Permalänk
Medlem

okej kalas. Dock har ett problem uppstått vid installationen. När den är på sista steget och ska slutföra installationen får jag upp följande felmeddelande:

Windows setup could not configure Windows to run on this computer´s hardware.

Någon mer som har fått samma felmeddelande?

Har formaterat USB-minnet till NTFS nu och hoppas att det gör susen:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk

Jag har laddat hem Windows 7 och är sugen på att testa. Frågan är, om jag ångrar mig och inte vill ha kvar det längre, måste jag använda mig av recoverypartitionen då?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Någon som vet nått seriöst ställe man kan köpa en prisvärd 1.8" zif hårddisk till sin a110?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TJ
Någon som vet nått seriöst ställe man kan köpa en prisvärd 1.8" zif hårddisk till sin a110?

Skulle också vilja veta det. Finns på blocket, kostar 1100kr. Tycker jag är för mycket.:(

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Dustinhome.se har:

http://www.dustinhome.se/lp_5305_2004.aspx

Toshiba kallar ZIF för LIF (low insertion force)

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
okej kalas. Dock har ett problem uppstått vid installationen. När den är på sista steget och ska slutföra installationen får jag upp följande felmeddelande:

Windows setup could not configure Windows to run on this computer´s hardware.

Någon mer som har fått samma felmeddelande?

Har formaterat USB-minnet till NTFS nu och hoppas att det gör susen:)

hmm skummt! fick inge felmedelande alls när jag installera. Körde vista guiden för att installera W7 dvs usbminne med fat32 osv.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
hmm skummt! fick inge felmedelande alls när jag installera. Körde vista guiden för att installera W7 dvs usbminne med fat32 osv.

MVH Johnny

Mm jag körde också någon guide. Har du lust att länka till den guiden du använde dig av?

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Mm jag körde också någon guide. Har du lust att länka till den guiden du använde dig av?

Här är en länk till en guide, dock till EEE men procedurer är densamma, sen står det även om hur man kan optimera skrivartiden, genom att skapa en virtuellHDD i ramminnet.

Länk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulpain
Här är en länk till en guide, dock till EEE men procedurer är densamma, sen står det även om hur man kan optimera skrivartiden, genom att skapa en virtuellHDD i ramminnet.

Länk

Tack för tipset men nu är det inte xp jag vill trycka in, det har jag gjort redan. Windows 7 är det jag vill trycka in och det är i slutet av den installationen jag får ett felmeddelande:(

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Hallå alla, brukar hänga på minhembio/prisjakt som ju länkar hit, har läst det mesta om denna data här. Grymt sugen på att testa Win 7 men hur stabil är betan egentligen?

Sen råkade jag pajja frugans AA1 110 när ja skulle löda in en SATA kontakt, sååå är det någon som behöver reservdelar så är det bara att hojta till

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimel
Hallå alla, brukar hänga på minhembio/prisjakt som ju länkar hit, har läst det mesta om denna data här. Grymt sugen på att testa Win 7 men hur stabil är betan egentligen?

Sen råkade jag pajja frugans AA1 110 när ja skulle löda in en SATA kontakt, sååå är det någon som behöver reservdelar så är det bara att hojta till

Hej jimel.
Om det inte är enbart och speciellt om AA1 din windows 7 fråga gäller så har vi ett tillfälligt forum för just det för att samla kunskapen om windows 7 på ett ställe:
http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Tack för tipset men nu är det inte xp jag vill trycka in, det har jag gjort redan. Windows 7 är det jag vill trycka in och det är i slutet av den installationen jag får ett felmeddelande:(

http://kurtsh.spaces.live.com/blog/cns!DA410C7F7E038D!1665.en...

så gjorde jag, fast med W7 skiva istället för vista
lycka till.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hej jimel.
Om det inte är enbart och speciellt om AA1 din windows 7 fråga gäller så har vi ett tillfälligt forum för just det för att samla kunskapen om windows 7 på ett ställe:
http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

ooops ber om ursäkt för ot

Någon här som gjort något kul med sin AA1, såg på något utländskt forum att några tryckt i en touchscreen

Permalänk
Medlem

Det enda skojiga jag gjort är la det att jag installerat en intern bluetooth dongel. Löda fast en usbkabel på den lediga usbplatsen vid hårddisken och drog den in i luckan som sitter på undersidan. Där jag tryckte in bluetoothen. Smartast så tyckte jag då jag om jag får lust lätt kan byta ut den mot någon annan usbprodukt.

Och så har jag installerat Win7 som jag är riktigt nöjd med. Var massa problem i början men efter lite nya drivrutiner/bios och kört några windows Update så funkar det felfritt. Bortsett från att man kan få en en blåskärm ibland när man surfar. dock ovanligt.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
http://kurtsh.spaces.live.com/blog/cns!DA410C7F7E038D!1665.en...

så gjorde jag, fast med W7 skiva istället för vista
lycka till.

MVH Johnny

Jo, den guiden använde även jag mig av, lätt som en plätt att få in det på en usb-sticka:) Vilken version har du? Fet hårddisk eller fjantig SSD? Jag har SSD-varianten och jag antar att 8GB inte räcker för Windows 7. Dock så har jag ju läst att det är många som har lyckats..

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Det enda skojiga jag gjort är la det att jag installerat en intern bluetooth dongel. Löda fast en usbkabel på den lediga usbplatsen vid hårddisken och drog den in i luckan som sitter på undersidan. Där jag tryckte in bluetoothen. Smartast så tyckte jag då jag om jag får lust lätt kan byta ut den mot någon annan usbprodukt.

Och så har jag installerat Win7 som jag är riktigt nöjd med. Var massa problem i början men efter lite nya drivrutiner/bios och kört några windows Update så funkar det felfritt. Bortsett från att man kan få en en blåskärm ibland när man surfar. dock ovanligt.

Har du guide till den där extra USB-headern? Jag minns att jag läste om den men sen hittade jag inte länken och tyckte jag gick igenom allt hos aspireoneuser.com/forum men såg aldrig till det. Jag vill inte sitta och löda på mini PCI-Express sakerna för att få tag i USB.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Har du guide till den där extra USB-headern? Jag minns att jag läste om den men sen hittade jag inte länken och tyckte jag gick igenom allt hos aspireoneuser.com/forum men såg aldrig till det. Jag vill inte sitta och löda på mini PCI-Express sakerna för att få tag i USB.

Guide vettetusan om det finns men här e iaf en länk aspireoneuser.com/forum där det finns en bild som visar vart man ska löda

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=4236&...

och här är bilden http://img114.imageshack.us/img114/3244/backsidelr5.jpg

edit: värt att notera är att färgerna på bilden inte stämmer. Data+ är egentligen grön. Så kolla upp färgschema på kablarna i en usbsladd först.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Jo, den guiden använde även jag mig av, lätt som en plätt att få in det på en usb-sticka:) Vilken version har du? Fet hårddisk eller fjantig SSD? Jag har SSD-varianten och jag antar att 8GB inte räcker för Windows 7. Dock så har jag ju läst att det är många som har lyckats..

Kör med hårddisk. Funkade klockrent att slänga in det på min EEE900 med SSD också. Fast då fick jag formatera om SSD:n via installprogramet sen boota om den och köra installprogramet igen för att det skulle funka.

Googlade runt lite, systemkravet är 16Gb för W7. Kan kanske vara där ändå skon klämmer.
Går det inte att nlite:a den annars så det kanske funkar?

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Hej :), jag har också en Acer 110. Det första jag gjorde med den var att installera windows XP på den från en USB sticka. Datorn är dock hyffsat seg och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet.

När man kör firefox är den grymt seg och fryser ofta. Jag läste nånting om att man kan lägga swap grejjen som ligger på ssd disken på ramminnet ist så ska det fungera bättre, vad vet ni om detta?
Jag har inte riktigt koll på vad swap saken gör men det har nått att göra med tillfälligt minne typ som ramminnet fast på hårddisken om jag har fattat rätt?
Hur som helst så är det 512 mb ram just nu, men jag funderar på att trycka in 1024 till om det hjälper.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
Hej :), jag har också en Acer 110. Det första jag gjorde med den var att installera windows XP på den från en USB sticka. Datorn är dock hyffsat seg och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet.

När man kör firefox är den grymt seg och fryser ofta. Jag läste nånting om att man kan lägga swap grejjen som ligger på ssd disken på ramminnet ist så ska det fungera bättre, vad vet ni om detta?
Jag har inte riktigt koll på vad swap saken gör men det har nått att göra med tillfälligt minne typ som ramminnet fast på hårddisken om jag har fattat rätt?
Hur som helst så är det 512 mb ram just nu, men jag funderar på att trycka in 1024 till om det hjälper.

http://www.aspireoneuser.com/forum
Ett stort forum för just AAO, har för mej att jag sätt någonting där så man kan speeda upp SSD disken så datorn går lite snabbare. Kommer bli ganska så stor skillnad om du tycker i mer ram, dock så är det bökigt som fasiken att sätta i nytt ramminne och garantin försvinner.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
Hej :), jag har också en Acer 110. Det första jag gjorde med den var att installera windows XP på den från en USB sticka. Datorn är dock hyffsat seg och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet.

När man kör firefox är den grymt seg och fryser ofta. Jag läste nånting om att man kan lägga swap grejjen som ligger på ssd disken på ramminnet ist så ska det fungera bättre, vad vet ni om detta?
Jag har inte riktigt koll på vad swap saken gör men det har nått att göra med tillfälligt minne typ som ramminnet fast på hårddisken om jag har fattat rätt?
Hur som helst så är det 512 mb ram just nu, men jag funderar på att trycka in 1024 till om det hjälper.

Precis som du säger så kan man göra detta fruktansvärt lätt! Leta i aspireone forumet på aspireoneuser.com/forum. Finns en guide om hur man gör. Det ända är att kopiera in några nycklar i registret, orkar inte leta upp det åt dig men sen är det bara att aktivera det, starta om datorn och allt flyter på som en dröm. Dock så måste man avaktivera det varje gång man ska installera något samt ladda ner.

Angående Vlite så har jag problem där. När jag startar programmet kommer en inforuta om att jag måste ha wimgapi.dll eller nåt sånt och att det kommer att fixas när jag installerar WAIK. har gjort detta menfår fortf upp samma felmeddelande, ska klura lite på det sen ska det testas.
Det där blev lite off topic kanske men jaja.

Edit: problem löst.

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske..

Men jag funderar på att köpa en Acer Aspire One från Inet.se.
Vad är det för RAM man ska installera?
Är det svårt att göra själv?
Bryter man garantin?
Funkar det bra med XP på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Dum fråga kanske..

Men jag funderar på att köpa en Acer Aspire One från Inet.se.
Vad är det för RAM man ska installera?
Är det svårt att göra själv?
Bryter man garantin?
Funkar det bra med XP på den?

Att sätta i mer RAM är ganska så bökigt om man inte är duktig på att skruva, man måste nämligen skruva isär hela datorn Japps garantin försvinner om man gör det.

Xp flyter på fint om man köper den med hårddisk, SSD disken ska tydligen vara grymt slö.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Dum fråga kanske..

Men jag funderar på att köpa en Acer Aspire One från Inet.se.
Vad är det för RAM man ska installera?
Är det svårt att göra själv?
Bryter man garantin?
Funkar det bra med XP på den?

Man får följa guider för att installera extra RAM. Se bara till att ha rätt uppsättning mejslar så inte skruvhuvudena går sönder. Sen är det bara att noga och lugnt följa guiden.

XP brukar man få banta och tweaka för att få det att fungera bra på SSD flashdisken. Själv tycker jag det är onödigt då jag inte direkt tänkt ha datorn som en primärdator så linpus linux ligger kvar och fungerar bra.
Ska man ha XP ska man troligen ha massa annat krafs installerat (likaså med Vista och windows 7) så då kan man lika gärna köpa A150 med hårddisk.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag kommer ha ett jätte nerbantat xp, så jag tror inte det kommer gå så segt.

Jag är väl mest "rädd" att grejerna jag ska ha inte finns till Linux, såsom nåt program för usb-dongel och mobilt bredband osv, men det kanske funkar bra med linux?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
Att sätta i mer RAM är ganska så bökigt om man inte är duktig på att skriva..

Hmm, man behöver alltså skruvmejsel OCH penna för detta.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Hmm, man behöver alltså skruvmejsel OCH penna för detta.

Haha, ja ja skruva och inte skriva dåra

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Kan berätta att Windows 7 flyter på ruggigt bra med SSD-modellen:D ca 3 GB ledig hårddiskutrymme. Stänger man av lite tjänster och tweakar lite plus några gb readyboost så lär det gå susen:D

Är det förresten någon som vet helt säkert om man kan trycka in ett SDHC-kort i den vänstra kortläsaren och därmed utöka hårddiskens storlek?
Bäst o kolla innan jag beställer.

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Kan berätta att Windows 7 flyter på ruggigt bra med SSD-modellen:D ca 3 GB ledig hårddiskutrymme. Stänger man av lite tjänster och tweakar lite plus några gb readyboost så lär det gå susen:D

Är det förresten någon som vet helt säkert om man kan trycka in ett SDHC-kort i den vänstra kortläsaren och därmed utöka hårddiskens storlek?
Bäst o kolla innan jag beställer.

Najs att du fått det att funka
vad var problemet förut då?

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
Najs att du fått det att funka
vad var problemet förut då?

MVH Johnny

Om du menar problemet med vLite så behövdes en liten drivrutin tryckas in i installationsmappen för att det skulle fungera.

Det enda och tyvärr det största problemet är att jag nu inte kan nå internet trådlösa nätverket. Konstigt med tanke på att det funkade första gången från scratch när jag installerade Win 7. Har provat tusen drivrutiner och tips från aspireone-forumet utan resultat. får i värsta fall bli en tredje installation och hoppas att det funkar från början:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!