Permalänk
Medlem

boota linux

Hej.

Skulle det funka att i bio stänga av vista hd'n och sen sätta andra disken som aktiv och installera linux och inte installera någon boot loader och sen i bio bara sätta vilken HD den ska boota på?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Du vill alltså ändra i BIOS varje gång du växlar mellan Linux och Windows? Varför det, det finns ju mycket smidigare sätt.

Permalänk
Medlem

jopp, litar inte på grub etc på vista 64

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
jopp, litar inte på grub etc på vista 64

Inga problem med det, kör själv grub och vista64.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
jopp, litar inte på grub etc på vista 64

de ska inte vara några problem, skulle de bli problem är de bara att skriva över grub med windows bootloader istället så funkar det igen.

Permalänk
Medlem

Ah tackar, då ska jag vara modig och testa:P Men har dom fixat Ubuntus problem med sata enheter etc på asus som dom hade ett tag?

Fick lov att ändra sata till compatible då jag körde linux tidigare från enhanced

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med det och kopplade tillbaka mina sata till ide mode igen för några dagar sedan och den bootade upp utan problem.

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem

ah tackar

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Koppla ur andra hårdisken när du installerar ubuntu, då skriver den inte över bootloadern. Sen installerar du Easybcd och fixar boot för linux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Koppla ur andra hårdisken när du installerar ubuntu, då skriver den inte över bootloadern. Sen installerar du Easybcd och fixar boot för linux.

Vanligtvis blir man alltid tillfrågad om man vill installera GRUB/LILO under installationen, då är det bara att välja nej :). Så att koppla ur ena disken är inte nödvändigt.