Långsamt USB minne i Vista?

Permalänk
Medlem

Långsamt USB minne i Vista?

Jo jag har otroligt nog köpt min första USB sticka en 8GB Sony MicroVault Click/clic som skall vara redo for ReadyBoost. Eftersom jag inte använt sådana förut så vet jag ej vad som är normalt prestandamässigt...

I alla fall officiellt så skall den klara skrivning med 5MB/s och då borde den ju kunna lagra en fil på 319MB på dryga 64 sekunder. Men nu när jag prova att flytta en fil till USB stickan en AVI filmfil på 319MB så gick det rätt så fort de första 33%, skulle uppskatta att hastigheten var drygt 3MB-5MB per sekund. Men sen helt plötsligt så började resterande 70% gå i snigelfart och skrivhastigheten sjönk till under 500Kb per sekund och hela filen tog minst 5 minuter att flytta.(ibland över 12 minuter)

En 700MB fil jag prova tog typ en kvart!

Frågan är då är detta normalt?

Hur snabbt går det för er att skriva videofiler på 200-700MB till era USB minnen?

Är det fel på minnet tror ni eller kan det vara Vista som krånglar?

(jag har Vista Home Premium SP1 med alla senaste uppdateringarna)

Eller har jag fått en defekt sticka?

Det märkliga är att när jag provar stickan i programet Flash memory Toolkit så visar det efter skrivtest en prestanda på mellan 5MB-10MB för skrivning.

Detta förvirrar mig med tanke på hur lång tid det tar att kopiera/flytta videofiler!

EDIT:

Nu har jag experimenterat ytterliggare och kommit fram till följande.

-Läshastigheten verkar vara normal då jag kan flytta saker från minnet till datonrs HDD med hastigheten 13MB/s ner till 8MB/s dvs rätt ok fart.

-Jag har provat minnet i både främre och bakre port och det blir ingen skillnad däremot upptäckte jag något klart intressant. När jag nyss kopplat bort minnet och sedan sätter dit det igen och sedan försöker kopiera till det då får jag till en början normal fart(3MB/s upp till 8MB/s) men bara tills drygt 33% av filen är överförd sedan stannar all överföring upp och det blir en lång paus på flera minuter.

Därefter så blir det en liten skjuts på några procent och så stannar det igen och så håller det på ända tills det är klart. Mycket märkligt. Det är som om det vore nått som helt plötsligt stör överföringen.

Jag har också provat i felsäkert läge med bara lite bättre resultat men det blir samma efter ungefär 33% överförda.

Jag har också upptäckt att det är bara då jag nyss satt i minnet som jag får bra fart de första 33%(drygt 100MB) men om jag sedan försöker mig på ytterliggare en överföring jag då blir det sölfart redan från början och det tar över en kvart att överföra 319MB.

Jag har också provat minnet i en gammal iMac med Mac OS 9.1 som bara har USB 1.1 och då blir det en jämn överföringshastighet på 0.45MB per sekund dvs inga pauser och totalt kan jag överföra 319MB på under 7 minuter vilket är helt ok fart på en USB 1.1 förbindelse och det är faktiskt lika snabbt eller något snabbare än då det går som fortast på min Vista maskin med USB 2.0.

Har ni några teorier vad som kan vara fel?

Tydligen så var det USB problem i början med Vista men det bör ju vara fixat nu med SP1 men jag har som sagt krångel nu!.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version