Permalänk
Medlem

BOOTMRG is missing!? HJÄLP!

Hej har nyss byggt ihop en ny dator..
Spec: asus p5e deluxe
q9550 e0
crosair dominator 4gb ram
gainward 4870x2
wd 1tb sata 32mb cache

Problemet: försökte installera vista men av nån anledning så frös installationen. försökte sedan boota om och installera igen men då fastnar jag på skräm "BOOTMGR is missing, press ctrl-alt-delete to restar"..

has ställt in i bios att den ska boota via cd/dvd men den vägrar..
och tror knappast det är nåt hårdvarufel.. har kollat temps på cpu i bios osv det ligger stadigt under 30 just nu..

vad har hänt?! :/

Permalänk
Medlem

Utan att ha kollat upp det: det låter som den avbrutna installationen helt enkelt gjorde att informationen i bootsektorn är korrupt, alternativt hänvisar till en bootloader/bootmanager som ännu inte finns på plats. Borde lösa sig om du startar från skivan på nytt och antingen installerar om eller gör en sk reparationsinstallation.

Ett förslag (tänker dock inte dra motiveringen då det blir alldeles för mycket att skriva): Dra ur SATA-kabeln till hårddisken och se upp den bootar upp från skivan. Om den gör det, sätt tillbaks SATA-kabeln och se om den bootar riktigt nästa gång. Gör den inte det kan du starta utan disken i och plugga in den så fort skivan börjat laddas nästa gång.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vaknade nyss. Den bootar på skiva om jag kopplar ur hårddisken. Men inte när jag kopplade in den igen. Ska prova det andra du sa. Tack för hjälpen

Edit: Fan den hittar inte hårddisken som operativststemet finns "trasigt installerat" på när jag kopplade in SATA strax efter den boota från skivan.
Provade använda massa kommandon från andra hjälpsidor utan lycka. Förmodligen de också pga att den inte hittar hårddisken.
Vet inte vad jag kan göra :/
Edit(1) Jag provade göra en ren installation för att sedan avbryta (den hittade tydligen hårddisken när man gjorde det). Jag kunde tydligen reparera windows efter jag gjorde en clean install som jag avbröt :S.. Då den hitta hårddisken efteråt.

Dock så fastnade den ändå i installationen på "Expanding Files" sen fick jag felmeddelande...

Edit2: Gick och köpte en ny dvdläsare(brännare) med SATA istället för min gammla som jag använde "IDE".. den gick förbi Expanding files i vista installationen och är just nu på "Completing installaton" när jag skriver detta..

Hoppas detta löste problemet. Updaterar er om ett tag

Permalänk
Medlem

Nå, löste du ditt problem?