Permalänk

Har du på din hemmaerver..? =D

Hejsan, vet inte om det kanske finns nån sån här tråd redan men om det inte finns så finns det nu... =P

Tänkte att alla om har en egen server hemma skulle kunna beskriva vad de har för några funktioner på den som webb, ftp, samba mm... Men lite av tanken är förstås att det ska finns folk som har lite andra roliga saker på server än det vanliga.... =P

Så om du har en egen hemma-server, skriv vad du har för "tjänster" på den och lite så... Och som sagt specielt om du har nått lite extra eller ovanligt, eller helt enkelt nått som är ass-coolt.... =P

Själv har jag precis skaffat en dator som jag ska ha som server men inte hunnit fixa så mycket än, så tänkte att det här kan vara bra insperation.. =D Btw så kör jag Linux på min... Så för enkelhetens skulle så skriv gärna vilket OS, och om linux vilken dist...

Skulle också vara skoj att veta var din server står... =P Är det garderoben och garaget som toppar kanske..?

Hoppas många skriver!! =D

Permalänk
Medlem

Hm... min är riktigt trist, kör XP pro. Agerar router, filserver och kör µTorrent.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Hm... min är riktigt trist, kör XP pro. Agerar router, filserver och kör µTorrent.

Ok.. men µTorrent plus filserver låter ganska så smidigt iallafall.. Står den i nån garderob eller nått sånt då eller..? =P

Permalänk
Medlem

M, står i en garderob, styrs med "remote desktop", kör XP av lathet, ska köra in xubuntu nästa gång jag rensar den, men det kommer nog inte bli på ett tag, hoppas jag.

Permalänk

Har 2st servrar just nu.
En Intel 300mhz med 512mb ram till router, webserver, dc-hubb, Brandvägg.
En AMD 1500mhz med 1024mb ram till filserver, utorrent.

Dom ska jag flytta dom ifrån huset, och placera dom i ett närliggande föråd där man bara betalar 50kr/månaden för strömmen. På så vid kan jag även använda mina andra servrar till något. Har en Intel 2ghz med 512mb ram, Intel 500mhz med 256mb ram, Intel Celeron 1ghz med 320mb ram. Sen lite annat gott.
Dock vette jag fan vad jag riktigt ska dom till, Antagligen så blir 300mhz kasserad och ersatt med Celeronen, Sen Intel 2ghz får bli en webserver med en tracker på (personlig för skojsskull). Tror jag ska ha ett par burkar till bara för sakens skull. Alla måste få ett rack-chassi först och det kostar lite.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR

Sen Intel 2ghz får bli en webserver med en tracker på (personlig för skojsskull).

Utan att ha letat efter någon information om vad en tracker är så kan jag väl ändå ställa frågan... Vad är en tracker, och vad gör den för nått skoj i ditt fall..? =P Orkar inte googla just nu....

Permalänk
Medlem

En "tracker" är en sida där man kan söka och ladda ner *.torrent filer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
En "tracker" är en sida där man kan söka och ladda ner *.torrent filer.

Aha... hehe =P lite trött kanske... brukar använda torrent finder lite då och då.. den söker ju genom såna ja.. =P Men att ha en egen sån..? =/ Alltså pratar vi om en hemsida då som folk kan gå in och använda eller nått enskilt program i det här fallet..? Nyfiken bara..

Permalänk
Avstängd

Här kommer en 100% n00b fråga, hur styr jag min (framtida) server från Vista om jag har XP i servern... mest tänker jag på µTorrent?

Har dock möjlighet att koppla in servern i skärmen (dual in) men vill slippa dubbla möss och knappbräda.

Finns det "bygga å använda server 4 noobs/dummies" sida eller liknande?

Sen vilken CPU bör jag välja av AMD = Duron800, Athlon900,1200,1600(?) Eller Intel = P2 300,450, Celeron 500, P3 800... och sammanlagt 5GB SDR RAM allt från 32MB till 1GB per sticka...
Servern kommer inte vara mer "publikt" än µTorrent (som jag inte delar ut från mer än nödvändigt) samt agera som router för denna burk och 2 laptop.
Ända kravet är att den inte behövs startas om varje timme (med XP yeh sure) eller brinner upp? (passiv kylning)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hm, jag har alltid velat ha en egen server jag kan leka runt med, men den här datorn är min första egna dator, så jag har ju inget att utgå från. =/ Men om jag hade haft en, så skulle jag nog försökt göra en typ av portal till den, alltså som ger genvägar till allt möjligt på den, som gärna får ha sin egna layout.

Permalänk
Medlem

[B]Här kommer en 100% n00b fråga, hur styr jag min (framtida) server från Vista om jag har XP i servern... mest tänker jag på µTorrent?]

Utorrent kan du köra genom webläsaren fungerar fint faktiskt:
http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?id=14565

Annars så kör du med EchoVNC som är ett program som du enkelt installerar på båda datorerna en som server och en som viewer.

Just ECHOVNC är brandväggs Vänlig, Thats it

Permalänk
Medlem

Om du ska styra via en annan variant av windows är det helt klart enklast att köra fjärrskrivbord... barnsligt enkelt att aktivera, och clientprogrammet finns på nästan alla windowsdatorer..

Permalänk
Medlem

har en server i mitt rum, används till att hålla min hemsida uppe(den i sign )

hårdvara:
intel celeron 2ghz(tror jag)
512mb 333mhz(pc2700)

har linux ubuntu på den, server version men har installerat det allra minsta KDE paketet på den så att jag kan använda en skrivbordsmiljö så att jag lättare kan konfiguera den:) är inte så haj på det här med linux har även börjat på ett chassi som aldrig blev klart :/ finns bilder på både hemsidan och i mitt galleri. Men jag har funderat på att köpa ett Via kort och göra ett litet chassi till det som jag ska använda till server och surfdator, så då behöver jag inte starta upp men mer strömslukande dator i sign (måste ju tänka på miljön:P) men får la se ifall det blir nått vettigt av mina funderingar

Visa signatur

Samsung 226BW || Mobo: Asus P5B || Processor: Core 2 Duo E6300 || Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 || Ram: Corsair TWIN2X PC6400 4 GB || Ljudkort: Terratec Aureon 7.1 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjo1
[B]Här kommer en 100% n00b fråga, hur styr jag min (framtida) server från Vista om jag har XP i servern... mest tänker jag på µTorrent?]

Utorrent kan du köra genom webläsaren fungerar fint faktiskt:
http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?id=14565

Annars så kör du med EchoVNC som är ett program som du enkelt installerar på båda datorerna en som server och en som viewer.

Just ECHOVNC är brandväggs Vänlig, Thats it

Tackar, helt perfekt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Inga som har några special grejer på sin server..? =P Vet inte riktigt vad det skulle vara, men vet att det ska gå att ha "wap-server" så att säga... Typ så man kan hämta ner musik till mobilen... Någon som har erfarenhet av detta..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scorpiion
Inga som har några special grejer på sin server..? =P Vet inte riktigt vad det skulle vara, men vet att det ska gå att ha "wap-server" så att säga... Typ så man kan hämta ner musik till mobilen... Någon som har erfarenhet av detta..?

Du behöver ingen speciell sida för det. Det funkar utmärkt att hämta bilder som ligger i en mapp på webbserven till mobilen via GPRS.

Jag använder min server som webbserver, filserver, daglig backup och irssi via ssh.

Permalänk
Medlem

Server1: Iomega P400m (1 GHz P3, 512 ram, 220 gb disk): Agerar brandvägg, mailserver, streamserver, backup-server, webbserver (främst för utveckling), dhcp och dns. OS: Gentoo Linux

Server2: HP Proliant DL320 G3 (3,4 GHz P4, 1 GB ram, 5070 gb disk): Agerar fil- och nedladdnings server, delar ut filer via b.l.a rsync, samba, nfs och iscsi. OS: Gentoo Linux

Server3: SuperMicro MRS204 (1,86 GHz C2D, 5 GB ram, 80 gb disk): Kör VMware Infrastructure 3, kör några virutella maskiner med mindre betydande roller, används mest för självstudier.

Samtliga servrar är i 19" rackformat och monterat i ett rackskåp placerat i garaget.

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell Optiplex dator med 1ghz Intel PIII, 256mb RAM och 20gb hårddisk som står och kör Apache, PHP, mySQL, psyBNC och ibland nån Direct Connect server när det är LAN hos mig.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

Min Server som jag kallar den driver/ska driva följande minst iaf.

övervakning av nättrafiken, semestefilmerlagring, Nerladning:rolleyes:, htpc, radio, hemsida, uppladdning av bilder evnt övervakning i form av webcams eller rediga kameror som bland annt kommer sitta en vid serven och en vid dörren till huset som kommer vara på tider då man inte är hemma.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Min server Som för tillfället kör Debian etch med torrentklient (rtorrent), Irc klient (irssi), Folding@home för sweclockers, ftp server (vsftpd), samba, webbserver (AMP) och mer ska det nog bli när jag är klar.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Min Server som jag kallar den driver/ska driva följande minst iaf.

övervakning av nättrafiken, semestefilmerlagring, Nerladning:rolleyes:, htpc, radio, hemsida, uppladdning av bilder evnt övervakning i form av webcams eller rediga kameror som bland annt kommer sitta en vid serven och en vid dörren till huset som kommer vara på tider då man inte är hemma.

Tjenare, låter ungfär så som jag vill ha min.. =D =P Fast den jag har för tillfället kanske inte är tillräkligt bra, men ändå... Har du den klar och fungerande med alla de funktionerna eller är den inte helt klar..? Tänkte att det skulle vara skojatt veta lite mer om den... =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Här kommer en 100% n00b fråga, hur styr jag min (framtida) server från Vista om jag har XP i servern... mest tänker jag på µTorrent?

Har dock möjlighet att koppla in servern i skärmen (dual in) men vill slippa dubbla möss och knappbräda.

Finns det "bygga å använda server 4 noobs/dummies" sida eller liknande?

Sen vilken CPU bör jag välja av AMD = Duron800, Athlon900,1200,1600(?) Eller Intel = P2 300,450, Celeron 500, P3 800... och sammanlagt 5GB SDR RAM allt från 32MB till 1GB per sticka...
Servern kommer inte vara mer "publikt" än µTorrent (som jag inte delar ut från mer än nödvändigt) samt agera som router för denna burk och 2 laptop.
Ända kravet är att den inte behövs startas om varje timme (med XP yeh sure) eller brinner upp? (passiv kylning)

Köp en Kvm-switch otroligt skönt att ha bara switcha mellan servers å stationära datorn. Dock så ska ju datorena helst vara i samma rum då annars blir det långa kablar.

Permalänk
Medlem

Yggdrasil (som den heter) kör Ubuntu-server som agerar webserver, filserver och irc-klient. Senare kommer den även agera router åt mig när jag måste gå över till det.

Snäll liten burk

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Har en gammal P2a på 333Mhz som står inne i garderoben och tuggar. Hade tänkt att ha den till webbserver men Apache är tydligen så otroligt dåligt i windows. Helt omöjligt mer över 4dagarsuptime innan apache slutar att fungera och man måste starta om det. Självklart så finns det inte en själ som har en aning om vad problemet är.

Så nu är den bara FTP server.

edit: juste, en ventriloserver körs på den också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Har en gammal P2a på 333Mhz som står inne i garderoben och tuggar. Hade tänkt att ha den till webbserver men Apache är tydligen så otroligt dåligt i windows. Helt omöjligt mer över 4dagarsuptime innan apache slutar att fungera och man måste starta om det. Självklart så finns det inte en själ som har en aning om vad problemet är.

Så nu är den bara FTP server.

Antar att du inte har testat linux nått överhuvudtagat.. Men testa installera det på den! Det är inte så svårt att få Apache och ftp, är ganska så "enkelt" om du följer någon guide... Som det finns hur många som helst... =P

Give it a try..!

Permalänk
Medlem

Jag testade linux först men ville av enkelhet ha en GUI baserad verision för att det skulle vara enkelt att fixa den, dock så fungerade det inte så bra med grafikkortet.

Sen installerade jag Windows och det fungerade. Igentligen så var det pappa som ville ha en FTP server så jag lyckades fixa fram lite delar och bygga ihop en som fungerar. Tror inte han blir jätteglad ifall jag börjar byta program och grejer nu när allting fungerar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Jag testade linux först men ville av enkelhet ha en GUI baserad verision för att det skulle vara enkelt att fixa den, dock så fungerade det inte så bra med grafikkortet.

Sen installerade jag Windows och det fungerade. Igentligen så var det pappa som ville ha en FTP server så jag lyckades fixa fram lite delar och bygga ihop en som fungerar. Tror inte han blir jätteglad ifall jag börjar byta program och grejer nu när allting fungerar.

Ok.. hehe nej det kanske inte är så smart.. =P Men annars om du får för dig att testa igen så är det inte så svårt att köra utan GUI heller!!! Du behöver inte lära dig så väldigt mycket... Sen så kan du använda sig genom GUI när du ska konfigurera den också även om den inte har någon egen skärm eller inget grafik-kort alls... =P Remote.. =D

Menmen.. blir i framtiden kasnke....

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

det enda roliga jag har förutom "det vanliga" är vibestreamer, perfekt att komma åt sin musik varsomhelst

en HL2 mod som heter Zombiemaster skulle rullat igång tidigare i veckan också men lyckas inte öppna den förbannade porten :/, märkligt eftersom portarna för alla andra program bevisligen går att öppna men nu vill inget alls öppnas..jaja..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
det enda roliga jag har förutom "det vanliga" är vibestreamer, perfekt att komma åt sin musik varsomhelst

en HL2 mod som heter Zombiemaster skulle rullat igång tidigare i veckan också men lyckas inte öppna den förbannade porten :/, märkligt eftersom portarna för alla andra program bevisligen går att öppna men nu vill inget alls öppnas..jaja..

Ok.. Vibestreamer låter väldigt intresant!! =D Lite synd att dom inte har någon Linux version... Någon som vet något motstarande program för Linux..? =D