Permalänk

temp på nordbrygga?

vad är en normal tempratur på nordbryggan på ett P5B?

när jag känner med handen på kylflänsen så är det nära på att jag bränner mig.

kan det vara rimligt?

mvh f

kanske ska tillägga att systemet inte är överklockat.

märkte detta efter att ha spelat stalker och vid flera tillfällen bootade datorn om utan förvarning.
kollade cpu tempen med prime95 och tat. och efter nån timmes tuggande ligger den på 63 grader.

Permalänk

Hmm ladda hem lavalys everest, och kolla tempen där, tempen står skriven som moderkort.

Permalänk

Ja, den blir sjukt varm, speciellt om man klockar. Själv har jag klämt dit en liten 40mm-fläkt på den.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk

körde det programmet du nämnde och det säger 39C.
mysko! flänsen är ju stekhet

testade och dra ur två stickor ram i tron att det skulle belasta chipet mindre men så var inte fallet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack Slater
körde det programmet du nämnde och det säger 39C.
mysko! flänsen är ju stekhet

testade och dra ur två stickor ram i tron att det skulle belasta chipet mindre men så var inte fallet.

Ja men du får ju tänka på att flänsen är där för att leda ut värmen, så att flänsen är varm är ju bara bra, 39c är helt ok.

Permalänk

ja 39c låter ju helt ok. men man blir ju lite spak när burken bara startar om utan vidare.

det är alltså 39c när man surfar utan sidan monterad på chassit. sätter jag dit sidan och drar en repa i något spel och sen kollar så ligger den på närmare 50c. asus eget monitor program PC Probe 2 larmar redan vid 45 grader.

whats up?

testade att montera dit en 40mm fläkt jag hittade på en slot1 prolle i godis garderoben. funkade till synes bra men verkar gå lite varmt iaf.

kan det vara så enkelt att det är grafikkortet som sitter bara någon cm lr 2 under som lägger på så mycket värme? för jag har en temp på 60c i idle på graffet. flåsar jag på med 100% med grafikfläkten så kommer jag ner i 54 grader. knappt så max på fläkten räcker till och spela