Permalänk
Medlem

Knäpp temp om jag lutar laptopen

Har nyligen köpt en laptop, en Amilo PA 1510. Eftersom den har en ok CPU för folding så kör jag det när jag inte använder den. Temperaturen håller sig vid 50-55C när den foldar (samma som när laptopen är idle, då den jävla fläkten hoppar igång vid 55C).

Har nu upptäckt något vad jag tycker är sjukt. Lutar jag laptopen lite grann så höjs tempen SJUKT mycket när F@H är igång. När den nådde 85C så gav jag upp och la den till rätta igen, varpå tempen sjönk på några sekunder tillbaka till 55~C.
Sitter och lutar den _just nu_ medan jag skriver detta och den nådde precis 80C innan jag nu slutade luta den och det tog bara 8 sekunder tills den föll tillbaka till 55~C (53C just nu faktiskt).

Någon som har nån aning om varför detta händer? Fläkten blockeras inte. Den "lutar" när jag håller i den och det var då jag upptäckte detta. Jag håller inte ens i närheten av hålet till fläkten under datorn. Det händer också bara om jag lutar den ifrån mig, inte om jag lutar den åt någon sida eller så att "tangentbordet riktas mot mig".

Har googlat men hittar inget om detta alls.

EDIT: Här är en liten filmsnutt som bevis...
http://apa.wippiespace.com/20081005011.mp4

Programmen jag har öppna är (från vad jag försökt filma) Folding@Home, Mozilla Firefox, Everest Ultimate, skärmförstoraren (på filmen: "Inställningar för skärm...").
Försökte filma lite så ni ser var jag håller handen som håller upp datorn så ni vet att jag inte trycker på någon hemlig knapp. Sedan finns det inte några program för att styra fläkten i denna dator. Har googlat som fan efter detta men finner inga program alls. Har börjat fundera på att modda in en sån där Zalman fanmate (samt modda fläkten då så klart) så man kan dra igång fläkten lite tidigare...

Sen att säga "men luta den inte då" känns som en mycket onödig kommentar, då laptopen lutas åt just det hållet för mig om jag har den i knät. Det är ju en "lap"top trots allt...

Permalänk
Medlem

Kan det vara möjligt att fläkten kanske hamnar i obalans, och gör inte rätt för sig då?

Permalänk
Medlem

Kanske någon form av vätskefyllda kylelement som inte fungerar i annat än horisontellt läge.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Kan det vara möjligt att fläkten kanske hamnar i obalans, och gör inte rätt för sig då?

Fläkten fungerar perfekt i den vinkeln "tyvärr". Fläkten är knappt igång ändå så jag tror itne det spelar så stor roll om den ändå skulle ta i då den varvar upp medan tempen går upp, och man känner verkligen hur den blåser starkare och starkare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Kanske någon form av vätskefyllda kylelement som inte fungerar i annat än horisontellt läge.

Tänkte det först med (typ nått md heatpipen) men eftersom detta inte händer när jag lutar laptopen åt ett annat håll så är jag lite osäker... sen så känner man ju att det blåser varmare och varmare luft ur utblåset på laptopen om jag lutar den.

Jag har bara märkt detta med F@H än så länge iallafall, då jag inte använder något annat program som belastar CPUn mer än folding.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att själva kylaren inte sitter fast ordentligt, så när du lutar den så får den sämre och sämre kontakt. Har du provat ha hela laptopen upp och ner? Borde bli som sämst kylning då isåfall.

Tror hur som helst det är dags att lämna in den på reparation. En laptop ska inte bli varmare om man lutar den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kan ju vara så att själva kylaren inte sitter fast ordentligt, så när du lutar den så får den sämre och sämre kontakt. Har du provat ha hela laptopen upp och ner? Borde bli som sämst kylning då isåfall.

Tror hur som helst det är dags att lämna in den på reparation. En laptop ska inte bli varmare om man lutar den.

Laptopen kyls lika "bra" upp och ner som när den står som vanligt konstigt nog.

Har skruvat åt kylflänsen och den sitter som den ska. Sedan har jag även gett bättre kylpasta. Jag känner på utblåset att den blåser varmare och varmare luft vilket helt enkelt pekar på att kylflänsen borde sitta som den ska.

Permalänk
Medlem

Det finns olika typer av heatpips och vissa av dem funkar olika bra vertikalt och horisontellt.
Varm luft stiger uppåt. Så beroende på hur du lutar så kanske luften får svårare att ta sig ut och temperaturen kan då bli högre.

Men det låter ju nästan som något är löst i din dator. Lutar du den så kanske kylaren släpper lite i kanten eller liknande.