så farsan fick va hemma från jobbet 2 dagar för jag klarade inte ens gå på toa själv.. hade ont i ca två månader efter det.

Vet inte om jag kan ge några mer tips än de som sagts, har dock märkt att man ska försöka sträcka och röra på nacken så mycket som möjligt även om det gör ont, helst ihop med värme och massage.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Jag kan få riktigt jobbiga nackspärr :/ Sist var det så illa så farsan fick va hemma från jobbet 2 dagar för jag klarade inte ens gå på toa själv.. hade ont i ca två månader efter det.

Vet inte om jag kan ge några mer tips än de som sagts, har dock märkt att man ska försöka sträcka och röra på nacken så mycket som möjligt även om det gör ont, helst ihop med värme och massage.

Ajajaj det kan inte vara skönt, jag kunde iaf röra på mig någorlunda fritt typ gå på toa o sånt kunde jag iaf, dock inte lika enkelt som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite

Kiropraktor ska du gå till

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk

I en sån kudde man lägger i micron är det vete för er som undrar. Hjälper mycket finfint när man har ont i muskler eller bara fryser på natten.

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk
Medlem

En annan grej man kan göra vid nackspärr som faktiskt hjälper är att stretcha. Ha huvudet rakt och titta så långt åt höger man kan, sedan nicka försiktigt ett par ggr. Gör samma sak fast å vänster och repetera ett par ggr. Fast stretcha ska man inte göra kall, ett par minuter med värmekudde innan gör susen.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

3 enkla steg.

1.Har du feber?
Om ja gå till vårdcentralen. Det kan vara en muskelinflammation. Vänta dock någon dag och se om febern ger med sig.

2. Kan du röra mer på nacken efter du blivit varm i muskelaturen? Har du inte feber så är musklerna som är stela och kan ha blivit för korta. I så fall stretcha nacken flera gånger per dag. Sjukgymnasten brukar ha bra foldrar för bra övningar.

3. Om du inte kan röra nacken mer efter att ha blivit varm så kan du ha kotförskjutning eller låsningar i nacken. Då ska du absolut inte stretcha eller massera muskeln runt nacken alls. Det gör det bara värre. En muskel som inte har fria leder blir lätt irriterad och ju mer du anstränger den desto värre blir det. Kontakta en kiropraktiker för hjälp.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Sådana kuddar är fina, morsan gör sina egna

Lukten är inget problem förrän man har värmt dem för mycket ett par gånger, ai början luktar den gott

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB