Postens VD's lön:900 000kr/mån

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1570079.svd

TIPS (igen): läs kommentarerna självklart finns det mycket skit där men en hel del kunniga skriver också

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
TIPS (igen): läs kommentarerna självklart finns det mycket skit där men en hel del kunniga skriver också

Det var ett himla massa tipsande. Kommentarerna är inte skriva av personer som tar ställning offentligt utan vem som helst kan skriva där.

Tips till dig är att läsa företagsekonomi i sådant fall och försöka ta till dig några av argumenten. Jag tror jag stoppar här för du verkar envist försöka undvika kärnfrågorna och är inte så värst intresserad av att lära dig nåt vad jag förstått.

Du kommer inte undan från det faktum att arbetstagare kommer att vilja ha genomsnittslön och arbetsgivare kommer att vilja erbjuda genomsnittslön för att undvika att kompetenta personer inte söker sig till liknande jobb men med bättre betalt.

Att postens nuvarande VD var tämligen genomsnittlig i sitt löneanspråk med sina 900 000kr, och att det faktiskt finns något som heter duktiga och kompetenta VDn.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det var ett himla massa tipsande. Kommentarerna är inte skriva av personer som tar ställning offentligt utan vem som helst kan skriva där.

Alltså denna diskussion vi har här är lite absurd, något de allra flesta förstår verkar inte riktigt ha gått in hos dig och den debattpartner

Nu har jag lite annat och göra

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Alltså denna diskussion vi har här är lite absurd, något de allra flesta förstår verkar inte riktigt ha gått in hos dig och den debattpartner

Nu har jag lite annat och göra

Hehe, OK? Jag räknar till 4st här nu senaste dagarna som haft motsatt åsikt gentemot dig. Och ca 0 st som har hållit med dig? Men det verkar inte ha gått in hos dig? Eller pratar vi uppochnervända världen nu?

Annars så kan du ju fundera på om Postens nuvarande VD inte verkar kompetent om du läser hans tidigare erfarenheter och hans kopplingar till danmark som just posten ska jobba med framöver.

Lägg till det här att han haft som löneanspråk en lön som ligger på genomsnittet för vad en VD av hans kaliber ska tjäna. Och det konstiga är?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hehe, OK? Jag räknar till 4st här nu senaste dagarna som haft motsatt åsikt gentemot dig. Och ca 0 st som har hållit med dig?

en sista sak som jag tänkte fråga

hur mycket kan de få i lön innan du skulle tycka det är förmycket?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
en sista sak som jag tänkte fråga

hur mycket kan de få i lön innan du skulle tycka det är förmycket?

Varför ska jag bry mig om vad ett privat företag får för lön?

OM jag nu skulle välja att bry mig så skulle det väl vara om ett någorlunda statligt företag skulle ge en lön som ligger långt över genomsnittet av vad man tjänar som VD. Dvs om den personen får en lön som är långt högre än alla andra VDn med samma jobb. Då skulle jag väl förstå att nån skulle kunna reagera.

men i och med att jag är för privat ägande så är jag som sagt för att företag betalar ut den lön de vill ge. Ger de för mycket i lön så sänks vinsten för företaget och leder slutligen till konkurs eller övertagande av en kunnigare VD till ett rimligare pris. VDn kan inte få en lön som inte är baserat på vad företaget kan erbjuda.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
?

vi har inte snackat om media och domedag som du nämnt, det är du som kom med det i denna debatt. vad vi diskuterat som sidospår är finanskrisen och så gav jag länk om en som förklarar varför den uppstått. vad jag vet snackar inte han om någon domedag heller.

det han berättar om är felaktig prissättning och det är precis det som hänt, finanskrisen och lågkonjunkturen kommer inte ebba ut förrän varor får sitt rätta pris igen och det kommer bli smärtsamt för många.

vetenskapen går framåt, det är inte så länge kvar till vi har kontroll över åldrande, vad gör man när man kan stoppa åldrandet?
vad gör man när man kan konstruera nytt liv?

det kommer vara många saker som innebär stora problem i framtiden

Han babblade på om att vi måste förändra vårt beteende annars kommer miljön helt dö ut, och vi med den (han skryter även med att han flyttat till en liten 1.5 rums lägenhet istället för sin 5 rums villa).

Felaktig prissättning? Säg inte att du går emot marknadsteorierna nu, om att marknader borde få styra prissättning (vi restrikterar ju monopolmarknader rätt bra).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
men i och med att jag är för privat ägande

det är nog 99% av alla andra också, det är nog inget argument för att inte bry sig om löner, du bryr dig väldigt mcyket om de som tycker det finns stora tveksamheter i hur lönesättningen utförs så nog bryr du dig, möjligen är du lite förvirrad i orsakerna till att du tycker som du tycker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Han babblade på om att vi måste förändra vårt beteende annars kommer miljön helt dö ut

och du menar att vi inte behöver förändra vårt beteende då?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

och du menar att vi inte behöver förändra vårt beteende då?

Inte i den menings att vi ska flytta ut ur hus och hem och bo mindre, eller sluta köpa kött osv. Vad vi måste göra är att förbättra våra produktionssätt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
det är nog 99% av alla andra också, det är nog inget argument för att inte bry sig om löner, du bryr dig väldigt mcyket om de som tycker det finns stora tveksamheter i hur lönesättningen utförs så nog bryr du dig, möjligen är du lite förvirrad i orsakerna till att du tycker som du tycker

Nej jag är inte ett dugg förvirrad i ämnet. Sluta larva dig. Jag är stensäker i varför lönesättningen ser ut som den gör. Du verkar dock inte vara det.

Genomsnittslön. Inga konstigheter. Eller menar du att han inte fått en genomsnittlig lön? Då är vi tillbaka på ruta ett och så hänvisar jag till den eminenta undersökningen tidigare som visar på att han har en genomsnittlig lön för sin position.

Du förstod också att det inte är underligt att begära lön efter vad genomsnittet får. Du hakar upp dig på at säga ord som "hög lön" och så får du istället fakta på att svenska VDn faktiskt har en låg lön. Det är klart lönen är hög för dig och mig. Det har inte med saken att göra.

Om du är för privat ägande så är du även för att de har rätt att privat äga sina tillgångar. Det gäller även vad de gör med sina pengar. Börjar du tjattra om något annat så frångår du privat ägande. Så det är i allra högsta grad en faktor i lönesättningen.

Vad är egentligen dina lösningar, är du här bara för att provocera oss?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Inte i den menings att vi ska flytta ut ur hus och hem och bo mindre, eller sluta köpa kött osv. Vad vi måste göra är att förbättra våra produktionssätt.

då håller du med honom då...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vad är egentligen dina lösningar, är du här bara för att provocera oss?

Lösningen heter en fungerande marknad

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
då håller du med honom då...

Lösningen heter en fungerande marknad

Så fint av dig. Men det innebär alltså att du ska tvinga företag att sätta lönenivåer som någon annan än de själva bestämmer i alla fall? Det låter inte som nån marknadsteori som jag hört talas om i alla fall.

Så vad innebär en fungernande marknad då, eller är det en fin floskel bara?

Varför får inte företagen sätta sina egna löner?

Varför är det fel av en pensionerad gammal farbror som vill jobba nåt extra år att kräva genomsnittslön?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så fint av dig. Men det innebär alltså att du ska tvinga företag att sätta lönenivåer som någon annan än de själva bestämmer i alla fall? Det låter inte som nån marknadsteori som jag hört talas om i alla fall.

Så vad innebär en fungernande marknad då, eller är det en fin floskel bara?

Varför får inte företagen sätta sina egna löner?

Min vän, detta ämne är långt mycket mer komplicerat än vad du verkar ha kapacitet och förstå (vilket är lite märkligt då det ändå inte är så svårt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Varför är det fel av en pensionerad gammal farbror som vill jobba nåt extra år att kräva genomsnittslön?

Fråga dig istället varför han gav tillbaka lönen, varför folk reagerar så. Om du tror att de flesta håller med dig så kanske du skulle ta och titta lite på verkligheten

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

gosh, du slåss mot värderkvarnar
Du påstår saker som inte stämmer och försöker försvara dig mot två kloka swecare. It's a loose losse situation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Min vän, detta ämne är långt mycket mer komplicerat än vad du verkar ha kapacitet och förstå (vilket är lite märkligt då det ändå inte är så svårt).

Fråga dig istället varför han gav tillbaka lönen, varför folk reagerar så. Om du tror att de flesta håller med dig så kanske du skulle ta och titta lite på verkligheten

Har vi inte redan fastställt att du inte har kunskap om varken företagsekonomi eller internationell ekonomi då du själv medgivit detta?

Han gav tillbaka lönen för att göra det hela till ett PR-jippo förstås. Mycket smart drag. Att folk reagerar så är ju pga okunskap vilket du bevisat i den här tråden när du pratade först om att han kostade mer än vad den förra VDn kostade och sen när du trodde att han hade en hög lön jämfört med andra företag.

Skilj på åsikter och fakta. Att kommentera artiklar om höga löner eller skriva ett inlägg är inte samma som empiriska studier.

Så du har en lösning på problemet men du är inte så intresserad av att förklara det utan kommer istället med ytterligare personangrepp? Mycket moget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
gosh, du slåss mot värderkvarnar
Du påstår saker som inte stämmer och försöker försvara dig mot två kloka swecare. It's a loose losse situation

njae, jag har pratat med muppar förut, det finns gott om den sorten. och det är en konst och inse att man själv fattat fel. stolthet sätter käppar i hjulet för många

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
njae, jag har pratat med muppar förut, det finns gott om den sorten. och det är en konst och inse att man själv fattat fel. stolthet sätter käppar i hjulet för många

Jag måste bara skratta, det är ju du som vägrar erkänna att du har fel, trots att du har 0 utbildning inom ämnet. Du har ju 0 utbildning inom något ämne alls har du ju själv erkänt...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag måste bara skratta, det är ju du som vägrar erkänna att du har fel, trots att du har 0 utbildning inom ämnet. Du har ju 0 utbildning inom något ämne alls har du ju själv erkänt...

tycker du vår hyllade finansminister är okunnig med?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
njae, jag har pratat med muppar förut, det finns gott om den sorten. och det är en konst och inse att man själv fattat fel. stolthet sätter käppar i hjulet för många

Verkar ju vara du som har lite dåligt med argument med tanke på att du för fjärde eller femte ggr går över till personangrepp. Du har kallat mig mupp två ggr, du har även kallat derox för mupp och förolämpat hans "hjärnceller" och nyss dumförklarade du mig när du ansåg att det inte var värt att förklara din teori för mig för jag skulle ändå inte förstå (lysande argument!) vidare så avslutar du med ytterligare kalla oss båda (och säkert de andra också för muppar) för att de/vi inte håller med dig

Du har alltså inget mer att komma med och vill inte förklara vad du menar med ditt inlägg om en "fungerande marknad" och hur denna marknad skulle sänka VD-lönerna över hela världen?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
tycker du vår hyllade finansminister är okunnig med?

Han är hyffsat kunnig ja, men var har han sagt att VDs får för hög lön? Vad jag sett har han sagt att det var starkt att han avsa sig lönen, men mer än så har jag inte läst.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Han är hyffsat kunnig ja

du kanske vet bättre

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
du kanske vet bättre

Kan du inte återgå till ämnet och berätta om den här teorin trots att jag är för dum för att förstå den som du säger? Den om en fungerande marknad.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
du kanske vet bättre

Nepp, det vet jag garanterat inte. Dock är det kul att du aldrig bemöter frågan om att du har som sagt 0 utbildning och tror du är världsbäst.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Kan du inte återgå till ämnet och berätta om den här teorin trots att jag är för dum för att förstå den som du säger? Den om en fungerande marknad.

jag tvivlar starkt på att ni någonsin kommer lära er, i alla fall inte så länge man har det tunnelseendet vad gäller ekonomi.

vill ni få mig och lyssna på era argument så är det väldigt lätt gjort, visa på statistisk fakta eller i alla fall något lite mer vetenskapligt som styrker vad ni säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nepp, det vet jag garanterat inte. Dock är det kul att du aldrig bemöter frågan om att du har som sagt 0 utbildning och tror du är världsbäst.

det är jag absolut inte, duktig ja men inte värdsbäst. fast det vi pratar om är så enkla saker. man behöver verkligen inte vara speciellt smart för att fatta

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
jag tvivlar starkt på att ni någonsin kommer lära er, i alla fall inte så länge man har det tunnelseendet vad gäller ekonomi.

vill ni få mig och lyssna på era argument så är det väldigt lätt gjort, visa på statistisk fakta eller i alla fall något lite mer vetenskapligt som styrker vad ni säger.

Så du ska lära oss någonting? Men alltså har du inte själv sagt att du inte har nån aning om företagsekonomi?

Jag har ju presenterat fakta där sådant finns. Sedan har jag ställt dig frågor utifrån exempel som är byggda på faktan du fått presenterat. Vad har du gjort? Personangrepp och förlöjligande, du försöker ju inte ens komma med argument längre. Du pratar om någon "hemlig kunskap" som du besitter men du vill inte berätta det för oss?

Du har ju i alla fall fått reda på vad lönekostnaden för den förra chefen var. Det visste du ju inte. Du har även fått höra vad genomsnittslönen för en chef på en sådan position som Posten har. Och så har du fått se statistik för att lönekostnader för VDn i sverige är lågt jämfört med omvärlden.

Vad har du själv kommit med?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

det är jag absolut inte, duktig ja men inte värdsbäst. fast det vi pratar om är så enkla saker. man behöver verkligen inte vara speciellt smart för att fatta

Jag säger fortfarande, visa lite intyg på klarade program/kurser inom ämnet så kan jag gärna lyssna

För vad du skrivit har du inte förstått marknadsteori, vilket är det mest grundläggande, det som gås igenom på föreläsning nr 1.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag har ju presenterat fakta där sådant finns.

var? menar du att du att den debattartikel du hänvisade till är vetenskaplig fakta?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
var? menar du att du att den debattartikel du hänvisade till är vetenskaplig fakta?

Missade du att det var en vetenskaplig undersökning som låg till grund för den, debatt-artikeln handlade ju om antalet svenska VDn utomlands och antalet utländska VDn i sverige. Också baserat sig på en undersökning. Eller missade du helt den vetenskapliga undersökningen?

Berätta nu om din teori om den fungerande marknaden, även om jag inte förstår den så finns det ju jättemånga som läser som vill höra! Den var ju så lätt att beskriva också!

*** EDIT ***

I de 50 största företagen är ersättningarna betydligt högre, men ändå låga i internationell jämförelse. Att så är fallet har bekräftats bland annat av en undersökning som Heidrick & Struggles gjorde häromåret bland 295 storföretag i Europa.

I genomsnitt tjänar de 50 svenska toppcheferna ungefär 30 procent av vad en tysk, brittisk, spansk eller italiensk vd tjänar på motsvarande jobb.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Missade du att det var en vetenskaplig undersökning som låg till grund för den, debatt-artikeln handlade ju om antalet svenska VDn utomlands och antalet utländska VDn i sverige. Också baserat sig på en undersökning. Eller missade du helt den vetenskapliga undersökningen?

Men då är det den du skall visa och inte vad någon använder i en debattartikel för att rättfärdiga det den skriver. du anar inte hur det går och vrida och vända på fakta om man vill få fram en åsikt och de som läser kanske låter bli och källgranska.

givetvis förutsätter jag att du har läst det som låg till grund för hans debattartikel... ? för ingen är väl så korkad så man baserar sina åsikter på just debattartiklar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Berätta nu om din teori om den fungerande marknaden

Har berättat tidgare men berättar igen för det är jätteenkelt. En fungerande marknad måste ha två saker. Dels skall man kunna välja och man måste ha möjlighet och informera sig om det man väljer om. Har du dessa två saker så har du en fungerande marknad.

saker som gör att marknaden inte fungera exempelvis:
- svårigheter och informera sig korrekt om det man väljer
- brister i möjliga val (få alternativ)
- de man väljer från har "snackat ihop sig"

det finns en hel del lagar och regler för att marknader skall fungera, man får exempelvis inte göra falsk reklam. det är viktigt att kunden görs medveten om konsekvenserna av sina val och så vidare.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Men då är det den du skall visa och inte vad någon använder i en debattartikel för att rättfärdiga det den skriver. du anar inte hur det går och vrida och vända på fakta om man vill få fram en åsikt och de som läser kanske låter bli och källgranska.

givetvis förutsätter jag att du har läst det som låg till grund för hans debattartikel... ? för ingen är väl så korkad så man baserar sina åsikter på just debattartiklar

Jag sa ju just att då handlade det inte om lönesättningen, det var bara att det var enkelt att visa på den för att det var den senaste länken. jag hänvisade till den förrut också. Då handlade det ju istället om ungefär hur många VDn som arbetar utomlands. Det tar däremot rekryteraren upp i sin debatt-artikel.

Nå få höra teorin om den fungerande marknaden nu som är så lätt att förklara!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"