Köpråd kontollerkort för snabb raid.

Permalänk
Medlem

Köpråd kontollerkort för snabb raid.

Hej, jag har stött på ett delikat problem och behöver nu ett kontrollerkort med en snabb XOR-processor. Har tidigare använt mig av adaptec-kort och varit mycket nöjd med det problemfria användandet. Dessa specar dock inte på sin hemsida vad det är för XOR-processor i korten eller hur snabb den är [iaf såg jag inte den informationen när jag för ett par minuter sedan var och kikade runt där.]

Någon som har tips på stabila kontrollerkort med snabb XOR-processor?
Vill inte gärna hamna i situationen då denna begränsar överföringshastigheten.

Kortet bör ha 8 SATA portar och skall sitta på ett gigabyte p35 dq6 för stunden iaf. Till en början skall det sitta 3st Mtron SSD och 3st Raptors på kortet. Skulle det vara så att priserna på SSD-disk går ned kraftigt vill jag dock ha möjligheten att ösa på med fler av dessa, därav XOR-nojjan...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

3ware, areca, adaptec

Börja med att läsa specarna, kolla sedan vilka som finns att köpa i Sverige, dustin tex, prisjakt.nu

Skall oxå finnas jämförande prestandatester - Googla

Permalänk
Medlem

Areca 1220 rekommenderas starkt.
PCIe x8, 8 portar, Raid6, low profile...
Drivrutiner för typ alla OS.

Kan vara lite svårt (och framförallt dyrt) att få tag på den i Sverige dock... Jag fick min för ett år sen för 5500kr från USA, inklusive 400 frakt, 200 betalningsavgift och 1100 tull. Detta var lika mycket som "hösterbjudandet" exklusive moms i Sverige.

Permalänk
Medlem

Var in på adaptecs site igen och hittade vilka processorer som ligger till grund för de olika korten.
http://www.adaptec.com/NR/rdonlyres/4D123DA7-490A-4C49-B33A-A...

Lutar just nu åt ett Adaptec 3085 med Intel 80333 800MHz processor.
Areca 1220 maxar ur på ~500MB/s, vilket jag iofs inte kommer att komma över i nuläget, men hoppas kunna spräcka framöver.

Areca 1680 verkar dock grymt iom att man själv kan styra mängden cache, sjukt smidigt! Dock verkar de svåra att få tag på, och dyra...

Permalänk
Medlem

Ah visst, om du siktar på över 500MB/s så...
Jag använder min för nätverkslagring och backup i servern, och då är det ändå gigabit-nätverket som flaskhalsar.
Sen så verkar det som man behöver SSD för att nå riktigt höga hastigheter (för roterande skivor behövs fyrdubbla datadensiteten för dubbla hastigheten), och när dessa blir prisvärda som lagringsdiskar så har väl ändå kontrollerkortet gjort sitt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetSam
Var in på adaptecs site igen och hittade vilka processorer som ligger till grund för de olika korten.
http://www.adaptec.com/NR/rdonlyres/4D123DA7-490A-4C49-B33A-A...

Lutar just nu åt ett Adaptec 3085 med Intel 80333 800MHz processor.
Areca 1220 maxar ur på ~500MB/s, vilket jag iofs inte kommer att komma över i nuläget, men hoppas kunna spräcka framöver.

Areca 1680 verkar dock grymt iom att man själv kan styra mängden cache, sjukt smidigt! Dock verkar de svåra att få tag på, och dyra...

Har du hittat någon svensk återförsäljare för Adaptec-kortet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

ajp_anton:
Jag har i dagsläget tre Mtron SSD-diskar som skall in, prisvärda vet jag inte om jag vill kalla dem, men snabba iaf...

Kr^PacMan
Dustin har det bland annat:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107815

Edit:
Fick visst inte skriva två inlägg i rad...

Anyways, jag ber att få rätta mig själv, Adapteckorten verkar inte alls så snabba som jag först tänkte mig, IOP 333 är visserligen 800MHz men å andra sidan single core...

Blir till att leta efter IOP 348...detta kommer bli dyrt