Windows XP SP3 ger användare bekymmer

Permalänk
Melding Plague

Windows XP SP3 ger användare bekymmer

Det åldrande operativsystem Windows XP har i dagarna uppdaterats med det tredje och sista servicepaketet. Uppdateringen innehåller över 1100 förändringar, som mest av allt löser säkerhetsrelaterade problem. Nu framkommer det att många användare har stora problem med att få SP3 att fungera.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte haft några problem med SP3.

Det där med att IE7 inte går att avinstallera om man hade installerat det innan man uppdaterat till SP3 stämmer inte, iallafall inte för mig. Jag använder Bricopack (XP skin), och efter att jag installerat SP3 så visade det sig att IE7 blev lite buggigt, och det stod på hemsidan för Bricopack att de rekommenderade att man ominstallerade IE7 om man fick just sånna buggar, vilket jag gjorde helt utan problem. Allt löste sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

När Windows XP Service Pack 3 installeras kraschar systemet. En lösning som rapporterats att fungera är att ansluta ett USB-minne innan uppstart.

lols, alltid lika logiska och uppenbara åtgärder när Windows krånglar..

*klappar Tux lite*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Mitt funkar felfritt iaf.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd

OMGWTFROFL

både försening och krabb

Permalänk
Medlem

Min dator kraschade efter installation av SP3......och det är en HP
Installationen gick bra och sedan skulle datorn startas om.
Den kommer bara fram till då Windows XP bilden försvinner och skrivbordet ska komma fram, då startar den om igen och så håller den på.
Jag har en HP med Amd-processor.

Visa signatur

Commodore 64 rulez!!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Dom tvingar oss trogna att göra slut med XP!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

big suprice

Visa signatur

innocence proves nothing

Permalänk
Hjälpsam

Kollar lite om jag skall slänga in SP3.

"Ytterliggare ett problem verkar påverka vissa grafikkortsdrivrutiner, bland annat Catalyst 8.4."
Check; Har Catalyst 8.4.

"Ett annat problem påverkar moderkortet Asus A8N32-SLI Deluxe och eventuellt andra liknande modeller. När Windows XP Service Pack 3 installeras kraschar systemet."
Check; har Asus M2N32 WS Professional.

Tror faktiskt att jag väntar ett tag med SP3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

!!
Äntligen förstår jag varför min laptop nu sätter sig i viloläge stup i kvarten!
Började gå mig på nerverna totalt. Gör om gör rätt - tror jag väntar lite tills jag går över till SP3 helt o hållet mao.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med SP2 eller SP3. Funkar felfritt på alla 5 datorer jag installerat dom på. Många problem har säkert med användaren att göra fast tydligen verkar ju viss hårdvara strula nu.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Har inga grövre problem, enda dåliga är att datorn tar ca 3 gånger längre tid att starta upp. Vilket är lite halvjobbig men w/e.

Permalänk
Medlem

Så, vad är egentligen bättre med SP3 mot SP2 då? Det måste ju finnas något som är bättre eller?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat. -_-

Har inte installerat Service Pack 3 än för att jag vågar inte riskera det. Min dator fungerar perfekt just nu och jag har verkligen INGEN lust att försöka fixa den ifall något skulle hända.
Tar och installerar den om några månader när den verkligen är KLAR.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Givetvis har man en hp med AMD-processor eftersom det är det som krånglar. Det vettiga med SP3 är att man inte behöver installera 200 uppdateringar efter att man har installerat XP och SP2. Det tycker jag är bra. Annars har man ju redan det mesta som ingår i SP3. Eller?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Hjälpsam

Japp överlåter bugtestandet till er andra.
Väntar till den kommer via automatiska uppdateringar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Låter som Microsoft försöker få användaren att i desperation gå över till vista...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Som nån annan skrev, fungerar felfritt för mig med SP2 (med säkerhetscentret och annat skit disabled), så SP3 väntar jag med tills jag ser att det äns är värt att byta till.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Det enda problemet jag har upplevt hittills är att min (relativt) nyinförskaffade LCD-skärm slocknar i en knapp sekund lite då och då - vilket må vara lite irriterande. Antagligen hade det löst sig om jag bara hade haft ork att installera om drivrutinerna, så jag antar att jag inte har någon egentlig rätt att klaga.

Permalänk
Medlem

Trist. Funkar helt utan problem här.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

SP3 funkar felfritt för mig och jag har Catalyst 8.4 och asus moderkort...

Permalänk

Jag har inte riktigt förstått hypen kring det hela???
Vad tjänar man på att uppgradera om man redan har ett fullt uppdaterat sp2?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

När jag sa till anti-virus programmet att det var ok med förändrade program i systemet så dog burken direkt, inte ens en bluescreen. Men när jag bootade upp igen fungerade allt felfritt. Visserligen crashar CCC ibland, men driversarna funkar som de ska.

Permalänk
Medlem

Har inte installerat det än men min dator krashar hela tiden :S tror inte att graffekortet och moderkortet går så br ihop :/, men jag vet för att folk som har haft det krångligt med datorn och gör sånna här uppdateringar så börjar allt funka som det ska :S

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk

"Ett annat problem påverkar moderkortet Asus A8N32-SLI Deluxe och eventuellt andra liknande modeller. När Windows XP Service Pack 3 installeras kraschar systemet."
Check; har Asus M2N32 WS Professional.

Tror faktiskt att jag väntar ett tag med SP3.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av betan
SP3 funkar felfritt för mig och jag har Catalyst 8.4 och asus moderkort...

När dom skriver liknande modeller så tror jag dom menar andra A8N moderkort, vilka är för s939 processorer ;).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ångrar inte att jag inte installerat SP3 än iaf Jag brukar vänta ett tag med såna här stora uppdateringar, speciellt eftersom jag har några problem med XP SP2. Det brukar väl nästan alltid ploppa upp lite småfel?

Permalänk
Medlem

För mig funkar det utmärkt!

Tror dock att många användare tyvärr inte vet vad de gör... inte i detta forum, men många som gnäller på MS Technets forum är synnerligen ovetande om vad de gör...

Felfritt, smidigt och snabbt!

Soliga hälsningar från

/ SwedenXP

Permalänk
Avstängd

Funkar utmärkt här också efter en veckas användning,inga som helst problem.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Jag glömde helt bort att jag hade sp3 installerat tills jag läste detta. lol

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte uppdaterade till SP3. Har nämligen ett Asus A8n SLI deluxe.
Ska vänta lite med uppdateringen tills SP3:an har kommit ur betafasen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013