Permalänk
Medlem

Acer 5920G hårddisk klickar

Hej, har köpt en Acer 5920G-laptop, men håller på att bli galen av att dess hårddisk klickar med ett par sekunders intervall. Hårddisken är vad jag förstått en Hitachi Travelstar 5K250 (HTS542525K9SA00) och problemet med dessa ska tydligen vara vanligt efter vad jag läst på diverse forum. Klickandet förekommer mest då datorn inte arbetar (Och hårddisken alltså ska vara tyst). Min pappa har en likadan dator, men med en annan tillverkare på hårddisken (minns inte vilken, men jag kollade) och den är helt tyst förutom fläkten.
Har inte hittat någon lösning på internet, förutom att sänka diskens volym i inställningar, vilket någon jämförde med att stoppa öronproppar i öronen, problemet finns fortfarande kvar Annars var folk inne på att disken sätter sig i ett slags viloläge mellan krävande stunder för att spara ström. Jag är dock inte alls insatt i detta, och vänder mig därför till er för att få hjälp

Skulle vara underbart att bli av med ljudet!

(Möjligt att denna tråd passar bättre i lagring, ber om ursäkt i så fall)

Permalänk

Antar att du har Windows Vista installerat?
Vista indexerar väl alla filer efter en ny installation, det kan ta några dagar/veckor att få all indexering överstökad. Kan vara därför!

Permalänk
Medlem

Ja, Vista är installerat. Dagar och veckor alltså... :/
Finns det nåt sätt att kontrollera om den indexerar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Antar att du har Windows Vista installerat?
Vista indexerar väl alla filer efter en ny installation, det kan ta några dagar/veckor att få all indexering överstökad. Kan vara därför!

Öh... va?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

du kan testa att installera NHC (notebook hardware control) och sätta hårddiskprestandan till MAX. se om det blir bättre, på min laptop blir det nämligen det.. kan va värt ett försök!

tror det är pga att hårddisken då inte går in i nått sparläge som låter...

indexeringen går att stänga av bland tjänster har jag för mig

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, prövade med att sätta HD'n på max performance i NHC, samt att stänga av indexeringen i tjänster, men tyvärr verkar inget av detta hjälpa. Man borde väl i så fall märka av det direkt?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min Dell, så vitt jag förstår har det med hårddiskens strömsparschema att göra. På Ubuntu finns ett program som heter Laptop mode som varvar ner hårddisken efter ett visst intervall.

Rent generellt kan jag tipsa om att uppdatera datorns BIOS, och kolla igenom energispar-program liknande laptop mode till windows (eller så provar du Ubuntu med laptop mode ). Jag tycker det verkar vara en sämre idé att tvinga datorn att arbeta för att slippa klicket. Bättre är att försöka varva ner hårddisken efter ett tag.