Permalänk
Medlem

Ubuntu på hp2133

Hej!

Jag har nyligen införskaffst mig en hp2133 (netbook).. Vista som hängde med tycker jag går på tok för långsamt.. Så jag tänkte att jag installerar något annat.. vad är snabbast, xp eller linux?

Har aldrig använt linux innan och vet inte skillnaden på ubuntu o linux..

Vad tycker ni jag ska installera på den?

Förövrigt så är det så att denna datorn inte har någon cd läsare, kan jag boota det i windows bara med daemon tools exempel, eller ska jag lägga över det nya operativsystemet på en extern hårddisk och boota från den?

Är orolig för att om jag bootar i windows så tas inte windows bort..

Hur gör man för att få OSX style tema, verkar snyggt vad jag ser på google? kräver det mycket?

Tacksam för svar!

Permalänk

Du bör antingen kunna köra netboot eller från något externt lagringsmedia, tex ett usbminne.

Ifall du väljer tex debian som distribution finns det installers som du startar inifrån Windows, väljer lite features och sen rebootar.
http://goodbye-microsoft.com/

Permalänk
Medlem

Windows är brutalt mycket snabbare. Det är mycket snabbare än archlinux med openbox som ska vara bland de snabbare.
Folk kanske upplever ubuntu med compiz fusion vara snabbare för alla animationer. Men det är långsammare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Windows är brutalt mycket snabbare. Det är mycket snabbare än archlinux med openbox som ska vara bland de snabbare.
Folk kanske upplever ubuntu med compiz fusion vara snabbare för alla animationer. Men det är långsammare.

Det där påståendet skulle jag bra gärna vilja ha en motivering för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Det där påståendet skulle jag bra gärna vilja ha en motivering för.

Windows är trådat på ett sätt som gör det snabbare men "ostabilare".
Sedan har jag själv praktiska erfarenheter utav det.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Du bör antingen kunna köra netboot eller från något externt lagringsmedia, tex ett usbminne.

Ifall du väljer tex debian som distribution finns det installers som du startar inifrån Windows, väljer lite features och sen rebootar.
http://goodbye-microsoft.com/

Tack för svaret. Får det dock inte att fungera, testade debian, länken du visa.. boota det och det läste in filer o allt bra, men sen när den ville att jag skulle välja partioner så fanns det inga, fanns inget o göra :S

Sen testade jag att köra över ubuntu på ett flashminne... när jag bootar det så händer det ingenting, bara är ett understreck i högra hörnet som blinkar..

tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Windows är trådat på ett sätt som gör det snabbare men "ostabilare".
Sedan har jag själv praktiska erfarenheter utav det.

Haha va? Snälla, berätta mer. Har du några källor till ditt påstående? Sen tycker jag det var lite intressant att du hävdade att Linux bara kändes snabbare, men egentligen är långsammare. Vad är det som är viktigast isåfall? Att det känns snabbare eller att det på någon tech-spec är snabbare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
Haha va? Snälla, berätta mer. Har du några källor till ditt påstående? Sen tycker jag det var lite intressant att du hävdade att Linux bara kändes snabbare, men egentligen är långsammare. Vad är det som är viktigast isåfall? Att det känns snabbare eller att det på någon tech-spec är snabbare?

"
1:1

1:1 threads created by the user are in 1-1 correspondence with schedulable entities in the kernel. This is the simplest possible threading implementation. On Linux, the usual C library implements this approach (via the NPTL).

N:M

N:M maps some N number of application threads onto some M number of kernel entities, or "virtual processors". This is a compromise between kernel-level ("1:1") and user-level ("N:1") threading. In general, "N:M" threading systems are more complex to implement than either kernel or user threads, because both changes to kernel and user-space code are required. In the N:M implementation, the threading library is responsible for scheduling user threads on the available schedulable entities; this makes context switching of threads very fast, as it avoids system calls. However, this increases complexity and the likelihood of priority inversion, as well as suboptimal scheduling without extensive (and expensive) coordination between the userland scheduler and the kernel scheduler.
"
Men det brukar alltid vara omöjligt att argumentera windows vs linux eftersom det alltid finns fanboys och alltid folk som lyckas sabotera sina windowsinstallationer nå så in i bomben att de knappt går att använda.
Med alla drivrutiner <20processer, inga antivirus&brandväggar, inga animationer eller något sådant är windows helt klart snabbare.

Visst upplevs det snabbare när fönstrena flyter mjukt och fint istället för att bara ploppa upp på rutan. Men det är inte lika snabbt.

Motbevisa mig istället och då menar jag inte på att sortera 10000filer eller något sånt utan något som man skulle kunna använda en netbook till.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
"
1:1

1:1 threads created by the user are in 1-1 correspondence with schedulable entities in the kernel. This is the simplest possible threading implementation. On Linux, the usual C library implements this approach (via the NPTL).

N:M

N:M maps some N number of application threads onto some M number of kernel entities, or "virtual processors". This is a compromise between kernel-level ("1:1") and user-level ("N:1") threading. In general, "N:M" threading systems are more complex to implement than either kernel or user threads, because both changes to kernel and user-space code are required. In the N:M implementation, the threading library is responsible for scheduling user threads on the available schedulable entities; this makes context switching of threads very fast, as it avoids system calls. However, this increases complexity and the likelihood of priority inversion, as well as suboptimal scheduling without extensive (and expensive) coordination between the userland scheduler and the kernel scheduler.
"
Men det brukar alltid vara omöjligt att argumentera windows vs linux eftersom det alltid finns fanboys och alltid folk som lyckas sabotera sina windowsinstallationer nå så in i bomben att de knappt går att använda.
Med alla drivrutiner <20processer, inga antivirus&brandväggar, inga animationer eller något sådant är windows helt klart snabbare.

Visst upplevs det snabbare när fönstrena flyter mjukt och fint istället för att bara ploppa upp på rutan. Men det är inte lika snabbt.

Motbevisa mig istället och då menar jag inte på att sortera 10000filer eller något sånt utan något som man skulle kunna använda en netbook till.

Fast problemet med det där är ju att xorg är ganska så trasigt och har en modell som funkade bra 95 typ imo. Så att jämnföra dessa två sakerna är ju ganska omöjligt också.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Fast problemet med det där är ju att xorg är ganska så trasigt och har en modell som funkade bra 95 typ imo. Så att jämnföra dessa två sakerna är ju ganska omöjligt också.

Precis. Så windows är snabbare i en praktisk desktopmiljö iaf
Fast linux kan vara mer "lättviktigt", men snabbare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag lyckas aldrig installera, det går helt enkelt inte.. Har testat massa olika linux utan resultat. Är det någon spärr i denna datorn för annat os. behöver man flasha bios kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Fakta

Intressant läsning! Har du någon länk så man kan läsa mer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Men det brukar alltid vara omöjligt att argumentera windows vs linux eftersom det alltid finns fanboys och alltid folk som lyckas sabotera sina windowsinstallationer nå så in i bomben att de knappt går att använda.
Med alla drivrutiner <20processer, inga antivirus&brandväggar, inga animationer eller något sådant är windows helt klart snabbare.

Visst upplevs det snabbare när fönstrena flyter mjukt och fint istället för att bara ploppa upp på rutan. Men det är inte lika snabbt.

Motbevisa mig istället och då menar jag inte på att sortera 10000filer eller något sånt utan något som man skulle kunna använda en netbook till.

Brukar stämma bra. Hursomhelst borde det vara ganska svårt att göra riktiga tester på UI då det mest handlar om känsla vilket innebär subjektiva åsikter. Annars hade det helt klart varit en intressant jämförelse.

Just på en netbook tycker jag att linux borde kunna vara en ganska bra motståndare till windows ändå, eftersom man kan banta ner det så mycket och ha minimalt interface som inte tar så stor plats (skärmyta brukar ju vara en ganska stor begränsning enligt egna erfarenheter).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
Intressant läsning! Har du någon länk så man kan läsa mer?

Brukar stämma bra. Hursomhelst borde det vara ganska svårt att göra riktiga tester på UI då det mest handlar om känsla vilket innebär subjektiva åsikter. Annars hade det helt klart varit en intressant jämförelse.

Just på en netbook tycker jag att linux borde kunna vara en ganska bra motståndare till windows ändå, eftersom man kan banta ner det så mycket och ha minimalt interface som inte tar så stor plats (skärmyta brukar ju vara en ganska stor begränsning enligt egna erfarenheter).

Läsning finns det nog massor utav på google, tog bara första bästa.

Ja, det är svårt att göra tester på olika GUI speciellt på så olika system som windows och linux är. Men lät archlinux+openbox stå för linuxdelen för att det är bland det snabbaste och inte det värsta man kan ha att göra med.

När det gäller att utnytja skärmyta så finns det faktiskt andra gränssnitt till windows också. Typ bbclean som är i stort sett likadant som blackbox som både fluxbox och openbox är baserade på.

Sedan strömsparning i linux har jag lärt mig att det går att få bukt på. Men jeeze villket jobb!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

tack för att ni svarar på min fråga :S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
tack för att ni svarar på min fråga :S

Jo vilket jidder i tråden...

Här har du kalla fakta

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/HP2133

Skummade snabbt igenom och det ska väl funka med lite pillrande...
(både 8.04 samt 8.10)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Jo vilket jidder i tråden...

FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Precis. Så windows är snabbare i en praktisk desktopmiljö iaf
Fast linux kan vara mer "lättviktigt", men snabbare.

Fast det finns ju project till linux som är anpassade för att mer eller mindre alla desktopprogram vet hur de skall renderas istället för att xorg gör det. Hantera input, hal gör det fint, xorg behöver inte göra det ( xorg server 1.5 använder hal som standard). drivrutiner? I kärnan skall de ligga och bara där. Xorg är ett härke som inte går att fixa pga många ideerna är trasiga imo.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Fast det finns ju project till linux som är anpassade för att mer eller mindre alla desktopprogram vet hur de skall renderas istället för att xorg gör det. Hantera input, hal gör det fint, xorg behöver inte göra det ( xorg server 1.5 använder hal som standard). drivrutiner? I kärnan skall de ligga och bara där. Xorg är ett härke som inte går att fixa pga många ideerna är trasiga imo.

Det finns ju projekt. Spelar väl ingen roll idag? Det är hur det fungerar idag som är intressant.
Linux har alla fördelar i världen med tanke på att det är open soruce. Men istället för att alla jobba på att utveckla det så tycker folk olika saker och skapar egna distrubitioner.
Att alla drivrutiner ska finnas i kärnan måste väl vara lite dumt när finns massor med hårdvara och det kommer bara mer och mer. Varför ha drivrutiner för 25000 nätverkskort när man använder ett?
Jag tror seriöst att linux KOMMER att bli ett riktigt bra OS som kommer kunnas ses som ett seriöst alternativ. Men inte till en desktopdator idag.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Jo vilket jidder i tråden...

Här har du kalla fakta

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/HP2133

Skummade snabbt igenom och det ska väl funka med lite pillrande...
(både 8.04 samt 8.10)

Urk .. ett kort från Broadcom. Bäst du ställer in dig på lite meck :(. Har själv en laptop med wifi från Broadcom men har gett upp att få igång det på den. Köpte en Eee istället och nu är jag glad igen :).

Verkar som om det även finns en version av din dator med linux förinstallerat så omöjligt ska det nog inte vara: http://h40059.www4.hp.com/hp2133/.

Om du inte får över Ubuntu på ditt usb-minne ordentligt kan du testa ett program som heter unetbootin, det gör hela jobbet åt dig på ett väldigt enkelt sätt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

har testat detta nu, tack för det iaf.. men det fungerar inte nu... ska ringa o skälla ut hp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
har testat detta nu, tack för det iaf.. men det fungerar inte nu... ska ringa o skälla ut hp

Vad är det som inte fungerade? Broadcom vägrar att släppa drivrutiner till linux iaf. I värsta fall får du köra med ndiswrapper, det KANSKE fungerar.
Kan inte skälla ut de för att du inte får linux att snurra på den. Typ som att klaga på att min bensinbil går dåligt på disel nästan. Även om företaget tillverkar min model med diselmotor.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Vad är det som inte fungerade? Broadcom vägrar att släppa drivrutiner till linux iaf. I värsta fall får du köra med ndiswrapper, det KANSKE fungerar.
Kan inte skälla ut de för att du inte får linux att snurra på den. Typ som att klaga på att min bensinbil går dåligt på disel nästan. Även om företaget tillverkar min model med diselmotor.

Jag har ju testat det som stog på ubuntus hemsida.. det fungerade inte, det blev bara precis som innan.. Jag bootar men det händer ingenting.. Har ju testat med windows xp nu också.. det blir likadant..

