Permalänk
Medlem

Tyst! nätdel alt. TX-750

Tänkte köpa en nätdel som ska hålla för en dator långt in i framtiden. 2st 280gtx SLI är bla på inköps listan.

Men vill väldigt gärna ha en tyst dator! hur tyst är tx750? och finns där några alternativ till den, oavsett pris?

be-quiet 700w hur är den?? skumt märke? kvalite?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Det finns massor av recensioner på tx750, google är din vän.

Permalänk
Medlem

"db" säger inte mig mycke. Omformulerar frågan då.

Finns där en nätdel med samma kraft och kvalite som är tystare än tx750 som ni helst av egna erfarenheter kan rekommendera?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

be-quiet gör mkt bra nätagg, enda negativa jämfört med andra bra agg tex Corsair, Zlaman, Tagan, Cooler Master etc är priset annars inget att anmärka på. be-Quiet 750w kostar tex ~1500kr jämfört med Corsairs 750 för under 1000kr dock är det inte modulärt.
Jag vet att det är tjatigt men Corsair har ett övertag, förutom bra och tysta nätagg så kommer dom med 5års garanti till ett väldigt förmånligt pris därav alla rekomendationer.

Finns många mkt bra nätagg ute, många som görs av samma tillverkare också så en del agg är i princip domsamma fast med olika fläktsystem/klisterlappar.

Skriv gärna vad du kommit fram till sen så ska vi se om det är något vettigt agg kolla bara så agget har 4x PCI-E ström (minst 2st 8pin) så slipper du massa adaptrar.
Kan tillägga att ett 280 GTX Sli system drar ca 500w load med nyare cpu överklockad osv.

Permalänk
Medlem

Tack för väldigt bra svar!

Som sagt priset är inte så relevant har tillgodo kvitto på JME att använda för 2300:- och tänkte börja uppgradera med ny nätaggregat, för denna nuvarande från kjell&company låter som en höfläkt!? Vill få min nuvarande dator tystare.

Zalman kollade jag på nu med, är 1500:- och uppåt.. dyrt men kanske bra?

Har en följdfråga med. Om jag nu väntar med att köpa ny dator tills kanske om 1 eller 2 år och köper helt nytt grafik/processor då, men köper nätagg nu! kommer ett 750W räcka??

Nån som har koll på utvecklingen?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Mja Zalman agget är bra men 1500 ska du inte behöva slänga ut, skulle satsa på Corsairagget eftersom det är billigt och bra. sen är Zlamans sjukt stora pga all heatpipekylning så om du ska satsa på ett sånt så kolla så du har plats! (zalman längd: 21CM! Corsair: 16cm Standardagg 300-700w ligger vid 15cm fast sen tillkommer 0.5-1cm vid modulära kablar lite beroende på märke och typ av kablar/kabelfästen)

I framtiden så vet jag inte vad som kommer att hända, om tillverkarna kommer fortsätta på fler gpus på ett kort eller satsa på nya tekniker för att få ner strömförbrukningen. 1-2år skulle jag tro ett 750w räcker iaf om grafikkorten blir lite mer strömsugna, Corsair agget är dessutom utrustat med 4x 8pins PCI-E strömkablar så det drar nob alla dual gfx system idag även om jag inte sett hur mkt HD4970x2 drar vid CF

Permalänk
Avstängd

corsair är att rekommendera, antingen deras 1k agg elr 750w.

750w från corsair är tyst beroende på belastning vilket alla agg lider av då idle och liten belastning ofta medför lågt ljud.

en high end burk får man sällan knäpptyst.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
corsair är att rekommendera, antingen deras 1k agg elr 750w.

750w från corsair är tyst beroende på belastning vilket alla agg lider av då idle och liten belastning ofta medför lågt ljud.

en high end burk får man sällan knäpptyst.

Sant men vid idle så kommer det inte låta då som nya korten är ganska sparsamma när dom går idle även om det skulle vara på gränsen vid load

Permalänk
Medlem

Okey! det verkar bli ett tx750 då!

Men säkert den klarar 2st 280gx + allt annat i lådan? även om jag köper flera hårddiskar och så? om 2 grafikkort ensamma drar 500w+

Är 600:- till för 1kw agget.. är ju en del!

Ingen som har en be-quiet nätagg och kan säga hur pass högljudd den är?

Tackar för svaren.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Vet att Be quit har släppt en ny serie som skall vara ännu tystare än deras tidigare.

Är en av de där som brukar rekomendera Corsair, tex det TX 750 men försök du leta recensioner på denna nya serie, inte helt lätt dock.

Be Quit gör mycket bra nätagg i klass med Corsair men klarar inte riktigt prissättningen vilket är deras svaghet.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=3439&session=fafe11...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen

Men säkert den klarar 2st 280gx + allt annat i lådan? även om jag köper flera hårddiskar och så? om 2 grafikkort ensamma drar 500w+

Ja, det kommer det göra. Men varför skulle du vilja ha 2 st gtx280 för 7000:- när Crossfire 4870 redan slaktar vartenda spel? Av vad jag har sett så skalar 2st GTXor inget vidare ändå, + att du är fast med ett Nvidia-moderkort.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

JAg tycker också det är smartare med två 4870 och en massa pengar över till annat.
När nVidia eventuellt verkar börja med sina "optimerade" drivrutiner igen (som så många gånger tidigare när de är pressade): http://enthusiast.hardocp.com/image.html?image=MTIxNzAwMjcwNW...
så hade iaf jag funderat både en och två gånger innan köp av 280an.

"The thing to notice in the above image is somewhat of a curiosity. The image is almost identical from top to bottom, except for a discrepancy around the electrical junction box in the adjoining room. On the bottom half, rendered by the ATI Radeon HD 4870 you can see electrical wires running into the box from the floor and the wall, similar to the wires on the wall on the right hand side of the image. But on the top half, rendered with higher settings on the BFGTech GeForce GTX 280 OCX, the wires running to the junction box are missing. We tested this scenario multiple times, and the behavior persisted on both the BFGTech GeForce GTX 280 OCX and the NVIDIA GeForce GTX 280."

Från artikel: http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTUzNCwzLCxoZW...

Edit: Ska du ändå köra 2st 280, så tycker jag att man bör ha hyfsade marginaler på effektsidan. HX1000 hade jag valt. Inga agg är tysta nära sin maxbelastning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ah men som sagt grafik kort m.m kommer jag inte köpa förrän om 1 år kanske, så får se då vad som är bäst.

Låter ju inte fel med nya be-quiet! att den ska va tyst var ju målet från början. Ska kolla om JME tar in den.

Fan vad man velar, nu läste jag precis rescensionen av nätagg här på sweclockers och Coolermasters 850w verkar fin med om jag får JME till att ta in den där me.

Tackar för alla svar kommer avvakta någon dag innan jag bestämmer mig men lutar åt TX750 just nu ändån!

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC