Permalänk
Medlem

Bluscreen vid installation av XP

Tjo.

Jag har ett litet men jobbigt problem eftersom jag inte är någon "fan" av windows vista ännu.

Jag kan installera vista 32/64bits utan probs men så fort jag försöker lägga in xp får jag bluescreen när datorn försöker ladda installationen i DoS ofc.

har försökt med ett flertal skivor samt läsare och inget har gett någon annan effekt än bluescreen :/

------------------

Har även ett annat problem med mitt trådlösa nätverk hemma, jag kan surfa i full hastighet etc. Men jag kan inte ladda ner via det trådlösa ( har en D-link DGL-4300) har även har prövat ett flertal datorer stationära som bärbara.

--

Hårdvara.
intel quad 2.6ghz
3gb 800mhz ram
500gb hdd
ati x1950gtx
Asus p5kr moderkort <-- tror den är boven till att jag inte kan installera XP.

Polaren har samma moderkort och har precis samma problem.

--

Om någon med mer kunskaper inom dessa områden kan hjälpa mig uppskattar jag det.

Mvh Richard

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem

Moderkortet kanske inte gillar att ha så mycket minne medan du installerar. Du kan sätta tillbaka minnet när du är klar.

Testa ett minne i taget i alla minnes platserna.
Prova med ett minne under installationen.
Kolla att minnet är rätt inställt i bios. Info finns hos (minnes) tillverkarens hemsida.

Kolla sladdarna.

Kolla inställningarna på D-Link.
Nollställ D-Link och ställ in allt igen ifall du gjort något du inte upptäckt.

Permalänk

Det har funnits vissa strul med drivers till olika controller kort för hårddiskar misstänker att du har en SATA disk, kommer den så långt att den hittar diskarna ? STOP Code 007B är klassiskt exempel på de.

Du har ingen annan hårdvara som sitter i ? dra ur den i så fall.. Kör MEMTEST på dina minnen och ett hårddisk test på HDDn.

Permalänk
Medlem

Jag har enbart en SATA hdd i burken och det är inte någon direkt strul me den, men tror det har att göra med mitt moderkort eftersom min polare har precis samma problem med att han inte kan installera XP.

Har testat att formatera hela hdd´n ett flertal ggr riktigt mysko

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB