Permalänk

Speedfan problem

Tja.. jag har laddat ner speedfan nu. Den visar temperaturerna helt ok.

Men det går ju fan inte att sänka varvtalet på fläktarna! Jag klickar i så att fläktarna står på minde procent men det blir absolut ingen skillnad på varvtalet. Varför funkar inte f*anskapet?

Det står ju att jag har fläktarna på halvgång men dom låter ju som rymdskepp och varvar 1500rpm vilket dom endast gör när dom matas med 12v.

Snälla hjälp mig!

Visa signatur

Tack å bock, Hårdrock!

Permalänk

Du går in i inställningarna och ändrar så att fläktarna styrs manuellt av programvara, detta görs i Speedfan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Du går in i inställningarna och ändrar så att fläktarna styrs manuellt av programvara, detta görs i Speedfan...

Kan du vara mer specifik? Jag ser då inget sådant altenativ i inställningarna.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Är det processor fläkten du försöker ändra? Det är ganska vanligt att tex chassifläkter inte går att styra på grund av att dom är kopplade direkt till nätagget.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

ja det beror ju på om fläktarna är kopplade till molex eller 3pin

Permalänk

Öhm.. självklart är fläktarna kopplade till mobot och inte direkt till molex.

Citat:

ursprungligen inskrivet av Emerald
Kan du vara mer specifik? Jag ser då inget sådant altenativ i inställningarna.

Jag ser inte heller nått sånt alternativ.

Visa signatur

Tack å bock, Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av mackiz
speedfan fungerar utan problem bara man vet hur man ska göra enligt mig.

gör så att du lägger speedfan i autostart mappen så den går igång.

sedan öppnar du speedfan och tar configure.

options, bocka i start minimized.

sedan tar du speeds

välj en av speedsen och välj de procent du vill och bocka i auto variated om du vill att den ska höjja och sänka beroende på temp.

sedan trycker du OK och sedan bockar du i automatic speedfan och sen minimize.

Klart.

svårare än så är det inte.

Permalänk

Ok.. nu har jag gjort precis som du sa. Synd att det inte funkar bara. Jag skiter i de här och köper en manuell fläktkontroll

Men tack för hjälpen..!

Visa signatur

Tack å bock, Hårdrock!

Permalänk

jag har också problem med speedfan
installerade och startade det.
när den höll på att starta stod det att den scannade isa bussarna, sen hängde sig hela datorn och det gick inte att röra på musen.

startade om datorn och efter en liten stund hängde sig musen igen utan att jag startade speedfan

avinstallerade programmet men datorn fortsatte hänga sig.
gjorde systemåterställning flera dagar tillbaks men problemet kvarstår

vad ska jag göra? installerar speedfan nån tjänst/drivrutin som ligger kvar å skräpar?

kör vista 64bit

Permalänk

speedfan fungerar.Jag styr min processorfläkt med speedfan,det som jag har är 4-pins alltså möjlighet till PWM styrning på processorfläkt och då funkar speedfan hos mig.

Permalänk

Alla moderkort funkar inte ihop med Speedfan.