Det är jävligt roligt, speciellt om du är intresserad.
En vanlig arbetsdag ser väldigt annorlunda ut från dag till dag, det är väldigt långt borta från betalt sök eller social ads där man mer kan följa en mall och ratta fabriken som vid ett löpande band. Och det märks också då det generellt är mer unga utan erfarenhet som plockas upp i betalt sök/social media och får gå som "lärling" där än i SEO världen. Men jag tycker SEO är roligare än SEM som inte är så kreativt och mer går ut på att lära upp en AI hur budgivningen ska vara - Så häftigt är det inte att ratta en spend på 1 mille. Okej, kanske första gången, men när du gjort den en gång, du fattar...
Men en vanlig dag kan vara att du får höra att din kund du jobbar med ska skapa ett nytt nyhetsinlägg och behöver veta vilka sökord dom ska använda sig av till den texten, då får du göra en sökordsanalys, sen kanske de vill veta hur sidor som har optimerats rankar då får man sammanställa en rapport. Det kan också vara väldigt tekniskt utmanande situationer där du ska vägleda utvecklare i hur man snabbar upp en webbplats. Därför är det bra att ha koll både på den tekniska biten (webbteknik) såväl som den "mjuka" delen (innehåll). Länkar är en viktig del i sökmotorvärlden, men det är inte så viktigt som det var förut - men det kan hända att du får maila ut samarbetspartners och be dem länka till din kunds webbplats.
Det kanske låter som att det inte finns någon struktur i arbetet, men det är fel. Beroende på hur man jobbar med kunder så bestämmer man en roadmap/strategi att jobba på under avtalets längd när samarbetet börjar. Sedan stämmer man av den med jämna mellanrum med kunden. Man mäts på rankning och de aktiviteter du utfört. Oftast handlar det ju bara om (suprise) att kundens webbplats ska ranka bättre. I konsultrollen så är det du som styr detta helt själv, därför måste du kunna prioritera de actions som ger en märkbar effekt i hur kundens webbplats rankar. Annars riskerar du att tappa kunden. Du jobbar i projektform där du skapar dina egna projekt samtidigt som du övervakar och proaktivt kommer med förslag på hur kunden kan förbättra webbplatsen (parallellt med de huvudsakliga målen i roadmapen).
Själva SEO konsultsrollen skiljer sig inte så mycket från en vanlig konsultroll. Det är väldigt hög press på dig att prestera och du måste visa att saker händer både till dina chefer och till kunden. Du behöver också kunna hantera nedgångar såväl som uppgångar i en dialog med kund. Det vill säga, du måste vara social och ha lätt att komma överens med folk. Ju mer likeable du där desto mer framgångsrik kommer du bli - men det är alltid resultatet som är viktigast. Jag har haft kollegor som tyckt detta varit väldigt jobbigt - som har hoppat in i konsultrollen och inte riktigt fattat vad dom gett sig in på - att de ska ratta hela processen inkl kundmöten och strategier själva. Dom har slutat och valt specialistrollen istället. I en specialistroll så sitter du inhouse antingen i ett SEO team eller solo. Är du ny så ska du inte sitta solo utan i ett SEO team så att du blir upplärd, det är mer ett vanligt jobb - nackdelen är att du kan bli upplärd av SEO specialister som inte har bra koll på vad som faktiskt är det man ska prioritera i ett SEO arbete. Det bästa är att lära upp sig själv hemma.
För att bli riktigt bra på SEO så måste du:
Kunna den tekniska sidan - Jag har haft kollegor som inte tycker den tekniska sidan är viktig alls, jag har även haft Sr kollegor som börjat svettas när jag pratat teknik med dom. Du klarar dig utan grundläggande kompetens om hur webben fungerar, men det underlättar stort om du har koll på modern webb eftersom det finns områden du inte kan behärska bra utan koll på det inom SEO. Dom bästa SEO specialisterna jag har träffat har bakgrund som utvecklare.
Kunna innehållssidan - Förstå vad som krävs för att en sida på en webbplats ska kunna ranka på ett sökord. Dvs förstå onpage rankningsfaktorer, sidstrukturer, textmängd, schema markup, best practices på olika innehållstyper, sökordsavsikter, formatering av text osv. Det här är är superenkelt. Det kan alla lära sig.
Vara analytisk - Kunna GA/GSC, kunna hantera stora datamängder i spreadsheets och kunna dra slutsatser/hitta mönster i datan.
Vara nyfiken - Varför rankar A på pos. 2 och B på pos. 15?
Kunna kommunicera - Du behöver kunna bryta ner komplicerade ämnen på ett enkelt språk utan att få kunden att känna sig dum i huvudet.
Kunna SEO verktyg - Screaming Frog, Ahrefs, GSC, KeywordTool, Keyword ranker osv.