Köpa från eBay

Permalänk
Medlem

Köpa från eBay

Jag är så trött på alla trådar om köp från eBay som dyker upp titt som tätt och bara behandlar ett ämne som tagits upp och svarats på tidigare.

Dock förstår jag varför nu, när jag ska göra mitt första köp från eBay (och trots diverse sökningar inte hittat ngn tråd som direkt svarar).

Självklart gäller detta tull och moms och frågan är enkel:
Om du får säljaren att skriva/kryssa i Gift (Gåva) och ett värde under ca 80USD (500kr) (200 om det är från ett företag) så slipper du betala tull och moms? Dock kan du behöva betala ca 100kr till tullen för att de behandlar paketet (trots att du inte behövde betala). Detta händer dock inte alla och många har inga som helst problem med att importera saker.

Om paketet försvinner får du dock problem med försäkringar eftersom du inte kan få mer pengar än vad paketet deklarerades för.

Stämmer det här?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ja du ska om du vill slippa tull be säljaren märka det gift max 50 dollar men det är ingen garanti att du slipper tull eller om säljaren verkligen gör det, har hänt mig några gånger att jag fått betala tull då säljaren inte skrev lägre värde..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Ja du ska om du vill slippa tull be säljaren märka det gift max 50 dollar men det är ingen garanti att du slipper tull eller om säljaren verkligen gör det, har hänt mig några gånger att jag fått betala tull då säljaren inte skrev lägre värde..

dock så är 500kr ca 80 dollar och det jag kopte kostade bara 62.

Permalänk
Medlem

Har handlat ganska mkt från utlandet (och utanför EU) den senaste tiden. Har fått minst 20 i paket/"tjockbrev" och har bara behövt betala tull+moms på en av dem. Detta var ej heller något av de dyraste, runt 800kr tror jag.

Har fått in paket som varit värda upp mot 2500kr och de har sluppit igenom. främst för att de har skickats som gift och skrivit lägre värde på dem men en del har kommit igenom helt "lagligt" med rätt värden på. T.ex så fick jag ett paket häromdan med ett värde på $270 som tullen inte tagit.

Ska väl sägas att en del av försändelserna har haft ganska låga värden (~$20) på riktigt så är delvis därför dessa har kommit igenom.

Enligt mina erfarenheter är det ganska liten risk att tullen tar några paket även om det är värderat ganska högt. Dock är detta endast mina erfarenheter och jag kan ju haft tur.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |