Permalänk
Medlem

Hemma är det sagt så att den dagen jag får ett fast jobb och samtidigt jag bor hemma ska jag prösja ~1500kr i månaden. Vilket jag tycker är helt rimligt.

Men att ta hiskliga 25% av dina sommarjobbs pengar tycker jag är fel.

Permalänk
Avstängd

Fan va alla är snåla, 25% är inte alls mycket, står o konsumentköplagen att man ska ge ca 7000kr om man tjänar runt där vad du fick netto.
Varför skulle det vara fel, min bror och syster betalar 2500kr/månad för att bo hemma.

Tänk er om han skulle skaffa en egen lägenhet, mat, internet etc etc. det skulle gå över 7000kr.

Iofs jobbar de och pluggar samtidigt men ändå. Vare sig det är sommarjobb eller ej.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Jag tror inte dem vill ha dina pengar bara för att jävlas eller att ha råd med hemmabio. Om du brukar ha svårt att spara dina pengar kanske dem tänke göra det åt dig och hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shameee
Jag tror inte dem vill ha dina pengar bara för att jävlas eller att ha råd med hemmabio. Om du brukar ha svårt att spara dina pengar kanske dem tänke göra det åt dig och hjälpa dig.

Kan ju mycket väl vara skälet eftersom han inte hade nog med pengar att klara sig över sommaren.

Permalänk
Medlem

Låter snett..

Ge dom fingret. Stenhårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Fan va alla är snåla, 25% är inte alls mycket, står o konsumentköplagen att man ska ge ca 7000kr om man tjänar runt där vad du fick netto.
Varför skulle det vara fel, min bror och syster betalar 2500kr/månad för att bo hemma.

Tänk er om han skulle skaffa en egen lägenhet, mat, internet etc etc. det skulle gå över 7000kr.

Iofs jobbar de och pluggar samtidigt men ändå. Vare sig det är sommarjobb eller ej.

Står det i konsumentköplagen hur mycket man ska betala till sina föräldrar när man bor hemma, skulle inte tro det va.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Står det i konsumentköplagen hur mycket man ska betala till sina föräldrar när man bor hemma, skulle inte tro det va.

HAHAHAAHAHAHA, fyfan skratt attack, menade såklart konsument verket.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
HAHAHAAHAHAHA, fyfan skratt attack, menade såklart konsument verket.

Tvivlar på att det står på konsumentverket att man SKA betala till sina föräldrar när man bor hemma. Ge mig källa och länk, annars så ser jag det som ren skitsnack.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tvivlar på att det står på konsumentverket att man SKA betala till sina föräldrar när man bor hemma. Ge mig källa och länk, annars så ser jag det som ren skitsnack.

Jag gissar på att det är detta han syftar på: http://www.ekonomi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?l...

Permalänk
Medlem

Tja, för er som tycker att det är lite väl mycket med 4250 kronor i månaden, beräkna vad ni själva kostar i månaden och posta gärna resultatet här, gärna med bifogad kalkyl för månadskostnad av boyta, gemensamma utrymmen, mat i detaljer, el och så vidare...

Återigen, OP:s föräldrar har ingen skyldighet att försörja honom - även om de med största sannolikhet inte skulle lämna honom i sticket om han hamnade där. Varför skulle han inte göra rätt för sig?

Anta sedan att han nu skulle betala en femhundring "för mycket" gentemot konsumentverkets lilla kalkyl, är det för mycket begärt för två personer som gett honom tak över huvudet, mat på bordet och sannolikt även kärlek, omtanke och närhet i nästan 20 år?

Dagens snikna och otacksamma jävla ungdom! Usch!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om man är under 20-21 år så ska man inte betala hemma. Det är helt absurt att föräldrarna ska kräva pengar om man inte har något jobb...

Sen om man bara är hemma och inte gör något är en annan sak. Att använda detta med att betala hemma som ett medel för att få ungen att göra något är lite grymt enligt min mening. Istället ska annan uppmuntring göras.
Som förälder måste man vara beredd på att betala pengar när man skaffar barn.

Om har ett jobb kan en viss del gå till föreldrarna. (dock maximalt 2000 kr per månad.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
dock maximalt 2000 kr per månad.

Vad fick du den siffran ifrån? Skulle man inte lika gärna kunna säga 4000 kr/månad, särskilt när man inte specificerar vilken inkomst det rör sig om.
Nu är jag förvisso inte förälder, men skulle det inte kunna anses vara frustrerande om ens myndiga barn fortsätter leva hemma som förut och dessutom tjänar egna pengar som de inte kan tänka sig att dela med sig av? Jag kan förvisso tänka mig att de flesta inte bryr sig om detta, men om man skall vara "rättvis" borde man väl dela på hushållsutgifterna?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag gissar på att det är detta han syftar på: http://www.ekonomi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?l...

Okej, men det står inte på den sidan att man SKA betala hem, något MarkoV skrev i ett tidigare inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Jag tycker att om man är under 20-21 år så ska man inte betala hemma. Det är helt absurt att föräldrarna ska kräva pengar om man inte har något jobb...

Sen om man bara är hemma och inte gör något är en annan sak. Att använda detta med att betala hemma som ett medel för att få ungen att göra något är lite grymt enligt min mening. Istället ska annan uppmuntring göras.
Som förälder måste man vara beredd på att betala pengar när man skaffar barn.

Om har ett jobb kan en viss del gå till föreldrarna. (dock maximalt 2000 kr per månad.

Håller med dig totalt. Har man inget jobb och pluggar ska man inte betala hem. Vet inte hur jag skulle lyckas betala till mina föräldrar nu när jag bor hemma då jag endast får 1 000 kr i studiebidrag.

Har man jobb och sitter och degar hemma är det ju en annan femma.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Hemskt vad alla hänger upp sig på, "Du har levt på deras pengar i 20år!1!" Herregud. Det är så jävla fel sätt och tänka på så det inte finns. Han har väl inte bett om att bli född? Eller? Så att han ska skylla sig själv nu för att dom vill ha pengar är fan ren idioti.

Som skrivit tidigare. Ge dom fingret. Stenhårt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Hemskt vad alla hänger upp sig på, "Du har levt på deras pengar i 20år!1!"

Är det mer än ett inlägg som kan tolkas så?

Permalänk

För att punktera oklarheterna huruvida man måste betala hem eller inte, säger lagen enligt FB 9 kap 3§
"Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år."

Personligen tycker jag att det är moraliskt rätt att betala hem. Att diskutera vad som är skälig storlek på beloppet kan fortskrida i all oändlighet.
För att visa vad jag tycker är skäligt, skall jag visa några realistiska siffror.

2 500:- (Hyra för lägenhet 1 rum och kök inkl. värme & vatten)
1 500:- (Mat baserat på 50:- om dagen)

4 000:-

Sedan tillkommer elektriciteten men jag avstår från detta då variationerna kan vara stora.
25% på 17 000:- är i mina ögon inte orimligt.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det mer än ett inlägg som kan tolkas så?

Ja, det tycker jag.

"Om du är 20-21år är det inte orimligt att betala hemma" <- Exempel.
Varför är det ens rimligt? Din ålder säger ingenting om din situation. Att tjäna 17k för första gången i sitt liv, för att sedan ens föräldrar ska komma som staten själv och kräva 25% är fan helt galet.

Varför inte vara glad för sonen/dottern, vänta ett par månader tills ungen har lite kulor att röra sig med och sedan göra ett förslag på 1500:- i månaden som betalning? Att ge sig när första lönen är som att slänga ut ungen direkt i mina ögon.

Jag hade kännt mig direkt oönskad inom familjens väggar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Varför är det ens rimligt? Din ålder säger ingenting om din situation. Att tjäna 17k för första gången i sitt liv, för att sedan ens föräldrar ska komma som staten själv och kräva 25% är fan helt galet.

Någonstans måste det väl vara tillåtet att dra gränsen, någon gång måste man börja försörja sig själv. Givetvis kan föräldrar vara mer generösa än de "måste", men man kan väl inte kräva att de för evigt skall erbjuda gratis mat, husrum och liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Någonstans måste det väl vara tillåtet att dra gränsen, någon gång måste man börja försörja sig själv. Givetvis kan föräldrar vara mer generösa än de "måste", men man kan väl inte kräva att de för evigt skall erbjuda gratis mat, husrum och liknande?

Nej men i just det specifika fallet handlar det om en grabb som precis tjänat ihop sina första slantar, för att sedan ha föräldrar som vill ha 1/4.

Helvete. 1/4. Jag hade fan flyttat direkt.
Fingret. Stenhårt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Nej men i just det specifika fallet handlar det om en grabb som precis tjänat ihop sina första slantar, för att sedan ha föräldrar som vill ha 1/4.

Helvete. 1/4. Jag hade fan flyttat direkt.
Fingret. Stenhårt.

Jo, jag tycker nog också att det är lite hårt men samtidigt skulle man kunna anse det märkligt att föräldrarna skall stå för alla utgifter samtidigt som han själv lägger pengar på hög. Nu vet vi ju inte riktigt hur situationen ser ut, men om det inte går att förhandla om summor och liknande är det kanske läge att överväga att skaffa något eget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
För att punktera oklarheterna huruvida man måste betala hem eller inte, säger lagen enligt FB 9 kap 3§
"Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år."

Personligen tycker jag att det är moraliskt rätt att betala hem. Att diskutera vad som är skälig storlek på beloppet kan fortskrida i all oändlighet.
För att visa vad jag tycker är skäligt, skall jag visa några realistiska siffror.

2 500:- (Hyra för lägenhet 1 rum och kök inkl. värme & vatten)
1 500:- (Mat baserat på 50:- om dagen)

4 000:-

Sedan tillkommer elektriciteten men jag avstår från detta då variationerna kan vara stora.
25% på 17 000:- är i mina ögon inte orimligt.

4000 kr :S Fan vad hutlöst (eller vad det heter)

Har studerat i ett år nu och betalade 2000 kr per månad för ett rum som jag hyrde av en familj.(Där allt ingick, jag fick till och med min tvätt tvättad av dom <3)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
4000 kr :S Fan vad hutlöst (eller vad det heter)

Har studerat i ett år nu och betalade 2000 kr per månad för ett rum som jag hyrde av en familj.(Där allt ingick, jag fick till och med min tvätt tvättad av dom <3)

Fick du din tvätt tvättad? Vilket jävla lyxavtal fick du till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Fick du din tvätt tvättad? Vilket jävla lyxavtal fick du till?

Dom var helt enkel exceptionellt snälla

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Dom var helt enkel exceptionellt snälla

Detta kanske låter lite nerlåtande.. men var "familjen" polacker? Nog de enda jag kan tänka mig som tar så låga priser..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Detta kanske låter lite nerlåtande.. men var "familjen" polacker? Nog de enda jag kan tänka mig som tar så låga priser..

Nej.. Svenskar (Detta var i en bostads område med radhus typ)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag tycker att det låter som en rimlig del av lönen att betala hem.
Nu vet jag iofs inte alls hur du är som person, men tycker att det är viktigt att man lära sig vad det kostar att bo själv. Jag vet ett par stycken som aldrig har behövt att betala hem till sina föräldrar eller lära sig att spara. Så dom har skaffat sig ett konsumtions livsstil vid väldigt tidigt i livet. Vilket inte är bra alls, är man van vid att kunna bränna hela lönen på nöjen och sen en dag känner att man vill skaffa eget boende så kommer det kännas som att lönen inte räcker till, få människor kan acceptera att gå ner i standard. Vilket kan leda till att man börjar att handla på kredit för att kunna köra på som vanligt, vilket är sällan rätt väg att gå för att få en stabil ekonomi i hushållet.

Jag tror att dina föräldrar gör detta mera som en markering så du lära dig att kunna hantera dina pengar på ett bättre sätt.

När jag bodde hemma och fick mitt första riktiga jobb, så hade jag nästan samma krav, att antingen betala hem motsvarande vad det kostade att bo själv med allt vad som ingick där. Om jag gjorde det så skulle jag senare få tillbaka alla dom pengarna som jag hade fått betala till mina föräldrar. Efter som deras mål var inte att råna mig utan bara göra så jag lärde mig att spara.
Eller så var det alternativ 2. att jag själv sparade ca 5,5k varje månad fast jag hade en liten lön. Men det är helt klart mer fördelaktigt att själv spara sina pengar så man kan investera dom i aktier eller dylikt om känner för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furste_filip
Jag tycker att det låter som en rimlig del av lönen att betala hem.
Nu vet jag iofs inte alls hur du är som person, men tycker att det är viktigt att man lära sig vad det kostar att bo själv. Jag vet ett par stycken som aldrig har behövt att betala hem till sina föräldrar eller lära sig att spara. Så dom har skaffat sig ett konsumtions livsstil vid väldigt tidigt i livet. Vilket inte är bra alls, är man van vid att kunna bränna hela lönen på nöjen och sen en dag känner att man vill skaffa eget boende så kommer det kännas som att lönen inte räcker till, få människor kan acceptera att gå ner i standard. Vilket kan leda till att man börjar att handla på kredit för att kunna köra på som vanligt, vilket är sällan rätt väg att gå för att få en stabil ekonomi i hushållet.

Jag tror att dina föräldrar gör detta mera som en markering så du lära dig att kunna hantera dina pengar på ett bättre sätt.

När jag bodde hemma och fick mitt första riktiga jobb, så hade jag nästan samma krav, att antingen betala hem motsvarande vad det kostade att bo själv med allt vad som ingick där. Om jag gjorde det så skulle jag senare få tillbaka alla dom pengarna som jag hade fått betala till mina föräldrar. Efter som deras mål var inte att råna mig utan bara göra så jag lärde mig att spara.
Eller så var det alternativ 2. att jag själv sparade ca 5,5k varje månad fast jag hade en liten lön. Men det är helt klart mer fördelaktigt att själv spara sina pengar så man kan investera dom i aktier eller dylikt om känner för det.

Om det är konsumtionslivsstil som skulle vara en fara så borde ju föräldrar istället kräva att en viss del av pengarna borde gå åt till investeringar för eget framtida boende, inte bara till dem själva.

För övrigt så tycker jag det är rätt haltande att jämföra eget boende med att bo hemma. Att bo hemma betyder oftast ett rum, inget eget kök/WC och i bästa fall bristande privatliv. Hade det alternativet funnits på marknaden som en form av eget boende så tvivlar jag på att hyran ens nått fyrsiffriga storlekar. Nu finns det ju visa fördelar med att bo i ett hushåll med flera personer (speciellt om de utgörs av familj) när det gäller hushålssysslor, mat m.m. men att bo hemma är ju just den exakta motsatsen till eget boende.

Jag säger inte att man inte skall betala hemma, jag säger bara att "det är vad det kostar att bo själv" inte är någonting man bör använda som argument för att betala motsvarande full kostnad för eget boende hemma.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Nej.. Svenskar (Detta var i en bostads område med radhus typ)

Man hade ju blivit misstänksam, är du säker på att de inte stod och sniffade i dina kalsonger när du inte var där?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Om det är konsumtionslivsstil som skulle vara en fara så borde ju föräldrar istället kräva att en viss del av pengarna borde gå åt till investeringar för eget framtida boende, inte bara till dem själva.

För övrigt så tycker jag det är rätt haltande att jämföra eget boende med att bo hemma. Att bo hemma betyder oftast ett rum, inget eget kök/WC och i bästa fall bristande privatliv. Hade det alternativet funnits på marknaden som en form av eget boende så tvivlar jag på att hyran ens nått fyrsiffriga storlekar. Nu finns det ju visa fördelar med att bo i ett hushåll med flera personer (speciellt om de utgörs av familj) när det gäller hushålssysslor, mat m.m. men att bo hemma är ju just den exakta motsatsen till eget boende.

Jag säger inte att man inte skall betala hemma, jag säger bara att "det är vad det kostar att bo själv" inte är någonting man bör använda som argument för att betala motsvarande full kostnad för eget boende hemma.

Jovisst finns sådana boende, går under namnet studentbostad även kallat "korridor". Där delar du det mesta med flertalet andra människor, har du tur så kan du få en egen toalett.

Jag hade samma argument när jag var i den situationen, så jag kan hålla med dig men ändå inte. Man kan ju diskutera vidare om det är haltande eller ej att jämföra eget boende med att bo hemma. Men i slutändan är det de enda alternativen gemene man har att välja emellan, man måste ju vara realistisk i dessa sammanhang.
Antingen stannar han eller så ordnar han eget boende. Oftast slutar det med att eget boende blir dyrare.

Skulle det dock bli aktuellt för en flytt så hade det nog inte varit helt fel i tiden då åtminstone för år 2004-2005 så betalade Försvarsmakten hyran.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jo, jag tycker nog också att det är lite hårt men samtidigt skulle man kunna anse det märkligt att föräldrarna skall stå för alla utgifter samtidigt som han själv lägger pengar på hög. Nu vet vi ju inte riktigt hur situationen ser ut, men om det inte går att förhandla om summor och liknande är det kanske läge att överväga att skaffa något eget.

1. Hey girl! Lets skaffa barn.
2. Dom får barn, kidsen växer upp osv..
3. Helvete, dyra dom är bla bla bla..
4. Fan, nu tjänar han ju egna pengar..
5. Kanske läge och fråga vad h*n tycker om att sponsra till hemmet?

Sådär mina damer & herrar borde det gå till.