Är det så att jag måste ha en extern cd spelare kanske? för det funkar ju inte med flashminne eller extern hdd.. men har ingen extern cd spelare att testa med så det är svårt..

vad är ndiswrapper? Kanske är bäst o satsa på windows istället om inte drivisar funkar till denna, men xp funkar ju inte heller, vad kan man göra :S

Permalänk
Medlem

XP fungerar på hp 2133. SJälv varit med om en installation. Förmodligen du som gjort fel någonstans. Om det är i bootordningen eller om det är när du överför operativet till en usb sticka. Kan också vara så att det är usb minnet som det inte går att boota ifrån.

Ndiswrapper låter en att använda windowsdrivrutinerna till nätverkskort i linux. Men det fungerar inge vidare. Nätverket brukar inte vilja starta efter man satt datorn i viloläge osv.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det inte fungerar så bra tror jag är på grund av CD-skivans filsystem. USB och de grejer du testat med har inte samma filsystem.

Jag försökte själv med det här på en server men slutade med att jag fick låna en cdrom-enhet från en affär. Det är möjligt att det går att fixa på något sätt dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
XP fungerar på hp 2133. SJälv varit med om en installation. Förmodligen du som gjort fel någonstans. Om det är i bootordningen eller om det är när du överför operativet till en usb sticka. Kan också vara så att det är usb minnet som det inte går att boota ifrån.

Ndiswrapper låter en att använda windowsdrivrutinerna till nätverkskort i linux. Men det fungerar inge vidare. Nätverket brukar inte vilja starta efter man satt datorn i viloläge osv.

Bootordningen är det nog inte... men att överfört det fel mycket möjligt, aldrig bootat något med flashminne eller usb sticka.. jag drar bara över iso filen direkt till minnet, har också testat att packa upp iso filen o lagt över allt.. kan det vara så att det inte går o boota från mina minnen... ska ja testa med något annat också kanske...

saken är att det gick ju inte boota från en extern hårddisk heller..

Zaphir: okej, är väl extern cd rom som är det som behövs då... behöver bara låna en från någon då, som jag inte vet hur eller vem

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
[B] Bootordningen är det nog inte... men att överfört det fel mycket möjligt, aldrig bootat något med flashminne eller usb sticka.. jag drar bara över iso filen direkt till minnet, har också testat att packa upp iso filen o lagt över allt.. kan det vara så att det inte går o boota från mina minnen... ska ja testa med något annat också kanske...

Unetbootin nämndes tidigare och den fixar till så att en sticka blir bootbar "automagiskt", linuxsystem använder då Syslinux för att få till hanteringen.

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

Windows har andra procedurer för att kunna boota.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Vad är det som inte fungerade? Broadcom vägrar att släppa drivrutiner till linux iaf. I värsta fall får du köra med ndiswrapper, det KANSKE fungerar.
Kan inte skälla ut de för att du inte får linux att snurra på den. Typ som att klaga på att min bensinbil går dåligt på disel nästan. Även om företaget tillverkar min model med diselmotor.

Herregud, det där var nog sämsta jämförelsen jag sett på väldigt länge. Om de säljer två versioner av en dator, en med Windows och en med Linux, så är det fortfarande samma dator inuti? Däremot två olika bilar, en går på bensin och en på diesel, har dom inte då olika motorer? Eller? En mer befogad jämförelse vore typ: "Jag har köpt en gul bil. Jag vill ha den blå, hur gör jag?" och att det typ inte skulle gå att lacka om den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Unetbootin nämndes tidigare och den fixar till så att en sticka blir bootbar "automagiskt", linuxsystem använder då Syslinux för att få till hanteringen.

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

Windows har andra procedurer för att kunna boota.....

Tack, skulle vara jätte tacksam om du visste vad programmet hette för windows..

Permalänk
Medlem

Unetbootin finns också tilll windows. Se bara till att ändra fstab efter du installerat till hdd (som beskrivs) annar funker inte USB-minnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Herregud, det där var nog sämsta jämförelsen jag sett på väldigt länge. Om de säljer två versioner av en dator, en med Windows och en med Linux, så är det fortfarande samma dator inuti? Däremot två olika bilar, en går på bensin och en på diesel, har dom inte då olika motorer? Eller? En mer befogad jämförelse vore typ: "Jag har köpt en gul bil. Jag vill ha den blå, hur gör jag?" och att det typ inte skulle gå att lacka om den...

Men det är frågan om det är samma dator då broadcom inte har stöd i linux. Eller om HP kör på hemskrivna drivrutiner kanske.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT