Kontorskraft, en auktoriserad Xerox partner/återförsäljare

Permalänk
Medlem

Kontorskraft, en auktoriserad Xerox partner/återförsäljare

Följande är ett brev jag nyligen har skickat till Kontorskraft i Stockholm, en auktoriserad Xerox återförsäljare.
Syftet med mitt inlägg är att uppmärksamma andra privatkonsumenter om oseriösa företag inom IT branschen.

Företagsnamn: AB Kontorskraft Data i Stockholm (enligt Bolagsverket)
Organisationsnr: 556428-7505
Butik i Stockholm: Lindetorpsvägen 11, 121 63 Johanneshov
Website: www.kontorskraft.se

Brevet är Skickat till:
xxxxx xxxxx, VD, Kontorskraft
xxxxx xxxxx, Ordförande, Kontorskraft

xxxxx xxxxx, National Account Manager, Xerox
xxxxx xxxxx, Övrig säljkår, Xerox

Jag vill först börja med att nämna att jag alltid haft högt förtroende för Xerox och deras kopiatorer & färgskrivare i arbetslivet,
och tycker att de i de flesta sammanhang haft en utomordentlig kvalité, funktionalitet och även support & service. Anledningen
till jag skickar det här brevet är för att jag inte vill att andra ska göra samma misstag som mig och komma i kontakt med oseriösa
företag som utnyttjar Xerox varumärke och auktoriserad partnerskap status för att utnyttja intet ont anande konsumenter.

Den här historien började med att jag ringde Xerox i Sverige måndagen den 9:e Juni ~13:00 för att be om information om skillnaden
mellan multifunktionsskrivaren Phaser 6110MFPV/S och Phaser 6110MFPV/X. En glad telefonist berättade då att hon skulle koppla
mig vidare till en auktoriserad Xerox samarbetspartner/återförsäljare för vidare information, och denna blev Kontorskraft i Stockholm
när jag berättade att jag bodde i Sundbyberg.

Jag blev kopplad till en trevlig försäljare som hette xxxxx och berättade om att jag var intresserad av att köpa en multifunktions färglaserskrivare
och hade bestämt mig för Phaser 6110MFPV, men efter sökningar på nätet hade jag kommit fram till att modellen som innehöll Fax tydligen var
billigare överallt än den som inte gjorde det och undrade om den andra modellen saknade några funktioner.

Hon tyckte också att det var märkligt och återkom efter några minuters samtal med en kollega med beskedet att Xerox tydligen hade en kampanj
och därför kostade modellen med inbyggd Fax mindre än den utan, för övrigt hade de exakt samma tekniska specifikationer. Samtidigt berättade
hon att man sålde Phaser 6110MFPV/X för 3000 inklusive frakt ex. moms ( totalt 3700 kr ). Jag tyckte att det lät bra med tanke på att det kostade
strax över de billigaste webb butikerna på nätet, och att Kontorskraft var en auktoriserad samarbetspartner till Xerox med en fysisk butik och
beställde en skrivare.

Hon insåg då att man ej hade skrivaren hemma, och bad att få återkomma med besked om leveranstid. Efter en halv timme återkom hon med
beskedet att man tydligen hade hittat en sista skrivare i lagret som jag kunde komma och hämta för det priset, av någon anledning kostade det
extra om jag ville ha just den här hemskickat. Jag tänkte inte mer på saken eftersom jag är/var i stor behov av en färg kopiator/skrivare och
kom överens om att jag skulle åka förbi och hämta den tidigt nästa dag tidigt på morgonen.

Det är en åktur på 30 km tur och retur från Sundbyberg till butiken i Johanneshov + trängselskatts avgift på ytterligare 40 kr, för att hinna dit 8:30
när kontoret öppnade. Väl framme möttes jag av en receptionist som tillkallade Karolin, tillsammans gick vi till en ”demo rum” uppradad med
olika Xerox maskiner, där hon förklarade att man tagit upp maskinen dagen innan från lagret för att testa och se att den fungerade bra.

Skrivaren var lite smutsig på sidan, lite dammig och det fanns ingen genomskinlig skydd för LCD displayen och etc, den såg klart och tydligt använd ut.
Hon bad om hjälp av en kollega till henne för att få ”ihop” den, var vid jag bad kollegan om vi kunde skriva ut en konfigurations/informations sida
från skrivaren. På de sidorna framkom det att man hade skrivit ut 189 sidor, och alla 3 färgpatronerna var fyllda till ~ 75%, den svarta färgen ~ 85%.

Jag tog med utskriften och visade henne och förklarade att skrivaren var långt ifrån ny, och att jag ville ha skälig rabatt för att köpa den. Då ringde
hon sin överordnad/chef och efter några minuters diskussion berättade hon att jag kunde köpa en uppsättning färgpatroner till halva priset, priset
på skrivaren var dock fortfarande samma varvid jag skrattade åt henne, tackade för mig och gick ut innan jag sprack i småbitar av ilska.

Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande under mina 13 år i databranschen, ända sedan när jag började jobba på en datorbutik
där vi byggde/sålde/servade datorer & tillbehör, fram tills idag när jag jobbar som IT säkerhetskonsult.

Det finns ingen anledning till att spekulera i varför man försöker låtsas att en begagnad demoskrivare för en ny sådan, den sista exemplaret i lagret
som man har precis tagit upp för att testa. Kanske beror det på att man tror sig kunna kränga den till mig pågrund av mitt utländskt klingande namn
(och därmed korkad/okunnig), eller att man har samma förakt både gentemot mot konsumenter av både svenskt & utländskt härkomst och ändå
känner sig trygg med vetskapen om att det alltid tillkommer en flod av nya kunder via Xerox Partnerskap.

Det inträffade känns lika olustigt som att bli hänvisad av Toyota till en auktoriserad Toyota handlare och där bli bemött av en andrahands bilförsäljare.
Då tappar man inte enbart förtroende för den enskilda bilfirman utan även för Toyota som företag & varumärke som ens kan auktorisera eller associera
sig med ett gäng skojare.

Själv kommer jag fortsättningsvis i arbetslivet att rekommendera Xerox färgkopiatorer och skrivare, därför ber jag er ( Xerox ) att gå igenom era
partners och återförsäljare i Sverige, och försöker ta reda på verkligen vad det är för företag och vilken service dessa ger. Tydligen är Kontorskraft
den auktoriserade Xerox partner man hänvisar till i främst i Stockholmsregionen. Jag hoppas verkligen att ni även har ÄRLIGA samarbetspartners
med GOD service, för annars kommer det inte ta lång tid innan folk börjar tappa förtroende även för Xerox varumärke och dess produkter.

Jag har under mina dagar träffat på både ärligare grönsakshandlare & andrahands bilsäljare, och måste medge att jag är djupt imponerad av det
respektlösa sättet Kontorskraft handskats med mig som en privatkonsument genom att först packa på mig en begagnad demoskrivare som om
den vore ny, och när jag påtalat detta erbjudit mig att köpa en ny uppsättning färgpatroner för halva priset (skrivaren fortfarande till fullt pris).

Att jag har fått lägga ner ca 2 arbetstimmar för att köra fram och tillbaka de ca 35 km under genomkorkad morgontrafik + bensinpengar + trängselskatt
och inte kunna urskönja den minsta tecken på ånger/ skamkänsla, eller en tafatt försök till att be om ursäkt med en avrundad lögn tog dock priset.
Det bjuder åtminstone de flesta med någon som helst grad av integritet eller självrespekt på när man haffat dem med byxorna kring knäna !

Med vänliga hälsningar
Shahab

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte så jätteovanligt att sånt där händer, suger rejält.

Demo-ex. ska man fan få rabatt på utan diskussion.

Permalänk
Medlem

189 utskrifter känns dock fånigt att klaga över, min xerox laser har lätt gjort 50000+ utan problem. Dom extra tonerkasetterna hade nog vägt upp priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
189 utskrifter känns dock fånigt att klaga över, min xerox laser har lätt gjort 50000+ utan problem. Dom extra tonerkasetterna hade nog vägt upp priset.

"189 mil på den fabriksnya bilen känns lite fånigt att klaga över, min bmw från 1991 har gjort 50000 utan större problem"

?

Lite fånigt känns det allt att klaga över 189 sidors utskrift, men rätt ska vara rätt, tänk om man tänkt ge bort den i present? Då vill man ju inte ge bort en halvbegagnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Demo-ex. ska man fan få rabatt på utan diskussion.

Ska och ska, det är väl upp till återförsäljaren att sänka priset.

Om en produkt är eftertraktad och den inte går att få tag på kan det finnas köpare som tar den till fullpris.

Är det en utgående modell sänks den säkerligen rejält i pris.

Man sätter pris efter marknaden. Vissa butiker sänker mer, andra mindre. Det viktiga i sammanhanget är att man tydligt poängterar för kund att det ej handlar om en ny obruten vara.

Ontopic; Dåligt att de inte sa det i telefon och försökte sälja den som ny. Så fort en sida är utskriven är den enligt mig att betraka som använd begagnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Ska och ska, det är väl upp till återförsäljaren att sänka priset.

Ja, det var mer en "Om återförsäljaren är vettig så ger dom en rabatt på demo-ex." inte att "Det är olagligt att inte ge rabatt". Så läs inte in för mycket i det.

Permalänk
Medlem

svar

1) 3 st färgtoner + 1 st svart färgton = 4 * 600 = 2400 kr, så det rör sig inte om ett par kronor att köpa nya toner.

En färgpatron till den här modellen klarar av att skriva 1000 sidor i snitt enligt Xerox, så 189 sidor = 20%, och det stämde ganska bra med att skrivaren visade att endast 75% av färgerna återstog i patronerna.

2) Att kalla en demoexemplar för en NY färgskrivare än milt sagt vilseledande (andra skulle kalla det en lögn), när jag ringde dagen var det klart och tydligt en sista exemplar de hade i sitt lager vi pratade inte om någon demo exempel, som kan ha stågg och använts ett par månader eller längre.

3) Inne i butiken fortsätter man med samma ton, "vi bar upp den igårkväll för att testa skrivaren", när jag bad dem skriva ut en sida och det visade sig att skrivaren hade gått varm ett tag, så kontaktade dom "chefen" som gav det generösa erbjudandet att sälja en uppsättning färgpatroner för halva priset.

P-Nilz >>
Du har all rätt i världen att köpa en skrivare som skrivit ut 50000+ sidor till nypriset, med en uppsättning nya färgtoner till halvapriset. Du kanske även köper TV apparater som Expert har stående i skyltfönster och stått på dygnet runt några år, till full pris och ändån är glad med ditt köp.

För min del var det inget tal om att köpa en begagnad demoexemplar. Hade dom nämnt ett ord om det hade man kunnat föra vidare diskussionen.

I det här fallet handlade det om att jag skulle köpt en ny skrivare, som visade sig nästa dag när jag skulle hämta upp den, att den hade gått varm ett tag. Dom har klart och tydligt ljugit mig rätt upp i käften, t.om. inne butiken låtsades man att man hämtat upp den från lager, och först när man skrivit ut konfigurationssidan så fick de diskutera saken internt.

Jag hoppas du förstår var skon klämmer, 1) de ljuger i telefon 2) man fortsätter i butiken 3) "kompensationen" är patetiskt minst sagt, jag vet inte hur länge skrivaren stått ute heller som demoexemplar eller om det finns övriga fel 4) man ber inte om ursäkt, eller låtsas att någon gjort något fel från deras sida.

En sak som irriterar mig är att Xerox växel själva kopplade mig till den här återförsäljaren. Hade jag köpt skrivaren från webbshopp / övrig datorhandlare hade jag fått skylla mig själv & det hade inte irriterat mig lika mycket som att en "Auktoriserat Xerox Partner" försöker sig på sådana hära korkade grejer.

Jag förväntar mig betydligt bättre service / öppenhet från ett partnerföretag, inte att jag ska vara dessto mera misstänksam mot dem än andra företag.

Permalänk
Medlem

Ja du Powerop bedrövligt det du råkat ut för men iom att du är en företagskund kan dom rent rättsligt komma undan med sånt här dessa skumraskföretag!

Innan nån börjar opponera sig mot mitt ordval så har jag faktiskt köpt demoex som privatkund men då varit medveten om det hela tiden så där var det jag som valde om jag ville köpa eller inte.

Här har powerop fått intrycket att det handlar om en helt ny vara som stått i ett lager och ev fått 1 - 10 sidor utskrivna men 189???????????

Nä skäms på er Kontorskraft i Stockholm och jag råder dig powerop att även klaga på http://fairshopping.se så fler får läsa vad dom pysslar med plus att dom får en chans att försvara sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ja du Powerop bedrövligt det du råkat ut för men iom att du är en företagskund kan dom rent rättsligt komma undan med sånt här dessa skumraskföretag!

Mnjaeee... man skulle i och för sig kunna pröva sig på kräva bolaget på de utgifter som man haft. Sen är väl frågan hur långt man är beredd att gå för att få tillbaka ~50kr. Jag skulle då inte idas dra det hela inför domstol i alla fall.