Blu-Ray i PC'n, några problem att spela filmer?

Permalänk
Medlem

Blu-Ray i PC'n, några problem att spela filmer?

Ursäkta n00b-frågan här, men det här är inget jag har koll på.

Alltså: om jag köper en Blu-Ray-läsare och stoppar in i burken, kommer jag få några problem att titta på Blu-Ray-filmer då? Jag vill minnas att det har varit problem med detta pga nåt kopieringsskydd eller liknande, men jag har noll koll..

För att förtydliga: jag vill ha en BR-spelare i min PC, för att titta på köpta filmer på min Apple Cinema Display 30" (från 2005). Går det? Behöver jag någon extra mjuk- eller hårdvara?

Jag vill inte ha en TV, så glöm den biten.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd

Det beror på. Din Blu Ray är första steget, sedan måste grafikkortet klara HDCP och till sist måste din monitor det.

Permalänk
Medlem

Det du behöver kolla upp är om Apple Cinema skärmen är HDCP kompatibel. En snabb koll på deras support sidor, alternativ ett samtal till supporten och se ifall en vänlig själ kan besvara din fråga månntro?

EDIT: För att förtydliga mer. Utöver skärmen behöver även Grafikkortet hårdvarumässigt, samt mjukvarumässigt (drivrutiner) ha stöd för HDCP.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

AAAAARGGH vad dåligt. Det är så mycket enklare att piratkopiera, och kom inte och moralisera, HDCP medför att vissa märken/tillverkare favoriseras, fastän de kanske inte är bäst.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Nej, Apple har inte implementerat HDCP i sina skärmar så det kan du glömma.

EDIT: Det kanske lät lite bryskt. Ha en bra dag.

Permalänk

Das Lösnung!

http://www.slysoft.com/en/anydvdhd.html

Sen kan jag tipsa om att CDON har ganska bra utbud på hyrfilmssidan.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Åh, tack Jonte, det låter lovande! Det ska jag skaffa!

Trist att det ska vara så krångligt.. Som sagt, det är mycket lättare att vara pirat idag. :/

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED