Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Inga extra pengar till studenter denna gången heller!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Jag har en hyra på 3800 kr + el, köpte studentlitteratur nu i september för 1000 kr.

Läser full tid och har ingen tid för extraarbete. Tillräckligt jobbigt att hänga med i skolan som det är.

2700 kvar att leva för. Kul kul. Inga nöjen här inte. Jag hoppas stenhårt på ett fint bostadsbidrag om försäkringskassan kan få tummen ur, men jag tvivlar.

En höjning vore trevligt. Men jag antar att studenterna får ge igen när dagens politiker blir pensionärer eller nåt.

Men allvarligt talat. Att studenter inte har råd att lägga all tid på plugget kommer att påverka samhället negativt i det långa loppet. En liten höjning vore välkommet.

Hur fan kan du INTE ha tid med extraarbete på någon helgdag osv? Läser du dubbla program eller?

Sen har man det ju inte så knapert som student om man skall vara ärlig... Klart det bör vara dyrt att bo 10 min från skolan, men letar man sig 30-40 minuters resväg bort brukar man hitta billigt boende.

Sen bör man heller inte ha rätt att klaga ifall man drar ut och festar varannan helg heller...

Och som sagt, inte svårt att ha extrajobb direkt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hur fan kan du INTE ha tid med extraarbete på någon helgdag osv? Läser du dubbla program eller?

Sen har man det ju inte så knapert som student om man skall vara ärlig... Klart det bör vara dyrt att bo 10 min från skolan, men letar man sig 30-40 minuters resväg bort brukar man hitta billigt boende.

Sen bör man heller inte ha rätt att klaga ifall man drar ut och festar varannan helg heller...

Och som sagt, inte svårt att ha extrajobb direkt.

Nej, helt klart finns det 20 000 extrajobb här i Lkpg.

Inte.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Går sj just nu i gymnasium ( 1a året på IT - System ) känner mig orolig... Behöver jag oroa mig mer eller ska ni lite äldre folk få stopp på idioterna i riksdagen är nu frågan.. fan det känns bara som Sverige sjunker och sjunker vad tänker de göra ifall de inte ger support till folk som utbildar sig.. Jag menar är det inte VI som är framtiden??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hur fan kan du INTE ha tid med extraarbete på någon helgdag osv? Läser du dubbla program eller?

Sen har man det ju inte så knapert som student om man skall vara ärlig... Klart det bör vara dyrt att bo 10 min från skolan, men letar man sig 30-40 minuters resväg bort brukar man hitta billigt boende.

Sen bör man heller inte ha rätt att klaga ifall man drar ut och festar varannan helg heller...

Och som sagt, inte svårt att ha extrajobb direkt.

En helgdag här och där går väl kanske, men då ska jag hitta ett sånt jobb också. Dessutom behöver jag lite fritid att slappna av. Läser Civ Ing i teknisk fysik.

Den här terminen har jag inte festat någonting. Finns inte direkt pengar till det.

Jag bor tio min cykelväg från universitet, men 30 från centrum. Alltså precis i utkanten av stan. Svårt att komma längre bort utan att behöva betala busskort eller dyl.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Var glad så länge du kan få pengar. Det kommer bli mycket värre när du slutar studera om du inte har jobbat tillräckligt mycket före det...
Själv är jag arbetslös nu efter studierna och får hela 0 kr i inkomst. Vi är två i ett hushåll som måste dela på ett studielån.
Får tacka nuvarande regeringen som tyckte att inkomst på studerandevillkor borde plockas bort...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
En helgdag här och där går väl kanske, men då ska jag hitta ett sånt jobb också. Dessutom behöver jag lite fritid att slappna av. Läser Civ Ing i teknisk fysik.

Den här terminen har jag inte festat någonting. Finns inte direkt pengar till det.

Jag bor tio min cykelväg från universitet, men 30 från centrum. Alltså precis i utkanten av stan. Svårt att komma längre bort utan att behöva betala busskort eller dyl.

Oftast inte svårt att hitta nått extrajobb här o där, speciellt om man arbetar duktigt under sommaren, då vill de ha kvar dig.

Sen vet jag inte om man bör räkna in kurslitteratur som universal utgift, många program/kurser har ypperligga handouts som läggs ut på nätet, detta tillsammans med föreläsningar duger ju ofta fint

Dock om du läser teknisk fysik kan jag tänka mig att kursmaterialet är mycket viktigare än för t.ex. de som läser ekonomi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Nej, helt klart finns det 20 000 extrajobb här i Lkpg.

Inte.

Ne, men däremot lär ju inte alla vilja arbeta heller. Eftersom det helt klart inte är ett måste att arbeta för att överleva.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast

Någonting som slog mig idag när jag kollade på TV var att de i sin kalkyl över studenternas ekonomi kom fram till att en normal student går back med ett par hundra i månaden och det trots att de räknade med en hyra på 2800. Här i stan kostar en etta med kokvrå 4000-4500kr. Så studenterna i Göteborg kommer då alltså att gå ca 1500kr minus varje månad enligt deras beräkningar. Då måste man jobba och om man som jag läser på Chalmers så finns det inte mycket tid till sånt för här räknar man med att helfart är 50 timmar i veckan.
Själ kan jag inte klaga så mycket då jag har turen att kunna bo kvar hemma och därmed undvika lånedelen och ändå klara mig bra tack vare mycket snälla föräldrar som uppmuntrar till vidare studier.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Själv har man en hyra på ca 5000:- En nybyggd etta (1,5:a egentligen) på ~40kvm centralt och på löjligt kort gångavstånd till där jag pluggar. Värd varenda krona!

Från mitt håll tycker jag dock CSN ligger på en lagom nivå. Men då är det ju värt att nämna som någon sade tidigare: egoism! Behöver helt enkelt inte mer (även om man inte skulle tacka nej till en eventuell höjning). Jobbade två år innan jag började plugga och sparade till studierna så jag hade en buffert på ungefär 120 - 130.000:-. Utöver det sommarjobbar jag och hoppar in som timmis vid behov när jag kan. Tar inte ens lånedelen den här terminen.

Budgeterar även rätt långt fram i tiden och gör bara planerade inköp (gäller även när jag handlar mat! kanske inte när det kommer till alkoholen dock ). Har rätt återhållsam livsstil rent allmänt och i och med att jag hade jobbat och bott hemifrån innan studierna hade jag i princip ett "komplett hem" (möbler, fet tv och andra lyxvaror ) sedan innan.

Kan dock förstå att folk som pluggar ett program som förutsätter att man är i skolan 8-9h om dagen varje dag i veckan samt pluggar på mindre orter inte har tid/möjlighet till extrajobb. Men ville bara illustrera ett exempel på hur JAG lagt upp det och att jobb och studier går hand i hand _i vissa fall_.

Permalänk

Jag tycker dom ska höja lånedelen istället för bidragsdelen. Kostar inte mycket för staten heller. Det skulle underlätta för tex studenter i storstäderna som har högre kostnader än andra studenter.
Fribeloppet borde givetvis höjas mer.

Jag personligen klarar mig ganska bra som student. Men det handlar ju om prioriteringar. Väljer man lite billigare boende (studentrum eller dela lägenhet), äter inte så mycket ute, köper inte så mycket kläder och festar inte så ofta, så klarar man sig bra.

Sen vill jag påpeka att det inte är ett brutet vallöfte från Alliansen. Dom lovade inte att höja studiemedlet.
http://www.alliansforsverige.se/generellt/kunskap-och-bildnin...

Permalänk
Medlem

Jag har en ide:
Vi lägger ner operahögskolan, då får vi ut en 23 miljoner extra, som de varje år får som anslag för att utbilda 40 (!!!) elever.
Vi får i det långa loppet ut ännu mer pengar då vi slipper betala deras löner och föreställningar i framtiden. (http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1656477.svd)

Totalt kommer vi få ut miljardbelopp och det förlorade är inget som nu ändå uttnyttjas...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Jag har en ide:
Vi lägger ner operahögskolan, då får vi ut en 23 miljoner extra, som de varje år får som anslag för att utbilda 40 (!!!) elever.
Vi får i det långa loppet ut ännu mer pengar då vi slipper betala deras löner och föreställningar i framtiden. (http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1656477.svd)

Totalt kommer vi få ut miljardbelopp och det förlorade är inget som nu ändå uttnyttjas...

Ja, det bästa hade varit om staten slutar bestämma vilken kultur de anser att medborgarna bör nyttja, så att pengarna kan gå till utbildningar som verkligen behövs (vetenskap!).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
http://sydsvenskan.se/student/article288641/Majoritet-for-hoj...

Där det viktiga är följande

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=2-AV_ID=642838,00.html

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_21746.svd

Att de ligger centralt gör inte mig något iheller. Dock har Eidar tänkt väldigt fel. Hela deras synsätt på byggnation verkar vara att göra det i still med Bo01 i Malmö.

Att du tycker att de är missvisande är inte mycket till källa som så Bud. Jag har nog inte sett någon undersökning någonsin som säger att studenter i Sverige skulle vara en priviligerad grupp.

Hmm.. i ghettot? Är det en lantmannabo?

Jo en del har sjuka prioriteringar. Men den stora massan kan man knappast säga detta om.

Vi upplever ju en smärre ekonomisk kris just nu på grund av vårat beroende av USA. Många slänger skit på den sittande regeringen som gjort sjukt mkt mer än vad sossarna gjort i sin livshistoria (överdrift)!!
Reinfeldt är väl inte ekonomi-analytiker eller vad det heter? Du menar väl inte att regeringen skulle förutse att USA skulle fucka upp sina bolån så att alla länder beroende av USA helt plötsligt går in i lågkonjuktur?
Tror det är allmänt svårt att regna in pengar till studenterna utan att någon annan samhällgrupp gapar och skriker att dom är orättvist behandlade.
Jag blir ju själv inte glad att studenterna inte får tillräckligt med bidrag då jag snart ska ge mig ut i det livet igen
Men man får ju se längre än till sin egen ficka

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Jag har en ide:
Vi lägger ner operahögskolan, då får vi ut en 23 miljoner extra, som de varje år får som anslag för att utbilda 40 (!!!) elever.
Vi får i det långa loppet ut ännu mer pengar då vi slipper betala deras löner och föreställningar i framtiden. (http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1656477.svd)

Totalt kommer vi få ut miljardbelopp och det förlorade är inget som nu ändå uttnyttjas...

Det finns fruktansvärt många meningslösa utbildningar som staten betalar. Om det skulle börjat rensa upp lite och kollat vilken skit de lägger pengar på så skulle man kunna spara mängder av pengar. Varför ska staten betala utbildningar som inte tillför samhället något alls?

Sen angående höjning av lånedelen så är det en väldigt dålig idé med dagens villkor. Ska man höja lånedelen måste man först ändra villkoren till något vettigt för just nu är det helt galet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tänk på barnen i somalia. I de flesta andra länder så måste man utöver att ha det knapert under studietiden även bekosta själva utbildningen genom att jobba extra och spara under åren INNAN man blir student på heltid. Sverige är så pass bortskämt och bortklemat att här pratas det bara om att man vill ha mer pengar, fråga utbytestudenterna istället hur nöjda de är över den svenska högre utbildningen jämfört med deras länder.

Och nej, det är inte hemskt att behöva betala sin utbildning egentligen. Det låter väldigt rimligt. Nu bekostar skattebetalarna utbildningen och då ska man vara glad att man utöver detta ändå får pengar, mycket imponerande!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Sen angående höjning av lånedelen så är det en väldigt dålig idé med dagens villkor. Ska man höja lånedelen måste man först ändra villkoren till något vettigt för just nu är det helt galet.

Vad är det för problem med dagens villkor på lånedelen?

Sentenced: Det är bra att ha perspektiv, men att jämföra med Somalia är inte speciellt konstruktivt. Att staten betalar utbildning till medborgarna är ett steg framåt, inte bakåt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Sen angående höjning av lånedelen så är det en väldigt dålig idé med dagens villkor. Ska man höja lånedelen måste man först ändra villkoren till något vettigt för just nu är det helt galet.

Varför är det dåligt och vilka villkor är galna?

Vi är på väg in i en lågkonjunktur nu och staten har inte råd att spendera hur mycket pengar som helst. Om man höjer lånedelen kan de studenter som idag knappt klarar sig leva lite mer drägligt. Dom som inte vill dra på sig stora skulder eller klarar sig bra som det är idag behöver givetvis inte ta ut fullt lån.

Givetvis måste det också satsats mer på arbetsmarknaden med lägre skatter, läger arbetsgivaravgifter, flexiblare arbetsmarknad m.m. Så att man får ett jobb när man är färdig, men där satsat redan idag endel, även om det kunde göras mer.

Om det blir mindre bidrag och mer lån under studietiden, lägre skatter (mer pengar i plånboken) och bättre möjligheter till jobb efter examen, så blir det inte alls lika intressant att läsa olika "flum-utbildningar" som inte leder till jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vad är det för problem med dagens villkor på lånedelen?

Sentenced: Det är bra att ha perspektiv, men att jämföra med Somalia är inte speciellt konstruktivt. Att staten betalar utbildning till medborgarna är ett steg framåt, inte bakåt.

Om du tänker efter så jämförde jag inte med somalia, det var en rolig mening i stil med. "Ät upp din mat, tänk på att barnen i somalia svälter".

Att staten betalar utbildning till medborgarna är ett sätt att lösa saken. En annan är att varje enskild individ som vill studera sparar ihop till sin egen utbildning. Det är varken ett steg framåt eller bakåt. Det är två olika sätt att lösa problemet med utbildning.

Finns mängder med argument både för och emot båda systemen. Det största problemet i sverige med betald utbildning är väl snarare att det urholkar lönesystemet då var och varannan individ får för sig att läsa 7.5p krukmakeri på högskolenivå istället för att tänka efter om utbildningen kommer löna sig i längden.

Största problemet med en utbildning man själv måste bekosta är givetvis att det ger en fördel till personer som har en större ekonomisk trygghet och därmed kanske det blir svårare för icke dristika personer men som har en vilja och besitter kunskap inte kan få ihop till en utbildning. osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om du tänker efter så jämförde jag inte med somalia, det var en rolig mening i stil med. "Ät upp din mat, tänk på att barnen i somalia svälter".

Att staten betalar utbildning till medborgarna är ett sätt att lösa saken. En annan är att varje enskild individ som vill studera sparar ihop till sin egen utbildning. Det är varken ett steg framåt eller bakåt. Det är två olika sätt att lösa problemet med utbildning.

Finns mängder med argument både för och emot båda systemen. Det största problemet i sverige med betald utbildning är väl snarare att det urholkar lönesystemet då var och varannan individ får för sig att läsa 7.5p krukmakeri på högskolenivå istället för att tänka efter om utbildningen kommer löna sig i längden.

Största problemet med en utbildning man själv måste bekosta är givetvis att det ger en fördel till personer som har en större ekonomisk trygghet och därmed kanske det blir svårare för icke dristika personer men som har en vilja och besitter kunskap inte kan få ihop till en utbildning. osv osv.

Ja, och sådana meningar är totalt meningslösa.

Jag anser att det är ett steg bakåt att låta alla betala sin egen utbildning. Lika möjligheter till utbildning är en grundsten i ett rättvist samhälle och ska inte vara förunnat endast de som har pengar nog. Det är inte bara för att få ett bra jobb som man vill att folk ska ha en hög utbildning, även om det är huvudargumentet idag.

Urholkar lönesystemet för att folk läser krukmakeri? Ja, eller hur...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ja, och sådana meningar är totalt meningslösa.

Jag anser att det är ett steg bakåt att låta alla betala sin egen utbildning. Lika möjligheter till utbildning är en grundsten i ett rättvist samhälle och ska inte vara förunnat endast de som har pengar nog. Det är inte bara för att få ett bra jobb som man vill att folk ska ha en hög utbildning, även om det är huvudargumentet idag.

Urholkar lönesystemet för att folk läser krukmakeri? Ja, eller hur...

vad du hakar upp dig. Det var bara ett roligt citat som inte hade något med resten av inlägget at göra.

Det lönar sig inte märkbart att studera i sverige. Att folk läser meningslösa kurser som inte leder någonvart gör att systemet blir överbelamrat av folk som har högskoleutbildning och i slutändan så innebär inte högskoleutbildning så värst mycket när varje person har ca 1 års högskoleutbildning men ändå jobbar som städare och liknande. Lönerna pressas ner för högskoleutbildade i längden.

Skulle färre ha bra och givande utbildningar som leder till jobb så skulle lönesituationen givetvis förbättras för dem. Marknaden blir mättad av högskoleutbildningar och reagerar genom att sänka värdet av en sådan.

