Permalänk
Medlem

starta webbutik

Hej, jag har funderat ett tag på att starta en webbutik och enbart satsa på grafikkort.

Nu tänkte jag fråga ni här om det skulle funka eller om jag ska lägga ner hela iden.

Om ni tycker att det är en bra ide vad skulle jag då tänka mig kunna ha för namn på butiken ?

Permalänk

Utan närmare eftertanke så låter det som en idé som inte borde fungera. Hur ofta köper folk endast ett grafikkort från en butik? Har du liten kundkrets så kan du inte ha mycket i lager och du kan då inte vara speciellt billig. Så vad skulle anledningen vara att köpa av just din butik istället för exempelvis www.datorbutiken.se som då har annat med och troligen billigare?

Försök komma på något nytt istället, eller dela en idé som är nystartad. Är nog rätt svårt att starta en egen datorbutik nu när det finns så många och efterfrågan inte längre växer starkt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Re: starta webbutik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrapis
Hej, jag har funderat ett tag på att starta en webbutik och enbart satsa på grafikkort.

Nu tänkte jag fråga ni här om det skulle funka eller om jag ska lägga ner hela iden.

Om ni tycker att det är en bra ide vad skulle jag då tänka mig kunna ha för namn på butiken ?

Fråga dig själv följande:
- Varför skulle folk handla av mig? (nej, du kommer inte kunna ha bättre pris än alla andra)
- Kommer tillräckligt många handla av mig? (hur stor är vinsten per grafikkort, skatt, lön osv)

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Sötast

Ur kunds synpunkt så ser jag ingen anledning att handla utav dig då:

*För mig är du okänd och jag betalar hellre 100-200kr mer från en känd butik som jag har förtroende för än något okänt företag.

*Du måste ha gratis frakt, eller så pass låga priser att kort+frakt fortfarande är billigare än dina konkurrenter annars skulle jag förlora pengar på att köpa t.ex CPU på komplett å graffe hos dig.

(Och var får du då pengar ifrån? Låga priser är låga vinster, om du inte har ett ENORMT lager, och hur ska du kunna ha det utan mycket pengar och ett stort namn?)

---------
Att endast sälja en produkt, som inte är det minsta svår att köpa på annat håll är en väldigt svår ide. Ska man satsa på endast en produkt så måste man veta att det endast är du själv/få andra som säljer, att efterfrågan är stor och att du kan konkurrera stort så att du kan skaffa ett namn.

Grafikkort kan jag nästan köpa på ICA Maxi, alltså är det nog lika lätt att öppna en e-butik och sälja mjölk och bullar.

Permalänk
Medlem

Om du är seriös så skall du börja med att göra en fullständig förstudie och ekonomisk analys. Fortfarande sugen?

Är du sugen så skulle det vara bäst om du söker upp en bra utbildning i att starta eget.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Webbutik utan omedelbar geografisk närknytning bara för grafikkort skulle knappast fungera.

Försök öppna en lokal butik istället. Det kostar betydligt mer att komma igång, men chansen för att lyckas bör vara något högre. Då gäller det att satsa hårt på budgetmodeller (som trots allt säljer bäst - väldigt få köper grafikkort för 3000:- och uppåt, även om man kanske inte tror det).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Precis, har ni någon datorbutik där du bor? Om inte, så är ju det en bättre möjlighet antar jag. Kanske dyrare i början som sagt, men nog lättare i slutändan. Även om det inte verkar särskilt lätt för några datorbutiker idag.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Precis, har ni någon datorbutik där du bor? Om inte, så är ju det en bättre möjlighet antar jag. Kanske dyrare i början som sagt, men nog lättare i slutändan. Även om det inte verkar särskilt lätt för några datorbutiker idag.

Kanske säger antalet datorbutiker idag (i alla fall i min närhet) jämfört med hur antalet för tio år sedan något om hur lätt och lönsamt det är att driva sådana. Förmodligen har man inte så stor chans mot elgiganten/siba/onoff m.fl. när det gäller de stora kundgrupperna och de mer avancerade köparna föredrar nog datorbutiken.com/dustin/komplett och likande.

Permalänk
Medlem

Skaffa inget lager om du itne vet att det fungerar börja med att låta din leverantör skicka varorna till slut kund istället.

Annars e risken stor att du blir skyldig massa med pengar innan du ens kommit igång.

Och ska du stasa på en web butik så se till att ha en bra web shop mjukvara som kan lista leverantörens lager status live.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.