Estetisk bort som kärnämne!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jackson
Registrerad
Apr 2006

Estetisk bort som kärnämne!

Jag tycker estetisk verksamhet skall bort som kärnämne. Varför har man det som kärnämne? Kärnämnena skall ju gynna alla och förbereda alla bättre inför arbetslivet, men hur gynnar det mig som går Elitidrott-natur? Slösa ~50h av min skoltid på att rita bilder och sådant, hur gynnar det mig? Nej jag tycker estetisk verksamhet skall bort som kärnämne, och tror det kan komma att hända. Vill även att religion skall bort som kärnämne, men tror tyvärr inte det kommer hända..
Vad tycker ni?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Birger Jarlsgatan
Registrerad
Okt 2001

Kan hålla med om estetisk verksamhet, men varför vill du ta bort religionsundervisingen. Har den någonsin varit lika aktuell som nu?

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Apr 2007

Det enda jag fick ut av estetiskverksamhet var att jag lärde mig spela någon barnvisa på elgitarr som jag nu har glömt bort. Tyckte verkligen att det skulle bort som kärnämne, men nu när jag har tagit studenten så bryr jag mig inte så mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Precis som idrott är det viktigt att alla läser estetisk verksamhet för att få lite bredd och allmänbildning. Gymnasiet är för tidigt för att helt snöa in på sitt valda område. Om man ska göra någon förändring av kärnämnena så är det att lägga till historia.

Du är antagligen för ung för att se det, om några år lär du inse att det var väl spenderade timmar. Chansen att du blir elitidrottare är inte särskilt stor, så dom timmarna är ju bara tidsfördriv, däremot kommer du bära med dig kunskapen från kärnämnena hela livet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004

När jag läste samhälle-estetisk funderade jag väldigt ofta på varför vi skulle fjompa runt i träningskläder och låtsas bry oss om vår hälsa... ser ingen mening med att ha idrott som kärnämne heller... vet inte om det fortfarande är det, men det var det då... däremot en teoretisk version om hälsa hade varit bra... som det var nu hade vi två teoretiska lektioner... meningslöst...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jackson
Registrerad
Apr 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Kan hålla med om estetisk verksamhet, men varför vill du ta bort religionsundervisingen. Har den någonsin varit lika aktuell som nu?

Tja, det med att ta bort religion var mer som en "dröm". JAg tkr det är slöseri med tanke på att det lär vara repetition från grundskolan. Men med tanke på hur det är i dagens samhälle, o att man oftast läser det i 3:an, lär den aldrig tas bort.

sprucetwig:
Jag tycker alla år av bild o musik i grundskolan varit nog. O jag tycker inte det gynnar mig alls. Känns som slöseri av 50p som jag kunde gått till ENG/SV C (vilken som nu e 50p)
Tja, jag hoppas på att bli elitidrottare iaf. Jag kommer troligen spela med ungdomslandslaget i slutet av september.

darkmoon:
Ang idrott, jag hade iaf en gnutta teori i grundskolan, kanske inte så detaljerat, men iaf något..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Wonderland
Registrerad
Jul 2004

Är det verkligen ett kärnämne? Är inte kärnämnen ämnen du måste klara? Estetisk verksamhet måste man väl inte klara?

EDIT: Jag tycker förresten att religionsundervisningen ska bort HELT. Sånt där trams hör hemma i kyrkan/moskén/synagogan etc... inte i skolan...

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Kan hålla med om estetisk verksamhet, men varför vill du ta bort religionsundervisingen. Har den någonsin varit lika aktuell som nu?

Håller med dig, i vårat mångkulturella samhälle vi har idag är det väldigt viktigt att ha förståelse för de olika religorna här i världen. Viktiga kunskaper att ha med sig i bagaget när man möter världen.

Angående estetisk verksamhet så anser jag att det bör vara ett kärnämne. Att öva på sin kreativitet genom att spela teater, måla och spela instrument är väldigt nyttigt. Intelligens och kreativitet går hand i hand. Att måla, spela instrument etc gör att man lär sig utnyttja sin kreativitet helt enkelt.

saxat från wikipedia:

Citat:

Kreativitet är när man har förmågan att hitta på saker, använda sin fantasi och göra något med den. Det kan handla om uppfinningar, hantverk eller till och med undervisning. En kreativ person kan finna nya vägar när det behövs och ibland när det inte egentligen behövs. All kreativitet utgår från individen, men idéer kan bearbetas kollektivt som till exempel vid brainstorming.

Kreativitet betyder också att man kan bryta med det man brukar tänka och göra. Den kreative kan använda sin kreativitet till att se på världen från en annan synpunkt. Den kreative kan variera sitt sätt att lösa problem och att uttrycka sig. Några exempel på tekniker för att stimulera kreativitet är brainstorming, sex tänkarhattar och tvärtom-metoden.

Väldigt värdefulla egenskaper hos en person.

Sen är ju inte estetisk verksamhet något speciellt jobbigt eller tidskrävande ämne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jackson
Registrerad
Apr 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Håller med dig, i vårat mångkulturella samhälle vi har idag är det väldigt viktigt att ha förståelse för de olika religorna här i världen. Viktiga kunskaper att ha med sig i bagaget när man möter världen.

Angående estetisk verksamhet så anser jag att det bör vara ett kärnämne. Att öva på sin kreativitet genom att spela teater, måla och spela instrument är väldigt nyttigt. Intelligens och kreativitet går hand i hand. Att måla, spela instrument etc gör att man lär sig utnyttja sin kreativitet helt enkelt.

saxat från wikipedia:

Väldigt värdefulla egenskaper hos en person.

Sen är ju inte estetisk verksamhet något speciellt jobbigt eller tidskrävande ämne.

Vilken tur att man läser om det i slutet av grundskolan då!

Jahopp.. Jag tycker att grundskoleåren räckte. Om nu knappt 50h extra gör en så mycket kreativare, det är inget jag tror på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2006

Varför inte se estetisk verksamhet som något kul och avkopplande du får syssla med någon gång i veckan under ett halvår eller så? Jag valde musik och hade riktigt roligt med den "låtsasgrupp" som vi bildade och spelade med under den tiden.

Ang. Religion så bör den nog finnas kvar. Annars skulle skolan bara ge en syn på verkligheten.

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jackson
Registrerad
Apr 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Varför inte se estetisk verksamhet som något kul och avkopplande du får syssla med någon gång i veckan under ett halvår eller så? Jag valde musik och hade riktigt roligt med den "låtsasgrupp" som vi bildade och spelade med under den tiden.

Ang. Religion så bör den nog finnas kvar. Annars skulle skolan bara ge en syn på verkligheten.

Jag vill inte bli påtvingad musik/bild. Jag vill välja det isf. Jag vill kunna utnyttja maximalt antal poäng för att lära mig så mycket, är det inte det skolan är till för? Om nu någon vill som du säger se det som ngt kul och avkopplande så är det bara o välja det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Bort med alla kärnämnen och gör det som förr, d.v.s. att de som inte vilje läsa matte & engelska etc på gymnasiet behövde inte heller det på yrkesinriktade program. Dessutom kunde alla gå gymnasiet även om man hade 1.0 i medelbetyg, medans dagens system stänger ute folk.

Angående estetisk så borde det vara frivilligt, gympan däremot kan motiveras med hälsan.
Religion så tycker jag psykologi är bättre, där man ska gå igenom olika folk sätt att tänka och resonera så man kan undvika konflikter.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Jag tycker förresten att religionsundervisningen ska bort HELT. Sånt där trams hör hemma i kyrkan/moskén/synagogan etc... inte i skolan...

Det är ju hur bra osm hällst att ha religion för att öppna ögonen på insnöade människor... om du väl är med i en kyrka eller någonsin kommer dit är du eller blir du bara hjärntvättad.. å det är ju inte bra för då har du ju ingen kunska i ämnet bara en blind tro som går på vad som hällst som står i en bok

Hevy metal Rocks!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Wonderland
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hardbig_foot
Det är ju hur bra osm hällst att ha religion för att öppna ögonen på insnöade människor... om du väl är med i en kyrka eller någonsin kommer dit är du eller blir du bara hjärntvättad.. å det är ju inte bra för då har du ju ingen kunska i ämnet bara en blind tro som går på vad som hällst som står i en bok

Det ligger nåt i vad du säger haha.

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Nov 2006

Tja när man går Fordon på min skola och ska göra Estet så behöver man inte just rita. Vi får Svetsa ihop saker, pryda bilar/lastbilar, Lacka saker istället för att hålla på och rita. Dock så bör detta vara rätt så stort arbete, dvs inte installera dimljus i personbilen och få G. Väldigt nice enligt mig då vi har det i 3:an. Det var en förra året (2007-2008) som gjorde en T-rex utav gamla Motordelar, Kolvstakar som ben, vevaxle som kropp osv, han fick VG för det.

Om jag hinner ta C innan Estet kanske jag kommer pryda en av åkeriets lastbilar och få estet betyg så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Vilken tur att man läser om det i slutet av grundskolan då!

Jahopp.. Jag tycker att grundskoleåren räckte. Om nu knappt 50h extra gör en så mycket kreativare, det är inget jag tror på.

Om nu knappt 50 timmar bara är knappa 50 timmar är det väl inte heller något du behöver göra en jätteaffär av heller. Eller?

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2007

Jag anser bestämt att vi borde skrota all idrottsutbildning, varför sjutton ska jag bli tvingad att gå sånt strunt när jag ändå vill bli byråkrat?

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
luleå
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag anser bestämt att vi borde skrota all idrottsutbildning, varför sjutton ska jag bli tvingad att gå sånt strunt när jag ändå vill bli byråkrat?

Det är faktiskt en del hälsa i idrott och hälsa. Sedan är det även bra för motions skäl för dem som inte redan tränar på fritiden. Jag vill tro att skolidrotten minskar fetman i Sverige men om så är fallet vet jag inte.

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002

Efter att ha gått i gymnasiet så kan jag bara hålla med, timmarna som jag "spenderade"/sov i ämnet kunde jag definitivt lagt bättre tid på yrkesämnena som jag valde utbilda mig inom.

Jag kan vara kreativ när jag känner för det och göra det på mitt sätt, även om det finns ett par val inom ämnet så behöver det inte överensstämma med individens nivå. Det är bättre att slopa ämnet och låta studenterna ängna åt sig på den typ och nivå av kreativitet som passar dem på fritiden.

Jag kan även hålla med om att Idrotten till en viss del kan slopas, den praktiska. Den teoretiska anser jag vara viktig då man får mer information och kunskap om kroppen och huruvida man kan sköta den - men att mer eller mindre tvingad till praktisk idrott anser jag fel då även, som tidigare nämnts, inte funkar för alla. Jag vill sitta och bli fet om jag så vill och inte f*n ska något förhindra mig bli det - eller smal. Men jag vet ändå riskerna och konsekvenserna med det då jag har fått det ifrån teorin - men det är ändå individens val och ska inte behöva få mer frånvaro eller sämre betyg.

That's my five cents.

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2001

Varför inte lägga ner skolan helt, så kan alla gå omkring och vara dumma i sin egen lilla värld istället...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
Varför inte lägga ner skolan helt, så kan alla gå omkring och vara dumma i sin egen lilla värld istället...

Ja vad bra, ta och ring Skolverket och för idén vidare

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Kan bara hålla med om att estetisk verksamhet skall tas bort som obligatoriskt ämne. Dessa ämnen baseras helt på medfödd talang rent betygsmässigt på ett helt annan sätt än vad resten av ämnena gör.

Idrott skall dock vara kvar, jag är övertygad om att man presterar bättre om man får sig lite motion.

Varför religionskunskapen skulle bort förstår jag då rakt inte. Det är ju inte så att man prackar på eleverna religionerna i sig, utan endast informerar om vad de står får. Det är ju ren allmänbildning att förstå vad det är för skillnad mellan världsreligionerna.

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wushu
Kan bara hålla med om att estetisk verksamhet skall tas bort som obligatoriskt ämne. Dessa ämnen baseras helt på medfödd talang rent betygsmässigt på ett helt annan sätt än vad resten av ämnena gör.

Idrott skall dock vara kvar, jag är övertygad om att man presterar bättre om man får sig lite motion.

Varför religionskunskapen skulle bort förstår jag då rakt inte. Det är ju inte så att man prackar på eleverna religionerna i sig, utan endast informerar om vad de står får. Det är ju ren allmänbildning att förstå vad det är för skillnad mellan världsreligionerna.

Så...vänta lite...konstnärliga färdigheter är enbart baserade på medfödd talang, men idrott är inte det?

Något mer korkat du vill säga, nu när du ändå är uppvärmd?

Vill du påstå att bollkänsla, balans, lungkapacitet, mängd röda blodkroppar etc inte är medfött?

Damn, människor blir verkligen dummare varje minut!

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jackson
Registrerad
Apr 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Om nu knappt 50 timmar bara är knappa 50 timmar är det väl inte heller något du behöver göra en jätteaffär av heller. Eller?

50 timmar repition är annat än 50h fördjupning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Satans Helvete
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Är det verkligen ett kärnämne? Är inte kärnämnen ämnen du måste klara? Estetisk verksamhet måste man väl inte klara?

EDIT: Jag tycker förresten att religionsundervisningen ska bort HELT. Sånt där trams hör hemma i kyrkan/moskén/synagogan etc... inte i skolan...

Det är ju inte undervisning i religion man sysslar med i skolan (hoppas jag!), utan undervisning om religion, två vitt skilda saker.

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Maj 2003

Tycker att alla ämnen behövs.
De är väldigt enkla ämnen att förstå, estetisk verksamhet lyfter ens kreativitet och lär en att tänka utanför "lådan".
De har verkligen inget med att du har talang att göra. Med talang så kan du vara bättre på kanske något inom ämnet, men just de betyder inte att du kanske är bäst.
Har du inget kreativt tänkande då passar du inte in på en arbetsplats.

Religion är extremt viktigt att förstå vad de handlar om, är inte troende på något sätt, men förstår att de verkligen inte är något trams och förövrigt så har religion ett stort inflytande på vår värld både negativt och positivt (mest negativt enligt mig).

*Ursäkta för mina flummiga ordval.

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman | Printler - En marknadsplats för fotokonst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
_
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
EDIT: Jag tycker förresten att religionsundervisningen ska bort HELT. Sånt där trams hör hemma i kyrkan/moskén/synagogan etc... inte i skolan...

Ja, och slopa engelskan som b-språk också. Sånt trams hör hemma i amerikat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ja, och slopa engelskan som b-språk också. Sånt trams hör hemma i amerikat.

Eller som jag brukar säga på arbetsintervjuer när arbetsgivaren frågar om mina bristande engelskakunskaper.
-Jag behöver inte kunna engelska, för om någon inte kan svenska så har den ändå inget av värde att säga

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
50 timmar repition är annat än 50h fördjupning.

Du lär dig ju inget annat vettigt i skolan så varför skulle esteten vara annorlunda? Jag menar Fysik A t.ex. hela kursen består ju av common sense och att plugga formler. Inget banbrytande nytt, matten har man i princip kunnat sen grundskolan, samt att teorin man går igenom på gymnasiet är ju skrattretande.

Jag la för övrigt ner mer tid på estetisk verksamhet än jag gjorde på Fysik B, varför? Jo det var fan så mycket mer utmanande. Fick endast VG i estetisk verksamhet med :/

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Nja..
Estetisk verksamhet är bra. Men frågan om den ska behållas som kärnämne.. nej, det tycker jag inte. Många andra ämnen ska ha högre prioritet än estetiska sådana.

Man har stoor nytta av ämnena som ingår i estetisk verksamhet.
Som lärare får du övning i att kunna uttrycka dig, beskriva och gestalta, vilket inte enbart är halvt nödvändigt i de lägre årskurserna.
Som ingenjör får du övning i ritandets svåra konst, du lär dig skissa, konstruera, modellera och får en idé om vad design är för något (vilket inte är lite färger och konstiga former om du trodde det )
Som sopgubbe.. öhmm.. ja.. nej. Eller, du kan ivf ragga dig en farsa till din ensamma mamma med hjälp av dina talanger i skådespeleri.

Enda ämnet jag inte kan finna någon större användning för, i just yrkeslivet, är musik. Om man nu ska hålla på med musik så brukar man bestämma sig relativt tidigt, annars så är man inte tillräckligt intresserad. Oftast, känner själv till några undantag.
Musikinriktningen kan ses som ren yrkesutbildning, om man inte bara går den för att klara av skolan öht vill säga.
Men ack vad man har nytta av musiklektionerna utanför arbetslivet, hå hå ja ja ^^

Sen övriga ämnen, nämdes religion? Ja, det gjorde det. Religion ska vara kärnämne, punkt.
Historia, säger sig självt, man är bara blond i hjärncellen om man slänger detta oerhört viktiga ämne i sjön för något annat.
Matematik, modersmål och engelska, självklarheter.
B-språk, nja. Språk är bra, kan inte överskattas. Samtidigt är modermål viktigast, därefter det internationella språket.
Idrott, ja för fan! Har alldeles för många idrotsskygga tjejkompisar som inte kan skilja på deltoid och trapetzius eller olika kolhydrater. Alla har gemensamt att de kommer ha en kropp som 60 när de är 50.
Samhälle, vi lever ju i ett samhälle, ja.
Psykologi, vi är människor och interagerar med varandra på konsiga sätt, ja.
Fysik, kemi och biologi, ja. Nuff said.
Umm.. vad finns det mer för ämnen? Var så länge sen

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.