Det är inte enbart rika som har högre utbildningar i andra länder. Där inser man som förälder redan att skapa konton till sina barn så att de har möjlighet att vidareutbilda sig. Man tar sitt samhällsliga ansvar och investerar i sina barn. De rika har fördel till att komma in på dyra och privata skolor som innebär prestige att bara tillhöra skolan. Men det är som sagt så att vissa har råd med volvo andra kan köra en porsche. Inget underligt. Kul för dem att de har kunnat ta sig upp i samhället och blivit rika. jag har annat för mig än att vara svartsjuk.

Ingenting är gratis och det vore inte helt fel att slippa betala utbildningar till flummsaker som genusvetare och hästpsykolog. jag tycker rent egoistiskt givetvis att sveriges system är jättebra. Men vi ska vara tacksamma för att vi har det så pass lätt och dyrt system för samhället. Och att vi dessutom får pengar utöver allt detta i form av både lån och bidrag är ju otroligt bra. Blir svårt att gnälla när man tänker efter att man kanske borde ha börjat spara långt tidigare för att kunna slappa på fritiden som student.

Vad är det som är så otroligt att man börjar spara innan studietiden till att man ska börja studera, då skulle man kunna slippa jobba extra eller gnälla om hur lite man får. Föräldrar kunde lika gärna kunna skapa fonder för sina barns vidareutbildning istället. Mycket vill ha mer heter det så fint.

och jag vidhåller att i princip resten av världen inte alltid har fel som man i sverige ofta verkar tycka. The Swedish way är ju att tro att man alltid har rätt och har det bästa systemet. Jag tvivlar på det. Det är ett jättebra system på många sätt men andra system har sina fördelar också. Eller är det bara sverige som kan ha rätt?

*** EDIT ***

personligen la jag undan lite mer än 50 000 nu när jag skulle börja studera att ha som buffert för att jag jobbat innan. Det tog inte lång tid att fixa, jag äter matlådor i skolan och cyklar dit. Ändå kan jag unna mig att festa när jag vill och köpa litteraturen osv. (Jag har jobbat som väktardrägg så inget höglöneyrke precis)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet tror jag är att ungdomar idag är så jäkla krävande. Ingen kan liksom acceptera att minska på sin levnadsstandard för att man inte har så hög inkomst. Kolla på studenter idag, nog fan har de flesta moderna datorer, telefoner, äter ute, märkeskläder, är ute många gånger i månaden etc.

Absolut inget fel på det. Men då får man väl jobba extra om man vill ha råd med sådant, studiemedlet skall inte gå till lyxkonsumtion! Naturligtvis finns det vissa studenter som faktiskt har det svårt ekonomiskt, särskilt de som bor i storstäder = dyr hyra och i STHLM tillkommer ofta kort hos SL. Men vi pratar ändå om en extremt liten del av det totalt antalet studenter.

Men det är väldigt frivilligt att plugga just där. Sedan är det ju väldigt väldigt få program där man faktiskt arbetar 40h i veckan. Tom jag som läser till civ ing har kursare som jobbar extra vid sidan av.

Vill staten motivera folk att läsa vidare kan de sänka all straffskatt på arbete.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
vad du hakar upp dig. Det var bara ett roligt citat som inte hade något med resten av inlägget at göra.

Det lönar sig inte märkbart att studera i sverige. Att folk läser meningslösa kurser som inte leder någonvart gör att systemet blir överbelamrat av folk som har högskoleutbildning och i slutändan så innebär inte högskoleutbildning så värst mycket när varje person har ca 1 års högskoleutbildning men ändå jobbar som städare och liknande. Lönerna pressas ner för högskoleutbildade i längden.

Skulle färre ha bra och givande utbildningar som leder till jobb så skulle lönesituationen givetvis förbättras för dem. Marknaden blir mättad av högskoleutbildningar och reagerar genom att sänka värdet av en sådan.

Jaha, det är därför som det är sån brist på civilingenjörer nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är inte enbart rika som har högre utbildningar i andra länder. Där inser man som förälder redan att skapa konton till sina barn så att de har möjlighet att vidareutbilda sig. Man tar sitt samhällsliga ansvar och investerar i sina barn. De rika har fördel till att komma in på dyra och privata skolor som innebär prestige att bara tillhöra skolan. Men det är som sagt så att vissa har råd med volvo andra kan köra en porsche. Inget underligt. Kul för dem att de har kunnat ta sig upp i samhället och blivit rika. jag har annat för mig än att vara svartsjuk.

Ingenting är gratis och det vore inte helt fel att slippa betala utbildningar till flummsaker som genusvetare och hästpsykolog. jag tycker rent egoistiskt givetvis att sveriges system är jättebra. Men vi ska vara tacksamma för att vi har det så pass lätt och dyrt system för samhället. Och att vi dessutom får pengar utöver allt detta i form av både lån och bidrag är ju otroligt bra. Blir svårt att gnälla när man tänker efter att man kanske borde ha börjat spara långt tidigare för att kunna slappa på fritiden som student.

Vad är det som är så otroligt att man börjar spara innan studietiden till att man ska börja studera, då skulle man kunna slippa jobba extra eller gnälla om hur lite man får. Föräldrar kunde lika gärna kunna skapa fonder för sina barns vidareutbildning istället. Mycket vill ha mer heter det så fint.

Det förutsätter att föräldrarna faktiskt gör det också. Jag anser inte att en möjligheter till högre utbildning ska bero på föräldrarnas möjlighet och vilja att spara undan pengar.

Alkoholiserad farsa? Hej då högre utbildning!
Ensamstående mor? Hej då högre utbildning!

osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
och jag vidhåller att i princip resten av världen inte alltid har fel som man i sverige ofta verkar tycka. The Swedish way är ju att tro att man alltid har rätt och har det bästa systemet. Jag tvivlar på det. Det är ett jättebra system på många sätt men andra system har sina fördelar också. Eller är det bara sverige som kan ha rätt?

På vilket sätt är det här relevant?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Tänk på barnen i somalia. I de flesta andra länder så måste man utöver att ha det knapert under studietiden även bekosta själva utbildningen genom att jobba extra och spara under åren INNAN man blir student på heltid. Sverige är så pass bortskämt och bortklemat att här pratas det bara om att man vill ha mer pengar, fråga utbytestudenterna istället hur nöjda de är över den svenska högre utbildningen jämfört med deras länder.

Och nej, det är inte hemskt att behöva betala sin utbildning egentligen. Det låter väldigt rimligt. Nu bekostar skattebetalarna utbildningen och då ska man vara glad att man utöver detta ändå får pengar, mycket imponerande!

Du har inte tänkt att dessa människor förhoppningsvis fortfarande jobbar i Sverige efter sin utbildning och betalar skatt till den svenska staten?

Vi kan ta bort alla skatter som finns så betalar vi för allt vi ska använda istället.
Stackars de människor som inte har en far, en mor eller någon annan som kan försörja dom de första 20 åren innan dessa kan få ett arbete utan någon utbildning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jaha, det är därför som det är sån brist på civilingenjörer nu?

Det förutsätter att föräldrarna faktiskt gör det också. Jag anser inte att en möjligheter till högre utbildning ska bero på föräldrarnas möjlighet och vilja att spara undan pengar.

Alkoholiserad farsa? Hej då högre utbildning!
Ensamstående mor? Hej då högre utbildning!

osv...

På vilket sätt är det här relevant?

Det blir givetvis svårare för vissa att kunna betala sin utbildning, i exemplen som du visar kanske man ska jobba ett tag innan man påbörjar sin eftertraktade utbildning. Man pluggar inte för skojs skull som många i sverige ändå gör på utbildningar som har noll relevans för ditt framtida yrkesliv. Man kan givetvis klara sig utan föräldrars stöd. Tror du verkligen alla i utlandet som studerar på högre utbildningar har stenrika föräldrar och som föddes med silversked i munnen? Ta och prata lite med folk som bekostat sin utbildning själv så ska du se. Många av dem är förvånade över lyxen man har i sverige och där man ändå kan gnälla trots att man får allt på ett silverfat och pengar på köpet.

Det sista stycket är givetvis relevant i en diskussion där du hävdar att det svenska systemet är "steget framåt" och resten av världen de facto ligger efter sverige.

banck: Vill man tjäna de stora pengarna så jobbar man givetvis inte kvar i sverige efter färdig utbildning. Tror du att det är en stor del av utbytesstudenterna som stannar kvar i sverige efter att de fått sin gratis utbildning? Knappast.

Givetvis ska vi inte ta bort alla skatter? Varför dra allt till sin spets? Finns mängder med arbeten utan krav på utbildning. Alla är inte ämnade för högre studier, vi behöver diskare och städare och sopgubbar som inte behöver 20p juridik eller 30p företagsekonomi. Dessa personer skulle säkerligen inte börja läsa strunt om det var så att de fick se hur mycket utbildningen verkligen kostar.

Och som jag sa tidigare, det är trevligt med det svenska systemet. Men jag drar mig från att kalla det världens superbästa system. Och vi är alldeles för otacksamma för systemet som möjligör att varje svenne banan kan vidareutbilda sig till allt möjligt som ofta i slutändan slutar i diskare på närmaste restaurang.

Hade jag haft bara ett ben och föräldralös hade jag givetvis haft det jobbigare än jag har det nu. Men jag skulle garanterat inte ha låtit det stoppa mig och jag hade garanterat inte velat bli bortskämd bara för det. Men sådan är jag som person, många vill säkert bli bortskämda och servade allt på silverfat. Jag vill kämpa och ge det där lilla extra vid motgångar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det konstigaste av allt är att studenter som investerar i tid för landets framtid blir tvingade att ta LÅN och får extremt lite bidrag. Men misslyckade socialfall får lägenhet och bidrag UTAN motprestation, bara för att. Det är sjukt om något, och speglar den svenska mentaliteten.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det blir givetvis svårare för vissa att kunna betala sin utbildning, i exemplen som du visar kanske man ska jobba ett tag innan man påbörjar sin eftertraktade utbildning.

Vilket jag inte tycker man ska behöva. Ett bättre sätt än att behöva betala up front är att sköta det som studielånen. Man får låna av staten till samma villkor som CSN-lånen och betala utbildningen den vägen. Å andra sidan vill vi (jag) uppmuntra till utbildning. Ett mer utbildat Sverige är ett mindre fördomsfullt och smartare Sverige. Dessutom tenderar högutbildade länder ha bättre välfärd än lågutbildade länder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Man pluggar inte för skojs skull som många i sverige ändå gör på utbildningar som har noll relevans för ditt framtida yrkesliv. Man kan givetvis klara sig utan föräldrars stöd. Tror du verkligen alla i utlandet som studerar på högre utbildningar har stenrika föräldrar och som föddes med silversked i munnen?

Straw man?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ta och prata lite med folk som bekostat sin utbildning själv så ska du se. Många av dem är förvånade över lyxen man har i sverige och där man ändå kan gnälla trots att man får allt på ett silverfat och pengar på köpet.

Jaha? Nu ska vi se, vi har ett bra system (säger de ju själva) och då får man inte ge förbättringsförslag, för det är att vara otacksam? Jaaa, just det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det sista stycket är givetvis relevant i en diskussion där du hävdar att det svenska systemet är "steget framåt" och resten av världen de facto ligger efter sverige.

Mitt argument är inte att vårt system är bättre för att det är svenskt. Så jag frågar igen, på vilket sätt är det relevant?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Kan ju nämnas i sammanhanget att finnarna får sina lån avskrivna om de tar ut sin examen "i tid" (vet inte exakt definition av det) och att danskarna har motsvarande 100% lån hos CSN som bidrag, så en 5k danska eller så i dagsläget. Vet inte hur normännen har det men ser man sig omkring är vårt system inte särskilt studenttrevligt.

Har själv läst civ. ing. vilket som någon tidigare sagt inte ger en mycket tid till övers under terminerna, men med ca 30 veckors studerande per år så fanns ändå rätt god tid att arbeta bra med pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vilket jag inte tycker man ska behöva. Ett bättre sätt än att behöva betala up front är att sköta det som studielånen. Man får låna av staten till samma villkor som CSN-lånen och betala utbildningen den vägen. Å andra sidan vill vi (jag) uppmuntra till utbildning. Ett mer utbildat Sverige är ett mindre fördomsfullt och smartare Sverige. Dessutom tenderar högutbildade länder ha bättre välfärd än lågutbildade länder.

Straw man?

Jaha? Nu ska vi se, vi har ett bra system (säger de ju själva) och då får man inte ge förbättringsförslag, för det är att vara otacksam? Jaaa, just det.

Mitt argument är inte att vårt system är bättre för att det är svenskt. Så jag frågar igen, på vilket sätt är det relevant?

Du pratade om att man tar ett steg tillbaka om man har ett system som fungerar i omvärlden. Det är att försöka få det till att det svenska systemet på nåt sätt skulle vara den bästa modellen.

Givetvis får man ge förbättringsförslag, något annat har jag inte sagt. Men man märker helt klart att somliga inte inser hur lyxigt och bra det svenska systemet är för studenter. Man glömmer bort aspekten av vad man redan får för sina pengar och börjar gapa efter ännu mer.

Och givevis så finns det mängder med fattiga i andra länder som ändå har skaffat sig en utbildning. Det behöver inte vara lätt alla gånger. Det snarare förslappar befolkningen. Man kan ha högutbildat land utan att för den delen behöva läsa på högskola. Gymnasium mer riktat för olika slags yrken skulle förbättra det utan att behöva läsa på högskola. En högre utbildning betyder inte per automatik att man blir "smartare". Snarare är det bortkastad tid om du efter att ha läst genusvetenskap i 2 år blir diskare. Tid som du kunde använt på ett bättre sätt och pengar som samhället kunde ha utnyttjat bättre.

Alla behöver inte högskoleutbildning. Jag säger som Gunde Svan, ingenting är omöjligt! Vill man verkligen utbilda sig så ska man vara absolut säker på att det är verkligen något man ska syssla med och inte som många ungdomar idag som läser hejvilt för att sedan hoppa av efter nåt år. Det leder inte till smartare människor. och det har garanterat med att göra att staten betalar utbildningen åt personerna. Lite perspektiv och eftertanke innan man börjar studera alltså. Hur man ska åstakomma det i sverige är nog ett stort problem i slutändan.

Och nej, jag förespråkar inte att sverige ska gå över till att ta betalt för sina utbildningar från sin egen befolkning i alla fall, kanske från utbytesstudenter dock som inte tillfört och antagligen aldrig kommer att tillföra något. Jag pratar om problematiken med det nuvarande systemet och vad man kan göra åt den saken.

*** EDIT ***

Uppenbarligen håller vi båda på med VM i misstolkningar så jag tänker härmed släppa det här sidospåret för vi kommer ingenstans.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibymafayhas
Har själv läst civ. ing. vilket som någon tidigare sagt inte ger en mycket tid till övers under terminerna, men med ca 30 veckors studerande per år så fanns ändå rätt god tid att arbeta bra med pengar.

Absolut. Något som utnyttjas friskt! Prylar är livet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul alla som skriver att de inte har tid att arbeta, allt går ju faktiskt om man vill. Har gått med massor med folk som läser dubbla heltidsprogram eller jobbar 50-75% och ett heltidsprogram. Senast var en kille som läste på Industriell Ekonomi på KTH samt Handels samtidigt, kanske inte mycket till liv han hade, men nog borde alla klara ett program och jobb en dag i veckan...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Alltså, studenter är olika.

- Man studerar olika program. Att plugga till socionom är inte lika svårt som att plugga till civilingenjör. Industriell ekonomi är inte lika svårt som teknisk fysik, osv.
- Alla lär sig olika snabbt och på olika sätt. En del student måste gå på alla föreläsningar för att lära sig; andra sitter hellre själva och läser i kursboken och löser extentor. En del får mer tid över och kan jobba extra, andra måste plugga nästan jämt.
- Alla är inte unga människor med 100% fokus på pluggandet. Många är äldre och har barn, andra har åtaganden som inte så lätt låter sig förenas med studier och arbete.
- Alla bor inte billigt i studentlägenheter. Bland studenter finns alla boendeformer och om man bor i en större stad finns risken att man tvingas betala mycket i hyra (åtminstone tillfälligt). I Stockholm är det nästan ett måste med SL-kort om man inte bor nära sitt universitet.
- Alla får helt enkelt inte tag i något extrajobb.

Så fort den här debatten förs dyker det upp studenter som tycker att alla borde klara sig bra på studiemedlet eftersom de själva gör (eller gjorde) det, men då glömmer de att Sveriges studenter är en mycket heterogen grupp där behoven och möjligheterna varierar starkt. Man kan inte bara utgå från sig själv.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?