Köpt ny LapTop med Vista

Permalänk
Medlem

Köpt ny LapTop med Vista

som trådrubriken lyder ny Thoshiba LapTop med Vista.... det första jag märker är att den går segare än min förra Thoshiba LapTop med liknande hårdvara med med XP, nu när jag sumpat min förra i backen å fick en ny på hemförsäkringen så fanns de bara maskiner med Vista som OS... *Suck*

jag kan inte stream film från polarns streaming server utan att de laggar ###, de gjorde de inte med den förra med Xp som OS. å min stationära funkar kanon..

vad kan jag göra för att speeda upp Vista, vad kan jag disable:a för att få mer snurr på maskin eller är de bara att köra format C:\ å dunka in gammla hederliga XP igen som man vet funkar utan att datorn laggar pga prestanda problem när de gäller streaming över nätet?

EDIT: editera ett ord

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du lagt in SP1:an? Den skall göra bla nätverket snabbare, så är det sagt iaf?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad fick du för ny laptop? En 486a?

Har använd ett par laptops med Vista och det har alltid känts snabbt och rappt, och det har varit flera av dom med "dålig" prestanda.

Installera sp1 och prova om problemen kvarstår!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för svar SP1 är inte inlaggt mig veterligen men de fula är att jag kan stream:a film från min egen server lokalt utan lagg på LapTopen men...

...kör jag mot polarn på nätet via VPN tunnel går laggar det sjukt mycket på Vista maskinen, men inte på XP maskinen.

jag ska börja med och trycka in SP1

EDIT: nej ingen 486 DX2 med 16MB ram med Win 3.11

Toshiba Satellite Pro A300-1B7 - Pentium Dual Core T2370 1.73 GHz - 2GB DDR2 RAM

EDIT2: SP1 fungerade bitvis blev aldrig bra så jag tröck in XP Pro Nedgraderingen som låg bifogat i lådan. nu funkar allt über fett.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.