Konfigurera Linpus lite (aspire one)

Permalänk
Medlem

Konfigurera Linpus lite (aspire one)

Hejsan!

Har precis införskaffat en Aspire One med "Linpus lite" installerat.
Jag har aldrig tidigare använt linux men tänkte ge det en chans.

Tyvärr verkar "Linpus lite" allt annat än konfigurationsvänligt.
I stället för att ha de fyra stora hyvudgrupperna så skulle jag vilja ha möjligheten till att lägga både filer och program direkt på skrivbordet. Är detta möjligt?

Jag har fått bort sökrutan och kan även ta bort de fyra huvudgruppperna så att skrivbordet blir tomt men det går fortfarande inte att installera något där.
Jag har även provat att inaktivera acers inbyggda skrivbord (xfdesktop2) och sedan använda default (xfce) men det går fortfarande inte att ens dra en fil till skrivbordet.

Skrivbordet är förresten upplåst i "filhanteraren".

Är det någon som har något tips eller dylikt?

Tack på förhand
///Henrik

Visa signatur

Stationär: iMac 27" | 2.9GHz i5-QC | 16GB | Fusion Drive 1.12TB | Bärbar1: MacBook Air 11.6" | 2.0GHz i7-DC | 8GB | 128GB SSD | Bärbar2: Elitebook 2540p 12,1" | 2,13GHz i7 | 4GB | 160GB | Bärbar3: Latitude E6400 14.1" | 2.4GHz C2D | 4GB | 160GB | Nettop: Asus eeeBoX 1012P | 1.6GHz DC Atom | 2GB |

Permalänk
Medlem

Linpus är mycket konfigurationsvänligt som alla Linuxversioner. Just den specialanpassade versionen som sitter i Aspire ONE är med vilje låst. Om du söker på google så hittar du guider för hur man tar bort restriktionerna.