Permalänk
Hedersmedlem

Coldboot-problem med Corsair-minnen

Tjo!

Har fått konstiga problem med min Foxconn-planka (P35) och två stycken Corsair PC-8500C5 2x1024 MB. När jag startar upp så piper moderkortet konstant vilket tyder på att minnena får för lite spänning, trots att jag testat mata dem från 2.0-2.3 volt. Det har fungerat i minst ett halvår och helt plötsligt har jag fått detta problem. Har man igång burken med pipandet i cirka 25-30 minuter och sedan startar om cirka 10 gånger funkar det. Verkar inte vara en defekt i nätaggregatet, kontrollerat spänningarna i BIOS samt kört med PowerTuner (den smidiga programvaran till agget) och ser där inga fel.

Sätter jag in en Kingston HyperX-modul fungerar det direkt. Hur kan coldboot-problem uppstå över en natt? Tips för att få minnena att fungera?

Hårdvara
Processor: Q6600
Moderkort: Foxconn P35A (Intel P35)
Minnen: Corsair PC-8500C5 2x1024 MB
Nätaggregat: Gigabyte Odin GT 800W

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

kanske agget som börjar ge sig, om det ena minnet då ligger lågt för en viss matning så kan det vara det lilla som gör det innan nån kondensator jäser över. (kan även vara en på kortet, men det lär ju märkas på sikt..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint