Nikon 70-300 eller Tamron 70-300

Permalänk
Medlem

Nikon 70-300 eller Tamron 70-300

Valet i kvalet, vilket är "bäst" ?

Nikon 70-300 f/4-5.6D ED

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di II till Nikon AF

På Kartongen till Nikonobjektivet i t.ex. den här annonsen ( http://www.blocket.se/vi/18000028.htm?ca=22_s ) så står AF med stora bokstäver. Innebär det att det här objektivet har AF likväl som tamrons?

Utan att veta skulle jag kunna tro att Nikon sköter sin AF bättre än Tamronobjektivet, stämmer det?

Vilket hade ni föredragit om båda objektiven vore i nyskick?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att de ligger optiskt lika men att Nikons AF är att föredra. Båda är plastiga och byggkvalitén ligger inte i topp. Tamronet aningen rangligare.

Nikon nya 70-300 VR är en annan femma dock. Ett par klasser bättre än båda.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Så det du säger är att det är värt att lägga mellanskillnaden på ett Nikon 70-300 med VR för att få en bättre optik och en mindre plastigare känsla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Så det du säger är att det är värt att lägga mellanskillnaden på ett Nikon 70-300 med VR för att få en bättre optik och en mindre plastigare känsla?

Ja det tycker jag nästan. 70-300 VR är verkligen ett rejälare objektiv och har så bra bildkvalité man kan få i ett 70-300 idag. VR är dessutom väldigt trevligt på längre brännvidder.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Hedersmedlem

Och när man kommer upp i de prisklasserna är man nästan uppe i vad ett begagnat 80-200 2,8 af-d kostar begagnat. Visserligen får man inte VR, men man får ljusstyrka som motsvarar två av de tre-fyra stegen som man kan vinna med VR.

Nu gjorde jag valet ännu svårare

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Och när man kommer upp i de prisklasserna är man nästan uppe i vad ett begagnat 80-200 2,8 af-d kostar begagnat. Visserligen får man inte VR, men man får ljusstyrka som motsvarar två av de tre-fyra stegen som man kan vinna med VR.

Nu gjorde jag valet ännu svårare

Må du brinna i ....

Permalänk
Medlem

Om jag får säga mitt, även fast jag själv kör Canon, så ta 80-200/2.8. Har klämt, känt och provskjutit med OSkar000's 80-200 och ja.. de e najs

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Hedersmedlem

Skjutzoomen kan man hitta billigt, om man kan leva med lite seg af. Optiskt är den ju kanon och flera magnituder bättre än 70-300.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

VR är att föredra när optiken blir lite tyngre. Skulle aldrig klara mig utan VR på min 70-200 f/2.8
Vet inte vad vikten är på de du har kollat på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cezar
VR är att föredra när optiken blir lite tyngre. Skulle aldrig klara mig utan VR på min 70-200 f/2.8
Vet inte vad vikten är på de du har kollat på.

Jag vill påstå det motsatta, förutsatt att man håller sig inom rimliga gränser.

Ett objektiv som 80-200 2,8 väger runt 1,5 kilo, det känns otroligt stabilt att handhålla. Jämför man det med ett litet lätt teleobjektiv, säg ett 55-200 som väger runt 250 gram (!!!) så är det förstnämnda bra mycket lättare att handhålla med bra resultat. Det blir bättre balans eftersom man kan hålla ett stadigt tag i objektivet med hela handen under det och dessutom gör vikten att små okontrollerade rörelser (påverkan av vind osv) blir betydligt mindre.

Blir det för tungt så blir förstås effekten den motsatta i och med att man inte orkar hålla uppe kameran och objektivet utan att man börjar bli trött i armarna. Dock är det en bit dit, och när det väger så mycket så är det ändå mer eller mindre omöjligt att klara sig utan ett stadigt stativ (inte ett 199kr från classe).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte de pengarna att röra mig med och jag vet inte om jag behöver ett sådant "overkill" objektiv - än?!

Jag är rätt ny inom fotografering men känner att mitt 18-70 inte räcker alla gånger. Därför undrade jag om de ovan nämna objektiven var något att ha och vilken av dem som var bäst samt om det var värt att lägga den dubbla pengen för att få VR?

Permalänk
Medlem

spara en månad extra elr två så du får tag på nått ljusstarkare objektiv..med 2,8 elr så...gjorde som du i början..köpa billigt för att få mkt zoom...det skulle man inte gjort..det ligger o dammar i ett hörn mestadels av tiden då det inte finns nån sol osv..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera 70-300 VR om ekonomin inte räcker till för ett 70-200/2.8. Har ett till salu på Tradera om du är intresserad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Akta dig för Tamron, ger äckligt mycket CA vid 300mm:

Tamron 70-300/4,0

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för att vänta några månader och spara ihop till ett tamron 70-200/2.8. Tror jag kommer ångra mig om jag köper ett 70-300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Akta dig för Tamron, ger äckligt mycket CA vid 300mm:

http://i114.photobucket.com/albums/n277/Uffeh/daWDW.jpg

För alla som inte vet så är det http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration Klockan syftar på med CA ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag vill påstå det motsatta, förutsatt att man håller sig inom rimliga gränser.

Ett objektiv som 80-200 2,8 väger runt 1,5 kilo, det känns otroligt stabilt att handhålla. Jämför man det med ett litet lätt teleobjektiv, säg ett 55-200 som väger runt 250 gram (!!!) så är det förstnämnda bra mycket lättare att handhålla med bra resultat. Det blir bättre balans eftersom man kan hålla ett stadigt tag i objektivet med hela handen under det och dessutom gör vikten att små okontrollerade rörelser (påverkan av vind osv) blir betydligt mindre.

Blir det för tungt så blir förstås effekten den motsatta i och med att man inte orkar hålla uppe kameran och objektivet utan att man börjar bli trött i armarna. Dock är det en bit dit, och när det väger så mycket så är det ändå mer eller mindre omöjligt att klara sig utan ett stadigt stativ (inte ett 199kr från classe).

Håller med om att 250g för ett teleobjektiv är tramsigt lite. T.o.m. mindre än 18-70 DX Men jag tycker att 745 gram som 70-300 VR väger är väldigt stabilt, nästan lite mycket för min del. Personligen tycker jag att objektiv över kilot inte är roliga alls, 70-200 är väldigt stor och går inte ner i min väska och 18 000 för det är väldigt saftigt när jag vet att jag inte kommer använda det så ofta. Föredrar flexibilitet i så fall.

Jag får bilden av att Nikons 70-300 VR är det bästa telezoom-objektivet för under 10K. Om någon vågar bekräfta så ska jag snarast anteckna det på min vill ha-lista

Edit: eller vad med Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG? Kan kanske kompromissa lite, den är inte riktigt så gigantisk.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog säga att både Tamrons och Sigmas 70-200 2.8 är bättre och kostar under 10'. Kan man tänka sig att köpa begagnat finns även en uppsjö av Nikons 80-200 2.8 också.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Jag skulle nog säga att både Tamrons och Sigmas 70-200 2.8 är bättre och kostar under 10'. Kan man tänka sig att köpa begagnat finns även en uppsjö av Nikons 80-200 2.8 också.

Fast det beror ju lite på vad man ska fota också. Ska du jaga djur så är 200mm för kort. 300mm är också ofta för kort har jag märkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ah, så Tamron har kommit med en ny. Fanns inte med i katalogen från tidigare i år

Jo, jag har kikat på dem, men de är stora och tunga och nog snudd på overkill för mig.

Hmm. Har funderat lite (fastän det här ligger en bit fram i tiden, men va tusan). Det där lite biffigare sakerna är markant tyngre och har ju fäste för stativ. Det känns som att det är halvt meningen att de främst ska användas på stativ. Jag kommer nog uteslutande att fotografera handhållet även med tele. Har en billig gammal Sigma-tele (Sigma 100-300mm f/4.5-6.7 DL) som jag fått låna på obestämd tid, så jag känner ju vart ambitionerna ligger, och det inte mycket högre än vad den erbjuder.
Summa sumarum, vad kan va mest värt då, VR eller lågt f/-tal?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

2.8-telena är inte gjorda för att främst användas på stativ, tvärtom, de är främst gjorda för sportfoto och reportagefoto där man sällan eller aldrig använder stativ. Att de har stativfäste beror på att OM man vill använda stativ, kan man inte fästa kameran i stativet för tyngdpunkten blir helt galet fel.

Bländare 2.8 är två steg snabbare än 5.6, och VR ger väl ca 3 stegs bildstabilisering. Det menas att så länge motivet är statiskt (inte rör på sig, för då hjälper inte VR) har man ca 1 stegs övertag i att handhålla kameran (med 70-300 VR då). I alla andra fall är 2.8-orna bättre, de kommer ha säkrare autofokus i dåligt ljus och det är enklare att frilägga motivet. Optiskt kommer de också vara bättre, objektiv har en förmåga att prestera bäst något steg nerbländat och blända ner från 5.6, ja då får man inte in mycket ljus ...

Till priset av hög vikt och ett dyrare pris då. Och kortare räckvidd (men 200 är långt på DX). Tyvärr kan man inte både ha kvar kakan och äta den (fast det kan man om man iofs om man kör Canon, tänker på deras 70-200/4 IS ).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jonasy, har någon eller några bilder som du tagit med ditt 80-200 i dåliga ljusförhållanden?

MvH
/Richard

Permalänk
Hedersmedlem

Skall kolla. Använder det sällan överlag och ännu mer sällan när det är dåligt med ljus. Även om 2.8 är ljusstarkt för att vara en zoom är det två stegs skillnad mot mina 1.4-objektiv, och det är rätt stor skillnad - speciellt när man kör en D200 där man helst inte vill använda ISO över 800.

Lägg därtill på att man måste ha korta slutartider för att undvika rörelseoskärpa så är det inte det första objektivet man skruvar på när det är mörkt ute ...

En annan sak att tänka på är faktiskt totalkostnaden. Jag köpte mitt 80-200 för 5000 spänn, och jag är rätt övertygad om att jag kommer få tillbaks de pengarna om jag säljer det inom överskådlig framtid. Känns rätt bra att ha objektivet "gratis"

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Drar upp den här tråden igen. Det har gått ett tag nu, och det börjar närma sig inköp av ett telezoom. Alltså om drygt ett halvår

Men i alla fall. Just nu lutar det åt en Nikon 70-300 VR. Men finns det några alternativ? Mitt enda kriterium är att objektivet inte får väga mer än 1 Kg. Har visserligen inte känt på såna tunga objektiv, men med tanke på att jag tycker ett 505 gram framtungt objektiv känns en del ibland, och att jag har lite dålig rygg och ogärna bär tunga grejer längre sträckor, så tror jag att ett objektiv på 1,5 KG blir för mycket. Särskilt eftersom jag rätt sällan använder ett telezoom, men det är trevligt att ha. Är väl inte dödligt på 1Kg om det finns nåt totalt über på 1077 g eller så, men ni fattar hoppas jag

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

70-300 VR är väl typ det bästa i den pris- och viktklassen. Ska du ha bättre så kommer det att kosta och/eller väga mer.
Klarar man sig med 200mm är 55-200 VR åxå bra, för en bråkdel av priset.

70-300:an är det jag skulle köpa enl. de kriterierna du har, annars skulle jag överväga Tamron 70-200/2.8, eller, om man behöver 300mm Sigma 100-300/4. Dyrare och tyngre, dock.

Permalänk
Medlem

När jag skapade den här tråden så hade jag inte tänkt lägga så mycket pengar på ett tele zoom objektiv...

Det hela slutade dock att jag köpte mig ett Tamron 70-200/2.8. Använder det hela tiden. Det är en helt annan skärpa id et objektivet.

Permalänk
Medlem

Sigma 50-150/2,8 finns ju alltid om man vill ha något lätt lite kortare tele med bra ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Attans, nu blev det ju svårt.

Tamron 70-200/2,8 verkar helt klart intressant. Inte fullt så tung som de andra i klassen, och väldigt billig också. Har läst att autofokusen skulle vara en akilleshäl, något du stört dig på xNp^? Men Sigma 50-150/2,8 väger ju som Nikon-objektivet. Och så har den 67 mm filtergänga. Det kan ju vara något att ta hänsyn till. Kommer ju para ihop den med en Nikon 18-70 DX. Brännvidder spelar inte så stor roll, men 150 känns en aning kort. Får fundera på det här

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ja, Tamronsen 70-200 är inte mycket att hänga i julgranen vad det gäller superb autofokus. Ibland kan jag behöva fokusera upp til ltre gånger innan autofokusen hittar rätt... Dock använder jag den väldigt mycket manuellt när jag har tid på mig. Det som är skönt at att switchen mellan autofokus och manuellt ligger i fokusringen.

Permalänk
Medlem

Jag äger inte tamronen själv (ännu), men har testat den lite och jag tyckte inte direkt att AF:en kändes osäker. Däremot är den långsam.