Ny värstingprocessor från AMD nästa kvartal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Nej då du får ett vettigt uppgraderingspaket I7 system för bara 5600 idag på komplett:))
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=415064
Men jag håller med att han skrev ett jävligt dumt inlägg som inte tillförde nåt bra alls.
MvH albanen:-)

EDIT oj missade visst en cpu också,då har du nog mer rätt det stiger nog till 8400 iafall eller?

Med i7 920 från Komplett blir det 8590:- plus frakt. 9438:- med Noctua-kylaren.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Multitronic drog ner priset för 940 i dag med ca 500kr.
Riktigt kul att se! För en gång skull går priserna åt rätt håll!

Hade vi inte haft något amerika, alltså, om de inte funnits och då vi heller inte haft någon finanskris skulle priserna vara betydligt lägre.
Då hade man kunnat få en 940 under 2000kr... Tyvärr har "högre makter" satt käppar i hjulen för resten av världen.

Så det är synd att detta händer just nu när vi får se på vettig prestanda från AMD.
Ett företag som trots hård marknad och trots varsel inte tar överpriser för sina produkter, till skillnad från sin konkurrent Intel, som under hela tiden jag haft intresse av marknaden, har tagit överpriser nåt så in i hel***.

Jag äger en i7 endast pga att jag fick en sju helsikes deal, mindre än halva priset för moderkort, minne och pricessor (begagnat). Annars hade jag inte köpt den platformen. Aldrig

AMD>Intel när det gäller priser
Har inte alltid varit så, men just nu är det så.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se ifall det gör någon skillnad med DDR3 för AMD's del.

Vad blir den stora skillnaden när det tippar över till DDR3? Vad är orsaken, förutom att AMD har mycket sämre ekonomi än Intel, till att AMD ligger så mycket efter? Jag får känslan av att AMD måste trycka ut något helt nytt för att komma ikapp och att Phenom som är deras flaggskepp inte blev så bra som de tänkt helt enkelt.(Med nytt menar jag från scratch) Är det uteslutande hur processorn är byggd eller spelar andra faktorer in som gör att Intel är bättre?

mvh
Benkaboy

Permalänk
Medlem

Alltså snälla swec, börjar det inte bli dags med en extra sida/forum där åldersgränsen sätts på åtminstone 18år ?

Varenda nyhet som skrivs numer så är hälften av inläggen bara massa gnäll och struntprat, fanboyism från fjortisklubben

Detta kanske är emot reglerna men då får jag ta en varning, fråga: finns det något hårdvaru forum där man slipper detta ?

Permalänk
Medlem

En liten offtopic fråga, när athlon stod emot P4 vilken av dem var det som dominerade? var någon av dem överlägsen eller låg de ganska jämnt? kommer ihåg när jag köpte förra datorn 2005 och då var det Athlon och P4 som gällde.:)

Permalänk
Medlem

Tänk om det kunde fanns en funktion för att kunna rösta om att ban'a någon här ifrån.. Oj vad jag hade tryckt på ja

Hur som haver så tycker jag att det ska bli roligt att se vad Amd kan skaka fram någon bra processor eller om det blir intel nästa gång med. Fast skulle ju onekligen vara trevligt med ett monster så intel fick eld i brallan igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Alltså snälla swec, börjar det inte bli dags med en paralell sida/forum där åldersgränsen sätts på åtminstone 18år ?

Varenda nyhet som skrivs numer så är hälften av inläggen bara massa gnäll och struntprat och fanboyism från fjortisklubben

Detta kanske är emot reglerna men då får jag ta en varning, fråga: finns det något hårdvaru forum där man slipper detta ?

Det skulle då inte hjälpa
Tänk vad många 18 åringar eller äldre som beter sig som den där zepeer, han kan vara 15 eller 37 (no one knows). And no one cares
Det är inte ålder här, mognad har inget med ålder att göra. Det är nått man kommer fram till, tid eller otid det må ta

Permalänk
Medlem

P-II 925 låter riktigt trevlig, lär säkert ligga bra i pris också. Får hoppas på att de kommer lite am3-plankor snart så man kan uppgradera plattformen.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Det skulle då inte hjälpa
Tänk vad många 18 åringar eller äldre som beter sig som den där zepeer, han kan vara 15 eller 37 (no one knows). And no one cares
Det är inte ålder här, mognad har inget med ålder att göra. Det är nått man kommer fram till, tid eller otid det må ta

Du har så rätt, man kan vara fjortis fram till döden, anyway, drygt med sådana människor

För att gå ontopic, så var det ett ganska väntat släpp, trodde personligen att nästa steg skulle bli 3.2

spelar ingen roll om den som släpps går i 3.0 eller 3.3, denna cpu kan vem som helst klocka till 3.6ghz på ungefär 2 sekunder, att ändra volt till ca 1.4 och ändra multi till x18 tror jag tjejen min skulle fixa själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Jag råder dig att klicka på "logga ut" -knappen och be någon av dina föräldrar att blockera åtkomsten till denna hemsida. Seså schas iväg!

OnT: P-II 925 låter riktigt trevlig, lär säkert ligga bra i pris också. Får hoppas på att de kommer lite am3-plankor snart så man kan uppgradera plattformen.

Hittade faktiskt am3 plankor på Alina.se, dom finns dock inte inne i lager:/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Hittade faktiskt am3 plankor på Alina.se, dom finns dock inte inne i lager:/

Asus-korten där är inte AM3, fulknep för att sälja mer, vanliga AM2+ med ddr2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Asus-korten där är inte AM3, fulknep för att sälja mer, vanliga AM2+ med ddr2

Okej, men det e ju fan falsk marknadsföring då jue? Står klar och tydligt att det är socket am3 och ddr3:S Fan va fult!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD's AM3-prollar kommer prestera upp till 20% bättre i samma klockfrekvens. Sedan är det upp till test att redogöra om det gäller de flesta benchmarks.

Nja, det är väl snarare Phenom II AM2+ som presterar 20% bättre än Phenom och Phenom II AM3 presterar 25% bättre än Phenom.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad från ett styck zepteer troll!*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

zeepter: Det var jag som skrev att detta inte var fragbite. Folk på fragbite ligger på samma våglängd som dig. Det är nog tid för dig att titta efter hur du faktiskt beter dig.

Och jag skulle gärna cykla i norge, jävligt fint natur.

Du sa att i7 inte var dyr? när man kollar din historik i forumet skriver du själv det.

daweeBD: fint företag.. inte särskilt lagligt?

Fire_Ice: 25% kan stämma över Phenom.. men jag tror att AM3-prollarna presterar mer än 5% utöver AM2+:arna

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Okej, men det e ju fan falsk marknadsföring då jue? Står klar och tydligt att det är socket am3 och ddr3:S Fan va fult!

Hmm asus har tagit bort M4A79-T DELUXE från sin hemsida, men det verkar faktiskt som den har ddr3..

Det andra kortet är dock ett vanligt am2+

EDIT: http://www.nordichardware.se/nyhet,15005.html

EDIT2: invztr: att gå från 1066 ddr2 till 1333 ddr3 lär inte ge mer än 5% ökning

Permalänk

Skillnad

Tycker det är väldigt mycket fula person-påhopp i den här tråden.
Det är en viktig skillnad mellan åsikt och person.
Om man inte gillar åsikten, angrip åsikten, inte personen bakom åsikten.
Det är en grundläggande demokratisk grundpelare, som många tyck ha glömt bort.
Det blir annars en otäck stämning här.
Moderatorerna borde stävja detta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
invztr: att gå från 1066 ddr2 till 1333 ddr3 lär inte ge mer än 5% ökning

Att gå från 1066 ddr2 till 1600 ddr3 lär vara skillnad..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
P-II 925 låter riktigt trevlig, lär säkert ligga bra i pris också. Får hoppas på att de kommer lite am3-plankor snart så man kan uppgradera plattformen.

Låter kul när man skriver P-II (pentium 2 ).

Det känns lite som att marknaden har tagit fart för AMD igen. För en tid sedan fanns det bara ett par moderkort att välja bland. Nu finns det massvis av dem.

Permalänk

Jag tänker tamefan köpa en Phenom II!!!!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Snarare du som är en idiot. Finns verkligen ingen anledning för (inte än iaf) AMD att släppa en galet överklockad cpu som hade behövt kosta 10000kr för att inte konkurera med sina andra cpuer.

Så att de fortfarande ligger en bra bit efter Intel är "verkligen ingen anledning" till att släppa snabbare processorer?

Vad tror du de flesta mindre insatta tittar på i första h and när de ska köpa dator?
Pris, ja, men även klockfrekvens på de olika delarna (om man nu är ute efter lite prestanda). Högst klockfrekvens = bäst!!
Sen att det inte alltid är så är en annan sak, men det är många som inte vet.
Nu kikade jag hastigt och såg att Core2 quad bara finns i som mest 3,0GHz, den frekvensen har AMD också kommit upp i nu så de är "tie". Men jaha, kommer Intel inte släppa snabbare Quadar? Jo, det lär de göra.
Duo finns dessutom i upp till 3,33GHz.

En futtig höjning med 100MHz är verkligen inte mycket att komma med, det är minimalt både som ren siffra på pappret och minimalt när det gäller prestandan.
Dessutom är det steg om 200Mhz för de andra Phenom-processorerna, varför bryta upp det och börja krångla till det?

AMD ligger rejält efter idag och jag tycker verkligen att de borde satsa på att pressa upp Phenom II i lite högre frekvenser, väldigt dumt att i deras läge sitta med "stora" marginaler och inte utnyttja sina processorers fulla potential.

Intel körde spänningsökningar i slutet av Pentium 4-serien (3,6 & 3,8GHz), kommer inte ihåg av vad modellen hette men den varma, förskräckliga efterträdaren till Northwood tänker jag på. Det är knappast enda gången något sånt har skett heller.

Prescott heter den! Bra processor det.

invztr:
När de första DDR3-moderkorten kom för Core2 var iaf skillnaden negligerbar, har inte koll på om det förändrats nåt.
DDR3 har betydligt högre timings DDR2, samma sak om man jämför den generationen mot DDR1.

invztr: Jag bara måste kommentera det där du skriver om att vi skulle haft lägre priser om det inte varit för Amerika och finanskrisen!?
Kan du kanske precisera dig lite?
Sveriges höga priser beror på vår 25 procentiga moms som staten ska ha.
Jag vet att kronan försvagats lite mot många valutor det senate halvåret, men jag undrar om det påverket priserna på datorkomponenter i någon vidare utsträckning?? Visa isåfall gärna.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Så att de fortfarande ligger en bra bit efter Intel är "verkligen ingen anledning" till att släppa snabbare processorer?

Vad tror du de flesta mindre insatta tittar på i första h and när de ska köpa dator?
Pris, ja, men även klockfrekvens på de olika delarna (om man nu är ute efter lite prestanda). Högst klockfrekvens = bäst!!
Sen att det inte alltid är så är en annan sak, men det är många som inte vet.
Nu kikade jag hastigt och såg att Core2 quad bara finns i som mest 3,0GHz, den frekvensen har AMD också kommit upp i nu så de är "tie". Men jaha, kommer Intel inte släppa snabbare Quadar? Jo, det lär de göra.
Duo finns dessutom i upp till 3,33GHz.

En futtig höjning med 100MHz är verkligen inte mycket att komma med, det är minimalt både som ren siffra på pappret och minimalt när det gäller prestandan.
Dessutom är det steg om 200Mhz för de andra Phenom-processorerna, varför bryta upp det och börja krångla till det?

AMD ligger rejält efter idag och jag tycker verkligen att de borde satsa på att pressa upp Phenom II i lite högre frekvenser, väldigt dumt att i deras läge sitta med "stora" marginaler och inte utnyttja sina processorers fulla potential.

Intel körde spänningsökningar i slutet av Pentium 4-serien (3,6 & 3,8GHz), kommer inte ihåg av vad modellen hette men den varma, förskräckliga efterträdaren till Northwood tänker jag på. Det är knappast enda gången något sånt har skett heller.

Prescott heter den! Bra processor det.

invztr:
När de första DDR3-moderkorten kom för Core2 var iaf skillnaden negligerbar, har inte koll på om det förändrats nåt.
DDR3 har betydligt högre timings DDR2, samma sak om man jämför den generationen mot DDR1.

Helt ärligt så förstår jag inte vad du babblar om, mhz got nothing to do with it, PII ligger jämt med C2Q i prestanda..

Permalänk
Avstängd

Om Phenom II 720 blir en BE som ryktet sagt tidigare så är det ett givet val. Kan ju verkligen inte kosta mer än 1500:- vid release. Då säljer man sin 9850BE och kör på en sån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
7,5 mb cache, verkar lite udda.

6MB L3 och 512Kb L2 per kärna, precis som andra Phenom II.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD's AM3-prollar kommer prestera upp till 20% bättre i samma klockfrekvens. Sedan är det upp till test att redogöra om det gäller de flesta benchmarks.

Mot Agena ja. Jämför du 945 mot 940 kommer skillnaden vara liten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joel1992
En liten offtopic fråga, när athlon stod emot P4 vilken av dem var det som dominerade? var någon av dem överlägsen eller låg de ganska jämnt? kommer ihåg när jag köpte förra datorn 2005 och då var det Athlon och P4 som gällde.:)

Athlon XP ägde upp tidiga P4 som Willamette duktigt, med Northwood kom Intel ifatt något. Och med Northwood C kom intel om och höll ledningen några månader till Athlon 64 kom. Sedan Athlon 64 släppts så höll AMD ledningen hela vägen till Core 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joel1992
En liten offtopic fråga, när athlon stod emot P4 vilken av dem var det som dominerade? var någon av dem överlägsen eller låg de ganska jämnt? kommer ihåg när jag köpte förra datorn 2005 och då var det Athlon och P4 som gällde.:)

AMD presterade mer per krona och klockcykel på den tiden.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Helt ärligt så förstår jag inte vad du babblar om, mhz got nothing to do with it, PII ligger jämt med C2Q i prestanda..

Okej, det var intressant, då har jag lärt mig något nytt, klockfrekvens spelar ingen som helst roll! Som tusan, bäst jag lämnar datorvärlden helt när jag levt med en sån vriden uppfattning i så många år.

Citat:

Boris
Athlon XP ägde upp tidiga P4 som Willamette duktigt, med Northwood kom Intel ifatt något. Och med Northwood C kom intel om och höll ledningen några månader till Athlon 64 kom. Sedan Athlon 64 släppts så höll AMD ledningen hela vägen till Core 2.[/B]

Skillnaden mellan Northwood och Athlon64 var väldigt liten vad jag minns, varierade vem som vann beroende på spel/applikation även om AMD kanske avgick med vinsten i majoriteten av testerna.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
invztr:
När de första DDR3-moderkorten kom för Core2 var iaf skillnaden negligerbar, har inte koll på om det förändrats nåt.
DDR3 har betydligt högre timings DDR2, samma sak om man jämför den generationen mot DDR1.

invztr: Jag bara måste kommentera det där du skriver om att vi skulle haft lägre priser om det inte varit för Amerika och finanskrisen!?
Kan du kanske precisera dig lite?
Sveriges höga priser beror på vår 25 procentiga moms som staten ska ha.
Jag vet att kronan försvagats lite mot många valutor det senate halvåret, men jag undrar om det påverket priserna på datorkomponenter i någon vidare utsträckning?? Visa isåfall gärna.

Anledningen att DDR2 inte kan leva vidare är att den inte presterar så bra i högre frekvenser, det är där DDR3 skjute ri höjden. Att rusa in på DDR3-marknaden med de minnen som då kom var idiotiskt - de presterade inte bättre. Just pga den låga frekvensen. Där ligger de lika. Man kan kalla det att DDR3 är stabilare än DDR2. Timings är rätt höga på DDR3 fortfarande, men förhoppningsvis droppar de snart. Då kan vi se hur pass mycket bättre det faktiskt är.

Finanskrisen, amerika.. ursäkta? Du hänger inte med riktigt.. Vi pratade om prestanda.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Skillnaden mellan Northwood och Athlon64 var väldigt liten vad jag minns, varierade vem som vann beroende på spel/applikation även om AMD kanske avgick med vinsten i majoriteten av testerna.

Ja Northwood stod sig rätt okej, i alla fall i SSE-optimerade applikationer, framförallt om man körde Intel-komplilator. Prescott som kom strax därpå var det värre med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
...
Finanskrisen, amerika.. ursäkta? Du hänger inte med riktigt.. Vi pratade om prestanda.

Jag menade att citera Jioops inlägg högst upp på sid 2. Blir problem när man inte kan citera i efterhand utan måste klippa för hand.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
...

Hade vi inte haft något amerika, alltså, om de inte funnits och då vi heller inte haft någon finanskris skulle priserna vara betydligt lägre.
Då hade man kunnat få en 940 under 2000kr... Tyvärr har "högre makter" satt käppar i hjulen för resten av världen.

Så det är synd att detta händer just nu när vi får se på vettig prestanda från AMD.
...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Måste man ha DDR3-minnen till dessa eller är det kompatibelt med DDR2 också? Om inte så spelar det ju nästan ingen roll att de funkar med AM2+-sockeln.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske men, när ni jämför prestanda per krona, jämför ni då på hela datorsystemet eller bara på en viss komponent?
I och med att CPU-n inverkar mest på systemet så blir resultatet nämligen lite olika.
två räkneexempel..
1: Prestanda/krona komponent..
Cpu 1 kostar 1000kr
Cpu 2 kostar 2000kr

Cpu 1 ger 10000 prestanda poäng...
Cpu 2 ger 15000 prestanda poäng...

Poäng / krona
Cpu 1 = 10000/1000=10
Cpu 2 = 15000/2000 =7.5
=Cpu 1 vinner

2: Prestanda/krona Hela systemet
Cpu 1 kostar 1000kr
Cpu 2 kostar 2000kr
Resten av systemet kostar 8000kr

Prestanda system med Cpu 1 =10000
Prestanda system med Cpu 2 =15000 (ev lite mindre men ni fattar poängen)

Prestanda / krona (hela systemet)

Poäng / krona
Cpu 1 = 10000/(8000+1000)=1.1
Cpu 2 = 15000/(8000+2000) =1.5
=Cpu 2 vinner

Vad jag vill säga är bara att det blir missvisande att bara stirra sig blint på CPU priser, man bör inväga prisskillnaden kontra prestandaökningen på hela systemet.

Visa signatur

R