Vill ha lite åsikter om mitt bygge

Permalänk
Medlem

Vill ha lite åsikter om mitt bygge

Hej.. Skulle villja ha lite åsikter om mitt nästa bygge. Blir väl i helgen när jag fått ihop alla delar.

CPU: E8500
Moder: GA-EP35C-DS3R
Minnen: 2st paket Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB (totalt 4GB)
Graffe: Gigabyte GeForce 8800GTS 512MB
System disk: Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM
OS: Vista 64bit

Hoppas jag inte är helt ute å cycklar.. hehe

Oj såg nu att man inte fick fråa om sånt här lite sent nu hehe var ska man lägga in såna inlägg då är ny här hoppas inte det gör så mycket.......

Permalänk

Mycket bra paket!

Saker jag hade bytt:

Processorn. E8500 --> E8400. (Mkt klockvänligare bättre pris/prestanda)
150Gb Raptorn --> 74Gb Raptorn. (du behöver inte 150Gb systemdisk)
Minnena. Istället för 4x1Gb hade jag tagit 2x2Gb om du nu skulle vilja utöka till 8gb.

Sen vet jag inte riktigt om du vill köra sli i framtiden.. Kanske http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343999#ProductTabs

Vill gärna höra kommentarer på mina utbytta delar.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

E8500 klockar väll inte sämre? Men pris prestanda kan jag hålla med om.
Är en raptor nödvändig över huvud taget? Visst har den snabba access tid, men den är inte vidare snabba annars.
Skulle också taget 2*2GB.

Permalänk
Medlem

precis en sån jag byggde typ för 2 dagar sen.
Fast en E8400 samt gainward 8800GTS samt en seagate barracude 500GB (32mb cache)
Funkar fin fint

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

K7N SLI Platinum är oxå en bra kandidat.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem

* Flyttad *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag ska alldeles strax också köpa en burk med Raptors och har läst bland kommentarerna på Komplett att man gärna vill kombinera sin Raptor med en sån här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333425

Den låter lite, sägs det.

Visa signatur

Det flyter på bra..
E6850 @ 3.0GHz | 8Gb DDR2 | Asus Maximus Formula | 9800GX2 | 2 x Raptor 150Gb RAID 0. 3dMark06: 15900 | t301.com/braflyt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulgr
E8500 klockar väll inte sämre? Men pris prestanda kan jag hålla med om.
Är en raptor nödvändig över huvud taget? Visst har den snabba access tid, men den är inte vidare snabba annars.
Skulle också taget 2*2GB.

Ehhh du kanske inte förstod att han ska ha den som systemdisk? Då ska man ju ha äckligt låg access tid för att märka skillnaden på en 7200rpm. Visst om han hade tänkt ha den som allmän hårddisk där allt han laddar hem hamnar, då är det idiotiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeEast
Jag ska alldeles strax också köpa en burk med Raptors och har läst bland kommentarerna på Komplett att man gärna vill kombinera sin Raptor med en sån här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333425

Den låter lite, sägs det.

Jag har haft flertalet olika raptorer och varför det låter är för att du har ett dåligt chassi som inte klarar att ta upp vibrationerna. Sen att läsarmen låter lite men det är ingenting du kommer irritera dig på!

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Först vill jag tacka för alla inlägg trevligt med lite olika åsikter.
Att det blev E8500 var att det var svårt att hitta någon i E8*** serien men jag hann få tag i sista på inet och det var länge sen jag köpete en CPU så jag tänkte att jag kunde unna mig en lite "lyxigare".

Minnena köpte jag för en månad sen när komplett hade en liten "kampanj" på dom ångrar mig lite nu när alla minnen är så billiga och visst hade det varit bättre med 2*2gb men det är väl bara att gilla läget nu kommer ju ha 2 st platser kvar för ddr3, nån som vet om det funkar bra att kombinera ddr2 och ddr3 på mitt moderkort ( det jag har skrev högst upp )
och för Raptorn så tror jag att det ska vara OK har ett stabilt chassi Cooler Master Stacker CM1 tror jag att den heter

och SLI är nog inget jag tänker använda, tyckte det var svårt att hitta ett bra kort som inte hade 2st PCI-e platser men det är väl framtiden

Kan ju lägga till att jag anväder vatten som kylning Zalman Reserator plus1
tror jag den hetter, är väl ganska nöjd med den men det finns några nakdelar, snabb kopplingarna är av plast och en dag hade en "gått av" och det låg vatten nästan över allt sen är det att man måste sätta på och stänga av manuelt ( borde vara koplad till datorn så den sköter det)

oj oj det blev ett långt inlägg nu..... men fortsätt gärna å skriv om vad ni tycker......:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocean77
Minnena köpte jag för en månad sen när komplett hade en liten "kampanj" på dom ångrar mig lite nu när alla minnen är så billiga och visst hade det varit bättre med 2*2gb men det är väl bara att gilla läget nu kommer ju ha 2 st platser kvar för ddr3, nån som vet om det funkar bra att kombinera ddr2 och ddr3 på mitt moderkort ( det jag har skrev högst upp )

Tyvär, går ej att kombinera DDR2 med DDR3.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk

Det ser så bra ut så! Kör på det.