Permalänk
Robot

Mitt första riktiga bygge..p182.

Underbart med ett till P182 galleri! jobbigt.. vet, men som sagt..ett eget galleri är inte fel. )
Så äntligen kom sakerna från datorbutiken.com samt inet.se..

Efter en hel del velande mellan moderkort, grafikkort mm så blev det följande system:

Chassi: Antec P182
Nätaggregat: 520W Corsair CMPSU-520HXEU
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3 (rev 2.x)
Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600
Grafikkort: Gainward GeForce 8800GT 512MB
Minnen: OCZ nVidia SLI XTC 2x2048MB (tot. 4096MB)
Hårddisk: Western Digital Caviar WD3200AAKS 320GB
Processorkylare: Thermalright Ultra-120 eXtreme
Fläkt på kylaren: Nexus Real Silent 120mm

Jag valde paket efter prestanda i pris kan man väl säga och blev hyfsat nöjd.
Det enda som kunde varit bättre i prestanda per pris är väl hårddisken samt chassit. Hårddisken kunde varit större om pengarna räckt och chassit i sig var kanske lite "overkill" gällande pengarna.

Vill tacka för den hjälp och de råd jag fått av folk här inne på sweclockers, det blev ett lyckat resultat i slutändan trots allt. Blir nog en del klockande med tiden när jag monterat om kylaren så den sitter mer noggrant

Thnx for watching!

Besök albumet: Mitt första riktiga bygge..p182. av zergling

Permalänk
Medlem

det fär bredvid såg intressant ut!

Permalänk
Medlem

Å ett antec P182!! Sånna har vi ju nästan inga här i galleriet på swec. Lite mer fantasi skulle vara trevligt. För övrigt såg det väll helt ok ut. Släng på en fet vattenkylning så kanske jag även sätter ett betyg värt att skyllta med.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Mm, standard men skulle inte tacka nej.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Älskar P182 <3 Fint system annars med

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Permalänk

finr system

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nofear2k
Temps?

Problemet som sagt.. Har förmodligen monterat thermalright-kylaren fel. Så det blir ett gör om gör rätt helt enkelt. :/
Har nämligen 38-44 grader varmt på de flesta kärnor i idle..dumma mig >.<.. och ca 56-59 i full load (enligt everest programmet) Blir till att montera om den.

Dock så är jag helnöjd med grafikkortet! 42-48 i idle och 56-59 grader i full load i dynamisk hastighet på fläkten! (enligt gainwards egna EXPERTool) Väldigt tyst fläkt har det också!

Thnx för lite god respons, alltid kul

Permalänk

Vad är det för ngt bredvid på golvet det lilla svarta

Permalänk
Medlem

Ger 8 P bara för att de är ett så vanligt chassie här på Swec annars en 10a

Bra jobbat annars (Y)

Visa signatur

CPU: Intel Core 2 Quad @ 2.4 Ghz | GPU: Gainward 8800 GTS 512 mb | PSU: Corsair 550 W | Moderkort: Asus P5k Premium | Minnen: Corsair XMS TWIN2X 2048 mb | HDD: Seagate Barracuda 250 GB | Övrigt: Windows Vista Home Premium 32 bit

Permalänk

grattis! Fint bygge :D!

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag, eller ser det ut som du satt processorkylaren snett? Kanske därför du får höga temps. Hur mycket gav du för alltihop?

Permalänk
Medlem

vad tycker du om Siberia headsättet??

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

pris?

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Nästan precis det som jag tänkt att köpa när jag kommer hem från min utlandspraktik. Vad gick kalaset loss på som pheting undade? Är du nöjd med prestandan?

Edit: Såg precis att du hade skrivit att du inte var så nöjd med disken... Så jag skriver om frågan, hur fungerar spelen?

Permalänk
Medlem

Som sagt Cpu kylaren sitter ju snett? o.O

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Fint måste jag säga! Själv lite sugen på ett sånt chassi men jag känner bara att det är aldeles för vanligt.
Måste bara passa på att fråga om en sådan Nexus fläkt är tystare/bättre en en Noctua fläkt? eller var den bara billigare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
vad tycker du om Siberia headsättet??

Nu är ju inte jag den du frågade kanske, hehe, men jag äger också ett par siberia lurar och jag är riktigt nöjd
En aning dåligt tryck i basen, polarns skullcandy spöade dom i det, hmpf..
Men skitskönt med lös mic och så, om man setat med gamla lågpris lurar innan kan ljudet upplevas lite "dovt" när man spelar spel som counterstrike, men det är man van med på timme eller så

Permalänk
Medlem

"Tyckte om grafikkortets design till en början..kyler BRA", har du ändrat dej eller? och då syftar jag på att du skrev "till en början"

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 93Clocker
Som sagt Cpu kylaren sitter ju snett? o.O

Har en likadan kylare (i ett likandat chassi) och konstruktionen är lite skum. Det går att vrida på hela paketet ett antal grader fram och tillbaks, men jag skulle gissa att även om man sätter den maximalt snett, så täcker kylaren fortfarande tillräckligt. Visst, det blåser lite snett i förhållande till chassifläktarna, men det tror jag inte heller har någon enorm betydelse. . Jag ligger f.ö. på 32 grader idle och 42 grader load med en vanilla E6400. Vid max klockning (ca 3.1 Ghz) kliver load upp till 60-65 grader. Hade jag inte datorn inne i ett (varmt) hörn hade jag med största sannolikhet tjänat en 5 grader sådär.

Som ren information så fick jag fick inga gigantiska skillnader i temperatur med kylaren vriden 90 grader, det blev kanske 2 grader varmare, och grafikkortet lite svalare.

/Hast

Permalänk

Äh! Jag tycker inte du behöver ursäkta dig för att du har ett P182... det går ju inte att komma undan att det är ett jäkligt bra och jäkligt prisvärt chassi.
Trevliga bilder, skulle dock gärna velat se lite fler bygg-bilder. Men det ser ju helt ok ut. Är du nöjd med fläkten på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Oj..skönt med feedback! This is why I love sweclockers =D trevligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Är det bara jag, eller ser det ut som du satt processorkylaren snett? Kanske därför du får höga temps. Hur mycket gav du för alltihop?

Jo nämnde det också innan i tråden och skrev även att jag ska montera om den mer noggrant i galleriet. Jag gav ca 8700:- för allt det jag blev mest nöjd över var OCZ minnena för 800:- på komplett (som jag ej räknade in bland butikerna, glömde)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
vad tycker du om Siberia headsättet??

Det är ett skönt headset faktiskt! Micen är ljuvlig också. Sitter bekvämt på skallen framförallt..passar bra vid UT2k4, UT3 lirande då man behöver kommunicera tex

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AblaZe
Nästan precis det som jag tänkt att köpa när jag kommer hem från min utlandspraktik. Vad gick kalaset loss på som pheting undade? Är du nöjd med prestandan?

Edit: Såg precis att du hade skrivit att du inte var så nöjd med disken... Så jag skriver om frågan, hur fungerar spelen?

Jag är nöjd med disken med! Men! Inte för det priset när jag kunde lagt ut 200:- till och fått en 500gb på såvis är jag missnöjd (pengarna räckte inte) Prestandan är jag skitnöjd med! Kan lira de spel jag vill på högsta graffe (oklockat) på min 17 tumms skärm på ena 1280x1024 vilket duger gott för mig. Bra med fps i UT3 o allt det där

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3E
Fint måste jag säga! Själv lite sugen på ett sånt chassi men jag känner bara att det är aldeles för vanligt.
Måste bara passa på att fråga om en sådan Nexus fläkt är tystare/bättre en en Noctua fläkt? eller var den bara billigare?

Aldrig hört en Noctua fläkt tbh..men jag tyckte att denna lät sjukt lite, mkt mindre än vad jag förväntade mig. Nexus fläkten kostade mig dessutom 50% mindre. 97:- på inet.se, bra stuff

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
"Tyckte om grafikkortets design till en början..kyler BRA", har du ändrat dej eller? och då syftar jag på att du skrev "till en början"

Hmm jag klöddade nog till det där! Borde nog ha skrivit "Tyckte om grafikkortets design direkt från början" ..äsch! får la ändra det då ^_^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Äh! Jag tycker inte du behöver ursäkta dig för att du har ett P182... det går ju inte att komma undan att det är ett jäkligt bra och jäkligt prisvärt chassi.
Trevliga bilder, skulle dock gärna velat se lite fler bygg-bilder. Men det ser ju helt ok ut. Är du nöjd med fläkten på grafikkortet?

Haha ibland måste man ursäkta sig..folk kan vara så hetsiga här inne :p. Ledsen för att det är lite byggbilder men tja, får bli till nästa ggn

Permalänk
Inaktiv

Omg 8700:- .....Fan va sugen jag blev. Aldrig haft sådär riktiga kvalitetsprylar, nån gång måste vara den första=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Omg 8700:- .....Fan va sugen jag blev. Aldrig haft sådär riktiga kvalitetsprylar, nån gång måste vara den första=)

haha äsch, jag har suttit o grubblat som fan för att få fram det bästa för under 9000:- i två månader, frågat rundor och läst etc, blev nöjd...för att vara första hela bygget

sammanfattningsvis ca priser:

Chassi: Antec P182 1150:-
Nätaggregat: 520W Corsair CMPSU-520HXEU 800:-
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3 (rev 2.x) 800:-
Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600 2000:-
Grafikkort: Gainward GeForce 8800GT 512MB 2000:-
Minnen: OCZ nVidia SLI XTC 2x2048MB (tot. 4096MB) 800:-
Hårddisk: Western Digital Caviar WD3200AAKS 320GB 600:-
Processorkylare: Thermalright Ultra-120 eXtreme 500:-
Fläkt på kylaren: Nexus Real Silent 120mm 100:-

8750:-...har avrundat upp och ner på vissa av grejerna hit o dit inte så noga..men tjaa ungefär 8700:- beroende på vart du köper sakerna..
som sagt minnena var mitt nr1 köp. 800:- för så snabba minnen är inte fel, behövs inte mer än 800mhz atm

Permalänk
Inaktiv

Skönt att du är nöjd då! Jag har byggt många datorer i mina dagar men har aldrig varit smart nog att se till att jag har pengar vid köptillfället, så det har mest blivit begagnat / "b-delar". Nu har jag absolut inte pengar. Men att se de där delarna får mig att känna att min laptop i sign för 7500:- var ett halvkasst köp, när jag ändå har en fet skärm....Damn!