Att köpa, eller inte köpa en D80, det är frågan...

Permalänk
Medlem

Att köpa, eller inte köpa en D80, det är frågan...

Jag står valet i kvalet, efter mycket läsande, tittande och klämmande på Nikon, Canon, Pentax och Olympus systemkameror att köpa mig en D80.

Jag har bara läst bra om D80, ingen tycker illa om modellen och bilderna blir fantastiska om man har rätt objektiv.

Min ekonomi är begränsad, just nu räcker den bara till en D80 + ett Nikon 18-135/3,5-5,6G IF ED kit objektiv.

Min eknomi räcker inte till ett Objektiv på ett bra tag, vilket gör att jag tänkte satsa på det här 18-135 och ha som allround till den dag jag behöver ett annat.

Det enda jag är orolig över är just bildstabiliseringen som inte existerar i huset och därav kommer prislappen för ett objektiv med stabilisering blir betydligt större.

Jag kan få tag i det här kittet för 8000kr med garanti hos en av mina lokala åf.

Kommer jag bli besviken? Räcker objektivet och lite därtill? I den digitalkameran jag har idag (två år gammal) räcker det att man är lite ostadig på hand - och hela bilden är förstörd. Är de likadant på D80n?

Jag tycker fotografering är ett spännande område och jag vill ha möjligheten till att lära mig mer, men idag har jag inte tillgång till en tillräckligt bra kamera för att kunna göra det.

Permalänk
Medlem

Om man är ostadig på handen/skakar när man trycker av kommer bilden att bli suddig, det blir den oavsett kamera och bildstabilisering hjälper bara i viss mån mot detta. A och O är, precis som vid skytte, bra teknik. Hålla kameran rätt och att andas rätt gör större skillnad än bildstabilisering. Sen kan man såklart inte komma ifrån att bra teknik OCH bildstabilisering såklart är det allra bästa.
Hur som helst tycker jag personligen att bildstabilisering är en smula överskattat. Det är bra att ha, såklart, men...
Jämfört med din kompakt (vilket jag antar att det är) har D80 en fördel i att den kan använda högre ISO-tal utan att bilderna blir för brusiga, vilket gör att man kan minska risken för skakningsoskärpa den vägen åxå.

Vad gäller objektivet är det bra. Det är bra, om än inte skitbra, optiskt och brännviddsomfånget funkar till det mesta vad gäller "normalt" fotande.

Permalänk
Medlem

Om det är din första DSLR så kan jag inte tänka mig att du blir besviken på D80.

Skakningsoskärpa beror på för lång slutartid i kombination med att ostadigt handhavande. Med en DSLR har du mer kontroll över både slutare och bländare vilket gör det enklare att kompensera detta...

Nikons 18-135 är ett helt okej objektiv. Vill du ha ett objektiv med VR (vibrationsreducering) som ytterliggare reducerar fenomenet ovan så kanske du ska titta på Nikons 18-55 VR. Dock får du ju inte lika mycket zoom med det...

r/ dumbo var snabbare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en D80 med det nämda objektivet.
Tycker det fungerar kalasbra som startkit

Sen kan man ju kompletera med de man känner för.
För mig bidde det ett macro objektiv

Mvh
Micke

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem

Det lär komma en uppföljare till D80 väldigt snart, men priset på den lär hamna på vad D80 kostade från början, dvs 11 000 - 12 000 för ett kit. Och en D80 kommer förmodligen inte bli billigare än såhär. Så är ekonomin ett problem blir nog D80 ett utmärkt val. Du kanske ska överväga ett 18-70 kitobjektiv istället? Den sägs vara bättre, och dessutom kan den fås billigare. Ju större zoomomfånget är desto sämre brukar bildkvaliten vara.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tack för svaren,

Vad jag har läst mig till ska 18-135 objektivet hålla bra klass för sitt pris. Men jag förstår din poäng.

Vill ha ett så bra allroundobjektiv redan från början som det bara är möjligt, utan att överskrida den prislapp jag fått idag.

Permalänk
Medlem

Om jag varit du så skulle jag nog ha satsat på ett D80 kamerahus och ett Tamron 17-55 f/2.8 objektiv. Letar du på begagnatmarknaden så bör du kommer relativt billigt undan.

Jag har mycket hellre ett riktigt bra objektiv med mindre zoomomfång än ett sämre med mer zoom...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Wiberg, problemet är att jag vill ha garanti när jag betalar så pass mycket pengar i ett sådant här sammanhang.

Annars har jag kollat runt på begagnatmarknaden där man kan få tag på ett hus för under 5000kr. Dock finns det ingen garanti från att föregående innehavare inte har misshandlat kameran (om den inte har mycket repor.) och jag vill inte råka ut för något sådant som gör att kameran inte presterar som den borde.

Har varit med om det förr, även om det inte varit inom kamera/foto-fronten.

Permalänk
Medlem

Nikon D80 + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED 8990 kr
Nikon D80 + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF ED 8990 kr
Nikon D80 + AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G ED 7995 kr

Jag har en gång i tiden ahft ett 18-135-objektiv, visst var jag väl nöjd med det när det var strålande solljus ute. Då det inte är speciellt ljuskänsligt var det svårt att använda när det blev mörkt. Till exempen vid konserter, events inomhus så som street cars fest och liknande. Det är skarpt, fokuserar snabbt etc... Men som sagt, ljuskänsligheten fungerande inte alls för mig.
Det jag skulle rekommendera istället, som är mer användbart är 18-70, lite ljuskänsligare och lite smidigare optik. Det nya 18-55 VR ska vara rätt OK också vad jag har läst, och VR-funktionen kan vara bra att ha om du ska fotografera utomhus när det mörknar ner lite, men ska du fotografera saker som rör sig så hjälper det inte så mycket vid dåligtljus.

Huset löst ligger ju på cirka 7000 så det blir lite klurigt att få ett bra objektiv för tusenlappen. Nikons 50mm 1.8 är alltid bra, det är ljusstarkt och skarpt som få!
Ska du ha ett mer allround, som även fungerar när det är lite mörkare är i så fall ett 50mm jag kan rekommendera... Dock kan det vara lite "tight" om du ska fotografera inomhus, typ ta bilder på ett rum.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tack för expertisen Ficklampa.

Så du råder mig till att köpa en D80 + 18-70 objektiv istället för 18-135?

Permalänk
Medlem

18-70:n är ett bättre objektiv, rent optiskt. Det har något sämre upplösning i mitten av bilden, förvisso, men bättre kant-till-kantskärpa, mindre kromatisk aberration, mindre vinjettering, mindre distortion osv. Den är åxå något ljusstarkare. 18-135:an har f/5.6 frå 70mm och uppåt och f/5 från 50mm och uppåt. Sedan beror det ju på lite vad man tänker fota om det spelar nån roll eller inte.
Vad 18-135:an är "bättre" på är dock zoomomfånget. Det är ett lite mer användbart zoomomfång, speciellt om man ska ha det som enda objektiv.
Sedan är inte 18-135:an dålig, bara för att 18-70:n, som är väldigt bra, är bättre.

Jag har själv 18-70:n och är mycket nöjd med den. Jag har inte haft någon direkt anledning att uppgradera från den under de 4 år jag haft den.
Hade jag inte haft längre brännvidd i form av andra objektiv hade jag nog tyckt att 18-135:an hade varit användbar ibland, även om jag eg inte är så mycket av en "telemänniska", men man klarar sig faktiskt mycket bra på 18-70mm. De flesta bilderna, bortsett från makrobilder, som jag tar ligger i omfånget 12 till 36mm...

Permalänk
Medlem

Hur pass mycket sämre är det där 18-135 objektivet i jämförelse till 18-70 ?

Någon som kan ge ett exempel så jag, som nybörjare, får se skillnaden?

Uppskattar eran hjälp här, gläder mig att folk som är mer insatta vill dela med sig av sina kunskaper.

Permalänk
Medlem

Bortsett från vinjetteringen och i vissa fall distortionen kommer man inte att se någon skillnad om man inte verkligen detaljgranskar. Jag skulle säga att skillnaden i de allra flesta fall är försumbar, om man ser till bildkvalitet...

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa ett billigare hus t ex D60 och ett bättre objektiv som då t ex Tamron 17-55 f/2.8? Bildkvaliten beror mer på gluggen än på huset.

Visserligen får du inte AF-motor i huset på D60 men du säger å andra sidan att du inte har pengar att lägga på nya objektiv ändå...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

D60n är för liten för min hand och när jag håller i den känns den helt enkelt inte rätt. D80n passar som en handske på handen och känns med som en gedigen kamera i allmänhet.

Givetvis kommer jag köpa till fler objektiv, dock kommer det dröja några månader innan jag har råd med ett och det är just där skon klämmer. Jag vill ju ha en så bra grund att utgå ifrån från början.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer nog med rätt många här, heldre ett objektiv med högre ljuskänsighet än stort zoomomfång, blir helt enkelt mer användbart, specielt när man kommer innomhus, ute en ljus dag går det ju bra, men räker med gråmulet för att man ska börja få problem och för långa slutartider, visst man kan öka ISO, men mer ISO mer brus, även om det inte blir i närheten av en kompakameras brus vid högre ISO

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

D80 hus: 6152:- inkl frakt hos Pixmania.

Köp ett Tamron 17-50/2.8 begagnat. Kostar runt 2500 vanligtvis begagnat, jag hittade dock mitt för 2000:-, har du den turen så hamnar du inom din budget och tro mig du hittar ingen bättre normalzoom för de pengarna.

Exempel: http://www.blocket.se/vi/16930182.htm?ca=23_11_s

Tips är att kolla på Fotosidan.se och deras annonsmarknad också.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

D80 Bra kamera du blir som sagt int ebesviken.
18-70 objektiver är bättre och nyare än 18-135 men eftersom du inte ska köpa ett till objektiv inom en snar framtid ska du satsa på 18-135. Jag kör samma objektiv på min D300 då de skickade med det ist för 18-70 objektivet men som sagt det är bra saker oavsätt.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Inte för det spelar nån roll för funktion/prestanda, men 18-70:n är ett par år äldre än 18-135:an.

Permalänk
Medlem

D80 med 18-70 objektiv beställd, kommer imorgon...

Jag vill tacka alla inbitna och även alla utbitna användare som har gett mig de argument jag letat efter som fått mig att bestämma mig för vad jag skulle ha.

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
D80 Bra kamera du blir som sagt int ebesviken.
18-70 objektiver är bättre och nyare än 18-135 men eftersom du inte ska köpa ett till objektiv inom en snar framtid ska du satsa på 18-135. Jag kör samma objektiv på min D300 då de skickade med det ist för 18-70 objektivet men som sagt det är bra saker oavsätt.

Som dumbo skriver nedan är 18-70 ett äldre objektiv än 18-135, det var även kit-objektiv till D70-husen när dem var det senaste.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Inte för det spelar nån roll för funktion/prestanda, men 18-70:n är ett par år äldre än 18-135:an.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Tror jag blandade ihop linserna då. Då fick jag ju bra grejer Läste på lite för mycket blir lite rörigt i huvudet då. Men jag är klart nöjd med mina saker.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Precis hämtat kameran efter förseningar av leveransen...

Sitter och tittar på den blinkande lampan med bestämd blick och väntar på att den ska lysa "färdig".

Vilken kvalite!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Precis hämtat kameran efter förseningar av leveransen...

Sitter och tittar på den blinkande lampan med bestämd blick och väntar på att den ska lysa "färdig".

Vilken kvalite!

Grattis till ett fint köp! Jag inhandlade också en D80, fast igår. Köpte till väska, minneskort, batterigrepp och ett års extra garanti.
Helnöjd med kameran! Tagit ett par hundra bilder än så länge.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
Tror jag blandade ihop linserna då. Då fick jag ju bra grejer Läste på lite för mycket blir lite rörigt i huvudet då. Men jag är klart nöjd med mina saker.

Antar att du menar objektiv? Då lins och objektiv är helt olika saker...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

=P

Är van med engelska lens. Då blir det fel ibland.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian