Radiotjänst i Kiruna - kontroll [Vad gäller egentligen?]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Andra aspekter jag lagt i begreppet är att SVT inte är vidare fritt från det de säger sig vara fria från, nämligen värderingar, oberoende och objektivitet!

Jag hittar inte ett spår av detta i din frågeställning, tyvärr. Inte heller i dina andra inlägg här i tråden.

Du försöker ironisera ordet "fri" genom att påpeka att det inte är gratis. Blev väldigt löjligt i längden.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Behöver man ha en tv med mottagare idag? Då vi använder digitalmottagare så skickar dom ju ut signalen så själva Rf-mottagardelen är ju helt oanvänd.

Nån borde kanske importera och sälja dessa "avgifts-fria" tv-apparater?

En box räknas väl som en TV-mottagare? Alltså, har du en digitalbox måste du betala tv-avgiften, även om du så inte har en TV.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
En box räknas väl som en TV-mottagare? Alltså, har du en digitalbox måste du betala tv-avgiften, även om du så inte har en TV.

Jo men vad jag tror han menar är att vi är många som använder datorn och kopplar till tv'n för att kolla på våra semesterfilmer, samtidigt som vi inte kollar på tv alls. Då känns det onödigt att behöva betala en avgift på något vi blir påtvingade men inte använder.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Du försöker ironisera ordet "fri" genom att påpeka att det inte är gratis. Blev väldigt löjligt i längden.

De som utnyttjar tjänsten och finner tjänsten nödvändig ska givetvis betala för den, men om man inte har en fungerande enhet alternativt inte har en enhet ska man givetvis inte behöva betala för den. Det är det sistnämnda jag frågade kring initiellt.

Jag skiljer också mellan "fri" television ur objektivitetsaspekten och "fri" gällandes friheten att inte betala för en produkt man ej vill/kan utnyttja. Svårt att förstå detta?
Huruvida du finner detta löjligt eller inte bryr jag mig inte om, dock vill jag, om du ska fortsätta skriva mer i min tråd, att du skall hålla dig till topic. Huvudämnet vi diskuterar är Radiotjänsts förhållningssätt/juridiska rättigheter gentemot deras" kunder", inget annat.

Vill du diskutera mer kring det övriga du stör dig på och finner löjligt kan du skapa dig en egen tråd och diskutera det.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Hur höga böter får man om man mot förmodan blir "påkommen" med att inte ha betalt TV-lincens?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Najk: Köp en projektor istället, större bildyta och ingen tv licens Kan du dessutom bjuda in idioterna från Radiotjänsten i hemmet om det inte tror dig

Raven6z: Inte helt hundra på systemet. Säg att du bli påkommen och de vet att du har haft en tv i tre månader, då får du betala tv-avgiften plus ett påslag på tre månader... typ 600kr extra. I de flesta fall så brukar det dock bara vara så att du får börja betala avgiften utan "böter"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Najk: Köp en projektor istället, större bildyta och ingen tv licens Kan du dessutom bjuda in idioterna från Radiotjänsten i hemmet om det inte tror dig

Hehe, vet inte om jag vill att de ska besudla mitt golv. Vidare vill jag inte unna dem att få se på fin storbild heller.
Men tanken var ju god

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Hehe, vet inte om jag vill att de ska besudla mitt golv. Vidare vill jag inte unna dem att få se på fin storbild heller.
Men tanken var ju god

Köper själv en hd-ready projektor i sommar (hoppas jag), måste ju kunna avnjuta OS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Kan de egentligen på något sätt bevisa att man har en TV? Kan man inte bara ställa sig i dörren och helt enkelt inte släppa in dem? Och om man nu gör det, hur stor är chansen att de kommer tillbaka med ett domstolsbeslut? Det känns som om domstolarna bör ha bättre saker för sig än att jaga potentiella tv-agiftssmitare!

Krävs det inte "probable cause" för ett domstolsbeslut i Sverige förresten? Känns lite vagt med "han sa nej och vi fick inte komma in så vi litar inte på honom".

Jag tittar sällan (läs aldrig) på TV men jag har en till att spela TV-spel och ha som mediacenter, behöver man betala då i alla fall?

Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
En box räknas väl som en TV-mottagare? Alltså, har du en digitalbox måste du betala tv-avgiften, även om du så inte har en TV.

Jag tänkte mest på att om man bara använder datorn som monitor eller till DVD eller Spelkonsol så vore det ju perfekt med en sådan teve.

Sen är det ju enklare att gömma undan en digitalbox eller ett TV-kort i datorn än en hel teve. Fast iofs skulle pejlarn inte fatta om man förklarade för dom att teven inte hade nån mottagare ändå. Dom är ju inte så smarta har jag märkt. En var och knackade på här för några månader sen men accepterade mitt "jag har ingen teve" trots att teven stod på i rummet bredvid. Visserligen spelade jag musik så det hördes troligen inte.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Seriöst Ta ut tummen ur arslet, sluta vara så dryg och efterbliven.
Väx upp för guds skull, så jävla tragiskt att du ska ut på irc och visa tråden och sedan skriva

22:29:38 <@zightx> ska första hans tråd helt känner jag

Ganska patetiskt tycker inte du det, jag menar lite vett borde du ha, herregud, det här är så uselt att jag inte finner ord.

Förövrigt så har inte radiotjänsten någon chans mot någon som inte vill betala tv-licensavgiften.
Jag menar som tidigare har sagt, det är ord mot och än så länge väger inte deras ord tyngre.
Utan husrannsakan kan de inte bevisa något.

Permalänk
Medlem

Jag har talat med Radiotjänst i Kiruna per telefon en gång, och det var då jag rök på att betala licensen. Låtsades som att jag hade glömt det hela vid flytten, och de godtog "ursäkten". Klarade mig undan avgiften några månader iaf, men nu är man en "glad" och prickfri kund.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad. Om någon, t.ex. haveristen zightx har problem med detta, vänligen kontakta mig via PM.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Re: Radiotjänst i Kiruna - kontroll [Vad gäller egentligen?]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Bakom vägran att betala ligger också en vägran av ideologiska skäl då jag ofta tycker att SVT brister i objektivitet samt inte är vad de kallar sig "fri" television.

Det är ungefär som jag skulle yrkat på ett frikännande i rätten trots att de tagit mig med narkotika i blodet, för jag tycker att varje individ i sig har rätt att göra vad dom vill med sin kropp.

Fattar du poängen?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Avstängd

Så om man tar en tång/alt plomberar sin antenningång på tv'n, voila, obbrukbar, ingen mer licens?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Så om man tar en tång/alt plomberar sin antenningång på tv'n, voila, obbrukbar, ingen mer licens?

Nä för du äger fortfarande en mottagare även om den inte funkar. Du får ta bort den och kasta den, det bör inte vara alltför svårt med en lödpenna och en skruvmejsel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

angående SVT så när dom håller i galor o dylikt typ melodifestivalen blir det ju ganska bra och så med humor jämfört med tv4:)

dock för att du ska kunna se på nån annan kanal än 1 o 2 så behövs en motagare, o då måste du betala avgiften ändå, den biten suger, nu med digitalboxar kan dom inte göra så att dom kollar vilka kanaler folk kollar på, dom som kollar på 1 o 2 får pröjsa, övriga slipper, lite övervakning ja, men man slipper fuskare m.m då:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nä för du äger fortfarande en mottagare även om den inte funkar. Du får ta bort den och kasta den, det bör inte vara alltför svårt med en lödpenna och en skruvmejsel.

fast det hjälper föga iaf. förut gick det att göra så, men då skulle typ legitimerad tv-rep. inspektera eller utföra jobbet. det var dock förr i tiden, nu går det inte.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Radiotjänst i Kiruna - kontroll [Vad gäller egentligen?]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Det är ungefär som jag skulle yrkat på ett frikännande i rätten trots att de tagit mig med narkotika i blodet, för jag tycker att varje individ i sig har rätt att göra vad dom vill med sin kropp.

Fattar du poängen?

Nej. Det var en utomordentligt dålig poäng.
Min vägran hade givetvis inte varit aktuell om jag hade haft en fungerande TV, eller dator med TV-kort i givetvis. Det är en sak att ha en uppfattning om någonting, i detta fall tvånget att betala TV-licens för en tjänst man inte kan/vill utnyttja, en annan sak att bryta mot lagen i handling!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Re: Re: Re: Radiotjänst i Kiruna - kontroll [Vad gäller egentligen?]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Nej. Det var en utomordentligt dålig poäng.
Min vägran hade givetvis inte varit aktuell om jag hade haft en fungerande TV, eller dator med TV-kort i givetvis. Det är en sak att ha en uppfattning om någonting, i detta fall tvånget att betala TV-licens för en tjänst man inte kan/vill utnyttja, en annan sak att bryta mot lagen i handling!

Ganska bra poäng tycker jag.
Regler är till för att följas, sen om man stöder eller väljer att följa dom är en helt annan sak.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Radiotjänst i Kiruna - kontroll [Vad gäller egentligen?]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Ganska bra poäng tycker jag.
Regler är till för att följas, sen om man stöder eller väljer att följa dom är en helt annan sak.

Ja regler/lagar och förordningar skall följas. Något annat har jag aldrig påstått i mina anföranden, varför din första "poäng" var tämligen... tja poänglös...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nä för du äger fortfarande en mottagare även om den inte funkar. Du får ta bort den och kasta den, det bör inte vara alltför svårt med en lödpenna och en skruvmejsel.

Vet inte riktigt vad dom menar med kanalväljare, men...

Citat:

Kan jag ta bort kanalväljaren och undantas från avgiftsskyldigheten?

Nej, företag och föreningar (juridiska personer) som har tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan undantas från avgiftsskyldighet om mottagaren åtgärdas enligt lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet.

Källa

Förövrigt tycker jag dom borde lägga till en funktion på deras sida för avanmäla TV innehav...
och inte bara ha en funktion för att anmäla TV innehav.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

Hur fungerar den där "pejlingen" dom håller på med? Har en kompis som fick ett besök för några månader sen, hon fick höra nån skit om att de hade "plockat upp en signal från lägenheten", tvn var inte ens igång. Hon blev så rädd att hon började betala

Har också läst att staten är skyldiga att tillhandahålla ett gratis medium för (kommer inte på det svenska uttrycket...) Public Announcements. Blir ju lite dumt när dom håller så hårt på licensen...

Visa signatur
Permalänk

"Pejlingen" är bara fejk. Det använder de för att skrämma folk till att betala. Något de uppenbarligen lyckas med.
De knackar på hos hushåll som ej betalar helt enkelt...

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem

Idag finns det tre kategorier folk:

1) De som bor i ett hushåll som betalar tv-licens
2) De som fuskar
3) Någon enstaka procent som inte har tv

SVT vill dela in folk i

1) De som bor i ett hushåll som betalar tv-licens
2) De som inte tittar på tv, men blir tvingade att betala tv-licens för att de har mobiltelefon, bredband,....
3) en tusendels promille som lever som naturmänniskor i skogen

Kontentan är, lägg det hela i en statlig skatt och dra ner svt:s budget ==> problem solved ==> man slipper radiotjänst.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Varför ha det statligt ö.h.t? Är väl bättre att de säljer ut skiten och antingen blir reklamfinansierade eller betalkanaler (för det är de ju redan ändå).

Permalänk
Avstängd

Bara ringa upp dom och säga att du inte har tv sen tacka för sig! ringer dom till dig behandlar du dem som försäljare och säger att du itne har tv och lägger på! ringer dom på dörren öppna inte!

finns en stor tråd om rånartjänst på flashback!

Hur fungerar den där "pejlingen" dom håller på med? Har en kompis som fick ett besök för några månader sen, hon fick höra nån skit om att de hade "plockat upp en signal från lägenheten", tvn var inte ens igång. Hon blev så rädd att hon började betala

Har också läst att staten är skyldiga att tillhandahålla ett gratis medium för (kommer inte på det svenska uttrycket...) Public Announcements. Blir ju lite dumt när dom håller så hårt på licensen...

Det är bullshit! dom använder inte den utrustningen längre det var i början på 80 talet dom gjorde det! i UK har dom dock använt sin utrustning flitigt och förnyat! så den är toppmodern! ska leta upp källa på detta!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Vad gäller om man köper en tv (lcd/plasma) som ska användas till konsoler, kopplas till dator osv. som endast har en analog mottagare? I och med att det analoga nätet är nedsläckt borde den väl falla under:

" 6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2006:798)."

Man kan ju iofs bo i ett hus med kabel tv, t.ex Comhems grundutbud är analogt. Hur funkar det om man inte köper den tjänsten från Comhem, har man fortfarande tillgång till SVT 1,2?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Hur funkar det om man inte köper den tjänsten från Comhem, har man fortfarande tillgång till SVT 1,2?

om ditt hus är anslutet till Comhem så har din hyresvärd eller bostadsrättsförening bakat in kostnaden för det analoga grundutbudet i din månadskostnaden. Så hur du ska kunna slippa köpa tjänsten är ett mysterium?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
om ditt hus är anslutet till Comhem så har din hyresvärd eller bostadsrättsförening bakat in kostnaden för det analoga grundutbudet i din månadskostnaden. Så hur du ska kunna slippa köpa tjänsten är ett mysterium?

Ok om man bor i "comhem-hus" går det inte men säg att man bor någonstans där man inte är inkopplad till comhem (eller andra analoga sändningar) och har en tv som endast har analog mottagare, man borde väl rimligen inte behöva betala avgift för den? Går ju inte få in något.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |