Trött på Datorbutiken.com!!

Permalänk
Medlem

Trött på Datorbutiken.com!!

Nu är jag trött på detta elände som Datorbutiken.com ställer till med! Jag förklarar nedan i detalj om hur flödet har varit.

Det började en lugn dag då en vän till mig uttryckte sitt behov av en ny dator. Datorn skulle vara en familjedator och även ingå i en verksamhet. Den skulle även användas som utbildningsdator i en trafikskola. Eftersom den skulle minimalt (dvs inget) användas till spel, och inte heller till HD avkodningar, tänkte jag skräddarsydatorn för att möta hans behov.

Blicken hamnar då hos Datorbutiken för att plocka delar till en komplett dator. Beställningen går igenom och delarna kommer till adresseraren. Jag sammanställer datorn och kan konstatera att den inte fungerar. Datorn startar inte, efter en del uteslutsningsmetoder dras slutsatsen att moderkortet är dött (död vid ankomst).

Ovanstående grejer beställdes 2008-02-27

Moderkortet Gigabyte GA-P35-DS3 (rev 2.x) felanmäldes och returnerades. I detta fall, hade jag skrivit in mitt namn som mottagare. Dvs att de skickar det nya till min adress med mitt namn som adressmottagare. För resterande komponenter befann sig i mitt hushåll. Men då jag spårar paketet på postens hemsida står följande "Försändelsen har returnerats till avsändaren"

Efter samtal med supporten säger de "jo men posten returnerade paketet för att det finns ingen vid namn XXX på angiven adress"Med andra ord, hade de adresserat min väns namn, på min adress. När posten inte hittade någon match, så returneras det. Trots att jag har angivit att paketet ska levereras på mitt namn, till min adress

Jag fick löftet om att skicka paketet så fort så möjligt till min adress. Efter två dagar såg jag ingen aktivitet. Ringer igen då för att få bekfräftelse då hade moderkortet inte lämnat byggnaden. Jag blir uppringd av någon på deras logistik avdelning som ser till att det går iväg till rätt.

Efter några dagar får jag ett likadant moderkort. Men till min förvåning är även detta moderkort DEFEKT!! Jag begär en returanmälan igen och får hem en fraktsedel. Den kommer till min väns adress, han klistrar på den och skickar tillbaka moderkortet. Jag skrev specifikt att jag inte önskar få samma modell igen, utan ville få en ersättningsprodukt av ett annat fabrikat (Nej tack till två defekta moderkort ur samma serie).

När jag kollar kontot tidigt denna vecka kan jag se att ett Asus P5K iP35 är på G. MEN de har gjort samma misstag igen, de har nu tydligen skickat paketet på mitt namn så det har gått tillbaka igen. Statusen på postens hemsida lyder "Försändelsen har returnerats till avsändaren" !!

Fick nu ringa och förklara för honom att den inte blir klar under helgen. Det är idag 2008-04-11 och FORTFARANDE är datorn inte i bruk. Han har väntat på att få denna dator för länge. Och det var jag har som avrådde honom att springa in till Siba, Elgiganten och köpa dator där. Nu i efterhand var det nog värt att göra det. Jag känner mig aningen skyldig pga detta har hänt.

Jag är trött på Datorbutiken och hur de nonchalerar. Kollar de ens vart de skickar grejerna!? Jag brukar handla där, även rekomenderat andra att göra så. Beställer grejer från DB när jag handlar åt vänner. Men inte mer från och med nu! Har även märkt, om man köper grejer som finns i lager, så kan de helt plötsligt vara slut. Dvs man har trott att varan kommer, men då är den helt plötsligt slut? De har dåligt med lager då deras grejer ofta är slut lager.

Jag beställer inget med därifrån från o med nu, o de gör inte heller de i min omgivning!

Permalänk
Medlem

Re: Trött på Datorbutiken.com!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Moderkortet Gigabyte GA-P35-DS3 (rev 2.x) felanmäldes och returnerades. I detta fall, hade jag skrivit in mitt namn som mottagare. Dvs att de skickar det nya till min adress med mitt namn som adressmottagare. För resterande komponenter befann sig i mitt hushåll. Men då jag spårar paketet på postens hemsida står följande "Försändelsen har returnerats till avsändaren"

Efter samtal med supporten säger de "jo men posten returnerade paketet för att det finns ingen vid namn XXX på angiven adress"Med andra ord, hade de adresserat min väns namn, på min adress. När posten inte hittade någon match, så returneras det. Trots att jag har angivit att paketet ska levereras på mitt namn, till min adress

Har jag förstått dig rätt om jag tror att du beställde i din väns namn (och adress) men ville göra returen i ett annat namn? Du tänkte inte på att DB att returen skulle göras i din väns namn (eftersom det är endast han som besitter reklamationsrätten)? DB.com kanske inte hanterar att man byter namn mitt i ett ärende, och det är kanske därför detta problem uppstod. (Edit: Jag menar inte att det är ditt fel att DB.com skickade grejerna fel, utan att de skulle ha vägrat att genomföra bytet till en annan adress.)

För övrigt kunde de väl ha köpt datorn hos Dell, HP eller något annat ställe med bättre supportavtal om de skulle använda den i en verksamhet?

Tråkigt dock att två moderkort var DOA.

Permalänk
Medlem

Man får ju alltid ange en fakturaadress och en leveransadress (med tillhörande namn till båda) vid beställningar och returer hos db. Mina beställningar har alltid skickats till det namn och adress jag angett som leveransadress, vilket är helt korrekt. Jag beställer ibland saker på mitt eget kundnummer som skall gå till min mor, då hamnar paketen också hos henne.

Jag misstänker att du rört ihop namnen och adresserna vid beställning och retur eftersom db konsekvent skickar "fel" enligt dig.

Permalänk

Styler - Vi använder oavkortat exakt de namn- och adressuppgifter som du försett oss med, så kommer paket fel så beror det förmodligen på att dessa uppgifter är felaktigt angivna. Maximal otur att två moderkort är trasiga, nästan så man misstänker att någon är ute efter dig Hur som helst - maila mig med referens till kundnummer som denna order lagts på så skall jag personligen både följa upp att du får det du skall ha i fungerande skick, samt säkerställa att du blir nöjd i slutänden. Ser fram emot ditt mail!

Permalänk
Medlem

Vid returnering av vara finns alternativet att returnera till en annan adress.

Den bockade jag i vid FÖRSTA felanmälningen. Då gick den till min adress men lika snabbt returnerades den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Styler - Vi använder oavkortat exakt de namn- och adressuppgifter som du försett oss med, så kommer paket fel så beror det förmodligen på att dessa uppgifter är felaktigt angivna. Maximal otur att två moderkort är trasiga, nästan så man misstänker att någon är ute efter dig Hur som helst - maila mig med referens till kundnummer som denna order lagts på så skall jag personligen både följa upp att du får det du skall ha i fungerande skick, samt säkerställa att du blir nöjd i slutänden. Ser fram emot ditt mail!

Förklara då HUR det kommer sig att det moderkort som skickades i veckan, skickades till MIN adress!? För det returnerades lika snabbt som det första. Jag hade INTE angivit att den skulle skickas till mig. Utan gjorde en vanlig returanmälan på den adress som fanns angiven. Dvs på den adress och namn kontot är registrerat på!

Medans du ändå har svarat (aningen oseriöst inlägg) förklara utfärligt varför alternativet som jag visar på bilden finns. Dessutom mötte du inte all kritik som jag framförde.

Ja tro det du ska få orderumret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
(Edit: Jag menar inte att det är ditt fel att DB.com skickade grejerna fel, utan att de skulle ha vägrat att genomföra bytet till en annan adress.)

Exakt! varför uppmärksammas det inte av ansvarig personal då de behandlar returen. Skickar de iväg paketen utan avstämning? När de "vet" att det inte går. Varför skickar man det till en annan adress då det ändå studsar tillbaka. Jag kan inte vara den första som råkar ut för detta. Om det inte kan kommas ihåg så kanske de borde upprätta en kunskapsdatabas om hur de ska sköta sina rutiner.

Permalänk

Styler - Hade det varit vanligt förekommande med att paket skickas tillbaka till avsändaren (oss) av anledningen du nämner så hade vi givetvis löst detta för länge sedan. Nu är detta inget problem vi uppmärksammat och du är den förste person som drabbats av detta som jag kommer i kontakt med, så istället för att dra ärendet i långbänk på öppet forum kan vi väl lösa det snabbare genom att du skickar ett mail till mig med ordernummer och en referens till denna tråd, så skall jag hjälpa dig lösa problemet samtidigt som jag givetvis löser orsaken till detsamma! Tack på förhand för ditt mail!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Styler - Hade det varit vanligt förekommande med att paket skickas tillbaka till avsändaren (oss) av anledningen du nämner så hade vi givetvis löst detta för länge sedan. Nu är detta inget problem vi uppmärksammat och du är den förste person som drabbats av detta som jag kommer i kontakt med, så istället för att dra ärendet i långbänk på öppet forum kan vi väl lösa det snabbare genom att du skickar ett mail till mig med ordernummer och en referens till denna tråd, så skall jag hjälpa dig lösa problemet samtidigt som jag givetvis löser orsaken till detsamma! Tack på förhand för ditt mail!

Tydligen ÄR det vanligt, då alla kan göra som jag. Påstår du att andra har begränsade funktioner jämfört med mig? Oavsett om det är ett generellt problem eller inte. Så kvarstår faktan att jag INTE angav min adress vid den andra returanmälan. Jag tar inte att bli dumförklarad då det handhavande felet ligger bland DB personalen/representanter. Men som i ett öppet forum inte vill låta det komma till kännedom.

Mail skickat med info!

Permalänk

Tack Styler, fått mailet och gräver i detta first thing måndag morgon!

[edit] Det är bara att tacka och bocka, tack vare dig har vi hittat en liten bugg som gör att returadressen inte lagras korrekt. Returtekniker kommer, om han inte redan kontaktat dig, att höra av sig med lösning på ditt problem. Återigen - tack!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Tack Styler, fått mailet och gräver i detta first thing måndag morgon!

[edit] Det är bara att tacka och bocka, tack vare dig har vi hittat en liten bugg som gör att returadressen inte lagras korrekt. Returtekniker kommer, om han inte redan kontaktat dig, att höra av sig med lösning på ditt problem. Återigen - tack!!

Jag jublar inte, men roligt för er. "En bugg" eller mig misstänkligen ett programeringsfel som har kostat onödigt massa dagar. Är inte heller nöjd med den kompensation som erbjöds. Lösningen var/är att skicka moderkortet åt rätt håll, vilket det var från första början. I ett icke defekt status.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker, oavsett anledning till missnöjet, att datorbutiken beter sig utmärkt och försöker ställa till rätta fel om sådana finnes/upptäcks, samt erbjuda kompensation.

Du får gärna presentera andra företag av deras storlek som fortfarande har en så aktiv kommunikation med sina kunder, sett över lite längre tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Jag tycker, oavsett anledning till missnöjet, att datorbutiken beter sig utmärkt och försöker ställa till rätta fel om sådana finnes/upptäcks, samt erbjuda kompensation.

Du får gärna presentera andra företag av deras storlek som fortfarande har en så aktiv kommunikation med sina kunder, sett över lite längre tid.

Nu handlar det om detta företag. Jag uttrycker mig inte om andra företag förrän jag har handlat hos dom. Stora rörelser som DB bör kompensera om de orsakar fel eller avvikelser. Och JA självklart ersätter även andra företag i samma omfattning som DB vid liknande händelser. Att säga nåt annat är fel. Sen är det inte meningen att jag ska bidra till deras omotiverande programmerande.

Kompensationen som erbjöds är ytlig gör ingen skillnad, skadan är redan skedd med den kraftiga förseningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Ovanstående grejer beställdes 2008-02-27

Datorn blir klar 2008-04-19.

Tack o hej!

Permalänk

Styler - Den bugg du hjälpte oss komma på spåren och som nu lösts har inte upptäckts på över två års drift av retursystemet i oförändrad form - då hade vi givetvis löst den tidigare!

"Omotiverat programmerande"? Vår hemsida är hittills oöverträffad avseende interaktivitet, bland annat är vi fortfarande ensamma om att möjliggöra för kunder att både ändra i och komplettera öppna ordrar, och hos många andra måste man fortfarande begära retur via mail eller telefon..

Den bugg som nu lösts är på det stora hela att anse som ringa då den till synes endast drabbat en enda kund på två år, och jag beklagar djupt att den drabbade just dig!

Det är inte rimligt att förvänta sig att ett så komplext system som en hemsida av vår kaliber är 100% felfri, det är den säkert fortfarande inte, och det bästa vi kan göra när en bugg visar sitt fula tryne är att rätta den och gå vidare.

Jag är övertygad om att den kompensation du erbjudits är adekvat i relation till skadan, men håller du inte med vill jag att du mailar mig ett förslag på hur du anser vi skall kompensera dig på sätt att du blir nöjd!

Som du själv säger - skadan har redan uppstått. Vi kan inte resa bakåt i tid, men vi reser gärna framåt utan sura miner med en känsla av att vi kunde hanterat detta bättre för din del. Ser fram emot ditt mail!

BTW - Murphy hade rätt.. "There's always one more bug".

Permalänk
Medlem

Styler

Tack för denna tråd, du har övertygat mig om att DB är ett bra ställe att handla på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Styler

Tack för denna tråd, du har övertygat mig om att DB är ett bra ställe att handla på...

Kan inte annat än hålla med Vad mer kan man begära av en återförsäljare?

Permalänk
Medlem

Som det brukar sägas: Bra, billigt, snabbt - välj två. Ibland kanske man kan få alla tre, men oftast inte. Dessutom bör man vara inställd på att saker och ting går fel ibland. Har man inte tålamod att vänta finns det faktiskt något man kan göra åt saken: Pynta upp litet pengar, eller välja en sämre lösning.

Permalänk
Avstängd

Jag måste nog ha ett jäkla flyt när jag handlar från DB, komplett etc, för jag har aldrig haft några större problem som inte kunnat lösas på ett smidigt sätt, och då har jag handlat en hel del de senaste 10 åren från olika ställen.
Dock har jag till nästan 100% styrt över helt till DB, och det till stor del beroende på denne "DB-Man" som frekvent figurerar här på Swecs forum.
Det inte den mannen vet om service gentemot kunderna är nog inte värt att veta.
Häromsistens utövades t.om mailkonversation kvällstid och detta på en helg t.om i ivern att få fram en processor som föll mej på läppen.
..
Varför gå och knyta näven i fickan och skriva kritiska inlägg på forum när det blivit fel, kontakta istället denna fina resurs med ett mail istället, det går bra mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem med dem någonsin, och då har jag handlat rätt mycket och rätt länge från dem.

Men men, en del blir aldrig nöjda, vad företagen än gör för att försöka kompensera det...så är det bara tydligen...många människor är sådana tyvärr...ingen/inga kan eller får göra fel utom de själva.

Så nästa produkt jag beställer, beställer jag från...DB.com...som vanligt.

Permalänk
Medlem

Ni alla har era upplevelser och jag mina. Skillnaden är att vi har upplevt dom olika, dvs vissa HAR upplevt problem och andra inte. Visst det är alltid lätt att komma in och tycka det ena o andra. Men tvivlar starkt att NI har befunnit er i min situation. Att beställa småplock till databyggen skall inte jämföras med detta.

Nej jag är inte nöjd hur processen har sköts. Inkompetens (enlig mig) blandat med otur (defekta moderkorten) gör en bara dubbelt sur. Även om de inte kan rå för den andra biten, så är skadan redan skedd. Jag har viss förståelse (mer nu än tidigare) för situationen sett ur en annan synvinkel. Den som "DB mannen" försöker skildra.

Skulle varorna användas för privatbruk för mitt eget intresse, hade detta ej tagits till denna omfattning. Men nu tilldelades jag uppdraget med under en tidsperiod och budget att leverera fram en färdig och körklar dator. Som skulle tillföra verksamheten. Då verksamheten inte rullar på, sätts pressen mot mig, och jag levererar pressen vidare till återförsäljaren. Där hållhaken var. Dessutom jobbar jag på en annan ort under veckodagarna och att ständigt spendera mina lediga helger med detta gjorde mig otålig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Jag är övertygad om att den kompensation du erbjudits är adekvat i relation till skadan,

Nej det är den inte. Men det spelar ingen roll, denna diskussion är avslutad.

Förresten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Du får gärna presentera andra företag av deras storlek som fortfarande har en så aktiv kommunikation med sina kunder, sett över lite längre tid.

Komplett har visat enastående exempel på bra service och dialog. Jag beställde ett moderkort från deras Fyndhörna. Det visade sig vara defekt vid ankomst, det defekta moderkortet med i965 chipset ersattes med ett helt nytt moderkort med G33 chipset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Men nu tilldelades jag uppdraget med under en tidsperiod och budget att leverera fram en färdig och körklar dator. Som skulle tillföra verksamheten. Då verksamheten inte rullar på, sätts pressen mot mig, och jag levererar pressen vidare till återförsäljaren.

OK, det var alltså inte ett privatköp det var frågan om? Då ska jag ge dig ett tips: Om den där datorn är så kritisk för verksamheten så snåla inte, utan köp en färdigbyggd standarddator med ett 24-timmars supportavtal. Jag förstår att du vill klandra datorbutiken.com för att du har betett dig oprofessionellt, men du borde faktiskt ta ditt ansvar i detta. Visst kan det vara kul att leka datorleverantör åt polarnas föräldrar, men om du gör det borde du också vara beredd att ta skiten om något går fel.

Permalänk
Avstängd

altså tala om otaksam kund du kan lika gärna sluta handla från datorbutiken om det nu är så att inget som dom erbjuder dig duger , Jag känner det att denna tråd va förbannat onödig från din sida att du fått dåliga erfarenheter kan bara du stå för. sen att datorbutiken gör allt för att du ska bli nöjd och sen duger inte det. Då kan du gott byta datorfirma för att sen konstatera att dom andra kanske inteär så mycke bättre.

JAG STÅR PÅ DATORBUTIKENS SIDA i allfall.

edit: det är förbannat onödigt att sitta o snacka ner på datorbutiken på ett forum där 10.000tals ungomar som inhandlar sina datorprodukter finns. bara för att du ser ner på ett företag jag anser det att det borde finnas regler som säger det att man snackar inte ner på företag inför 10000tals mäniskor som sen ska handla på det stället. anser att det är som o sätta käppar i hjulet på i detta fall datorbutiken. tycker att denna forums del kan tas bort helt. datorbutiken har bra priset o ligger på princip top 10 av dom billigaste företagen som finns idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Över 90% av vad jag handlar är till företag jag handhar datadriften åt, så mina uttalanden bör ses med detta i åtanke.

Jag är därför väldigt uppmärksam på hur återförsäljarna sköter sig och för närvarande tycker jag att Datorbutiken är bäst av de "stora".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
OK, det var alltså inte ett privatköp det var frågan om? Då ska jag ge dig ett tips: Om den där datorn är så kritisk för verksamheten så snåla inte, utan köp en färdigbyggd standarddator med ett 24-timmars supportavtal. Jag förstår att du vill klandra datorbutiken.com för att du har betett dig oprofessionellt, men du borde faktiskt ta ditt ansvar i detta. Visst kan det vara kul att leka datorleverantör åt polarnas föräldrar, men om du gör det borde du också vara beredd att ta skiten om något går fel.

Det finns en poäng där. Har haft liknande uppdrag tidigare, och då har handeln sköts mot Dell. Då har de "next business day" backupen. Då handlade det flerinköp. I detta fall gällde det 1 dator som kunden ville skräddarsy. Olika förslag lades fram, och slutligen föll det på denna. Budgeten planerade inte jag, och kunde inte heller påverka den. Tidsramen uppskattades som tillräcklig då DB har snabba leveranser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
altså tala om otaksam kund du kan lika gärna sluta handla från datorbutiken om det nu är så att inget som dom erbjuder dig duger , Jag känner det att denna tråd va förbannat onödig från din sida att du fått dåliga erfarenheter kan bara du stå för. sen att datorbutiken gör allt för att du ska bli nöjd och sen duger inte det. Då kan du gott byta datorfirma för att sen konstatera att dom andra kanske inteär så mycke bättre.

JAG STÅR PÅ DATORBUTIKENS SIDA i allfall.

edit: det är förbannat onödigt att sitta o snacka ner på datorbutiken på ett forum där 10.000tals ungomar som inhandlar sina datorprodukter finns. bara för att du ser ner på ett företag jag anser det att det borde finnas regler som säger det att man snackar inte ner på företag inför 10000tals mäniskor som sen ska handla på det stället. anser att det är som o sätta käppar i hjulet på i detta fall datorbutiken. tycker att denna forums del kan tas bort helt. datorbutiken har bra priset o ligger på princip top 10 av dom billigaste företagen som finns idag.

Varför läser du inte hela tråden från start till slut? Detta handlar inte om att välja sida. Som du kanske märker i tråden så har de flesta bra erfarenheter av DB. Jag är inte ute efter att ändra det. Jag har med bra erfarenheter av DB och har handlat där vid många tillfällen. Jag uttrycker endast missnöjet med denna specifika beställning. En av anledningarna varför just jag skötte handeln där var för erfarenheterna innan. Att missnöjet blev stort har antagligen med att göra, att denna gång blev en avvikelse gentemot tidigare.

Sen va ni "ungdomar" "kids" beställer och tycker intresserar mig inte! Som jag skrev tidigare va denna beställning och dina beställningar inte likadana!

Permalänk
Avstängd

jag anser det att du kan vara tacksam över den service o hjälp du får från datorbutiken ,dom gav dig kompensation vilket du inte talade om vad (dock förutsätter jag att vi inte har med det o göra) poängen är det att man kan vara taksam ändå o lägga ner skitsnacket mot detta företag (det är inte deras fel att dom fått in kanske en sänning med defekta moderkort) dom kan inte rå fär att du fick 2 eller 3 (minns inte exakt antal) defekta moderkort . Det jag som sagt blir förbannad över är hur du trots allt inte nöjer dig med att fel kan alla göra o för att det sen ska va bra så ger dom dig konpensation. som du inte alls är nöjd över sånt blir jag vansinnig över. SOM sagt FEL KAN ALLA GÖRA o felen är minimala anser jag om detta företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
...En massa text...

Sen va ni "ungdomar" "kids" beställer och tycker intresserar mig inte! Som jag skrev tidigare va denna beställning och dina beställningar inte likadana!

I frågan om DB's handhavande har jag inte mycket mer att säga i denna tråden, tycker dom skött det snyggt även om du hade otur och drabbades av problem.

Men, den delen som jag sparat av ditt förra inlägg gör mig smått förbannad.

För det första så är det ett forum, folks åsikt är det som skrivs och då kvittar det om man är yngre, äldre eller rent av lastgammal.

För det andra, om du inte bryr dig om andras åsikter, varför i hela fridens namn skapa en tråd om dina problem?

/MarcusS
Varken "ungdom" eller "kid"

Permalänk
Medlem

Denna tråd har inte längre samma syfte som när den skapades. Den har spårat ut och oväsentligt rundsnack förekommer. Den har gått för långt och kan misstolkas för övriga läsare. Ber alla att sluta skriva, och avslutar tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Ärendet är utagerat och nu återstår bara arga toner.
Sista ordet går till mig

*Tråd låst*