Windows XP SP3 ger användare bekymmer

Permalänk
Medlem

Har inte heller märkt några problem med SP3. Och jag har precis bytt till AMD men det funkar ändå. Visserligen har jag inte heller märkt några fördelar men men...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Otippat, nooooot

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

har inga problem med sp3, instalationen och allt gick skit bra, tanka instalera, starta om, så funkade allt, fick ifs stänga av brandvägen igen o stäla in så säkerhets centret slutade varna om virus program o brandvägen

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Inga problem alls för mig än så länge

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem här heller, bara att datorn känns slöare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_sthlm
Låter som Microsoft försöker få användaren att i desperation gå över till vista...

Yep, är vista skit så vill inte folk ha det.. men förstör man det dom har kanske dom går över till Vista endå.

Jag har haft alla windows som kom efter 3.1 och vista är det buggigaste, hoppar nog över skiten och väntar på Win7 istället

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedenXP
Tror dock att många användare tyvärr inte vet vad de gör... inte i detta forum, men många som gnäller på MS Technets forum är synnerligen ovetande om vad de gör...

Precis detta gäller här också, i osedvanligt hög grad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Jag har inte riktigt förstått hypen kring det hela???
Vad tjänar man på att uppgradera om man redan har ett fullt uppdaterat sp2?

Vad tjänar man på att ens ha SP2 då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen Precis detta gäller här också, i osedvanligt hög grad.

Håller med, ovanligt många som faktiskt inte ens har en aning om vad dom gör och skyller på att det minsan inte är dom själva som är felet och att det är produkten som är dålig!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

inga problem här inte^^ funka klockrent förlorade dock cirka 30mb i ramminne^^ men vem fan bryr sigXD

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

funkar felfritt på min Inspiron 8200.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Då är väl jag den ända som säger att jag inte alls har problem med Windows XP Pro med SP2.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Även jag sitter på ett A8N32 SLI-moderkort. Lösningen med att stoppa in ett USB-minne känns mycket komiskt. Tror jag avvaktar helt enkelt.

Någon som vet om detta påverkar Windows genuine?

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

Blir nog av med de flesta buggar tills att det kommer till butikerna men dem som redan uppdaterat kanske känner sig blåsta på utlovade förbättringar som ersätts med nya buggar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hjälpsam

Slängde in den trots lite farhågor, fungerade som tidigare och utan problem, men eftersom den egentligen bara består av tidigare buggfixar och några enstaka säkerhetsförbättringar. var det ju egentligen inget oväntat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

märkte inte någon större skillnad när jag installerade sp3, kan ha varit att allt flöt något bättre :S men det är nog bara hjärnan som luras..

men allt har funkat felfritt sen jag installerade det!

har inte stött på lika många "felrapporter"(skicka inte fel) som förut ett plus även det.. kan inte säga ngt annat än jag är mkt nöjd (Y)

Permalänk

Själv installerar jag nästan aldrig uppdateringar så fort dom kommer ut om det inte behövs. Typ ett multiplayerspel kanske man behöver ha senaste patchen för att kunna köra mot andra.

SP2 installerade jag inte innan det behövdes för att kunna spela alla spel.

Det känns väldigt dåligt att man inte ska kunna lita helt på att en uppdatering, vara sig av OS eller något annat, kommer funka bättre eller överhuvudtaget när man uppdaterar. Visst kanske det ofta är användarnas egna fel som är orsaken men visst ska xp vara utformat så att alla ska kunna installera SP3 utan problem?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedenXP
För mig funkar det utmärkt!

Tror dock att många användare tyvärr inte vet vad de gör... inte i detta forum, men många som gnäller på MS Technets forum är synnerligen ovetande om vad de gör...

Om "vanliga" användare misslyckas i större usträckning så är det ett groteskt misslyckande för MS. Är processen så pass avancerad att man måste "veta" vad man gör så får ju 80% av användarna lämna in dator till någon (ja, jag anser att 80% av windowsanvändarna inte vet vad de gör när de sitter vid datorn ) som kan göra det.

Förstår inte varför man får så jäkla många uppdateringar att ta ner när man har installerat om xp, man får det ju inte på os x? Där får man ett fåtal uppdateringar (en stor uppdatering och sedan småuppdateringar till t.ex. safari etc). Ett fåtal är betydligt färre än den listan MS vill att man ska installera.
MS borde trycka ut ett SP en gång i månaden med ALLA patchar upp till det datumet om de vill förenkla för användaren, men det kanske inte är prio?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

AMD problemet förefaller ju inte ha med sp3 att göra egentligen utan att HP har gjort en image på en maskin med en intel propp och sen lagt in den på burkar med amd propp.

Det leder till problem oavsett SP. Bland annat så får man problem med drivrutinerna för strömsparsfunktionerna vilket kan ge en del mindre lustiga blådumpar då dessa är processorspecifika.

Att man inte ska göra så är välkänt sen länge och dokumenterat. Tyvärr verkar det som om HP bara struntade i det.

Absolut lätaste sättet att slippa just det problemet blir då att installera en ren XP och sen lägga på önskat servicepack.

Sen läser jag återigen med förvåning att vista skulle vara buggigare. Lite roligt i en tråd som handlar om 1100 nya rättningar till XP

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Allting fungerar felfritt på min dator
Go SP3!!!
...eller vänta nu, vad var det som var mycket bättre? :s
Märker med andra ord ingen större skillnad ^^

Permalänk
Hjälpsam

Japp, SP3 gav oss vare sig DX10 eller ett bättre liv, DX10 fixar man via Vista och ett bättre liv ordnar man på annat sätt.
Men nog är det praktiskt med SP3 vid en nyinstallation av XP, en SP och nästan alla uppdateringar är installerade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
jag anser att 80% av windowsanvändarna inte vet vad de gör när de sitter vid datorn

undrar vad gränsen går

Finns det någon lista på vad man måste kunna;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jag har haft alla windows som kom efter 3.1 och vista är det buggigaste, hoppar nog över skiten och väntar på Win7 istället

- Du, det har faktiskt jag också och Vista är det första operativsystemet som får mig att må illa av åksjuka.

Permalänk
Medlem

Säkert en komplott från microsoft. Dom försöker få oss stackars xp-fans att gå över till vista genom att leverera uppdateringar som muppar upp datorn.
Kommer garanterat vänta ett tag tills dom fixat problemen med uppdateringarna (kan dom göra något rätt?) och sedan ladda ner det.

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

Kanske därför det är ca 3-5 min av svart skärm efter windows splashen när jag startar datorn. =/

Permalänk
Medlem

Det var väl väntat. Microsoft kan inte göra någonting rätt. Efter 200 patchar så funkar väl SP3 som det skall.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Funkar perfekt för mig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Så, vad är egentligen bättre med SP3 mot SP2 då? Det måste ju finnas något som är bättre eller?!

Ja det finns en del features som inte finns som separata uppdateringar till SP2, t ex Network Level Authentication (NLA) som enligt mig är väldigt intressant. Det ger en högre säkerhet när man kör Remote Desktop mot en dator med Windows Vista eller Server 2008 eftersom själva sessionen inte startar om man inte loggas in.

Förstår inte riktigt er som återigen gnäller på Vista. Visst att XP fortfarande har sina fördelar på äldre hårdvara men Vista är knappast ett så dåligt operativ som ni får det att låta. Även jag har erfarenhet av de flesta av MS tidigare OS och jag tycker Vista är det bästa hittills även om det finns rum för förbättringar. Det absolut sämsta MS gjort är Windows Me vilket jag tror många håller med mig om. Vidare tror jag inte problemen som SP3 dras med har något med att MS vill att man ska gå över till Vista att göra.

Permalänk
Hjälpsam

Bill Gates sitter och klirar sin vita långhåriga katt, medan hans underhuggare berätter om hur uppdateringen av SP3 gått?
Tror inte riktigt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

tycker vista är helt okej, men gillar inte prestanda förlusten, och att vista inte har ipx

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Swede
Har inte heller märkt några problem med SP3. Och jag har precis bytt till AMD men det funkar ändå. Visserligen har jag inte heller märkt några fördelar men men...

Tycker om din TAC 2à i avitaren... har ca 10st kartonger oöppnade
SP3 funkade felfritt för mig.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.